Jump to content

Sluttstykket mitt knakk!


VeT|Us

Recommended Posts

Om patronene kleber dårlig og er litt mye presset og slik får litt "rennefart" mot sluttstykket kan dette ha fremskyndet sprekkingen?

Prata med en amerikaner som påsto de hadde fått stuking av låseklakker på M14 rifle i usa som de ikke fant annen begrunnelse på enn dårlig klebing pga molycoate på "hele patronen". Om dette stemmer vet jeg ingenting om. Men som sagt har jeg hatt 6,5 patroner med "tydelige trykktegn" som merke etter utkasteren, skrifta bynt bli utydelig osv som jeg ikke fant annen grunn til enn sot på hylsene(her hadde jeg kansje presset hylsene litt mye også).

Link to comment
Share on other sites

Prata med en amerikaner som påsto de hadde fått stuking av låseklakker på M14 rifle i usa som de ikke fant annen begrunnelse på enn dårlig klebing

 

Lukter dårlig herding. Se på arealet på låseklakkene og forventet strekkfasthet kontra areal og strekkfasthet på hylsehodet. De to regnestykkene SKAL ikke være i nærheten av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være du har rett fulmen. Men kan du finne ut hvor mye mer belastning det kommer på sluttstykket med patroner som soter og ikke kleber normalt i kammeret i forhold til patroner som kleber normalt. Si ved feks 2800 bar kammertrykk. Jeg har nemlig opplevd merke etter utstøter, flate hetter, skrift som var i ferd med å bli mindre. Så belastninga på støtbunnen vil ejg tro var høyere enn vanlig på disse patronene (må lade rifla hardt for å få samme trykktegn pga høyt trykk)

Link to comment
Share on other sites

Ved standardkaliber vil trykket på sluttstykket være ca 1200kg ved god messing og rimelig klæbning

Ved standardkaliber vil trykket på sluttstykket være ca 2800 kg ved ingen klæbning og fuld sotning.

 

Forudsætning ved klæbning: indvendig trykflade ca 0,75cm2, og en flydestyrke på messinghylstret på ca1000kg

Forudsætning ved fuld sotning: Udvendig trykareal ca 1cm2 og ingen effekt af messingstyrken.

 

Normalt vil en acceptabel låsning klare mellem 8000kg og 15.000kg før varige skader.

 

På mausersystemer med uens kontakt på klakkerne, specielt ved svækket modhold for underste klakk, vil det ikke være usansynligt at man får dominoeffekt, så klakkerne bryder enkeltvist.

 

Fulmen

Jeg så dit citat tidligere i tråden. Forudsætningsforskellen er om der er bæring på begge klakker. det var der i mine statiske forsøg. Ved uens bæring er det ikke umuligt at resultatet af statiske belastninger, ville være reduceret med 60%, da den øverste klakk er 20% svagere en den underste.

Link to comment
Share on other sites

Usymmetrisk låsing vil selvfølgelig gi redusert styrke, men også andre symptomer som skjeve støtbunner og muligens også tung ekstraksjon ved normale ladninger. Og uansett skal vel ikke klakkene ryke ved sprøbrudd uten foregående flyt om stålet er korrekt.

 

Mange sluttstykker til m98 er gjort ag relativt dybt og hårdthærdet indsat pispotstål. Derfor vil de kunne ryke uden flydning.

M96 sluttstykker som er voldtaget viser rimeligt samme type brud.

Ellers er der meget rigtigt i dit resonement.

 

Vi har muligvis flere faktorer som i samarbejde kan medføre skaden.

Asymetrisk bæring

For hård og dyb indsætning af pispotstål

Manglende tætning omkring hylstret

Kulde

Link to comment
Share on other sites

Først: godt at det gikk bra med deg, Vet|us! Har fulgt denne tråden med stor interesse, ikke minst pga at det står en mauser med produksjonsår 1943 i våpenskapet. Nå sier jeg ikke at mausere er designet feil, tallenes tale bekrefter vel det når man tenker på hvor mange som er laget.... Men alikevel da... Dere som er bevandret i metallurgiens verden, tror dere det vil bli mulig å finne ut av hva som har skjedd her?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel produsert noe sånt som 25milioner M98 låskasser; at en og annen av de har feil bør ikke overraske; sjekk sluttstykket ditt og skyt videre!

 

Helt enig med deg, og jeg er absolutt ikke nervøs for å skyte videre. Men det hadde vært svært interessant å komme til bunns i dette.

Link to comment
Share on other sites

Alle kasser og deler ble målt opp og sjekket etter maskinering ble kasse og hevarm herdet opp igjen på de stedene det var glødd.

Kasse: ring og oppgang bak.

Sluttstykke: ny hevarm

 

Jeg har sett noe tilsvarende på kasser som har vært utsatt for overtrykk, men ikke sprekkene i sluttstykke.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Hvis nå bare ignoranten kunne fortelle meg hva "pispotstål" er for noe, det er ikke nevnt i "Properties of Engineering Materials". :wink:

 

K

 

Problemet er at du kikker i en engelsk bog. Du skal slå op på seite 78 i den tyske materialebog fra 1937. skrevet af A. H. titlen er "Materialhandbuch für herstellung aus scheissewaffen" 8)

Den er forøvrigt genoptrykt i 1993 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Så i et norsk jaktblad for noen år siden at det samme var skjedd med en weatherby rifle med fatalt utfall for skytter.

 

Har jeg noen grunn til å være engstelig for at dette skal skje med andre typer rifler?

 

 

Muligheten finnes, akkurat som bremsene på alle biler kan svikte, broer kan falle ned og flyvinger falle av. Hver time, hele døgnet, hele livet tar vi større og mindre sjanser og stoler på at tekniske dingser fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Mi personlige meining angående redusert kvalitet mot slutten av krigen er at det i første rekke ga seg utslag i nedsparinger der hvor trykket ikke utgjorde noen belastning. Enklere/ billigere beslag, treverk osv. Og på enkelte våpentyper at man kutta ut ikke-essensielle detaljer. Jeg for min del ville følt med helt trygg med ei 98 kasse produsert helt fram til slutten av -44.

Link to comment
Share on other sites

Det med den Weatherbyen tror jeg var at det ble kamret en 7mm rem.mag i et 270wby.mag. kammer. Noe som resulterte i at sluttstykket knakk i 3 biter der den ene biten entret skytteren i kinnet for så å vinkle ut igjen og stoppet i jakken på skulderen. Dette er noe jeg tror jeg husker, men jeg kan ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...