Jump to content

GPC løst magasin M98


Th.Kitten

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer rett og slett på om noen har erfaring fra denne : http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/512845

 

Løst 3sk magasin som ifølge omtalen passer rett inn uten noen modifikasjoner overhodet.

Den går rett i en M67 kongsberg, mens en annen sier han må gjøre no' småtteri for at den skal sitte godt i hans M98.....

Jeg tenkte å sette denne inn i en M98 30-06 og skulle gjerne ha hørt fra noen som har prøvd.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på denne jeg også 8)

 

Spørsmål:

 

Om man har en ombyggd M98 til Magnumkaliber som 300 WinMag. Da er det jo frest litt ut i sideveggene i kassen for å få mating med magnumhylser, samt at sluttstykket er moddet for magnum, men om man f.eks vil sette inn en 6,5-06 pipe i denne kassen. Kan man da bruke et annet sluttstykke og denne magasinløsningen?

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 er ikke bygd for å ha et løst magasin. Min erfaring er at det er slarkete, feilmating og vanskelig å ta ut og inn av våpenet...

 

Erfarte også at patronene (30-06) kilte seg, pga. veggene på siden var for smale.

 

Ta deg heller bryet med å sette i og ta ut ett og ett skudd omgangen:)

Link to comment
Share on other sites

Aha.. men hvis MorganKane, Hveberg eller Mike alle kjører i 6,5 er kanskje det forklaringen til dårlig mating da?

Kunne noen av de bekrefte at de har 30-06..

Ser at Hveberg har trøbbel med 3006, kan jo være noe med produsent også, da det virker som ihvertfall to forskjellige 3sk magasiner finnes der ute.

 

Hadde vært greit å få denne lagt død :?

 

 

Edit for retting

Link to comment
Share on other sites

Som påpekt vil dette fungere så som så, går nok bra i noen våpen. Men eneste gode løsningen er et underbeslag med magasinbrønn.

Finnes noen bra alternativer til Mauser faktisk.

 

Voere sin løsning fungerer bra, men konstruksjonen av mekanismen virker så som så i mine øyne..

Williams lager underbeslag som tar deres magasiner som fungerer helt greit.

Beste alternativet er CDI underbeslag for M98, men hittial bare laget modell som tar short action AI magasiner, lang versjon skal visstnok komme etterhvert. Er ikke billig men fungerer veldig bra, temmelig nytt produkt så er vel ikke kjent over alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Du må ha eget underbeslag. Vær klarover att mange av disse er av dårlig materiale! Monterte dette for en og det funker ok men kvaliteten er så som så! Vi modifiserte noen sauer magasin som vi brukte istede for det du linker til, det fungerte bedre!

 

(Mulig det finnes noen som passer rett i det originale uderbeslage og altså, det jeg beskriver er bare det jeg har kjennskap til)

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Du må ha eget underbeslag.

 

Mvh

Aannerud

 

Ikke for å være frekk, men kan du lese ?

Omtrent det eneste som står i linken over er at det går rett inn i det originale underbeslaget.

 

Jeg har prøvd ett en gang og det funket helt ok, men det er en bedre løsning med Voere sitt som har Sauer magasin, men det er jo en del dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke løst magasin på noen av mine, syns ikke det finnes noe gode løsninger.. 3 skudds magasin syns jeg blir lite og 5 skudds magasin stikker så langt ut, syns ikke det blir noe pent! Å når jeg jeg ikke har følt behovet heller har jeg holdt meg til det som er. Uten og prøvd det på mauser tror jeg kanskje hengslet uderbeslag er det jeg ville valgt om jeg sku ha gjort noe.

 

Jeg har satt på nye løp på alle mine så har har ikke spekulert så veldig i de åpne siktene men de er vel sølv lodda eller lignende så da er det vel blåselampe, hammer og meis som gjelder. Hammer og meis fordi du ikke vil varme så alt for mye i fare for att det skal skje noe med løpe ditt. Eller forsvinner jo framsikte om du kapper litt og gjenger for lyddemper;)

 

Problemene med løst magasin kan være alle de punktene du nevner i tillegg til problemer med mating, men det kan jo selvfølgelig bli bra og sikkert..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Man fjerner ikke siktene med hammer og meisel !

Varm opp med propanbrenner eller annet dertil egnet redskap, varm jevnt og forsiktig og trekk siktet av.

 

Grunnen til at jeg ikke var så veldig begeistret for de magasinene var at de rett og slett bar preg av dårlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig visste jeg ikke at det tok kun 3 skudd. Men jeg syntes det var litt tungvindt å ta av og sette i magasinet, det føltes litt dårlig tilpasset. Er ute etter hengslete underbeslag istedet for hurtigtømming, evt. modifisere det som er.

 

Edit: Ser du har skrevet over her, ja, slarkete og hardt å ta ut er stikkordene, men dette er bare min subjektive mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey folkens, sent bedre en aldrig; her er min erfaring med mauser magasinet fra midway, Tok ut bunnplata og klipset i magasinet. satt som et skudd. så måtte jeg demontere låskassen fra kolben og levere hele driten inn til en kammerat, med bedre mekanisk forståelse. han fikk den ut igjenn til sluttt. Filte den til og nå vikrer den helt ok/greit nok. Ikke å anbefale. [

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...