LazyHunter Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 (edited) Jeg har fått problemer med montering av kikkertsikte og håper at noen kan komme med noen inputs. Rifla er Schultz & Larsen Victory. Jeg ønsker fast montasje og har derfor fått montert Weaver s35 baser og (Edit:) Leupold PRW ringer. Jeg ønsket å legge på «gjengelim» for å sikre null bevegelser og løsnet ringene fra basene. Jeg skrudde opp de to skruene i hver base, renset skruene og under basene, la på gjengelim og skrudde til. Så la jeg på gjengelim på skruene som festet ringene til basene og skrudde til. Deretter løsnet jeg skruene i ringene, la på gjengelim og skrudde til. Når jeg da skulle ta ladegrep var sluttstykket tregt. Jeg løsnet fra de to skruene som fester ringene til den bakre basen, og sluttstykket gled fint igjen. Jeg fryktet at jeg hadde skrudd til for hardt, men jeg følte ikke at dette var tilfellet. Jeg mistenkte at jeg hadde satt på den ene basen feil vei, så jeg løsnet den fremre og snudde den. I håp om at problemet var fikset skrudde jeg ringene på basene igjen, men da knakk den ene skruen i på bakre montasje. Min teori er at jeg burde ha skrudd opp ringene slik at kikkertsiktet var løst FØR jeg skrudde ringene fast i basene. Og så burde jeg ha skrudd fast kikkertsiktet i ringene. Det jeg tenker er at det kan ha vært en skjevhet i utgangspunktet eller at avstanden mellom ringene ikke var riktig. Når jeg da skrudde til vred jeg de tverrgående stengene som passet sporene nedi basene, og dermed låskassen slik at sluttstykket kom i klem. Edit: Fant ut type ringer Edited February 16, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Når en skrur bakre basen ned på en M98, så er det ofte at de originale skruene er litt for lange, slik at de låser sluttstykket. Da må en file skruene fra undersiden, slik at det hele glir fritt. En kan naturligvis file eller slipe ned skruene på forhånd, men godstykkelsen i hullene er så liten at en trenger hver tiendedel. Det er ikke noe av det samme som skjer for deg ? At du på en måte bender låskassa har jeg liten tro på. Eller kanskje jeg har misforstått fremstillingen din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leoestby Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Snapphane kan være inne på noe, Sjekk om skruene er for lange. Ellers så kan det hende du må lappe ringene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Det var det første jeg også tenkte på, men det har jeg utelukket. Som jeg prøvte å forklare over så var det først når jeg løsnet skruene som fester ringene til basene at sluttstykket gikk greit. Dvs når jeg løsnet sidevis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Tvilar på at låsekassa er skeiv, eg fekk treigare sluttstykkegang på s&l min etter at den var borra opp for basar, det viste seg at det var kome grader innvendig i låsekassa etter gjenging av hola, bruka ein gjengetapp og rota ned i gjengene for å bli kvitt gradane, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Takk for link leoestby. Det er vel denne rekkefølgen jeg har kommet frem til at er riktig. Jeg gjorde det omvendt. Finnes det noen oversikt over hvilket moment man skal bruke? Hva vil det si å lappe ringene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Jeg ser at det første innlegget mitt ikke er klart. Jeg skal prøve å oppsummere: Når jeg skrudde basene på rifla var alt i orden. MEN: Jeg hadde ikke løsnet ringene fra kikkertsiktet, og når jeg skrudde ringene på basene gikk sluttstykket tregt. Dette var altså når jeg skrudde i sideretning. Derfor har jeg enda ikke funnet en annen forklaring enn at jeg vridde hele låskassen. Dessverre brakk skruen, og resten sitter fast i hullet. Jeg må derfor kjøpe nye ringer slik at jeg får testet på ny. Jeg ønsker fortsatt input i forhold til teorien i tilfelle dere har forslag som gir mening Vet noen hvilke 30mm ringer som passer til Weaver s35? Jeg ønsker kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Kort om montering av Weaver: Separate baser må avrettes i tre plan ved hjelp av en og to linjaler. To linjaler legges oppå respektive baser, og skal flukte. En linjal legges aksialt oppå basene, og skal flukte i plan med begge. En linjal legges på siden av basene, og skal flukte i plan med begge. Undre del av festet legges oppi basene og skrus godt til. K.siktet legges oppi. Er det et tungt sikte, så lønner det seg å skave litt harpiks oppi skålene. Det originale Weaver-festet har skruer på den ene siden. Dette medfører at en må ta litt monn for dette ved tilskruing, for en drar gjerne hele røret sirkulært når en skrur til. Husk tilskruing a la topplokk for bil: Litt framme og litt bak litt framme og litt bak. Skruer en kun ene del fast, får en et stort vridningsmoment på røret ved neste tilstramming. Ellers er Weaver noe av det beste etter mitt skjønn, enkelt, greit - og rimelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leoestby Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Her vises lapping av ringer. Noen gjør det alltid, andre aldri.... Utføres det riktig anbefaler jeg dette. Husk at skruene ikke skal overstrammes. Har du stålringer / skruer skal du feste de med ca 20in/lbs (2,2Nm) Har du ikke momentnøkkel så kan du ta å stramme med den korteste enden av umbrako / torx nøkkelen mellom tomme og pekefinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyren64 Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Tror ikke du trenger å kjøpe nye selv om en skrue knakk. Hadde også en som var knekt, satte stykket fast i skrustikken å brukte en tynn syl som jeg satte på kanten av den avbrekte skruen. Kakket forsiktig slik at jeg så den begynte å gå rundt. Litt pirkejobb, men du har god timesbetaling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 Snapphane: Hva vil det si at linjalene skal flukte? Er det at de skal ha samme høyde og vinkel i samme plan? leoestby: Lapping ser fornuftig ut! Jeg har nok strammet til mye hardere enn 2,2 Nm. Jeg var nok nærmere 20 Selvfølgelig burde jeg sjekke opp slike ting FØR jeg setter i gang selv.. Tyren64: Jeg boret opp hullet og brukte en såkalt grisehale. Dessverre fungerte det ikke helt etter planen, så jeg kommer nok uansett til å kjøpe nye ringer. Siden det viser seg at jeg har strammet til for mye så kan nok gjengene ha tatt skade flere steder. Jeg liker å være på den sikre siden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 6, 2012 Author Share Posted February 6, 2012 Etter montering av nye ringer med RIKTIG moment i RIKTIG rekkefølge ordnet alt seg! Takk for hjelpen folkens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Hvorfor brukte du ikke orginale Schultz og Larsen ringer, som børsa allerede har montasjespor for? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 originale S&L er bra ringar det, men dei er dyre og tildels vanskelege å få tak i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Montasjen er det siste stedet man skal spare penger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schultz_30-06 Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Enig i det, mange som brukar leupold qr på S&L, har sjølv begge delar(original montasje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 12, 2012 Author Share Posted February 12, 2012 Hvorfor brukte du ikke orginale Schultz og Larsen ringer, som børsa allerede har montasjespor for? Dette er noe jeg har tenkt på lenge. Jeg ønsket fast montasje for å ha minst mulig bevegelige deler som kan endre treffpunkt når jeg er på jakt.. Jeg skaffet meg originale Schultz og Larsen ringer, men det viste seg at kvaliteten var så som så.. Jeg fikk se eksempler fra forhandler der stålet hadde sprukket og ble bøyd i de ytterste delene av festemekanismen. Enkelte forhandlere nekter å ta de inn fordi de mener at kvaliteten er for dårlig.. Dermed leverte jeg inn de jeg hadde og fikk tilbud om: 1: Leupold QR som passer rett på kassen eller 2: Weaver s35 baser med Leupold PRW ringer. Som sagt ønsket jeg fast montasje, og valget falt på alternativ 2. Jeg har enda ikke fått testet denne løsningen skikkelig, men jeg er foreløpig godt fornøyd. Finnes det bedre alternativer, eller er det noen som har dårlige erfaringer med den løsningen jeg bruker nå? Jeg er absolutt helt enig i at man ikke bør spare penger på montasjen. Som jeg skrev tidligere i tråden så ønsket jeg ikke å gamble med at ringene var i god stand etter at jeg skrudde for hardt til, så da kjøpte jeg nye. Dersom noen har innspill i forhold til kvaliteten på Weaver/Leupold så setter jeg pris på om dere gir beskjed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 16, 2012 Author Share Posted February 16, 2012 Her er et bilde av Schultz & Larsen montasje som jeg beskriver over: Du kan tydelig se at stålet har sprukket i begge ender. Dette gjør at jeg anser denne typen montasje som altfor svak! Når det er sagt, så vet jeg ikke om den som har skrudd fast disse montasjene har brukt riktig moment (noe jeg tviler sterkt på)... Normalt sett ser jeg på originale montasjer som de beste. Jeg synes det er synd at Schultz & Larsen ikke greier bedre i dette tilfellet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Det hadde vært interessant med ignorants kommentar til dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 16, 2012 Author Share Posted February 16, 2012 Absolutt! Jeg vil tro at han også har hørt om den generelle skepsisen til S&L montasjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blinkskytter Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Det er lett å bryte av en skrue om en bruker feil type "låselim" Det er mange leverandører av slike dårlige midler.Jeg sier ikke at trådstarter har brukt feil type siden han har knukket en skrue på montasjen.Jeg vil bare opplyse at loctite som er et meget bra merke på gjengelåsing har mange forskjellige gjengelåsing-midler til forskjellige gjengediameter. Her gjelder det å bruke rett type til rett type gjenger og diameter på bolten. I dette tilfellet ville loctite 221 vert det rette middelet å bruke på så små skruer.(husk å bruke gjengelåsingsmiddel som er ment å få løst igjen) Ser det blir spekulert i at en bender låskassen når en skrur til montasjen.Det tror eg ikke er tilfellet her.Skal en bende låskassa fra base til base som er så kort avstand så snakker vi om eit meget høyt moment som en ikke hadde klart med dei små skruene.Tror heller på teorien om at skruene er for lange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 16, 2012 Author Share Posted February 16, 2012 Tror heller på teorien om at skruene er for lange. Den teorien kan jeg avkrefte for andre gang . Når jeg skrudde til med riktig moment på de nye ringene (uten å røre skruene til basene) ordnet det seg. Jeg er overbevist om at jeg bøyde låskassen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrøna Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Det hadde vært interessant med ignorants kommentar til dette. Såvidt jeg har forstått, er vel ignorant utenfor S&L-systemet nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blinkskytter Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 ok da tok jeg feil. Jeg bruker selv leopold QR på schultz og larsen og det funker veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LazyHunter Posted February 16, 2012 Author Share Posted February 16, 2012 Det er mulig at jeg må vurdere leupold QR dersom jeg ikke blir fornøyd med nåværende løsning! Er det slik at Weaver blir sett på som dårlig kvalitet? Edit: Blinkskytter: Takk for din opplysning om loctite! Slikt er alltid greit å vite! Jeg brukte en svak gjengelim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.