Jump to content

Montering av timney avtrekk selv??? oppdatert med bilder...


HunterBoy

Recommended Posts

Fikk idag et Timney avtrekk til min Ruger M77 hawkeye... Det jeg lurer på er om det er enkelt å montere dette selv eller om den bør sendes til børsemaker... Jeg har selv aldri vært inne i en rifle, så derfor jeg er litt usikker på hvor mye som kan gå galt i denne operasjonen... Kunne tenkt meg å gjøre det selv dels fordi jeg da får se hvordan den ser ut pluss at jeg kanskje forstår litt mer om hvordan tingene fungerer...

 

Men dette er en helt ny børse så jeg vil ikke ta noen sjanser... derfor spør jeg hva kammerfolket mener... Er dette en enkel og grei jobb å gjøre selv eller bør jeg få med meg noen som kan det evt sende den til børsemaker...

 

 

 

Edit: endte opp med å gjøre jobben selv, noe som viste seg å være en enkel affære.. Har tatt noen bilder og lagt ut en enkel beskrivelse av jobben lengre nede i denne tråden... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv aldri vært inne i en rifle, så derfor jeg er litt usikker på hvor mye som kan gå galt i denne operasjonen.. derfor spør jeg hva kammerfolket mener... Er dette en enkel og grei jobb å gjøre selv eller bør jeg få med meg noen som kan det evt sende den til børsemaker...

 

 

Dette forteller dere vel litt om mine forutsetninger... Ellers kan jeg si at jeg har jobbet mye med metall ellers, med det er vel irrelevant... Det faktum at jeg aldri har demontert en rifle før er vel svar på mine forutsetninger... Det jeg lurer på er om det er en hel masse fjærer og annet som vil sprette vegg imellom osv. og om det er en enkel jobb å montere avtrekket... Har jobbet med micromekanikk tidligere, men tviler på at det har noe å si...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en finmekaniker som aldri hadde sett innsiden av stokken til et våpen før jeg skulle montere Timney avtrekker på min CZ 22wmr. Det gikk knirkefritt! Ta det med ro, og gjør en ting om gangen. Hos meg måtte jeg bare frese ut litt materiale av stokken, banke ut et par styrepinner og så banke dem inn igjen med nytt avtrekk. Nå veit jeg ikke hvordan ditt våpen er, men med litt tid og riktig verktøy skulle det vel gå helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Ser nå ikke så forferdelig avansert ut det der?

 

" target="_blank
:overrasket:

 

 

Genialt! Thanks!!! :mrgreen:

da blir det timney avtrekk på meg imorgen... Noen som vet hvor nøye det er med riktig moment? er det slik at jeg bør skaffe meg en momentnøkkel eller er det bare til å stramme til?

 

Jeg er uerfaren derfor jeg spør... :D

Link to comment
Share on other sites

da er avtrekket montert og det er DEILIG!!! må file litt imorgen for å få sikringen til å fungere... nå er det umulig å få den på plass så litt filing må til... Var UTROLIG enkelt! Kan legge ut bilder i morgen av fremgangsmåte, slik at andre som eventuelt kommer etter meg ikke trenger å bekymre seg for meget! :)

 

takk for tipse med videoen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert bra. Men eg byttet avtrekk på min ruger, var ikke timney, men bold eller noe slikt. Gikk fint det og, men tennstiften gikk av vist eg ga kolben en god klakk. Det viste seg at avtrekket ikke passet 100% og i dette tilfellet måtte tilpassest noe eg ikke gjør selv.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

ser hvordan det må gjøres, og det er laget slik, slik at det ikke skal være ineffektivt på noen børser... derfor er tilpassing nødvendig, slik at man kan få det 100%, skal ta det imorgen og ta bilder også slik at etterkommere får en enkel jobb...

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på disse er såre enkel, men sikringen blokkerer direkte mot avtrekker og blir det får mye slark mellom avtrekker og sikring så vil ikke sikringen funke. Jeg har pyntet avtrekket i min ruger 77/22 (har samme avtrekk som de større riflene fra ruger) selv og har i dag et yderst pent avtrekk som folk skryter av.

Jeg er utdannet mekaniker og maskinist og har en del erfaring med metallarbeid. Ser ut for at du har jobbet litt med metall selv og da skal det gå fint. Nålefiler og bryne er det som gjelder, og tolmodighet. Filer du for mye av så er det kun nye deler og påan igjen som gjelder.

 

Jeg har også klippet en turn av fjæren mellom avtrekker og sear, det letter vekten en del.

 

Når du er ferdig så spenner du opp, holder børsen i forskjeftet og gir skulderpadden et realt rapp med neven. Avtrekket skal ikke falle. Slår du hardt nok så vil det nok kunne skje, men et godt rapp skal den holde.

 

Men var det ikke haweye modellene som skulle ha et ganske bra avtrekk i fra fabrikk? Uansett synes jeg dette er flotte børser og avtrekk er lett å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg ferdig med å tilpasse sikringen og vekten.. Ble ganske bra og tror ikke jeg trenger å tilpasse noe mer i ettertid... Sikringen ble jeg meget fornøyd med...

 

Laster opp noen bilder av prosessen både for at andre kanskje kan bli litt klokere på det med bytting av avtrekk men også for at jeg får prøve meg på opplasting av bilder.. hehe...

 

 

Vi prøver.. Som jeg har sagt tidligere så er dette en Ruger M77 Hawkeye Laminated Standard...

 

 

Først fjerner jeg sluttstykket...

 

 

normal_DSCN0202.JPG

 

 

Så fjerner jeg magasinlokket...

 

 

normal_DSCN0207.JPG

 

 

 

Så er det neste å løsne den fremste skruen på avtrekksbøylen...

 

 

normal_DSCN0208.JPG

 

 

 

Så skruen bakerst.

 

 

normal_DSCN0209.JPG

 

Nå er avtrekksbøylen fjernet og hele løpet og låskassen med avtrekksmekanismen er løs og kan falle ut av stokken dersom du ikke er aktsom...

 

 

Neste steg blir nå og fjerne den løse magasinbrønnen:

 

normal_DSCN0211.JPG

 

 

 

Slik nå er det bare til å ta låskasse med løp og avtrekk, ut av stokken og starte med det vi skulle...

 

 

Slik ser en Ruger M77 Hawkeye ut innvendig ;)

 

normal_DSCN0219.JPG

 

 

 

Denne delen må skyves ut for å løsne avtrekket fra resten av mekanismen... Vær forsiktig, denne er fjærbelastet!

 

Den svarte "prikken" oppe til høyre må også skyves ut og delen som faller ut, byttes med den nye fra timney!

 

normal_DSCN0213.JPG

 

 

 

Etter å ha fjernet avtrekket å prøvd det nye, ser jeg at jeg må tilpasse sikringen... Her må du være høyst forsiktig. her er det hundredeler det kan dreie seg om... 1 hundredel for mye fjernet vil føre til inaktiv sikring. Her prøver man først å få sikringen på, etter at man har prøvemontert avtrekket, dersom det må tilpasses filer man med nålefil, bryne og evt neglefil som kan fungere i nød... :)

 

 

her er delen som kanskje må tilpasses for at sikringen skal fungere optimalt...

 

 

normal_DSCN0232.JPG

 

 

 

Sånn, når du har prøvd 350 ganger kan det hende du du er ferdig og sikringen passer perfekt, men vær obs på at tilpassingen må skje ved at du tester den med oppspent sluttstykke. Dersom du ferdigstiller sikringen uten å ha gjort dette med sluttstykket vil du ende opp med at du ikke klarer å få den på i det hele tatt når du monterer sluttstykket oppspent og klar til skyting.

 

Derfor, test ofte med sluttstykket i. Slik at du på den måten tester det i den situasjonen den vil bli brukt... Var ganske stor forskjell på med og uten sluttstykke på min Ruger.

 

Dersom du ønsker en veldig lett avtrekksvekt kan du bruke fjæren som følger med timneyavtrekket, men dersom du synes det blir for lett, bruker du fjæren som var på orginalavtrekket.

 

 

Når du nå har fått tilpasset sikringen kan du sette sammen riflen igjen ved bruk av denne videoen:

" target="_blank" target="_blank

 

 

 

Det kan også hende du må file litt plass til avtrekket i stokken, så se etter om avtrekket brutter imot noe sted og fil litt slik at den får plass uten å støte imot noen steder...

 

 

Slik, nå er timney-avtrekket montert... HERLIG!!!!

 

 

edit: opptadert info...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...