Jump to content

Blaser r8 / r93


Kvamsgutten

Recommended Posts

Er ute etter en ny rifle og har bestemt blaser R8 eller R93..

 

Skal ha en pen trestokk ( lux ? ) Gjerne mørk stokk.

 

Hva er forskjellen på de 2?

 

Hvem anbefaler dere?

 

Vet det er en drøss med tråder om ditt og datt, men ikke som jeg fikk den infoen jeg trenger...! :mrgreen:

 

Å hva blir kammeret uten nye tråder ? :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den heter r8. Forskjellen mellom de to er at r8 har løstagbart magasin som tar fire patroner, mens r93 har fast magasin som tar bare tre. På r93 må du altså repetere ut hver patron. Det løse magasinet på r8 er integrert med avtrekkeren, så du tar ut den idet du tar ut magasinet. R8 er noen hundre gram tyngre. Skjeftet er kraftigere og med brattere pistolgrep. Oppspenneren sies også å være litt lettere på r8, men dette kan sikkert variere litt mellom riflene. Har ingen erfaring med noen av dem selv, så dette er bare andrehåndsopplysninger, men tror der stemmer. Begge skyter styggpresist selvfølgelig. Og så er r8 (enda) dyrere. Kommer ikke på mer da.

Link to comment
Share on other sites

R93 er litt slankere/lettere en R8 og har fast magasin. På R8 kan man ta ut hele avtrekkeren som sitter sammen med magasinet, men dette kan låses med en liten tapp i magasinbunnen og blir da i prinsipp lik en R93.

Du kan ha en patron mere i R8 en i R93.

Løpene går ikke om hverandre (R8/R93), men de har den samme kikkertmontasjen, og samme løpsbytte system.

Skal være en kraftigere låsing og kraftigere sluttstykkehodet på R8

Litt forskjellig balanse i våpnene, har skutt en del med begge og synes vel at R93 er hakket bedre for meg. (Har akkurat kjøpt R8 og solgt R93 :shock: )

Skal ikke se bort i fra at det etterhvert blir en ny R93 i skapet :wink:

 

lykke til

 

mvh

Sauerhansen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker.. :)

 

Sauerhansen skyter med blaser? :mrgreen:

 

Stokk da? Hva mener dere?

Liker mørke stokker.

 

 

Enig, mørke stokker med mye liv i er jeg gald i.

Har selv en R8 luxus med oppgradert stokk.

Min R93, skal forøvrig sende denne av gårde i morgen til en her på kammeret som har kjøpt den er også en luxus med mørk stokk med mye liv i.

Dette er en std luxsus stokk, men har fått en del kommentarer på at den er spesiell pen til å være en lux.

 

mvh Blaserhansen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker r93 bedre enn r8. Bedre balanse, smekrere, lettere våpen.

Syns også designen på r93 er bedre enn r8. Den nye blir litt bastant i stokken..

 

Lader du med vett og ikke tar sjanser er låsingen i r93 mer enn sterk nok. Den skal i følge tester tåle 30-40% overtrykk ift standard fabrikkpatroner.

 

M

Link to comment
Share on other sites

R93 er jo blant de sterkeste låsene på markedet og jeg føler meg mye tryggere med den enn den gamle M98 jeg hadde før.

 

Men en ting skal R8 ha, den er forbedret i forhold til R93 i den forstand at låsingen går mye glattere. Med R93 kunne man, dersom man var sløv nok, oppleve at man ved svak boltføring ikke satte bolten helt frem. Det fører til at rifla gir fra seg et høyt klikk når man tar avtrekk, men uten at tennstiften kan komme frem til patronen, resultatet blir skremt dyr og mye banning. Den lettere låsingen på R8 skal altså ha gjort dette til historie.

 

Den nye R8 er også breiere i bolthodet slik at den tar enda større kalibre, tror maks i R93 er 416 Remington og at maks i R8 er 500 Jeffery.

 

Kommer nok ikke til å selge R93`en min med det første. :wink:

Link to comment
Share on other sites

R8 kan også leveres med fast magasin/avtrekkerenhet på forespørsel.Vinkelen på armen til sluttstykket er også litt brattere på R8 så den er litt lettere å få tak i.

 

Hvis du drar til en forhandler som har både R93 og R8 så blir valget lett etter litt tafsing på begge.. 8) R8 er Kongen!

Link to comment
Share on other sites

R8 kan også leveres med fast magasin/avtrekkerenhet på forespørsel.Vinkelen på armen til sluttstykket er også litt brattere på R8 så den er litt lettere å få tak i.

 

Hvis du drar til en forhandler som har både R93 og R8 så blir valget lett etter litt tafsing på begge.. 8) R8 er Kongen!

 

 

Når jeg hørte Det skulle komme en R8 fra Blaser bestemte jeg meg med en gang for å kjøpe en.

Fikk i fjor våres gleden av å være med Norma på shootout hvor vi fikk skyte tilnærmet ubegrenset med R8 og R93 i flere forskjellige kalibre. Etter denne kvelden ble jeg langt mere usikker.

Satt hele tiden med en følelse av at jeg likte R93 bedre, balanse, pistolgrep,vekt og ikke minst utseende på selve kolben.

Hva skulle jeg gjøre? Ny rilfe fra favoritt merket mitt som jeg på forhånd hadde bestemt meg for å kjøpe :roll:

 

Nå har jeg grublet på dette i et år og nå tok jeg valget om å kjøpe en.

(Lenge siden jeg handlet sist og synes det var på tide :D )

 

Det jeg vil frem til her er at jeg ikke tror det bare er å tafse litt for å bestemme seg for R8.

Jeg tror at noen vil synes pistolgrepet er bedre på R8, noen andre R93, noen synes R93 er smekrere, noen synes R8 er merkbart tyngre. Vet det bare er 100 gram, men jeg mener den er merkabrt tyngre. Det første jeg tenkte på når jeg fikk den i hånda.

 

Mitt tips: Bruk litt tid på å finne den du liker best, synes er penest og best å skyte med dersom du har mulighet til å prøve dette før du bestemmer deg for du skal tross alt ut med en del penger. Ikke hør på hva vi sier da det er individuelt hvordan man opplver at en rifle er.

 

Nok en gang lykke til

 

PS! Norma hadde også med noen Mausere, de var det ingen som prøvde :lol:

 

mvh

Sauerhansen

 

"Tordenkjeppen"

mvh

Blaserhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R93 og tradisjonen tro her inne på kammeret anbefaler jeg denne blindt som det beste man kan kjøpe for penger i hele den vide verden. Jeg har en, ergo er den best :lol:

 

Er i hvert fall ei nydelig rifle med god balanse og fantastisk presisjon med nesten all salgs ammunisjon. Om du velger R8 eller R93 tror jeg spiller liten rolle, du blir fornøyd uansett. Jeg valgte R93 pga pris, balanse og tilgang.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg banner i kjærka her nå, men du har ikke vurdert Merkel RX Helix da Kvamsgutten?

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2774

Trur RX Helix blir et godt alternativ til R8 og R93 med flere praktiske løsninger. I tillegg til rettrekker mekanisme og oppspenner har den boksmagasin, fast weaver base og et genialt løpsbyttesystem hvor sluttstykkehodet følger med ut hvis man bytter løp til annen kaliberklasse.

Katalog:

http://rx-helix.com/fileadmin/download/2011/HelixBroschuere_GB_web.pdf

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

I likhet med et pat andre over her så og tafset jeg på både R8 og R93 før jeg kjøpte. Jeg følte meg mest komfortabel med R93, og gik for en Professional (driver friklatrende hjortejakt på vestlandet :wink: ) For meg oppleves R8 tyngre, mer klumpete og dårligere balansert, men det er individuelt hva man foretrekker. Jeg synes forøvrig den peneste versjonen er R93 Attaché.

 

RX Helix ble lansert etter at jeg kjøpte Blaseren min, men jeg synes den har endel elegante løsninger. Sammenlignet med Blaser vil jeg si de utmerker seg spesielt på ett punkt hver i forhold til hverandre:

- Løps-/kaliberbytte på RX Helix er det mest elegante jeg har sett, men vurder hvor ofte du bruker denne funksjonen før du lar den alene avgjøre valget

- Kikkertmontasjeløsningen til Blaser er bedre fordi montasjen sitter på løpet og dermed uteluker et ledd i rekken av mulige avvikskilder. Merkel hadde en tilsvarende løsning på KR1, men gikk bort fra den på RX Helix. Minuset er jo selvfølgelig prisen på Blaser-montasjen.

 

Lykke til med valget, du ender uansett opp med en flott rifle :D

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte ikke blaser på grunn av navn. fikk låne ei rifle med et par løp for testing, og falt pladask, likte det meste, og skaut bra, og litt gromt med rett trekker. kjøpte så r8, har aldri vært så fornøyd med noe annet våpen. jeg skyter jaktfelt med r8 proff. skal vel ikke være ideelt til det bruket. men synes jeg henger godt med allikevel. fantastisk presisjon. våpnet passer med andre ord meg bra. det er vel alfa omega. hjelper ikke å betale i dyre dommer vist rifla ikke passer.

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til trådstarter;

Gikk litt rundt på Villmarksmessa i går, og så mange gromme Blasere. Spurte en del eiere av Blaser om hvilken modell de foretrakk, og 90% svarte R93! Forhandlere tilogmed, "men ikke si at jeg har sagt det" var kommentaren da... :smile:

 

M

Link to comment
Share on other sites

2s9c6z6.jpg

R93

 

 

o5at4z.jpg

R8

 

 

Nå tok jeg attache på begge bildene og utifra bilde så likte jeg R93 beste.

Synes R8 ble så rett bak.. Linjen over kolben jeg da snakker om.

Synes R93 hadde den fine buen som gjorde linjene i riflen mye penere.

 

Jeg har ikke mulighet til og så tafset nå i nærmeste framtid, men skal heller ikke handle det nærmeste måneder.

Men siden dette er en rifle jeg skal ha til jeg er 90 så vil jeg legge godt arbeid i forarbeidet for å finne den som passer meg best.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste sier så må du prøve/tafse på våpnene.

Jeg var i samme situasjon som deg, og bestemte meg for Merkel da jeg holdt i den. Den var best å holde i på alle mulige måter. Den har som Blaser brukbar presisjon, men ikke med Oryx. (Noe som for meg blir en liten gåte.) Jeg bruker ”bare” Oryx, og ”måtte” ha den til jeg skulle på villsvinjakt. Endte derfor opp med R8 når summen av alt datt på plass. Det eneste Blaser mangler er snellert. (som de fleste andre er jeg for nøyd med valget av siste rifle kjøp….) Anbefaler deg å prøve Beveren sport på Kongsberg hvis du går for Blaser. Han har bra treverk og ikke minst gode priser på Blaser. Winge kan vel være blant de som har Merkel til en god pris.

Hvis du liker slanke, smekre og lette våpen MÅ du også sjekke ut Steyr Mannlicher Luxus hos Jaktdepotet! Her kan du velge mellom direkte avtrekk, eller direkte avtrekk med snellert.

Har selv en Steyr Pro Hunter og den skyter hull i hull, og er dunder fornøyd, men Steyr Mannlicher Luxus ble litt for ”pinglete” etter min smak.

 

 

Lykke til med valget!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Blåser liv i denne tråden da jeg står for valgets kvaler. Har folk forandret mening på R8 kontra R93? Hva skal jeg velge? Har bestemt meg for blaser, kaliber og utgave (proff) men hvor mye penger skal jeg svi av? Trenger jeg å svi av x-antall lapper mer bare for å få siste skrik? eller? Kan dere komme med noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Står vel det meste i tråden, men jeg handlet akkurat ny blaser. Det ble en r8 sucsess. Mye pga stokken og pistolgrepet på den stokken. Meget godt grep og føler også rekyl opptaket blir riktigere og bedre. Men det røyk noen ekstra lapper. Heller det enn å være halv fornøyd. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...