Jump to content

Ei OK rifle i 223? forslag??


Kriss94

Recommended Posts

Yes ! jeg anbefaler deg også enten en Howa eller en Cz'n . Disse kan du også få et bra avtrekk på ... Mye våpen for penga.

Må også nevne at jeg har hatt noen kjenninger som har skaffet seg den billige Savage'n og faktisk går de også temmelig bra pluss at det også her er mulig og få et greit avtrekk ,meget lett enkel børse. Stokken på disse (synt) er litt billig og enkel med en fæl hul lyd når man støter i ting men jeg har fylt dem med byggskumm .

Link to comment
Share on other sites

har 2 howa rifler.med justert avtrekk er dette supervåpen.har bommet på 1 rev,og 1 kråke etter at jeg fikk justert avtrekket....det er blitt felt 17 rever,og 34 kråker siden i fjorsommer....men så står det en zeiss på toppen også da,så det har noe å si...by the way..kjøp billig rifle,og bruk resten på kikkerten! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke så nøye hva du velger. Mitt valg hadde sikkert vært Sako Vixen, som du får brukt til omtrent den prisen.

 

Uansett er det lurt å kjøpe brukt. Jaktvåpen blir sjelden utslitt, og man får mer for penga ved å kjøpe brukt enn nytt.

Link to comment
Share on other sites

har 2 howa rifler.med justert avtrekhttp://www.kammeret.no/forum/post ... &p=504941# :mrgreen: k er dette supervåpen.har bommet på 1 rev,og 1 kråke etter at jeg fikk justert avtrekket....det er blitt felt 17 rever,og 34 kråker siden i fjorsommer....men så står det en zeiss på toppen også da,så det har noe å si...by the way..kjøp billig rifle,og bruk resten på kikkerten! :roll:

 

 

 

Har kikkert som jeg fikk av en på elgjaktlaget.. han skulle til å kaste den, å jeg spurte om ikke jeg kunne få den.. eneste problemet er at den dugget litt etter 5 dagers intenst regnvær under jakta, har den på alongen nå.. en Bushnell et eller annet. han betalte 7000 for den :lol: tenk å bare kaste den istedefor å sette den på noe som ikke skal bruke under SÅ ekstreme forhold.. anyways, his loss :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et tips på veien: Tenk litt på hvilke kuler du vil bruke før du velger rifle. Hvis du søker litt her på forumet finner du flere tråder om riflestigning i .223.

Eks. Weatherbyen som er nevnt over, et udmerket våpen. I utgangspunktet en Howa 1500 med litt annen stokk. MEN den har riflestigning 1:15" eller 1:14", dvs. den er tenkt brukt med kuler opp til 50 - 55gns med blykjerne, og kan ha problemer med å stabilisere lengre kuler. Dette er nok styrt av at en slik rifle på det amerikanske markedet vil være rettet mot jakt på prærierotte o.l., m.a.o. for bruk med lette varmintkuler. En Tikka T3SV har til sammenligning 1:8".

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jo Howa en lisensproduksjon av denne Weahterby'n

Ikke helt riktig, Vanguard bygges av Howa på Howa 1500 låskassen, men med stokk og løpsprofil etter Weatherby's spesifikasjoner. Den har dessuten den gamle typen sikring som ikke låser hevarmen og sluttstykket er flutet. Samme riflen har også vært solgt under diverse andre distributørnavn, bl.a. Kassnar, Sears og Churchill Highlander.

Og om noen skulle lure på hva jeg synes om disse riflene, så vil jeg si det skal godt gjøres å få mer igjen for pengene enn disse gir. De er ganske enkelt uforskammet gode, uansett hvilket navn de selges under.

Link to comment
Share on other sites

Ble usikker her jeg nå hvordan dette henger sammen men før Howa kom på markedet i Norge hadde jeg en Weatherby Vanguard i kal. 30-06 og den var made in USA . Den hadde jeg i mange år og var da et meget fint våpen , husker ikke direkte årstallet den ble kjøpt men var da priset til litt over 8000 . Derfor mente jeg det ble en lisensproduksjon noen år senere med Japan .

Link to comment
Share on other sites

...før Howa kom på markedet i Norge hadde jeg en Weatherby Vanguard i kal. 30-06 og den var made in USA...

Er du sikker på at den var Made in USA ? Da de introduserte Vanguard-serien ble alle Weatherby-rifler, også Mark V, produsert av Howa. Så vidt jeg vet har Vanguard aldri vært produsert noe annet sted. Og Howa rifler var på det norske markedet under varemerket Churchill Highlander. Vi er da på begynnelsen av 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

...før Howa kom på markedet i Norge hadde jeg en Weatherby Vanguard i kal. 30-06 og den var made in USA...

Er du sikker på at den var Made in USA ? Da de introduserte Vanguard-serien ble alle Weatherby-rifler, også Mark V, produsert av Howa. Så vidt jeg vet har Vanguard aldri vært produsert noe annet sted. Og Howa rifler var på det norske markedet under varemerket Churchill Highlander. Vi er da på begynnelsen av 80-tallet.

 

Ja hundre prosent sikker på at den var stemplet made in USA. Vet ikke om det kunne blitt levert bare noen få av disse da eller hvordan dette henger sammen . Var jo også relativt høy pris også på denne den gangen husker jeg . Nei da skal ikke jeg forklare dette.

Link to comment
Share on other sites

kan anbefale en ruger hawkey

 

Jeg fikk nettopp en Hawkeye Predator i .223 i hus og kan ikke annet enn å støtte denne anbefallingen. Ruger har gjort noen grep; de lager pipene sine selv i stedet for å kjøpe annet steds fra, og avtrekket på min rifle var rett og slett "snop" rett fra esken. I tillegg produserer den meget hyggelige samlinger og har 1:9 stigning.

 

Det eneste er at Ruger har antatt "preassure point bedding" slik som Remington, men børsa går som sagt veldig bra slik som den er. Jeg kommer likevel til å frilegge pipen ved anledning.

 

Lykke til med valget :D !

Link to comment
Share on other sites

kan anbefale en ruger hawkey

 

 

Det eneste er at Ruger har antatt "preassure point bedding" slik som Remington, men børsa går som sagt veldig bra slik som den er. Jeg kommer likevel til å frilegge pipen ved anledning.

 

Lykke til med valget :D !

 

 

ja min har også preassure point bedding, men sia den samler såpass bra så har jeg ikke set vitsen me og fri gjøre pipen.

Link to comment
Share on other sites

Tung eller lett rifle ?

 

Remington Seven SS (kan sje litt dyr, finnes noen på bruktmarkedet av og til.)

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

Remington 700 SPS

 

Remington 700 SPS Varmit

http://www.snipercentral.com/remspsv.htm

 

Remington 700 SPS Tactical

http://www.snipercentral.com/spstactical.htm

 

Ellers har Savge en del "billige" og gode rifler.

 

http://www.savagearms.com/firearms/allfirearms/

 

http://www.snipercentral.com/sav110fp.htm

 

Bare noen tips

 

MADAMDS

 

 

 

 

 

http://www.savagearms.com/firearms/allfirearms/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...