Jump to content

Blaser 93 i sju stein


358 Win

Recommended Posts

En kamerat var og hentet sin nye offroad i dag . Skjøt noen skudd og tok en nytt ladegrep men en patron som sannsynligvis er halspresset til en annen børse. Altså sluttstykket mangler ca en cm på å bli lukket og går hverken å få frem elller tilbake. Har prøvd med makt men ikke fan.

Har også prøvd å dunke med en pussestang i pipa men tør ikke slå for hardt. Det er tross alt en skarp patron på veg inn i kammeret

Hva gjør man med en Blaser 93 i en sånn situasjon??

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en pussestang og en hammer, men pass på at pussestangen har innvendige gjenger. Mest sannsynlig sitter hylsen så godt at du slår prosjektilet ned i hylsa. Dersom dette ikke går er det neste å prøve å dra sluttstykket ut til ekstratoren slipper. Demonter pipa fra kassen. Deretter må du pirke hull i tennhetten med en syl, og fylle olje ned i hetten. Du borer så ut hettelommen, gjenger opp og drar ut hylsen med en bolt samt en passende hylse som brøster mot løpet. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en pussestang og en hammer, men pass på at pussestangen har innvendige gjenger. Mest sannsynlig sitter hylsen så godt at du slår prosjektilet ned i hylsa. Dersom dette ikke går er det neste å prøve å dra sluttstykket ut til ekstratoren slipper. Demonter pipa fra kassen. Deretter må du pirke hull i tennhetten med en syl, og fylle olje ned i hetten. Du borer så ut hettelommen, gjenger opp og drar ut hylsen med en bolt samt en passende hylse som brøster mot løpet. Lykke til

 

Skjønner godt at du ønsker lykke til, for det stuntet der er ikke værdt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en pussestang og en hammer, men pass på at pussestangen har innvendige gjenger. Mest sannsynlig sitter hylsen så godt at du slår prosjektilet ned i hylsa. Dersom dette ikke går er det neste å prøve å dra sluttstykket ut til ekstratoren slipper. Demonter pipa fra kassen. Deretter må du pirke hull i tennhetten med en syl, og fylle olje ned i hetten. Du borer så ut hettelommen, gjenger opp og drar ut hylsen med en bolt samt en passende hylse som brøster mot løpet. Lykke til

 

PIRKE hull i tennhetten med en syl???? NEI, NEI, NEI!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hør på Freeride !! (dette fra en som har satt av en live hette med baufil)

Det er forskjell på å barbere seg og fjerne hode. Baufil gir nok mekaniske krefter til at hetten tenner, det samme vil en hammer. Før jeg gikk i gang med å punktere hetten, satte jeg hette i 5 hylser for å teste. det er ikke problemer med å pirke et lite hull i hetten med en syl. Jeg satte sylen ned mellom hylsa og hetten, og pirket forsiktig til det gikk hull. Når hetta er full av olje dro jeg den forsiktig ut med en nebbtang. En annen metode jeg har brukt dersom hylsa står et stykke ut, er å sage av hylsen et stykke nedenfor hylsehodet. Deretter drar en resten av hylsen med en vannpumpetang. Vær forsiktig med å bruke makt på hylsehodet med tennhetta sittende i, ved å bruke tenger eller baufil. En kan skape nok friksjonskraft til å setta av hetta.

Det er på Sauer STR jeg har gjort dette flere ganger for skyttere som har satt fast halspressede hylser i kammeret. Disse sitter så fast at det ikke er mulig å slå de ut. På grunn av låsestykket i løpet er det vanskelig å komme til hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Å pirke hull på en skarp tennhette hadde jeg stått over. Ekstra spennende hadde det nok vært siden hylsa sitter godt inn i et kammer, trolig er faren for å pådra seg permanent bakoversveis stor. :wink:
Dersom ikke ekstratoren på sluttstykket klarer å dra ut hylsen vil en uansett sitte med et spennende prosjekt dersom hylsa sitter innenfor låsestykket.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med å spraye en god dæsj med 5-56 eller tilsvarende ned i munningen og latt børsa stå med munningen opp mens jeg planlegger den videre prosessen for å få ut patronen.

Det har jeg også prøvd, men det forutsetter at en klarer å slå kula så langt ned i hylsa at det blir åpning helt ned. Det har en ingen garanti for, unntatt når en lader patronene selv. Uansett bør hetta ut før en går videre med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å overlate prosjektet til en børsemaker. Det er flere risker her.

Hetta er nevnt og behørig omtalt, det er og en fare for å kile fast pussestangen mellom prosjektilet og løpet. Jeg har og boret et 2 mm hull inn på skrå nedenfor ekstratorsporet på hylsa og fylt opp hylsa med rustløser. Faren med denne metoden er all bruk av rotende bor i nærheten av tennhetten. Boret kan skjære ut selv på lav fart. Derfor er min erfaring best og mest kontrollert med den tidligere nevnte metode.

Link to comment
Share on other sites

Ammoniakkfri mantelfjerner er helt uskadelig for pipa, men vil etse vekk både kula og hylsen hvis du heller litt i løpet og lar det stå på høykant i ca 1. døgn (med munningen pekende oppover :roll: ). Bare sett løpet oppi en liten boks på gulvet, så slipper du at mantelfjerneren renner utover gulvet når kopper og messing er borte.

 

Alternativt ville jeg tatt løpet ut av stokken og brukt en slagtesj for å rykke ut hylsen, eller bare jekket ut patronen (øljekk-prinsippet), hvis du har egnet verktøy. Slagtesj vil i alle fall klare oppgaven lett.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel akilleshælen til Blazer R93, dårlig primær-ekstraksjon. I den cm store åpningen du nevnte mellom bakkant pipe/bolt ville jeg legge noen plaststrimler for ikke å lage riper, så en slak kile. Da er det bare og dra til forsiktig med hammeren.

Link to comment
Share on other sites

Dæljer til hevarma (eller hva en skal kalle dette på Blaser; brukergrensesnitt??) med en passende gjenstand; diger gummiklubbe er prøvd og virket, samme med en bjørkekubbe.

 

etterpå legges børsa ut på finn.no :lol:

 

 

Bare for å ha nevnt det; dette er løsningen; brukt flere ganger pr år under jegertreningen.

 

Om børsene etterpå ble solgt er derimot noe uvisst...

Link to comment
Share on other sites

Fylle løpet med olje dælge i ein hard treplugg vips så er hylsa ute

Helt korrekt fremgangsmåte :wink: Fyll løpet med tynn olje opp til ca 0,5 cm fra munningen, tilpass en liten gummiplugg (eks viskelær), og tilpass en treplugg over denne. Ett lett slag med en hammer på toppen, og patronen løsner. Risikofritt både for løp og eier. Enkel hydraulikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fylle løpet med olje dælge i ein hard treplugg vips så er hylsa ute

Helt korrekt fremgangsmåte :wink: Fyll løpet med tynn olje opp til ca 0,5 cm fra munningen, tilpass en liten gummiplugg (eks viskelær), og tilpass en treplugg over denne. Ett lett slag med en hammer på toppen, og patronen løsner. Risikofritt både for løp og eier. Enkel hydraulikk :wink:

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Noe av julen har blitt brukt til å lese gjennom gamle nummer av Rifle.

I nummer 111- 1987 står det om to dødsulykker ved forsøk på å fjerne skarp patron som sitter fast ved hjelp av stang og hammer.

 

Kommer ikke patronen ut ved å slå på hevarmen, eventuellt til rimmen eller ekstraktoren ryker, er det sikreste remediet å skru løpet ut av kassa for å få tilgang til utdragerrilla/rimmen.

 

Dette kan være værre på Blaser, Sauer og lignende mekanismer. Å bruke hydraulikk høres umiddelbart smart ut, men hva hvis hylsa sitter bedre fast enn kuleholdet på kula? Dette er vel omtrent umulig å vite på forhånd, og hvis så er tilfelle vil jo kula drives hardt ned i kruttet på samme måte som ved bruk av stang og hammer.

 

Dette er en fordømt situasjon å havne i, også for børsemakeren som får oppdraget med å ordne opp. Kanskje Kammeret burde kjøre en advarsel mot å havne i slik situasjon på forsiden en stund?

Link to comment
Share on other sites

Få pipa av våpenet, så har en i det minste kontroll med begge ender som kan bli prosjektiler.

 

Ved bruk av "hydraulikk" metoden (som gir minst mulig mekanisk påvirkning på patronen), må man passe på å ha avskjerming av kammer enden i tilfelle patronen går av (lite trolig, men man er idiot om man ikke tar sine forholdsregler).

 

Samt passe på at om det mot formodning skulle komme en kule ut av løpet, så står en ikke i veien.

 

Briller, hørselsværn, sikker bakgrunn i begge rettninger, og en er klar til å kjøre på.

 

Eller samme løsning, men med mantelfjærner.først.

 

Husk at oljen fordeler trykket likt i alle rettninger, slik at den vill forsøke presse kula mere sammen enn ned i hylsa.

 

OBS husk fille rundt munningen når en slår, det vill nok sprute litt olje tilbake opp rundt trepluggen.

 

Børsemaker, vill sansynligvis, ta en vedski, og en gummi klubbe, og smekke til sluttstykket som første forsøk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å bruke hydraulikk høres umiddelbart smart ut, men hva hvis hylsa sitter bedre fast enn kuleholdet på kula?

Hva skulle det store problemet bli da?

Har selv slått kuler inn i hylsa, tømt patronen for krutt, og støtt ut hylser med pussestang.

Det er selvsagt værre å få ut kruttet med olje i løpet, men dette burde ikke bli fatalt for det.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke Blaser og vet ikke hvordan det ser ut, så det blir et forslag som kanskje er totalt hinsides dumt. Det forusetter at løpet er tatt ut.

 

Er det muligt å få lirket inn en hylseholder og støtte opp løpet i toppen av en ladepresse,

og dra hylsa ut med pressa ?

Link to comment
Share on other sites

@Egil. To som kunne ha svart på hva problemet var er ikke lenger i stand til det. Selvfølgelig, har du så lite krutt i hylsene at det er plass til kula oppå kruttet og enda plass til å tømme ut kruttet er du i en bedre situasjon. Imidlertid er det vel få ladninger med så lite krutt som gir rom for dette.

 

@Jabb. Har du prøvd? Jeg tror problemet er å få løsningsmiddelet til å penetrere og virke der det eventuellt hjelper.

 

Dette er et problem det er mulig å unngå ved god orden og planlegging. Jeg henviser til de 7 Pene i signaturen min :)

Og hvis en er uheldig å kommer bort i dette er det mye bedre å bruke krefter på å få lukket mekanismen slik at patronen kan avfyres. Da har du tross alt bare ei tomhylse som eventuellt sitter fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort det i denne situasjonen, men jeg har lagt messing og kobber i slik løsning, og da ble den helt løst opp. Vesken vil løse opp både kula og hylsen til slutt, men ganske fort vil den redusere ytterdiameteren på både kula og hylse, og da bør dette la seg åpne uten motstand.

Link to comment
Share on other sites

...........Og hvis en er uheldig å kommer bort i dette er det mye bedre å bruke krefter på å få lukket mekanismen slik at patronen kan avfyres. Da har du tross alt bare ei tomhylse som eventuellt sitter fast.

 

Er det ikke bedre å forsøke å åpne mekanismen. Skytteren vet jo nogenlunde hvor stor kraft han har brukt til å lukke så langt (tok han i?), men ikke hvor stor kraft som skal til for å lukke helt.

Link to comment
Share on other sites

@Egil. To som kunne ha svart på hva problemet var er ikke lenger i stand til det. Selvfølgelig, har du så lite krutt i hylsene at det er plass til kula oppå kruttet og enda plass til å tømme ut kruttet er du i en bedre situasjon. Imidlertid er det vel få ladninger med så lite krutt som gir rom for dette.

Har gjort dette med ei rifle i 308, kruttet kom forbi kula og kunne tømmes ut av løpet med pussestanga i.

Måtte litt risting og lirking til, men ut kom det.

Etterpå satte jeg pussestanga i gulvet, pressa ut hylsa med hjelp av børsa.

Om dette er en lur eller dum måte å gjøre det på skal jeg ikke si noe om, men det funka å børsa kunne brukes etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Børsa var hos Petter på Jakt&friluft , er det noen som kan Blaser er det han.

Han hadde et verktøy som gikk på en kant på begge sider av sluttstykket og så deljet han til med en klubbe og ut kom patronen. Ellers mange gode forslag her som sikkert hadde virka :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...