Jump to content

Deres pussemetoder


Catrine

Recommended Posts

Hei! Kunne vært greit å vite hvordan dere her inne pusser våpnene deres. Og hvilke prosedyrer dere har :D For ei grønn jente :wink::mrgreen: Ønsker detaljerte framgangsmåter med navn på produktene dere bruker :)

 

Er veldig takknemlig for svar.

 

 

PS: Har søkt og lest andre tråder om temaet.

Link to comment
Share on other sites

Pleier å dra gjennom løpet med pusselapper med Birchwood olje eller gamle gode våpenolja til forsvaret et par gonger. Så lar eg rifla stå litt, så drar eg gjennom eit par gonger til. Hvis løpet ikkje er pussa på lenge, så tar eg gjerne pusser litt med messingbørste. For så å dra gjennom med pusselapper med olje et par gonger og tilslutt tørrpusse det med pusselapper.

Link to comment
Share on other sites

Først skubber jeg bronsebørsta et par ganger igjennom løpet, for å så fukte en pusselapp (god og våt), med Slip 2000 (grønn guffe som må rystes godt), og drar denne 1-2 ggr gjennom løpet. Venter 5/15min (dårlig/god tid), så skubber jeg bronsebørsta igjennom et par ganger til. Fukter en pusselapp til med Slip 2000 og drar samme lappen et par ganger gjennom løpet (til den er helt svart :wink: )... Så blir det dratt igjennom tørre pusselapper til den kommer ut igjen nesten like pen (som oftest rundt 3 stykk), og da snur jeg pusselappene om de ikke er for skitne :wink:

Så oljes en pusselapp med hoppes#9 (olje, ikke solvent), igjennom løpet, etterfulgt av bronsebørsta, og en olja pusselapp til. Om jeg har god tid venter jeg en time før jeg tørrpusser løpet...

 

Som oftest blir mine løp pussa slik :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pussing kan være mye rart. Det kommer veldig mye anpå hvilket våpen det er, hvilken ammunisjon som er brukt og ved hvilket intervall man pusser.

 

Standard prosedyre for ALLE våpen er å fjerne evt. magasin og sjekke kammer før man begynner.

 

Tar vi en vanlig bolt action som er skutt med vanlig røyksvakt krutt med moderne tennhetter Er pusseprosessen rimelig grei. Ting er enda greiere hvis du har en liten riflebukk å sette rifla i for puss. Disse er greie på banen også, jeg hater å legge fra meg et gevær på sementen når jeg skyter fra liggende.

 

Man tar ut bolten og bruker en fille med nitrosolvent, om nødvendig en nylon eller bronsebørste slik at man får bolten ren. Sørg for at det er rent under ekstraktoren med en liten børste. Gni tørr og olje lett før du setter bolten inn i rifla igjen etter endt pussing.

 

Kjør en lapp dynket med nitrosolvent gjennom løpet og kjør deretter en bronsebørste dynket i samme løsning gjennom et par ganger, avhengig av hvor skittent løpet er. Bruk pussestang i en del, ikke bruk sammenleggbar pussestang. Bruk boreguide i plast eller messing og puss fra kammer til munning. Ikke dra børster eller lapper frem og tilbake. Kjør tørre lapper gjennom løpet til de kommer ut rene.

 

Skal du ikke skyte på en stund, kjør en lapp med rusthindrende olje gjennom løpet. Ikke stol på nitrosolventer for dette. Har du skutt riflen mye kan det lønne seg å bruke copper cutter etter vanlig puss. Dette bør ikke overdrives og begrenses til når du mister presisjon. Det lønner seg også å demontere bolten i sine enkelte deler og gjøre dem rene, olje og sette sammen av og til. Det samme gjelder for å fjerne stokken.

 

Innsiden av låskassen og magasin pusses med fille og nitrosolvent, litt rusthindrende olje er ikke dumt heller. En fille med f.eks sitronolje er greit for treverk.

 

Dette er den gamle måten å pusse på, det finnes et par snarveier dersom man vil investere i ytterligere utstyr. Uansett, en god pussestang som er i en del er man nødt til å ha.

 

Etter at allt er satt sammen og oljet pleier jeg å sette boltrifler inn i skapet med åpen bolt. De tar opp mindre plass på den måten og løpet har luftsirkulasjon.

 

Det finnes sikkert mange andre måter å gjøre dette på, men det er i alle fall mine two cents.

 

PS.

Jeg bruker mest pussemidler fra Birchwood Casey for rifle, men jeg kan improvisere med mye rart hvis jeg tror det funker :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at det er ganske praktisk å sette på tofoten når jeg skal pusse.

Da kan jeg bruke bordet og sitte i sofan mens jeg pusser :)

 

Min prosedyre er som følger.

1: Hoppers skum pumpes inn. vent 5-10 min. obs! husk å putte noe i kammeret ellers blir det søl...

2: dra igjennom med børsten et par ganger (har litt olje på den)

3: bruker propper til løpet er rent.

4: bruker tørkepapir festet til lappe tingen og renser kammer

 

Utstyr er litt variert; noe fra Kleen Bore, noe fra Hopper og noe fra et annet pussesett jeg fikk med til .22'n.

 

En gang innimellom bruker jeg kobber oppløsning fra hopper, ps denne fjerner også lakk fra gulvet.

 

Før pusset jeg notorisk etter hver skyting. Nå kan det hende at jeg hopper over et par ganger. men da er det mer å pusse...

 

 

Tror ikke det er noe fasit på pussing, annet enn at du bør pusse fra kammer siden og mot munning. Dette for å ikke skade kroningen ved munning.

Link to comment
Share on other sites

på rifle er mine pussemetoder litt avhengig av hvilken bruk rifla har hatt.

 

banesauern som gjerne skytes noenhundre skudd mellom hver puss blir løpet pusset slik:

1) med renseolje av et eller annet slag (pusselapp og bronsjebøst om hverandre, med olje på) først for å fjerne sot osv. når det begynner bli noenlunde rent, så tørrpusser jeg og

2)går på med sterkere saker (mantelfjerner) på pusselapp. pusser en stund med det.

3)når det ikke vises mantel mer, så går jeg på med renselolje, både for å fjerne mantelfjerneren og for å ta eventuelt sot som ligger igjen. tørrpusser etterpå. om løpet er ekstremt skittent må jeg repetere 2 og 3 en gang til.

om våpenet skal ut på jakt eller lagres setter jeg løpet inn med våpenolje før den settes bort.

 

når dette er gjort pusser jeg mekanismen med olja fille, og tørrpusser og eventuelt oljer der det trengs.

 

på jaktvåpen hvor jeg feks skyter 10 skudd, holder det med løpspuss nr 1. innimellom må jeg ta hele pakka(1-2-3) der og.

 

på all løpspuss pusser jeg bare bakfra. å når jeg har dratt noe ut av munningen, blir det ikke dratt tilbake inn i løpet forfra. man skal beskytte munningen for skader. pussestokk bruker jeg kun hele stokker, ikke sånn skjøtete greier. de blir ofte slarke i skjøtene. til å holde pusselapp bruker jeg en stryholder man ruller lappen utenpå. ikke øye. syns pusselappen får bedre flate mot løpet med stryholder. bronsjebørster er forbruks. kjøper de i rett kaliber. de koster ikke akkurat skjorta.

 

kammeret pusser jeg med en kammerpussestokk med messingbørste. der ruller jeg lappen utenpå børsten.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Kunne vært greit å vite hvordan dere her inne pusser våpnene deres. Og hvilke prosedyrer dere har :D For ei grønn jente :wink::mrgreen: Ønsker detaljerte framgangsmåter med navn på produktene dere bruker :)

 

Er veldig takknemlig for svar.

Hvilken rifle har du og hva bruker du den til?

At du skyter med den, er åpenbart - men hva forventer du at rifla di skal "prestere"?

Jeg tror du får mer presise svar om du gir litt utfyllende opplysninger.

 

Pussing og stell av våpen er for mange ren religion. Jo flere framgangsmåter du får beskrevet, jo mer forvirret blir du :o så det letteste er i grunn å få noen til å vise deg de grunnleggende teknikkene, slik at du selv kan finne din egen måte å gjøre ting på.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilken rifle har du og hva bruker du den til?

 

Har Sauer 202 jaktmatch 6,5X 55. Skal bruke den til jakt, og etterhvert jaktfelt.

 

At du skyter med den, er åpenbart - men hva forventer du at rifla di skal "prestere"?

Jeg tror du får mer presise svar om du gir litt utfyllende opplysninger.

 

Pussing og stell av våpen er for mange ren religion. Jo flere framgangsmåter du får beskrevet, jo mer forvirret blir du :o så det letteste er i grunn å få noen til å vise deg de grunnleggende teknikkene, slik at du selv kan finne din egen måte å gjøre ting på.

 

Jeg liker å få flere framgangsmåter, så kan jeg velge den metoden som passer best for meg. Plukke ut selv. Har fått noen til å vise meg. Men ikke dermed sagt at det er fasit, og at den passer meg best. Synes jeg har fått noen flotte svar. Tenker også at det kan være interessant både for meg og kanskje andre å få et innblikk i andres pussemetoder

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har lyst til og si litt om hvordan vi gjorde det da jeg var ung. Stanplassleder spurte om noen ville ha ett pusseskudd og de fleste ville det. Da reist vi oss opp og skøyt et skudd i vollen med kragen. Det var ukas pussing :D Sier ikke at det er slik man bør gjøre i dag, men se heller på det som historie :D

Link to comment
Share on other sites

Dette gjør jeg:

 

Jaktrifle/jaktfelt:

 

Etter hver skyting, hvis jeg ikke har tid til fullpuss; dra en pusselapp med solvent gjennom pipa. Jeg bruker Hoppes nr 9 el Kroil.

 

La solvent stå i ca 30 min. Deretter pusses det med pusselapp/propp, annenhver med og uten solvent inntil lappen er ren. Avslutt med egnet våpenolje, som pusses ut før neste skyting.

Puss kammer og magasin.

Innimellom pusser jeg med bronsebørste, 20 - 30 drag eller inntil børsten går lett gjennom pipa.

Avslutt med samme prosedyre som over.

 

BR-rifla;

 

I et sånt våpen er presisjon det viktigste og man behandler pipa deretter.

Etter et gitt antall skudd (som alt annet i BR - your rifle chooses) gjerne etter hver serie i konkurranse, busses pipa med Butch Boreshine og nylonbørste - inntil børsten går lett gjennom pipa.

Deretter med pusselapp og Kroil/tørr pusselapp inntil pipa er ren.

Eventuelt avslutte med å la Sweet's stå i pipa i et par minutt for å sjekke om det er igjen mantel i pipa. Avslutter med kammerbørste og låseklakkpuss.

 

Invester i en god pussestokk, feks Parker Hale med adapter til pussepropp/lapp og børster som passer.

Børsa di er innskutt antar jeg? Ellers er det egne tips&råd for sånt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

kjøp ballistol,utrolig bra middel..kan brukes til alt(macgyver-middel nr1)+ en pussestokk og pussepropper til ditt kaliber.dynk pusseproppen i ballistol og kjør gjennom løpet til det er rent,og smør gjærne stokken med samme middelet...funker som f...! det er det jeg gjør i allefall og resultatet blir meget + hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også begynt å bruke Ballistol i større grad, spesielt for bruk utenfor "laboratoriet" hjemme.

 

Det som er så herlig med Ballistol er at den er veldig rusthindrende og utrolig grei for moderat puss. I tillegg beholder den smøreevnen når flatene er kliss blaute av vann. (Også lukter den bedre enn selv Hoppes)

 

Følgelig egner den seg like godt til rusthindring, moderat puss, stokkolje, kniver inkl. treskjefter osv osv.

 

Hvis jeg ikke husker feil så sa vel manualene i gamle Wehrmacht at Ballistol også skulle brukes til desinfeksjon av mindre sår ...

Link to comment
Share on other sites

Pusser med vgf propper, der den første blir innsatt med olje. bytter propper for hvert drag.

pusser altid fra kammeret. når jeg vet det e i stund til neste gang det blir skutt, avslutter eg med et drag med olje på begge proppene.

 

Så iniblant har jeg ein god behandling med solvent. Kammerplugg og fuldt løp.

 

Har prøv litt med messing børste og pussefiller, men kommet fram til at ingenting slår jevnlig bruk med vgf propper.

 

Har flere kompiser som har gått over til dette etter at eg har dratt ut ein svart propp av deres "rene løp".

 

Av oljer og kobber løser har jeg et noe dårligt system som sprer seg fra biltema til pro-lube, uten noen klare favoritter. ser at eg kansje burde hatt en ryddejobb der og isje altid bare ta det som er nærmest :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også begynt å bruke Ballistol i større grad, spesielt for bruk utenfor "laboratoriet" hjemme.

 

Det som er så herlig med Ballistol er at den er veldig rusthindrende og utrolig grei for moderat puss. I tillegg beholder den smøreevnen når flatene er kliss blaute av vann. (Også lukter den bedre enn selv Hoppes)

 

Følgelig egner den seg like godt til rusthindring, moderat puss, stokkolje, kniver inkl. treskjefter osv osv.

 

Hvis jeg ikke husker feil så sa vel manualene i gamle Wehrmacht at Ballistol også skulle brukes til desinfeksjon av mindre sår ...

 

 

ballistol funker til det meste tror jeg :D

har bytta alt av 5-56 og wd-40,bruker kun ballistol...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjør som de over. Drar igjennom pipa med olje (Gjerne Ballistol) etter hver jakt, uansett om jeg har avfyrt skudd eller ikke. Bruker pussepropper.

Innimellom må man ta manteloppbyggingen også. Vanlig olje tar ikke mantel, da må det mantelfjerner til. Jeg har best erfaring med skum, bruker Forrest Bore Foam. Tetter igjen ved kammerenden, presser skum inn i løopet til det blir fullt, setter i en propp og venter en stund. Halv times tid for eksempel. Kan godt gjentas flere ganger til pusselappen ikke blir blå, da er det tomt for mantel. Da er det bare å tørrpusse, og sette inn med litt olje.

Edit: Leivtyrker

Link to comment
Share on other sites

Når man har en såkalt SS rifle som skal tåle litt av hvert. Ta for eks. en Tikka T3 LIte SS, slik jeg har, som skal være med på tur noen dager i all slags vær og klima.

 

Hvilket fett ville folket satt den inn med på utsiden da for å bevare den og hvor ofte må en smøre på?

 

Til vanlig bruk på jakt her pleier jeg å la våpenet stå inne til tørk litt før det får en omgang WD40 over hele utsiden med en dynket pussefille.

Løpet får puss med våpenolje, og en gang i blant litt børst og full behandling med solvent og mantelfjerner.

 

Hørte en gang på sluttstykket om et fantastisk fett som de brukte på svalbard til våpen, bolter og gnagsår. Noen som har navnet på det f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Dette gjør jeg:

 

Jaktrifle/jaktfelt:

 

Etter hver skyting, hvis jeg ikke har tid til fullpuss; dra en pusselapp med solvent gjennom pipa. Jeg bruker Hoppes nr 9 el Kroil.

 

La solvent stå i ca 30 min. Deretter pusses det med pusselapp/propp, annenhver med og uten solvent inntil lappen er ren. Avslutt med egnet våpenolje, som pusses ut før neste skyting.

Puss kammer og magasin.

Innimellom pusser jeg med bronsebørste, 20 - 30 drag eller inntil børsten går lett gjennom pipa.

Avslutt med samme prosedyre som over.

 

 

 

 

Jeg bruker samme metode på mine våpen! Dra gjennom pipa på banen mens den er lunken med KG, Hoppes eller aller helst Kroil. Tar resten når jeg kommer hjem.

 

NB: En pussebenk er gull verdt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har et par spørsmål etter å ha lest igjennom tråden.

 

Er det skadelig for kroninga om en pusser med bronsebørsten helt ut av løpet, og drar tilbake igjen? Det blir vel i praksis det samme som å pusse fra munningen istedenfor fra kammeret, som ble beskrevet som fy-fy...

Det ble også nevt at det kunne være skadelig for børsten, og kanskje løpet, å snu bevegelsen før en var ute av løpet igjen. Da står en i tilfellet igjen med å skru av børsten for hver repetisjon som eneste metode. Er dette riktig?

 

Hvor mange repetisjoner bruker dere med kobberbørsten under en vanlig puss?

 

Er fordelen med hel stokk at man unngår overgangene mellom hver del som en delbar stokk har? Mulighetene for at disse skader løpet er mao grunnen til å bruke hel stokk?

 

Er eneste misjon med bore-guide at man unngår søl inn i mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

Kobber er da mykere enn stålet som er i løpet så jeg kan ikke skjønne at det skal skade kroninga.. Grunnen til at man skader kroning ved å puse fra munning mot kammer er vel at pussestaven ofte kan ta borti kroninga og en stokk er vel som regel av stål.. Dette er nå bare mine gjetninger

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruke Eezox. Ei fantastisk olje som står imot ALT! Ikke en eneste rustflekk på rifla mi i elgjakta. Det fine med olja er at man smører på et tynt lag og etter ei lita stund er den tørka slik at det ikke setter seg noe dritt på den og det blir ikke et helsikes kliss. Bruker også denne olja til å pusse innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Har et par spørsmål etter å ha lest igjennom tråden.

 

Er det skadelig for kroninga om en pusser med bronsebørsten helt ut av løpet, og drar tilbake igjen? Det blir vel i praksis det samme som å pusse fra munningen istedenfor fra kammeret, som ble beskrevet som fy-fy...

Det ble også nevt at det kunne være skadelig for børsten, og kanskje løpet, å snu bevegelsen før en var ute av løpet igjen. Da står en i tilfellet igjen med å skru av børsten for hver repetisjon som eneste metode. Er dette riktig??

ja det er rett metode å dra børsten helt ut av munningen å skru den av.

(fra kammerenden)

Hvor mange repetisjoner bruker dere med kobberbørsten under en vanlig puss??
5-10 ganger, så olja lapp. så flere lapper til det virker rent... så eventuelt samme greia med børsten igjen

 

Er fordelen med hel stokk at man unngår overgangene mellom hver del som en delbar stokk har? Mulighetene for at disse skader løpet er mao grunnen til å bruke hel stokk??

ja

 

Er eneste misjon med bore-guide at man unngår søl inn i mekanismen?

stortsett ja.

Link to comment
Share on other sites

Kobber er da mykere enn stålet som er i løpet så jeg kan ikke skjønne at det skal skade kroninga.. Grunnen til at man skader kroning ved å puse fra munning mot kammer er vel at pussestaven ofte kan ta borti kroninga og en stokk er vel som regel av stål.. Dette er nå bare mine gjetninger

stål er hardere enn vanlig tau som var i pussesnorer,men disse slet ut munningen på våpna man pussa med dem da pussesnor var vanlig i forsvaret

Link to comment
Share on other sites

Kobber er da mykere enn stålet som er i løpet så jeg kan ikke skjønne at det skal skade kroninga.. Grunnen til at man skader kroning ved å puse fra munning mot kammer er vel at pussestaven ofte kan ta borti kroninga og en stokk er vel som regel av stål.. Dette er nå bare mine gjetninger

stål er hardere enn vanlig tau som var i pussesnorer,men disse slet ut munningen på våpna man pussa med dem da pussesnor var vanlig i forsvaret

 

Er ikke ute etter å krangle med deg, men jeg klarer ikke i min villeste fantasi å skjønne hvordan man kan slite på pipa med å pusse med tau??? Kan skjønne det hvis man har slipepasta på "tauet".... Men jeg skal ikke krangle med deg for jeg har ikke peiling.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har noen spørsmål til pussing:

1) Propper, hva menes med det? Og hvor får man kjøpt det? Har til nå kun brukt pusselapper..

2) Er det ok å bruke en slik alt-i-ett-sak med rens og olje? Har Kleenbore CLP (Cleaner - Lubricant - Preservative) Eller bør jeg skaffe en rens og en olje?

3) Hvor viktig er det å dra gjennom en tørr lapp før man skyter? Glemte dette her en dag nemlig, og røyk noe mer enn vanlig..

4) Messingbørsten, hvor ofte brukes den?

 

Har forøvrig en Howa 1500 i 223REM. Bør jeg "frykte" rust veldig på denne? Vet ikke hvor ofte jeg skal gidde å skru av stokken for å olje inn stålet som er beskyttet under her..?

 

Det jeg har gjort til nå er etter hver jakt så drar jeg gjennom 2-3 pusselapper med KleenBore CLP (flere om de er veldig sorte) og børster litt her og der med en slags tannbørste (som fulgte med i KleenBore-kittet). Gnir så alt synlig stål inn med en slik KleenBore Silicone gun & reel cloth som setter igjen noe oljebelegg av noe slag, som skal beskytte mot rust. Lukter godt gjør det og 8)

Link to comment
Share on other sites

Her har du metoden / svarene fra en som holder våpenet rustfritt, men ikke pusser det ihjel som flere andre:

 

1) Propper er propper, noen små filtaktige sylindere som settes på en egenholder på pussestangen isteden for pusselapp og "øye" for pusselapp. Proppene fyller ut løpet 360 grader rundt alltid, og er dermed noe bedre.

Kostnadene ved pussing med propper kan fort bli ørlite høyere. Kjøpes hos forhandleren din. Har dem ikke så skaffer dem nok.

 

2) Det er ok å bruke alt i ett til vanlig puss for å fjerne fukt og løs skitt. Etter mange skudd på banen eller minst en gang i året bruker jeg sterkere saker som krutt / kruttslamløser og mantelfjerner. Det er da jeg tar stokken av og går over alt av smått og stort.

NB: Ikke så lurt å demontere våpen midt i jakta!!!

 

3) Hvis du lar det være "godt og vått" inni løpet, slik forsvaret liker det, så er det viktig å få dratt gjennom løpet før skyting! Jeg liker heller å ha en tynn, tynn film av olje. Den får jeg ved å bruke tyntflytende våpenolje eller rett og slett verktøy på boks (WD40).

 

4) Messingbørsten brukes når man har skutt litt. Det er ikke vits i å pusse ihjel våpenet bare fordi du var på jakt og ikke løsnet skudd eller skjøt ett / to skudd. Børsten brukes iherdig de gangene jeg tar "skikkelig" puss.

 

Howa har jeg ikke selv, men Tikka T3 i SS / rustfri utførelse trenger olje mellom stokken og metallet ellers gror det røde roser inni der. WD40 er fint til slike jobber på overflater.

 

Her er litt innføring hvordan ting KAN gjøres:

 

http://www.theboxotruth.com/docs/edu48.htm

 

HUSK: Det er like mange måter å gjøre ting på som det er folk som gjør dem.

 

Jeg har ikke noen perfekt måte å gjøre det på.

Mange vil nok bli fra seg av frustrasjon sikkert, men det duger for meg.

Jeg treffer og våpnene har ikke rust eller feil pga pussen.

 

PS: Aldri forlat våpenet fuktigt i skap eller futteral.

Da er det surt å ta det frem igjen. Alltid få bort fukten etter bruk!

Link to comment
Share on other sites

1) Propper er propper, noen små filtaktige sylindere som settes på en egenholder på pussestangen isteden for pusselapp og "øye" for pusselapp. Proppene fyller ut løpet 360 grader rundt alltid, og er dermed noe bedre.

Tja, en pusselapp i rett størrelse med stryholder som passer til kaliberet fyller også løpet 360 grader rundt, alltid, OG det har større (lengre) flate mot løpet og tar etter min erfaring minst like mye møkk med seg ut....

Link to comment
Share on other sites

Har en Remington model 700 som er ca. 15 år gammel. Jeg har i alle år kanskje vært litt slapp med pussen, og bare tørrpusset med lapper før og etter skyting og etter hver jakt (uavhengig av skuddløsing).

Men etter å ha lest litt her på forumet, ser jeg at det kanskje ikke er helt optimalt.... Derfor har jeg vært innom XXL og kjøpt med meg Tetra Gun Copper Solvent, Tetra Gun Action Blaster, Ballistol og ny Tetra Gun pussestokk, kobberbørste og nye pusselapper.... :-)

 

Etter å ha pusset med disse greiene så synes jeg løpet blir mindre varmt enn før etter f.eks. 15 skudd. Amo er samme som før. Er det jeg som er helt på jordet eller kan det ha en sammenheng med mer grundig puss, mindre krutt/kobber/mantel i løpet? Synes kanskje også at presisjonen ble noe dårligere, men dette kan jo ha vært min dagsform (skulle kanskje vært motsatt?)...

 

Kommentarer / erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med masse nytt pusseutstyr!

 

At løpet blir mindre varmt virker logisk da det er mindre dritt som bygger opp friksjon inne i løpet.

 

Hvis løpet ditt hadde 15 år med smuss så er det vel også litt logisk at treffpunkt kan fravike litt, men samlingene skal ikke være sååå forandret.

 

Første skudd i pusset løp har en tendens til å gå litt annerledes enn resten mener jeg å huske.

Men ikke veldig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at pussepropper er gullegodt. De jeg bruker heter VGF, og selges mange steder (har sett de på xxl til og med). man kjøper en adapter til pussestokken og skrur på propp. Jeg pleier å bruke to propper, den innerste skrur jeg litt ekstra hardt til så det tetter godt mot løpet.

 

Mantelfjernere med ammoniakk er effektivt, men stinker som ... ja som .. ammoniakk.... Jeg bruker stort sett bare Forrest skum. Dersom pusselappen blir blå er det enda mantel igjen. Gidder ikke styre med mantelfjerner etter jakt eller dersom jeg har skutt noen få skudd, men etter en tur på banen bruker jeg skummet. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...