Jump to content

Thompson Center Encore rifle erfaringer


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Thompson Center Encore rifle

 

For dem som eier eller har skutt litt med slike har jeg følgende spørsmål:

 

Er den lett og plukke fra hverandre og sammen igjen?

Hvordan er balansen og generelle skyteegenskaper, stokkuforming m.m.?

Ble løpet kappet og demper påsatt? – hvordan ble balansen etter dette?

Presisjon, og repeterbarhet? (spesiellt etter montering/demontering)

Bra Avtrekk?

Bruker du en spesiallaget koffert for f.eks flyreiser?

Er det en rifle du er glad i – eller en du har solgt/prøver å bli kvitt

 

 

 

Det er en del tråder om TC'en men ønsker litt utfyllende info.

Link to comment
Share on other sites

Har tc encore med treskjefte i 308 47 cm løp og 416rigby 55cm løp begge med demper 600gram kickstop i bakkolbe samt tykk limbsaver.

Demontere løp er lett to skruer, bank ut en tykk bolt, ville alikevel ikke gjort det i skogen, lett å miste små deler.

Jeg kommer ALDRI til å selge børsa har drilling boltrifle og moderne hagle men denne er favoritten.

Jeg er 184 høy store hender og er så tynn at sola ikke treffer meg børsa passer meg bra og "føles riktig" i hendene.

Jeg og de som har prøvd den synes balansen er fin med begge løpene ( husk jeg har 600gram i kolben) avtrekket er greit men de fleste mener det kunne hatt en tur til børsemaker.

Presisjonen er bra, har rykte for å være veldig bra i noen kalibere (og sikkert dårligere i andre)

Treffpunktforandring etter pipeskift får det ikke blitt, kikkerten sitter på løpet, idiotsikkert!

Det er ikke sikring på børsa, du spenner hanen før du skal skyte, dette liker jeg veldig godt men noen vil sikkert synes det er ubehagelig å spenne ned igjen, på min som ikke har svingbar hane, blir det litt trangt mellom hane og kikkert.

Børsa er typisk amerikansk, solid uten nettskjæring eller gravyr enkelt og greit et solid bruksjærn.

Vet om en 22-250 (en på skytebana) og en 7mm rem mag (?) her på kammeret som har måttet "skråfrese" basene for å treffe blinken (ikke nok klikk på kikkert)

Det er MYE utstyr og forskjellige kalibere å få kjøpt til disse børsene sikkert spesiallagede kofferter også, for min del skjønner jeg ikke hva man skal med dette?

Konklusjon : mulig å bygge en veldig kort børse, fin på trange poster og smygjakt høy morrofaktor elendig magasinkapasitet, elsket og hatet. Denne kjøper du fordi du liker den, ikke fordi den er så mye bedre enn en rem 700 eller en tikka t3

Link to comment
Share on other sites

Har Pro hunteren med:

Orginalt løp i 7mm mag, det er gjenga opp og satt på ein BR T-8. Balansen er... jævlig. demparen blir nok bytta ut med noko lettare i framtida.

Bergara løp i 45-70 (aka Kjempesalongen) kappa til rundt 45cm og påsatt ein heimelaga dempar

Bergara løp i .223 (1-12) kappa til rundt 45cm og satt på ein Sonic 35

 

De to siste har god balanse, mens det første langløpet er det altså litt verre med.

 

Du trenger eit flatt skrujern for å demontere, som sagt over så er det ikkje noko ein bør drive med i felten. Det finnes vel eit system for hurtigbytte uten at eg har prøvd.

 

Avtrekket er ikkje noko å skryte av frå fabrikk, mitt har blitt polert og pussa på etter anvisningar frå http://www.bellmtcs.com Det ligger no på rundt 1,2kg og det kan eg leve med en så lenge.

 

 

Får alt dette i ein billig alu koffert.

Link to comment
Share on other sites

45-70 opsettet ditt høres veldig fint ut til feks bukkejakt!

Hvordan er de uorginale løpene, like bra som orginal?

Går ut ifra at det er 7mm rem mag du har, selv om dette er et magnumkaliber, er vel litt å kappe på på dette løpet? kanskje det ville hjulpet litt på balansen?

Link to comment
Share on other sites

Har kun gode ting å sei om bergara løpene sålangt.

 

Har ikkje lyst til å kappe 7mmRM løpet pga langholdsskyting. Det funker, men skulle gjerne fått tak i laminat kolbe og forskjefte til Encoren, det har vist seg å ikkje vera så lett. Trenger tyngden, så i verste fall får eg lage det sjølv.

 

45-70 oppsettet er eg veldig nøgd med. Lett, kort, stille og sparker kun sån passe. Ja og så passer alt så fint i kofferten

pab19.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...