Jump to content

Sauer 200 STR McMillan SSG 3000


Kjell Olav

Recommended Posts

Ny rigg for langhold og posteringsjakt samt generell moroskyting. :)

 

Sauer 200 STR i 6,5 med McMillan SSG 3000 stokk.

Skinne fra IEA Mil-Optics til SSG 3000, denne har 6 klemmskruer pluss 2 skruer som går ned i hullene på fremre låskassebru. Skinna er lav og fin og virker til å sitte bra fast på låskassa, mao ingen antydning til at noe flytter seg. Hos IEA ses også stokken fra McMillan.

 

Bildene kan klikkes to ganger for stor versjon.

 

normal_2011-07-02_14_33_46_(Custom).jpg

Her ses gongen på 500 meter bakenfor og over de to skivestativene. (Forstørr bildet for å se.)

(Den lille gongen på 15x18 cm er umulig å se på bildet.)

 

normal_2011-07-02_14_33_31_(Custom).jpg

 

Huff, det ser ut som jeg skyter med fabrikkpatroner, det gjør jeg altså ikke... 8)

 

Etter innbrekking av pipa ble det testet to ladninger fra benk på 100 meter i dag, disse ble ladet i går kveld etter beste evne, de er ikke tunet til rifla på noen som helst måte, men det kommer. Første gruppe 5 skudd med Scenar 8 g gikk på 10 mm, neste ut var 140 A-Max og denne satte 3 skudd på 6 mm. Siden vi klart og tydelig kunne høre gongen på 500 meter rope på oss hadde vi ikke tid til mere utprøving fra benk, så det ble med disse 8 skuddene + de 2 jeg brukte til innskyting av kikkert.

 

I følge Shooter på mobilen så var det 11 moa opp + 1 moa inn i vind, dette stemte perfekt og jeg fikk sentrumstreff på gong på første skudd.

Rifla er rett og slett en fryd å skyte med, ergonomien og følelsen av kontroll når en skyter er stor, denne stokken anbefales. Vekt er 1750 gram ink reimfester.

 

Vurderer sterkt å spandere på meg en PMll, antagelig en 4-16x50 P4 Fine.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering med skyting.

 

Alle bilder kan klikkes to ganger for stor versjon.

 

normal_Bilde0234_(Custom).jpg

Den lille gongen på 15x18 cm har fått smake 6,5 og 308 Win på 500m.

De fleste treffene er bra sentrert på stålet.

 

normal_Bilde0236_(Custom).jpg

Testet en ladning med Norma 19 bak en Scenar 123, denne ble av en eller annen grunn ikke prøvd på 100m for presisjon.

La 5 skudd i magasinet og skjøt, syntes jeg så antydning i kikkertsiktet til at gruppa kunne være bra, men hadde nok ikke trodd at den skulle være bra.

Både jeg og Sjakie som var med ble stående og glo når vi kom frem til gongen, den merkede gruppa målte ca 3,5 - 4 cm. Litt flaks sikkert, men uansett... :thumbup: Godt mulig godladningen er funnet.

6,5x55 lager skikkelige grøpper i stålet mens merkene etter 308 bare så vidt kan føles med fingertuppen. Plata er 30mm tykk så det er ingen fare for gjennomskyting med det første.

 

normal_2011-07-04_11_00_46_(Custom).jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny langholdsrigg :smile:

 

Favoritt medisin i min Sauer er for tiden 43 grs N19 og Sierra 144 grs HPBT. kronografert til 829 m/s i 67 cm S&L Løp.

Sierra 123 grs HPBT og 46,5 grs N19 gir 920 m/s. Men også trykk tegn. Så ikke hopp direkte på den.

 

Fortsett å legg ut bilder og erfaringer Kjell Olav, denne tråden blir lagt inn under favoritter ;-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Takk for det John.

 

De små gongene du skaffet er solide selv om de er forholdsvis tynne, ikke et merke i stålet selv etter skudd på ganske kort hold, helt topp :thumbup:

 

Ladningen min på 43grs N19 og Scenar 123 kan fint økes ja, mulig jeg prøver et grains til for å se om det fortsatt samler bra. Uansett duger denne kula i 840 m/s bra på litt hold. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny langholdsrigg :smile:

 

Favoritt medisin i min Sauer er for tiden 43 grs N19 og Sierra 144 grs HPBT. kronografert til 829 m/s i 67 cm S&L Løp.

Sierra 123 grs HPBT og 46,5 grs N19 gir 920 m/s. Men også trykk tegn. Så ikke hopp direkte på den.

 

Fortsett å legg ut bilder og erfaringer Kjell Olav, denne tråden blir lagt inn under favoritter ;-)

 

 

John-A

 

Hei!

Jeg har brukt Sierra 123 grs i et par år nå, både på bane og felt. Ca 820 m/s for bane og 920m/s for felt. Har meget god erfaring med den kula, og highspeed ammoen går godt i en 5000 skudds pipe, og det er uventa. :overrasket:

Har brukt N11 på baneladning og RA10 på felt, men er nå gått over til bare RA10 da det funker utmerket. Ble plaget med soting med N11, men trolig feil med kruttet. :trist: Har ingen annen forklaring. Vurderer å prøve litt mer fart på baneladningen.

 

Fred-G

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt da, tror nesten denne trøya skal brukes fast til skyting heretter. 8)

 

Noen ferske grupper.

Skutt i benk på 100 meter med støtte foran og bak.

 

normal_2011-07-06_15_00_50_(Custom).jpg

Ca 9mm, 3 skudd.

 

normal_2011-07-06_15_01_06_(Custom).jpg

Ca 11mm, 5 skudd.

 

normal_2011-07-06_15_01_28_(Custom).jpg

Ca 10mm, 5 skudd.

 

normal_2011-07-06_15_00_03_(Custom).jpg

Ca 26mm, 12 skudd.

Her er det skutt 12 skudd fortløpende og uten å være veldig nøye med siktepunkt, litt vel raskt egentlig. Pipa var i hvertfall temmelig heit på de siste skuddene.

 

normal_2011-07-06_15_01_45_(Custom).jpg

Ca 6mm, 3 skudd......joda det er 3... :wink:

 

Eventuell bruk av data på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig ny optikk på plass.

 

Valget falt på Schmidt & Bender 4-16x50 PMII LP P4 Fine.

 

normal_2011-08-15_11_02_37_(Large).jpg

Nesten som Juleaften. :wink:

 

normal_2011-08-15_11_06_36_(Large).jpg

 

normal_2011-08-15_11_07_27_(Large).jpg

 

normal_2011-08-15_11_07_58_(Large).jpg

Gromme ratt og 34mm rør.

 

normal_2011-08-15_11_09_43_(Large).jpg

Cm klikk må det være.

 

Da er spørsmålet hvilke 34mm ringer som skal brukes til å henge siktet fast i skinna?

Har sett på flere forskjellige, men sliter litt med å bestemme meg for hvilke jeg skal velge.

 

Badger Ordnance er solide som fy, men tunge og koster litt. De frister.

 

American Rifle M3 ser fine ut. Har ingen erfaring med dem, men de får bra kritikk på nett.

 

Barrett 34mm Zero-Gap, tja, leser mye bra om disse også.

 

Seekins 34mm er bra saker.

 

Leupold Mark 4 Tactical, denne vurderes også.

 

Høyde på ringene må være ca 20 til maks 25mm fra toppen av skinna til senter ring. Vil ha det lavest mulig og helst akkurat så jeg får smøget på en Butler Creek med ett par millimeters klaring til pipa.

 

Erfaringer rundt 34mm ringer mottas med takk så fyr løs. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer rundt 34mm ringer mottas med takk så fyr løs. :thumbup:

 

Jeg har hatt Badger ringer på picatinny skinne på Sauern men har bytta ut mot Spuhr feste.

Kommer lavere en tidigere kombinasjon og den låser rett i kassa.

Beste løsningen etter min mening.

 

ununge_nov_2010-4.jpg

ununge_nov_2010-1.jpg

ununge_nov_2010-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Montasjen til Spuhr ser veldig bra ut og hadde absolutt vært et alternativ om jeg ikke allerede hadde skinne fra IEA Mil-Optics. Det er jo selvfølgelig mulig å selge unna og prøve Spuhr sin løsning, men i første omgang får jeg prøve å få tak på ringer. Montasjen til Spuhr blir heller ikke dyrere når en legger sammen prisen for skinne og ringer. :)

 

Er det noen som har kjennskap til ringene fra Henneberger?

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hvor stort er objektivet på den Premier'n Jet?

 

Samme som på din S&B 4-16x50 pluss en liten kant for linselokket.

 

Er den Spuhr montasjen "flat" eller tiltet? Materiale?

 

Min er 30MOA men den finns i 20MOA og uten tilt.

Materiale er aluminium, muligens 7075, husker ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det er ikke så enkelt det her.

Valget av montasje falt på noe helt annet en det jeg hadde sett på i første omgang, det ble til slutt Recknagel 6mm med hendel som ble valgt. At det ble Recknagel skyldes mye at disse kunne jeg få her hjemme i løpet av et par dager. Ringene virker solide i massevis og er veldig lave og fine, faktisk et lite knepp lavere en Seekins laveste og er derved en av de aller laveste 34mm ringene, fra toppen av skinna til senter ring er det 23mm.

 

normal_2011-08-25_12_25_43_(Medium).jpg

Det er 5mm klaring mellom pipe og objektiv, når jeg får Butler Creek på plass er denne klaringen halvert til ca 2,5mm, helt perfekt.

 

normal_2011-08-25_12_25_27_(Medium).jpg

normal_2011-08-25_12_26_33_(Medium).jpg

Her ses skinna tydelig og de 6 skruene som klemmer skinna fast på kassa, i tillegg er det to skruer som går ned i fremre del av låskassa.

Etter drøyt 600 skudd er det ingen antydning til at noe flytter på seg... :)

normal_2011-08-25_12_26_02_(Medium).jpg

 

Måtte nesten skyte litt også :)

normal_2011-08-25_13_08_10_(Medium).jpg

 

normal_2011-08-25_10_24_54_(Medium).jpg

Testet en ny ladning, Scenar 8g og 40,5grs N150, den så ut til å gå riktig godt. 100m fra benk, støtte foran og bak.

Først 3 skudd på 8mm, tok dette bildet og bestemte meg for å prøve to skudd til på samme lapp.

 

normal_2011-08-25_11_06_39_(Medium).jpg

Det gikk slik, 5 skudd 10mm.

 

normal_2011-08-25_11_08_08_(Medium).jpg

Skøyt en serie på papp på 500m.

Syntes jeg lå vondt og slet med å plassere retikkelet der jeg ville. Resultatet ble alikevel ikke så aller verst, 5 skudd på 80mm, 4 av dem satt på 48mm.

 

normal_2011-08-25_13_46_49_(Medium).jpg

Den lille gongen på 15x18 cm har fått noen treffere, 500m.

 

Så langt har prosjektet svart til forventningene, rifla er god å skyte med og går bra, den nye optikken er en fryd å bruke, både optisk, muligheten til å måle avstand med P4 retikkelet og ikke minst endelig å ha fått cm klikk. :D

 

Da er det 500 m UNL på Abusland 4/9 som blir ilddåpen for riggen.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har fått pm med spørsmål om dette tar jeg med litt om hvor mange klikk jeg har tilgode "opp" med denne kombinasjon ringer/skinne.

 

Under innskyting måtte jeg skru noen få klikk opp for å komme i senter, sideveis var det kun ett klikk, det tyder på en rett montasje i forhold til kasse. Jeg "mistet" 5 av de totalt 130 tilgjengelige klikk opp, med min ladning med Scenar 8g holder 125 klikk ut til ett sted mellom 1050 - 1075 meter, "avhengig av føre", dette i følge PCB, Shooter og Bullet Flight. Med en frisk ladning N560 og Scenar 9g kan det strekkes til ca 1150m.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da bør du ikke satse på McMillan stokk,da den er tung.

Det finnes lettere stokker på markedet feks,GRS pluss flere. Du bør nok få pipa dreid ned og kappet.

 

Den som jeg har er kappet i fra 74 til 67cm.

Kikkert er Leopold vxIII 3-12 x 40.

Dempern er en A-Tec Maxim.

2 foten er en Versa-Pod.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg reduserte vekta på McM-stokken med 5-600g ved å ta bort den høydejusterbare kammen og erstatte den med isopor. I tillegg erstattet jeg mellomleggsskivene for lengdejustering med trådsneller. Balansen ble mye bedre i børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En liten rapport underveis.

 

Har nå skutt gode 2000 skudd med riggen og den fortsetter å oppføre seg eksemplarisk.

Presisjonen er fortsatt meget god med rette ladninger. Her en 5 skudds serie fra i går med 9g Scenar.

Ca 10 mm.

normal_2012-06-06_15_09_58_%28Medium%29.jpg

Skyter jevnlig grupper på 10 - 12 mm så det er fortsatt "liv" i løpet. Friflukten har dog økt en del, uten att dette ser ut til å gjøre så mye presisjonsmessig, men før eller siden er det slutt. Håper på minst 1000 skudd til med bra presisjon, kanskje mer.

 

Siktet med skinne og ringer er dønn stabilt og innskytingen er deretter, mao meget bra.

normal_2012-05-26_15_22_44_%28Medium%29.jpg

 

En meget god skytemaskin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Får prøve å holde litt liv i tråden, og en liten oppdatering.

 

Har en stund følt at rifla ville hatt godt av en skikkelig puss, så forrige dagen ble den plukket ned på molekylnivå. Nappet av stokken og fikk pipa ut av låsen, gjorde rent innfestingen til pipe og pipeenden, delte sluttstykket og pusset alt rent. Ut med avtrekk og magasinlås og tørket rent og smurte opp. Tok av montasjen for å se om noe hadde flyttet seg eller om det var antydninger til rust. Ingen problemer.

 

Med alt rent og oljet ble børsa montert, pipa ble festet med 7Nm og stokken med 5Nm, både foran og bak.

 

Måtte ned på banen i dag for innskyting og en liten test av presisjon. Skjøt fra tofot og med sandsekk bak, linet alt opp slik at rifla lå rett i målet uten påvirkning fra meg.

 

Treffpunktet flyttet seg en del i forhold til slik det var før puss.

Til venstre ses de 3 første skuddene, selv om det ser ut som 2 så sitter det 2 skudd i det øverste hullet, hullet er ørlite urundt og med litt mer sot på kanten. Siktepunkt var nedre høyre hjørne.

normal_2012-08-12_13_18_54.jpg

Skrudde ett klikk ned og 3-4 til høyre, da satt de neste 5 skuddene der jeg ville.

 

Godt å se at løpet fortsatt samler etter noe over 2500 skudd.

Ammoen er 8g Scenar og en passe dose N150 i Lapua hylser.

normal_2012-08-12_13_22_57.jpg

Sånn ca 8mm c/c 5 skudd.

 

Det er tydeligvis bare å fortsette å skyte med denne pipa, så bytter jeg når den tid kommer. Da er det bare å krysse fingrene for at en får ei som er like god som denne har vært.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...