Jump to content

Nye takter fra Ruger! M77 Hawkeye Predator .223 Rem.


Malle

Recommended Posts

fyq4rd.jpg

 

På 90- tallet var Ruger M77 en populær rifle i Norge og en av de vanligste riflene i «pakketilbud». Jeg har ikke noen tilgjengelig statistikk, men jeg vil anta at den modellen med syntetisk stokk -Populært omtalt som «padleåra»- var den mest populære, tett etterfulgt av modellen med rustfritt stål og laminert stokk. Jeg kom aldri så langt at jeg kjøpte en M77 selv, men mange av jaktkompisene mine kjøpte seg slike rifler. Jeg fikk prøve de fleste av disse, men ingen av dem imponerte meg. En av dem ,en .30-06, var uhorvelig presis, men i likhet med de andre var den utrustet med det mest motbydelige avtrekket jeg har vært i kontakt med. Det var urent og veldig, veldig tungt. Likevel var det noe med disse riflene som var svært tiltalende. De så «røffe» ut -og gav inntrykk av at de kunne tåle hva som helst. Jeg vet også at «padleåra» var , og sansynligvis er, en populær rifle på Svalbard på grunn av sikker funksjonering og pålitelighet under krevende forhold.

 

I løpet av de siste ti årene har jeg registrert at det er langt i mellom Ruger M77 rifler på bane og i skogen. På forumet ser det heller ikke ut til at disse riflene får mye oppmerksomhet. Det finnes selvfølgelig en del som har sansen for Ruger sine rifler, men som oftest ser dette til å dreie seg om nye grovkalibrede rifler til bruk undre eksotiske himmelstrøk. Når nybegynnere spør om råd vedrørende valg av første rifle er det så godt som aldri noen som anbefaler Ruger.

 

Hva skjedde? Noe krystallklart svar er jeg ikke i besittelse av, men jeg vil anta at norske jegere valgte Remington, Tikka og Howa fremfor Ruger som en følge av at Ruger hadde utrustet sine rifler med ovennevnte grusomme avtrekk og at det inne i mellom dukket opp eksemplarer som leverte relativt dårlig presisjon. Jeg har hørt rykter om at Ruger tidligere ikke produserte rifleløpene sine selv, men at denne produksjonen var satt ut på anbud til andre aktører og med varierende kvalitet og presisjon som resultat. I løpet av de siste årene har Ruger rustet opp fabrikken med nye maskiner og produserer nå alle løp i «eget hus».

 

15mjyoo.jpg

Ingen tvil om hvilken mekanisme M77 er basert på!

 

M77 har vært gjennom flere faser. Den første modellen som ble lansert på markedet ble designet i 1968. Dette var ment som en forbedret og modernisert versjon av den udødelige Mauser M98. Denne varianten hadde en to-posisjons sikring og en forenklet mekanisme uten kontrollert mating. Det vil si at utkasteren ikke griper tak rundt patronens bakdel før man lukker mekanismen. Underveis har det skjedd endringer i forhold til designet og man gikk etterhvert over til å levere riflene med et integrert montasjesystem for kikkertsikte. I 1991 kom en ny modell , Ruger M77 mark II, på markedet. Denne hadde kontrollert mating slik som M98, og en tre-posisjons sikring. I 2006 introduserte Ruger nok en variant av M77 som fikk tilnavnet «Hawkeye». Sistnevnte utgave ble utrustet med et nytt avtrekk (LC 6) som av Ruger blir markedsført som «lighter and Smoother». Jeg har ikke prøvd dette avtrekket, men det skal ikke mye til for at det er adskillig bedre enn det gamle. Felles for alle utgavene er den fremre skjefteskruen som er skråstilt. Hensikten med denne skruen er å dra mekanismen ned- og bakover mot stokken slik at den fungerer som en slags bedding.

 

For noen måneder siden kom jeg til den konklusjonen at jeg hadde behov for en ny rifle til småviltjakt og jaktfelt. Jeg ønsket meg en rifle som ikke var for tung, men som likevel gav god presisjon. Ikke bare fra benken, men også fra mer jaktmessige skytestillinger som sittende, liggende og med anlegg på skytestaver. Når det kommer til kaliber ønsket jeg meg en rifle i .223 Rem. Dette er et kaliber som tilbyr rimelig trening, stort utvalg av både fabrikkladet ammunisjon og komponenter for hjemmelading. I tillegg er det et ypperlig kaliber for jakt på det minste rovviltet og rådyr -forutsatt at man velger egnede kuler og det aktuelle våpen er i stand til å stabilisere disse. Det ble derfor et absolutt krav at løpet måtte ha en riflestigning på 1:9 eller brattere. Dette gir en muligheten til å stabilisere vesentlig tyngre kuler enn 55 grs. Aller helst ville jeg ha en rustfri rifle med syntetisk eller laminert stokk. Jeg saumfarte diverse salgssider for både brukt og nytt, leste alle relevante artikler og tråder jeg kom over, men uten å finne en rifle som jeg følte kunne passe mine kriterier.

 

De siste årene har amerikanske produsenter introdusert såkalte «predatorrifler». Dette er rifler som er tiltenkt predatorjakt/ lokkejakt på prærieulv, gaupe og rev. Akkurat hva som definerer en ekte «predatorrifle» er jeg imidlertid usikker på -og det virker som forskjellige produsenter har hatt forskjellig tilnærming til denne type jaktvåpen. Skal jeg være helt ærlig så antar jeg at dette er produsentenes forsøk på å skape en ny nisje som er ment å skape behov i lettpåvirkelige jegersinn. Fellestrekkene for disse våpene er at de har en mellomtung pipeprofil -altså tynnere enn en varmintrifle, men tykkere en vanlige tynne jaktpipe. Som regel er pipene mellom 50 og 55 cm lange. Jeg har vurdert denne type rifle før, men siden de fleste produsentene tilbyr disse riflene utelukkende med fulldekkende kamuflasjemaling har jeg avstått. Av den enkle grunn at det bryter med mine forestillinger om hvordan en jaktrifle skal se ut og oppleves. Likevel, så virker «de vitale mål» på slike rifler forlokkende ut i fra de kriterier som jeg skisserer over.

 

Tidlig på høsten var jeg hjemme i Bergen for å besøke familie. Siden jeg hadde en formiddag uten planer tok jeg bybanen (fysj!) til sentrum og avla Våpensøilen et besøk. Det er mye jeg savner med Bergen, og akkurat denne forretningen står høyt oppe på listen! Jeg har ikke vært innom mer enn et par ganger i løpet av de siste 15 årene, men likevel var det litt som å «komme hjem». Lokalene er tilnærmet uforandret og betjeningen er stort sett den samme -dog med innskudd av nye trivelige ansatte. En av de første riflene jeg la merke til i hyllen var en Ruger M77 Hawkeye Predator. Etter å ha studert denne var det to ting jeg la spesielt merke til. Det ene var balansen som virket meget tiltalende og i tråd med det jeg ønsket meg. Det andre var det fine trykkpunktsavtrekket. Dette var jeg sikker på hadde blitt tunet av en børsemaker, men da jeg spurte ble jeg informert om at dette ikke var tilfelle. Jeg hadde likevel vondt for å tro at dette faktisk var tilfelle av følgende årsaker: riflen kommer fra USA -også kjent som «søksmålenes hjemland, avtrekket var svært rent og svært lett. En lite troverdig kombinasjon med andre ord. Etter å ha reist fra «Søilen» ble det lange timer på nettet for å finne informasjon om akkurat denne modellen. Det viste seg at riflen etter sigende skulle ha både god presisjon og et godt avtrekk. Etter en natt med mye grublerier ringte jeg til Våpensøilen, diskuterte pris og bestilte en slik rifle.

 

Førsteinntrykket da jeg pakket ut riflen var delt. Innvendig var løpet skinnende blankt, og en runde med messingbørse og pussepropp bekreftet dette inntrykket; glatt og med jevn motstand hele veien i gjennom. I ettertid har løpet vist seg å være svært lett å rengjøre etter skyting.

 

2zz25j6.jpg

Løpet gav inntrykk av godt arbeid. Blankt og fint innvendig, og med en fornuftig og bra "kroning".

 

Avtrekket var også veldig bra -med et distinkt trykkpunkt, lett vekt, helt uten kryp og uten etterslep. Jeg har ikke målt avtrekket, men jeg er faktisk redd for at det er for lett til at jeg kan bruke riflen til jaktfelt! Jeg har utsatt riflen for kraftige dunk og slag med usikret mekanisme uten at dette har medført at avtrekkermekanismen har blitt utløst. Avtrekket på denne modellen er forøvrig det samme som på M77 Varmint/ Target, og benevnes som Rugers «two stage target trigger» (matchavtrekk med trykkpunkt).

 

wi661c.jpg

Løpet er ikke frilagt fra stokken- såkalt "preassure point bedding".

 

Stokken er laminert treverk og på grensen til «fargeglad». Personlig ville jeg ha foretrukket en litt mer anonym laminatstokk, men til praktisk bruk er dette selvsagt uten betydning. Stokken har maskinert nettskjæring som gir et godt grep. Jeg kunnne likevel ønske meg et litt brattere og mer utfyllende pistolgrep. Kolbekammen kunne også med fordel ha vært litt høyere og gitt bedre kontakt. En annen ting som gjorde meg svært skeptisk er at stokkens fremkant ligger an mot løpet. Såkalt «preassure point bedding». Enkelte fabrikanter fremhever at dette er med på å fremme presisjonen, men det ser ut som om de fleste får bedre presisjon dersom de frilegger løpet og bedder mekanismen i stokken. Uansett, så kom riflen meg i hende så nærme jakta at jeg bestemte meg for å prøve den som den var i stedet for å sende den avgårde til børsemaker.

 

1jkjns.jpg

Behagelig, pen og god nettskjæring.

 

beyb2r.jpg

God tilpasning av kolbekappe. Dette er ikke bestandig tilfelle på rifler i denne prisklassen.

 

Løp og mekanisme er i rustfritt stål med en behagelig matt glassblåst finish som gir liten refleksjon av lys. Løpet er 55 cm langt (i kaliber .223 Rem) med en mellomtung profil. Magisinboksen, magasinfjæren og reimfestene er i blånert stål. Innledningsvis var mekanismen veldig «rå og rufsete», men etter litt olje og noen hundre ladegrep/ skudd har den blitt svært bra, og jeg kan nå foreta raske repeteringer uten motstand fra mekanismen. Riflen ble levert sammen med Rugers egne kikkertringer i valgfri høyde. Dette gjorde at jeg fikk montert kikkerten (40 mm objektiv) så lavt som mulig.

 

Foruten å montere en kikkert har jeg ikke gjort noe som helst med riflen. Som nevnt over har jeg skutt et par hundre skudd med riflen -og da utelukkende med hjemmeladet ammo. Så langt -og til tross for kontakt mellom løp og stokk- har den innfridd hva presisjon angår. Den samler det meste av de ladningene jeg har forsøkt innenfor det som må kunne sies å være akseptabel omkrets, men så langt er det tre ladninger som har utmerket seg i særdeleshet. Dette er henholdsvis 55 grs V- max foran passelig mengde N- 130 og N-140 og 75 grs Hornady BTHP foran N- 140. Med disse patronene oppnår jeg femskuddsamlinger fra 12 til 16 mm så lenge jeg gjør en god jobb. Jeg har også fått nesten like gode samlinger med Nosler 50 grs BT foran N-130 og jeg forventer å kunne få denne kulen til å gå like godt som de fra Hornady etter ytterligere eksperimentering. Jeg hadde håpet at jeg skulle få 75 grs Partizan til å gå godt for å ha en ultrarimelig trenings- og jaktfeltpatron, men så langt har samlingene inkludert en og annen slenger som åpner det hele opp til omlag 40 mm. Hvorvidt dette skyldes patronen eller skytteren er jeg foreløpig usikker på siden jeg kun har testet noen få «håndfuller» med denne patronen. Jeg har tro på at jeg skal klare å få denne kulen til å gå godt i børsa ved å eksperimentere litt med forskjellige kruttsorter, hastigheter og variasjoner i friflukt. Under den tiden jeg har vært på skytebanen med riflen har det vært svært lave temperaturer og dette påvirker nok testingen til en hvis grad, men så langt kan jeg ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Til tross for at det er kontakt mellom stokk og løp ser riflen ut til å ville samle de fleste kuler med lik vekt på nøyaktig samme treffpunkt. 75 grainerne havner omlag 7 cm under 55 grains kulene, men at disse har et lavere treffpunkt var ikke så veldig overraskende i all den tid man kan anta at disse skaper en helt annen svingning i pipen enn 55 grains kuler.

 

1251j0z.jpg

Stort utvalg av komponenter og ferdig ammunisjon gjør .223 til et atraktivt valg for mange.

 

 

 

 

Jeg har også skutt en rekke serier fra liggende, sittende og over skytestaver. Disse har naturlig nok resultert i større samlinger enn det som er tilfelle fra benken, men jeg føler at riflen gir meg god kontroll og er lett å skyte godt med fra feltmessige skytestillinger. Jeg har også hatt den med på jakt i skogen uten at dette har resultert i utbytte enda (hvilket vanskelig kan sies å være riflens feil). Men jeg konstanterer at riflen er behagelig å bære over lengre avstander og i skogsterreng. Jeg opplever balansen, med en Leupold Vx II 3-9X40 på toppen, som meget god. Dette gjør meg i stand til å konsentrere meg om avtrekk i stedet for å kjempe med et fremtungt løp når jeg skyter stående og sittende.

 

Så har jeg fått den riflen jeg ønsket meg? Vel, så langt ser det lovende ut, men jeg har bestemt meg for at mekanismen skal beddes skikkelig og at pipen skal frilegges. I tillegg vil jeg få laget en justerbar kolbekam for å sikre skikkelig kinnkontakt. Ut over dette kan jeg ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Jeg ser frem til å teste flere ladninger og jeg er overbevist om at jeg kommer til å finne flere favorittladninger. En vakker dag skal jeg ta mot til meg og veie avtrekket. Som sagt så er jeg redd for at det kanskje er i letteste laget, men når det kommer til amerikanske rifler må man kunne si at dette faktisk er et luksusproblem!

 

Jeg har i hvertfall ingen skrupler med å anbefalle Ruger M77 Hawkeye Predator for den som er på utkikk etter en god bruksrifle til småviltjakt. I mine øyne er dette et våpen som gir mekanisk tillit og god presisjon. En kombinasjon enkelte andre rifler i samme prissegment rett og slett mangler.

 

168zwnp.jpg

Litt "blingfaktor" på magasindekselet.

 

2rr3ql2.jpg

Denne samlingen er skutt med Hornady 75 grs BTHP i forbindelse med innskyting av ny kikkert. Det skuddet som sitter utenfor klistrelappen er før kikkerten ble justert. De tre skuddene i klistrelappen utgjør en samling på 5-6 mm.

 

 

Edit: Hadde glemt et bilde.

 

Edit II: la til et bilde fra innskyting av ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for en flott artikkel Malle.

Siden vi tilbringer en del tid sammen på banen så har jeg fått håndtert og testet noen skudd med rifla. Må si jeg liker børsa svært godt, passe lang og tung, og med bra finish både på stokk og stål med gode tilpassinger, og så synes jeg den er "pen" hvis jeg kan si det slik.

Avtrekket er som Malle sier helt utrolig bra til å komme fra Ruger, rent og lett med minimal ettervandring. Presisjonen rifla har vist med ladninger den liker har vært veldig bra, og like viktig, rifla er lett å skyte godt med.

 

Ut fra opplevelsen jeg har med denne børsa så hadde jeg vært veldig fornøyd med en Hawkeye Predator i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et fint og interessant innlegg. Med 1:9" stigning må jo dette være midt i blinken for de som er ute etter ei allsidig .223 rifle.

 

En ting du bør være obs på med disse laminatstokkene fra Ruger er at treet under kolbekappe og pistolgrepsavslutning ikke er behandlet på noe vis. Det er riktig nok noen år siden jeg har vært borti Rugers laminatstokker så dette kan de ha ordnet på, men det er verd å sjekke. Er ikke veden tettet vil den svelle i disse områdene hvis den blir våt.

Link to comment
Share on other sites

Takker Malle.

Endelig noen som tar tak i Ruger :)

 

Selv har jeg i mange år benyttet flere av jaktriflene fra Ruger i forskjellige kaliber, både M77/22, No1, M77 MKII og M77 Hawkeye.

Har faktisk også en o/u Red Lable i kaliber 20 :wink:

Jeg er svært godt fornøyd med Ruger sine våpen, og de har aldri så langt skapt probler (untatt en slagfjær i min 35 Whelen som etterhvert ble slapp).

Det integrerte montasjesystemet syns jeg også er en positiv ting.

 

Håper du holder oss oppdatert på utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk også en o/u Red Lable i kaliber 20

 

Fantastiske hagler! Jeg har en slik i kaliber 12 som har tatt rotta på et pent knippe tiur og annen skogsfugl. Den begynner å se velbrukt ut, og jeg har måtte bytte slagfjærer, men den er fortsatt tight og fin!

 

Opp i gjennom årene har jeg eid mye rart med Rugeremblemet på -alt fra 10/22 til en P 90- men med untak av en Mini 14 er dette min første sentertenningsrifle fra denne produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Kan like godt bryte sammen og tilstå...

I mine yngre år da pistolskyting var en stor interesse, hadde jeg et varmt og kjært forhold til en Super Blackhawk 7 1/2" i 44 Rem mag.

Den veltet sin del av metallfigurene hvis jeg gjorde mitt.

Dessuten en MKII Bull Barrel som holdt følge med både High Standard Victor, og de første "rørtengene" fra Walther :wink:

 

Som sagt, bare gode erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk også en o/u Red Lable i kaliber 20

 

Fantastiske hagler! Jeg har en slik i kaliber 12 som har tatt rotta på et pent knippe tiur og annen skogsfugl. Den begynner å se velbrukt ut, og jeg har måtte bytte slagfjærer, men den er fortsatt tight og fin!

 

Opp i gjennom årene har jeg eid mye rart med Rugeremblemet på -alt fra 10/22 til en P 90- men med untak av en Mini 14 er dette min første sentertenningsrifle fra denne produsenten.

 

WHAT P90??? :shock::shock:

Hvor er den, hvem har den? er den til salgs (jeg har papir klart...)

Og med det samme, Ikke selg ruger haglene deres uten å sende meg en mail først er dere snille. :)

eh... øh... back to topic

Jeg har lenge hatt lyt på den scout rifla ruger laget, (var det frontier den ble kalt) Men har vært litt sånn skeptisk med M77 MK2 nettop på grunn av de ryktene som malle har nevnt. Kankje på tiden å revurdere....

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg kjøpte en ny P90 for kroner 3.000,- hos søilen i 94-95 etter å ha sett "Desperado" en gang for mye :oops: . Suveren pistol med unntak av at jeg ikke traff noe som helst med den. Den var i hvertfall ikke kresen på ammo siden den slukte alt av hjemmeladet ammo. Presisjonen var også suveren. Problemet var at den pekte litt lavt for meg og at jeg på død og liv skulle bruke den til praktisk.

 

Jeg solgte den i -98, så jeg har ingen formening om hvor den har tatt veien.

 

Jeg har også siklet litt på den korte Frontier´en, men det spørs om ikke det er like greit å kjøpe en ny -eller brukt- M77 og kappe pipen. Hadde vært en kjekk "ruslebørse".

Link to comment
Share on other sites

Hassel.

Litt mere OT...

På min gamle Padleåre M77 / 35 Whelen står originalavtrekkeren.

En lite doktorkonsultasjon hos Rogne Våpen for noen år siden fikk den uten problem til å bli helt uten kryp og dønn sikker.

Har ikke målt avtrekkervekt, men den er til forveksling lik den på min nye 375 Ruger / Hawkeye African.

Så den kan bli riktig så bra med litt kjærlig pleie.

Dessuten har to av mine jaktkompiser med stort hell byttet til Timney på sine M77.

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte den i -98, så jeg har ingen formening om hvor den har tatt veien.

URK

 

Har du ikke arkiv mann og oversikt?

Jeg trodde pinadø meg ikke det fantes en eneste .45 acp rugerpistol i kongeriket... driver å ser på import fra Nederland.

Men hadde vært lykkelig med å handle lokalt... Hrm... er det nå jeg skal høre med våpenkontoret og finne ut av hvor unntatt offentligheten dette våpenregisteret er. Hrm...

 

Beklager Off topic. :?

Link to comment
Share on other sites

Dette var skikkelig godt og ærlig skrevet Malle. Du har fått med de fleste av Ruger sine kjennetegn som litt rå sluttstykkegang og et noe hardt avtrekk. Selv synes jeg Ruger M77 har fått et noe ufortjent dårlg omdømme i diverse norske våpenblad. Jeg har selv flere forskjellige Ruger M77 rifler i diverse kaliber som jeg liker godt. På alle riflene har jeg fått avtrekket justert samtidig som jeg kjøpte de. Bedding ble også gjort av børsemaker før jeg hentet en rifle. Jeg får meg liksom ikke til å stole helt på en rifle som ikke er bedett. Når det gjelder dette med at Ruger sine avtrekk kan være noe hardt har jeg ikke brydd meg så mye om, da en avtrekkjustering er noe en kanskje må gjøre på de fleste rifler i dette prisleiet. Du nevner en noe rå og rufsete mekanisme. Joda jeg kan nok være enig i det, men som du selv sier litt olje og noen hundre ladegrep så går alt så meget bedre. For noen år siden kjøpte jeg meg en Ruger M77 i kaliber 6.5x55. De første skuddene ble jeg heller lite imponert over presisjonen rifla leverte. Fem skudd og puss og fem nye skudd med derav ny pussing. Den store presisjonen uteble. Skaut og pusset men det samme var det samme. Ikke før jeg kom over hundre skudd begynte presisjonen å bedre seg. Det visste seg at løpet måtte ha en 150-160 skudd før den begynte å levere gode samlinger. Vi var flere som prøvde riflen. Nå må jeg bare si at jeg er meget godt fornøyd med presisjonen på rifla og den går godt. Jeg har ikke noe annen forklaring på dette at løpet måtte ha vært noe rufsete fra fabrikken, og den måtte ha noen skudd før løpet ble bedre. At Ruger har inntrigerte klakker og leverer ringer med sine våpen er et stort pluss. Selve systemet synes jeg er dønn solid og lett å ta av og på hvis en må skifte kikkertsikte. De klassiske trestokkene til Ruger liker jeg. De passer meg bra og gir fin balanse. Har stort sett kikkertsikter med 30mm rør 1.5-6 x42 på mine rifler. Har også en Ruger M77 med plastokk som også er bedett. Grei nok stokk forsåvidt, men de der Ruger symbolene på skjeftet og pistolgrepet kunne de ha spart seg med å sette på. Det er vel sånt som kan stå på lekebørser. Nå har jeg ikke prøvd en Hawkeye rifle enda, men den står på ønskelista mi. Vel, du får fortsatt ha lykke til med riflen. Og gratuler med en Ruger M77 Hawkeye.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten tur med Predatoren på banen i dag for å skyte inn ny kikkert. Her er et (dårlig mobilbilde) bilde i forbindelse med innskyting av 75 grs Hornady BTHP. Det nederste hullet er første skuddet. Etter ett knepp i horisontal og vertikal retning ble det skutt tre skudd til. Disse ble målt til å ha en innbyrdes avstand på 5- 6 mm. Innenfor klistrelappen med god margin :D !

2rr3ql2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mmm!, bra artikkel skrevet om Ruger M77!. Du kan din Ruger!. Var morro å lese om den. Har lurt litt på den, åssen våpen denne padle åren var. Etter et Svalbard opphold på slutten av 90 tallet, så jeg alle stats/offentlige arbeidere og forskere/universitetsfolk bar rundt på denne "rare" plast børsa på turer utenfor bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om Søilen selger den Hawkeye M77 Tactical utgaven med Hogue stokk?

 

De hadde den i hyllen da jeg var innom å tittet på Predatoren. Den var relativt kort og klumpete. Det andre jeg ikke likte var at den var utrustet med den mykeste Hougestokken.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en ruger m77 compact får noen år sia.

 

2.6 kg uten kikkert og 47 cm løp.

 

en utrlolig bra jakt verktøy. avtrekken likte jeg ikke fra første stund men etter et par års bruk så jeg blitt såpass vant til den avtrekken at når jeg skytre me andre rifler så syns jeg at det blir får lett avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm - snedige greier, har tittet etter en eller annen sak med riktig snurr i .223, halvfeit pipe oa til jaktfelt, og så dukker denne opp...

 

Men eneste skåret i gleden er vel "stor" mekanisme, eller er den dimensjonert i forhold til .223 patronklassen ?

 

 

Ruger har lang og kort kasse, så denne er vel dimensjonert som ein "308-kasse"...

Link to comment
Share on other sites

Hmm - snedige greier, har tittet etter en eller annen sak med riktig snurr i .223, halvfeit pipe oa til jaktfelt, og så dukker denne opp...

 

Men eneste skåret i gleden er vel "stor" mekanisme, eller er den dimensjonert i forhold til .223 patronklassen ?

 

Et dårlig mobilbilde tatt akkurat nu sier mer...osv:

idt92d.jpg

 

Er nok "kort" .308 lengde.

 

Du får ta turen oppover og teste den ved anledning!

Link to comment
Share on other sites

I Hawkeye Predator feberen har jeg surfet litt rundt på nett, og der dukket det jaggu opp en oppskrift for å justere avtrekket: http://www.varminthunters.com/tech/rugervt.html - Jeg ANTAR at det er det samme avtrekket som sitter i Predatoren, linken dukket opp i en tråd på http://rugerforum.net/forums.php, hvor fremgangsmåte for avtrekksjustering på Predatoren ble etterlyst..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har lyst til å kjøpa meg ei M 77 allværsutgaven, den med synt stokk i .308 win kappa ein del setta på ein lett og god dempar samt ein liten og lett kikkart. Har lyst på ein relativt lett rigg der rifla ikkje rustar noe særligt og der eg sleppe å tenka på stokken, har lyst til å ha mauserkasse. Derfor har eg sett meg ut denne rifla som eg har nevnt her: http://ruger.com/products/m77HawkeyeAll ... odels.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank eller kanskje denne her : http://ruger.com/products/m77HawkeyeSporter/models.html" target="_blank" target="_blank har vel litt stivare stokk med større sjangse for at ho går godt men er litt tyngre og da.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg og fine bilder, Malle !

Skyter Rugere selv, og er enig, de bør beddes. I hvertfall hvis en setter litt over gjennomsnitts krav til presisjonen. Og det gjør vel vi som gidder å sitte her og skrive innlegg.

I motsetning til deg synes jeg den laminerte fargede stokken ser helt strålende ut !!!!! Skiller seg godt fra det meste en ser på skytebanen. Selv har jeg en Hawkeye med sort/grå laminat, liker den veldig godt. Lett og velbalansert rifle. Avtrekket er blitt bedre ennn på tidligere modeller også.

Jeg har også en eldre Ruger med det gamle forferdelige avtrekket , men det har bøssemakeren fikset. Liit justering, så var det helt fint.

 

Selv om jeg bor på østlandet bestilles alle Rugere, montasjer og annet tilbehør direkte fra Våpensøilen. Har vært innom der når jeg var i Bergen, god butikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei kammerfolk!

 

Jeg er en fersk jeger, som nylig skaffet meg min første rifle til småviltjakt, en predator 223.

Mye av grunnen til dette var denne predator reklamen fra Malle, det jeg lurer på er om noen av dere som har predator og kjøper fabrikkammo har noen anbefalinger på kuler til småvilt både skogsfugl + rådyr og vanlig treningsammo som går godt i preadatoren?? Fint hvis det ikke koster skjorta å :smile:

 

Er klar over at det finnes andre tråder her hvor det diskuteres kuler for div. vilt, men har fått med meg at den del kuler går forskjellig fra rifle til rifle eller merke til merke og har ikke sett noen med predator gi tips om fabrikkammo, bare hjemmelada.

 

Håper på noen svar 8)

 

Takk på forhånd

 

Mvh

 

M. Vronsky

Link to comment
Share on other sites

Trening og fugl: Norma 55 grs fmj jaktmatch. Ikke så billig, men det går bra i det meste. Ellers er det endel helmantel en kan prøve.

Rev/skadedyr: Norma Vmax 50 grs (evt Fiocchi Vmax som er billigere - mye billigere - om det er noen som har denne). Dyr, men Vmax virker. Egen tråd om Vmax her på Kammeret.

Rådyr: Federal Fusion 55 grs. Norma Oryx 55 grs. Oryxen er en god del dyrere.

 

Ellers går jo tyngre kuler også bra i denne børsa i og med riflestigningen, men er usikker på hvor lette de er å få tak i som ferdigrullet. De jeg har nevnt her er ganske vanlige i de fleste butikker, unntatt Fiocchien. Denne hadde de på Elverum jakt&våpen vet jeg, men om de har den lenger vet jeg ikke. Har ikke sett de i noen nettbutikker heller.

 

Ellers får en tak en god del billigere treningsammo enn jaktmatchen til Norma, men om de passer til fugl er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Har sikla på den laminatstokken der, ja ! Utrolig fine !

Har en 4 år gammel Hawkeye i 270 Win med sort / grå laminat, kjempefornøyd med rifla. Jeg har selvsagt bedda den, og fått stilt avtrekket til 1,4 kg. I tillegg tok jeg av den blanke "lakkerte" finishen, og har gitt rifla en matt oljet finish. Jeg byttet også ut pistolgrepsavslutninga av plast med en original Ruger i stål og kaldblånerte den sort. Har en Swarovski 2,5 - 10 X 42 på, og ei god stillbar reim med avtagbare rembøyler.

 

Det eneste dumme er at nå er det ikke mer jeg vil gjøre med rifla :cry: , den er rett og slett ferdig mekka. Godt jeg har en annen eldre Ruger-rifle som jeg kan mekke på !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...