Jump to content

Rifle til toppjakt


Geir-J

Recommended Posts

Om JEG skulle valgt meg rifle primært til toppjakt i dag, hadde jeg valgt en nett og hendig rifle med låskassen tilpasset kaliberet. Er ikke sikker på hvilke produsenter som har dette, men vet at feks Tikka har samme låskasse til feks .308 som til .223. Sako er jeg usikker på. Før hadde de ulike låskasser etter lengden på patronen. AI for .222, AII for .308 og AIII for .30-06 feks.

 

 

Sako leverer våpnene med 5 ulike låskasser tilpasset det aktuelle kalibret, og er et mye bedre valg i kaliber 223 enn Tikka. Sako er også et generelt bedre våpen en Tikka, som er betraktelig rimligere enn Sako.

 

Holdt selv på å kjøpe en 223 i Sako hunter, men pga 6-9 mnd leveringstid til Norge med Hunter stokken, ble det en Sauer 202 isteden :D Angrer ikke på det heller da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du føler du har behov for da. Du må jo ha større enn .223, eller minimum 6,5x55 om du skal jakte på noe større enn rådyr. Hvor langt inn i fremtiden ser du feks? Storvilt neste år, fem år? Har du bare lyst å kanskje prøve storviltjakt om noen år?

 

Personlig synes jeg det er greit med en rifle til hvert sitt bruk. Jeg fikk Sakoen min av svigermor (!), da hun arvet børsa etter sin far, men jeg kjøpte meg altså en rendyrket småviltrifle senere da jeg ikke hadde lyst å dra rundt på storviltrifle etter småviltet. Selvsagt bare tull egentlig, siden smådyra også dør av .308, men å skyte med "æljbørse" på orrfugl, gir meg feil følelse. Siden jeg kjøpte .222'en har jeg aldri brukt .308'en. Jakter ikke storvilt, men det kan jo hende en eller annen gang...

 

Har du ingen du kjenner som jakter elg eller hjort som kan hjelpe deg med plass på jaktlag, ja da må du være aktivt frempå så fort du ser en grønnkledt en (som ikke er militær selvsagt!) i nærheten av en skytebane. Ellers kan det ta laaaang tid før du får muligheten. Har hatt ute "følere" i seks år nå, men, som i et narkomiljø, ingen vet noe, ingen ser noe, ingen hører noe... Jeg har ikke vært aktiv for å få tak i elgjakt, siden jeg har vært veldig i tvil om jeg har tid og råd. Har vel egentlig gitt opp, og om det tilfeldigvis skulle bli ledig plass på et jaktlag, og kommer jeg uansett til å si nei om jeg får spørsmål. Treningsskyting og storviltprøva tar jeg hvert år, men det er mest for å blåse støvet ut av løpet. .222'en gjør alt jeg ønsker den skal gjøre ellers.

 

Føler du at du har råd, gå for .223 nå og kjøp større senere. .223 er også morsommere å skyte med, særlig om du hiver på en demper og får vekk den verste smellen, samt etter hvert begynner å lade selv. Når jeg skyter med udempet .308, får jeg smake rekyl, tidvis sår skulder og legger vekk børsa etter de obligatoriske 15 treningsskuddene om gangen (jada, kanskje er jeg pysete, men jeg liker uansett ikke rekyl). .222'en får blir med på skytebanen støtt, og da ryker det fort over 50 skudd. Skreddersyr noen morsomme patroner og leker litt på banen. Med demper på er det ikke mer rekyl enn på en salongrifle, og smellen er ikke verre heller. Pappas lille leketøy! .308'en er mer "nå-er-det-alvor-børse".

 

Det går feks an å se etter brukt .223 med en hyggelig kikkert på. Det trenger ikke bli dyrt. Jeg ga 4 000,- for min Fox ferdig kappet og gjenget for demper, med en billig kikkert i original montasje. Har satt på en Nikon Monarch til 3 200,- og en Hausken mini til 1 500,-. Sum blir altså 8 800,-. Med den får jeg samlinger ned mot 6 mm (Norma 50 grs fmj, selvladet). I tillegg ser børsa nesten pen ut, og jeg ga ikke for lite for den heller egentlig.

 

Holder du deg under ti lapper, kan du sette resten i banken og spare litt hver måned og satse på en i storviltkaliber senere. Gjerne lettere brukt. En kan gjøre gode bruktkjøp!

 

Men det er klart, følelsen av å kjøpe noe nytt er jo noe eget da.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du godt med rekyl og lader selv er det etter min mening ingen grunn til å gå for små-kaliber hvis man ser for seg å ha kun ei rifle en stund.

 

Går du for eksempelvis 308, 7mm 08, 260 rem eller 6,5x55 kan du jakte alt med ett våpen. Mange(deriblandt meg selv) ønsker innimellom masse våpen i forskjellige kalibre osv, men man må jo stikke fingern i jorda og innrømme at man har muligheter til å skyte langt bedre hvis man trener med ei børse og kjenner denne ut og inn i alle situasjoner. Samt at man sparer penger.

 

Jeg har 308, som har bra kuleutvalg, og det er ikke vanskelig å lage ammo for fugl som går bra.

 

Hva jeg ville gjort:

Ligger f.eks en howa 1500 på finn i kal 308 til 3000kr, kjøp evt demper type nilsen sonic 45 for 1300kr, gjenging 1000kr, og billige/bra montasjer finnes brukt. Da har du igjen ca 9000kr av budsjett som du kan kjøpe deg et pent brukt kikkertsikte med laaang garantitid på. På denne måten får du en rigg du i butikk må betale langt over 15000kr for.

Link to comment
Share on other sites

.243 er nok et bra valg til toppjakt. Det er også kjent som et veldig presist kaliber. Tyngre/lengre kuler gir stødigere flukt. Problemet her er at du jo ikke har lov til å jakte på mer enn det samme som med .223. .243 er dyrere å skyte med og.

 

Mange liker 6,5x55 til toppjakt, for her har man et presist kaliber som duger på lengre hold enn .223. I tillegg er den lov på storvilt.

 

Vet at mange som grubler på småviltkaliber, ender opp med 6,5, nettopp fordi det er et "universalkaliber" som kan brukes til alt.

 

 

Det rare er at de som grubler på alt mulig av småviltkaliber og merker "alltid" ender opp med en Tikka T3 i 6,5x55! :wink:

 

Vurderer du .243 kontra 6,5x55, gå for den siste, for da sparer du nemlig litt kroner på skytinga og. Stort billigere kaliber enn 6,5 får du ikke.

 

De to siste er for meg mer utpregede elgkalibre. Tiuren 180 meter unna dør av disse to og, men... Det smeller mer og røsker mer og er ikke så trivelige å skyte med som de mindre! Og følelsen av å skyte spurv med kanon er der, i hvert fall for meg. Pussig nok er det mindre sjans for sprengt fugl med disse to enn med .223 da kulene flyr saktere og er mer solide. Null sjans for fragmentering i fugl her (man bruker helmantel til fugl). .223 på kort hold kan føre til stygge ting i rypa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Steyr Scout i .223, den er bygget på samme låskasse som Pro Hunter. Anbefales på det varmeste !!!

God ergonomi, godt avtrekk, super presisjon, og du føler med en gang at du holder i et kvalitetsvåpen.

...Og østerrikske rifler bør jo selvsagt utstyres med østerriksk optikk 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...