Jump to content

Forsvarlige hold med 223 på småvilt?


fredrik

Recommended Posts

Hei

En ting som jeg lenge har lurt på er hva folk anser som forsvarlige hold på småvilt, med 223? Jeg tenker da på rype, hare og kråke..

 

Kommer vel sikkert litt an på kula, vær osv. men en form for tommelfingerregel må man vel klare å oppdrive? :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vell først og fremst ann på hvor god du er til å skyte. Noen kan sikkert strekke holdene til over 200m i vindstille vær, andre bør holde seg til 50m...

Du må se på samlingene dine, og vurdere utfra det.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt og greit det det går på? Prøve seg på skytebanen, både på 100-metern, og på 200-metern, og se hvordan det går?

 

Er ikke noe slikt som at kula har mista for mye kraft ut til 200 meter at det er uforsvarlig på en hare?

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha hørt at tommelfingerregelen for når kulen i kaliber 223 har fart som går ned under lydens hastighet er 700m. Det vil si at det er kraft nok til småvilt i massevis ut til det. Når kulen går fra supersonisk til subsonisk blir den ustabil, og man kan få problemer med presisjonen. Så er holdet slik at du kan treffe trygt vil kulen ha kraft nok.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Du må se på samlingene dine, og vurdere utfra det.

 

mvh

Oddvar

 

Det er det beste og mest riktige og fornuftige var som kan gis.

Det en ser på skiva er en total pakke av hva som skjer før skiva og må vel vuderes ut fra det.

Tar du en figur av viltet du ønsker og skyte på, med inntenga vitalt område på.

Plasser denn opp på en gitt avstand, skyt eks 5 skudd.

Har du alle i vitalt område kan du strekke holdet mere og prøve igjenn.

Klarer du ikke alle i vitalt område er du troligvis på feil side av "ditt" max.

Må vere en gri måte og finne ut hvor en er henne i "lende"

Ingen våpen , skytter eller ammo går likt så dette må den enkelte finne ut av.

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens.

 

Ble ganske selvfølgelig dette, men det er nå så.. :)

 

Må og "trene" meg litt opp på å vurdere avstander utti skauen, minst like viktig det..

 

Tenkte rett å slett å ta med noen flasker/spyleveskekanner ut i skauen en dag å skyte litt.. Måle opp å skyte litt.. Få litt feelingen på det..

Link to comment
Share on other sites

Sålangt som DU kan treffe, men ikke over 577m :wink: Bare du kan si hvor langt bort du kan treffe en gitt ting, og det er kun en måte å finne det ut - å prøve.

 

Hver uke skyter jeg fra et til noen få skudd mot DFS skiva, med jaktrifla, med anlegg/tofot el- lign., på 200 eller 300m. Av og til testes skytter og utstyr på hold godt over det dobbelte av det som kan være aktuelt på jakt. Fint å vite hva som går, men det er ikke dumt å vite hva som IKKE går også.

 

Vurderinga du spør etter tar jeg etter en vurdering av førsteskuddene, samlingen, hvor lenge siden er det jeg skjøt på slikt hold på bane, og hvordan gikk det? OG seff vind og vær og dagsform, anlegg, skytestilling, en dag kan 300-400m være greit (kanskje ikke på rype? :roll: ), en annen kan 120m, eller 70 for den del, være langt.

Etter 150-200m er vind noe som en må være oppmerksom på.

 

Rypejakt f.eks.: Hvor langt ut kan DU holde "minute of rype", og under hvilke forhold kan du det - generelt kan du ingenting du ikke har bevist på banen gjentatte ganger. Under perfekte forhold kan en slumpe til skyte rypestørrelse samlinger på både 500 og 700m, men kan man gjenta det til det kjedsommelige? Ikke helt, kanskje ikke engang på 200m.

På 300m kan en fort se samlinger som så fine ut på 100m åpne seg til skuffende antall mm. og 1.skudd havne på de mest forbausende steder...

 

Og, kjøp en avstandsmåler først som sist. Det tar for mye tid å lære seg god nok avstandsbedømmelse, og det er uansett for usikkert, nesten uansett hold.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye bra :)

 

Jeg skal søke og lese litt om avstandsmålere, MEN på f.eks harejakt, så føler jeg ikke at jeg har tid til å måle avstanden med avstandsmåler før jeg skyter.. Ting går ofte sånn høvelig kjapt der. Min erfaring i allefall.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skall vi se hvis vi regner på det.

Vekt Voksen Elg - 500Kg

Vekt voksen Hare - 5 kg

Skyteavstand Elg - 100M

Skyteavstand Hare -xM

 

Vekt Elg/Vekt Hare=Skyteavstand Elg/Skyteavstand Hare

 

Skyteavstand Hare=Skyteavstand Elg*Vekt Hare/Vekt Elg

 

Skyteavstand Hare=100M*5Kg/500Kg=1M

 

Så å skyte hare på lengre hold en 1M er direkte uansvarlig etter god norsk jaktmoral.

 

Og hare er en av de store småviltene.

 

Eller bruk fornuft og skyt på hold du behersker.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra :)

 

Jeg skal søke og lese litt om avstandsmålere, MEN på f.eks harejakt, så føler jeg ikke at jeg har tid til å måle avstanden med avstandsmåler før jeg skyter.. Ting går ofte sånn høvelig kjapt der. Min erfaring i allefall.. :)

 

Da høres det nesten ut som om det går litt for fort i svingene her da... :wink:

Vi skyter jo ikke før vi kan plassere et godt og riktigt skudd som vi vet treffer vel..?

Er jo tross alt levende dyr vi skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra :)

 

Jeg skal søke og lese litt om avstandsmålere, MEN på f.eks harejakt, så føler jeg ikke at jeg har tid til å måle avstanden med avstandsmåler før jeg skyter.. Ting går ofte sånn høvelig kjapt der. Min erfaring i allefall.. :)

 

Med 223 innskutt på 100 m skyter du flatt ut til ca 150M, og sikter du høyt i haren ca 200M.

Så avstandsmåler er kjekt å ha men ikke nødvendig så lenge du ikke strekker holdene.

Og strekker du holdene har du gjerne bedre tid, så da er det fult mulig å bruke avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Da høres det nesten ut som om det går litt for fort i svingene her da... :wink:

Vi skyter jo ikke før vi kan plassere et godt og riktigt skudd som vi vet treffer vel..?

Er jo tross alt levende dyr vi skyter på.

Det er som med rypejakt: Du har ikke tid til å stille deg opp i den mest stabile stillingen og gjøre det du gjør på leirduebanen..

Link to comment
Share on other sites

Mye bra :)

 

Jeg skal søke og lese litt om avstandsmålere, MEN på f.eks harejakt, så føler jeg ikke at jeg har tid til å måle avstanden med avstandsmåler før jeg skyter.. Ting går ofte sånn høvelig kjapt der. Min erfaring i allefall.. :)

 

Da høres det nesten ut som om det går litt for fort i svingene her da... :wink:

Vi skyter jo ikke før vi kan plassere et godt og riktigt skudd som vi vet treffer vel..?

Er jo tross alt levende dyr vi skyter på.

 

Ser ikke helt hvor du misforstod meg, men det har du i allefall gjort.

 

Hvorfor tror du jeg startet denne tråden? Er jo fordi jeg ønsker å alltid skyte forsvarlige skudd.. Har vært med på et par skadeskytinger av hare, og det er lite tilfredstillende..

 

Nei jeg ble ikke helt klok på den posten der gitt.. Ville aldri skutt et skudd jeg ikke hadde vært 100% sikker på..

 

Må legge til noe her, har sett en god slump jaktvideoer, spesielt med hare. Og er særs overasket over at de aller fleste "ekspertene" skyter på veldig lange hold, og ikke minst "bommer" ofte. Disse bom-skuddene tror jeg skjelden er helt bom, heller streifskudd..

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen andre av de som jakter "litt" tør si det:

Jeg skyter når det er en "viss" mulighet for å treffe. Feks om det sitter en tiur i et tre på 230 meter, og jeg ikke kan komme nærmere, prøver jeg. Selvfølgelig er det en viss fare for at det blir bom. Men sannsynligheten for skadeskyting anser jeg for mye lavere enn å skyte med hagla på 20 meter...

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg ble ikke helt klok på den posten der gitt.. Ville aldri skutt et skudd jeg ikke hadde vært 100% sikker på..

 

Beklager visst eg trakka deg litt på tærne men...

Synest vel kansje at her var mye som skurra her og reagert kansje litt på det.

Lykke til og rapporter tilbake når du har funne dine begrensninger.

Ved mye trening vil du se at dette blir bedre , ved mye fravær går det nok andre veien.

Personligt har eg skutt kråker på nesten 200 mete og truffe og opplevd og bomme på kråker på 70 meter.

Var helt sikker på den på 70 meter, hvorfor eg bomma vet eg ikke helt enda.

Så ting er ikke helt svart og hvidt alltid.

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfaring med rifle-jakt på småvilt, men tror nok det du skisserer her er en nokså rimelig holdning..

 

Men jeg mener at med hagle er saken en litt annen.. Kommer rypa eller haren helt i ytterkant av hagl-skuren så vil den bli skadet, og om man er heldig blir dyret såpass skadet at du i allefall får tak i det og avlivet det, men i flere tilfeller drar det sin kos..

 

Har en gang opplevd dette.. Skjøt etter en hare, alt var helt fint med holdet og possisjon, men skuddet var rett og slett for dårlig. Jeg traff så vidt det var, men harepusen løp videre i uendret temp. Det var vinter så jeg kunne se noen få små blodspor. Disse gikk inn i en tett granskog.. Jeg fulge sporene så godt jeg kunne men hadde ikke sjangs til å finne den.. Man kan jo håpe at jeg kun har truffet i et kjøttfylt område og at harepusen klarte seg, men sjangsen for det er jo slim.. Etter dette så skyter jeg ikke uten å være 100% sikker på skuddet..

 

Har ingen kjempekonklusjon på dette egnentlig, da jeg var 100% sikker på det skuddet jeg tok den gangen og.. Men mener i allefall at det ikke er noe særlig med de som plaffer løs med hagla etter hare på 50-60 meters hold osv..

Nei jeg ble ikke helt klok på den posten der gitt.. Ville aldri skutt et skudd jeg ikke hadde vært 100% sikker på..

 

Beklager visst eg trakka deg litt på tærne men...

Synest vel kansje at her var mye som skurra her og reagert kansje litt på det.

Lykke til og rapporter tilbake når du har funne dine begrensninger.

Ved mye trening vil du se at dette blir bedre , ved mye fravær går det nok andre veien.

Personligt har eg skutt kråker på nesten 200 mete og truffe og opplevd og bomme på kråker på 70 meter.

Var helt sikker på den på 70 meter, hvorfor eg bomma vet eg ikke helt enda.

Så ting er ikke helt svart og hvidt alltid.

 

Neida, gjorde ikke det.. No worries.

 

Skal rapportere her jeg ja.. :)

 

Har jo som nevnt tidliger skutt lite med jaktrifle, men har noen tusen skudd bak meg på AG3 og HK416, er da vel positivt det? Er vel samme teknikk og alt som det man lærer i forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

Smått småvilt (T.d Hare og fugl som Kråke), skytes på med relavtiv liten kritisk sans om holdet er strekt litt.

Dette fordi enhver feil, som regel sender kula langt utenfor dyret. Kort og godt, sjangsen for streifskudd er liten.

 

En erfaring jeg har gjort, er at sjangsen for å skadeskyte t.d ei kråke. Er ca 80% større på hold kortere enn 40m, enn om en skyter etter den på lengre hold. Dette med 22lr og sub amo, noen meter lenger med Hi speed amo.

 

Da jeg hadde 223r, syntes jeg at man var i samme situasjon på hold som fortsatt var godt under 100m. Perfekte skudd senker kråka på 200m, den minste feil og en ser treffa skli flere minute of kråke til siden. Så de enkleste skudda, gir størst sansynlighet for skadeskyting på så små mål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er både enig og uenig med deg TikkaT3, jeg har ikke noen høymoralske oppfatninger (som jeg oppfatter som piss, fordi enhver har sin egen jaktmoral og den kommer bare fram med dyr foran), men mest fordi jeg hater å bomme. Det er det uansett alltid en viss sannsynlighet for å gjøre, men blir den for stor så gidder jeg ikke prøve - ikke er det bra for selvtilliten heller, å bomme.

Å drive å "forsvare" seg med at en bom alltid er en hel bom er også piss (buejegerene driver med det samme gnålet), treffer en for langt ut (matvilt/ikke varmintkuler) så er det skadeskyting, fuglen lever i mange minuter eller timer og rekker å gjemme seg riktig så godt. NTBF.

 

Da får en heller stå for det, og være klar for å møte moralens voktere. I dag prøvde jeg å skyte en et eller annet på altfor langt hold i alt for mye vind, den døde en langsom død - det driter jeg i! I morgen gjør jeg det igjen - hver sin lyst.

 

Jeg lar som regel fugl utenfor rimelig 97% avstand sitte i fred, liker rett og slett bedre å la en fugl sitte, enn å bomme eller skade - mest fordi jeg innbiller meg at en påskutt fugl er "tapt", den er skremt til neste fylke, eller småskadd og går i reven og måsen - da lar jeg den heller sitte til neste gang. Det koster meg ikke noe. Om noen andre vil skyte på den så er det greit for meg, selv gidder jeg ikke når sannsynligheten kommer under "bra sikker". Men det er moro å se at folk treffer.

Som Vingemutteren sier så bommer en merkelig ofte på kort hold, og det er kanskje fordi en på litt langt hold, kan roe seg ned. måle avstand, planlegge skuddet, passe på å bruke riktig teknikk, puste riktig, skyte på rett tidspunkt - skyte med lav puls. Jeg kan følge en fugl i mange minutter mens jeg gjør meg opp en mening om det ene og det andre, ser i loggboka, kikker på den - er den rolig? vil den sitte til jeg er klart? har jeg allverdens tid? wtf?

 

Og det er jo klart - av og til så må en bare prøve, selv om det er langt, iaffal i godt vær og en er i "slag", , vinden er tilregnelig, og en er godt innskutt. Jeg skal ikke fornekte eller unnskylde at jeg har skutt småvilt utenfor de magiske 200m, har jeg dagen så blir det som skotten om avstand: "any, as long as i can get a good lean". Og som TikkaT3, så bommer jeg, hva så? Det ER faktisk bare en fugl.

 

Vil likevel ikke oppfordre til det. " Så lenge du trenger å spørre, så kan du la vær..". Ingen er heller tjent med en masse fok som skyter i øst og vest fordi de kan slumpe til å treffe? DEt er en masse ulemper med overdreven skyting i flere retninger...

 

 

Eneste jeg blir lei av er gnålet om for lange hold og lav treffsansynlighet på riflejakt (og småangrer på svaret jeg gav tidligere i denne tråden), når det synes helt OK å ha 30% treff ved jakt med hagle. Forresten så bruker jeg samme filosofien som på riflejakt når jeg bruker hagle, der fører den til at jeg nesten aldri skyter, jeg bommer jo bare... så hagla blir ikke utslitt.

 

ER forresten og litt lei av alt avstandsgnålet, hvorfor ikke en "er det etisk riktig å skyte stående"-tråd?,

Om en kar skyter på en rein på 300m liggende med tofot og alt mulig faenskap, og om han så dropper reinen på stedet, så er det vel straffbart? Men om en annen kar halvvinglende mellom stående og knestående over et isterkjerr skadeskyter fra 70m så er det vel "uflaks"? Skyter jeg en elg (eller en tiur) fra 450m hold så er det visst så og så tvilsomt, men om jeg skyter den på 90m stående så er det ingen som hever et øyenbryn. Selv om det er omtrent samme treffsannsynlighet?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får legge til noe om stående skyting for egen del. Så skal det være nært hold (under 40m) og med ett stort mål type låvedør (stående elg med bredsida til burde vel passe). Før jeg anser det som sikkrere enn enhver halvnormal liggende/støttet skyte avstand.

 

Det er klart at ikke alle er like dårlig skytter som meg (tvert i mot), men for meg er stående vingling nesten for kriminielt å regne (sliter seriøst med 5 stående i reinsskiva). Sammenlignet med å strekke holdet med ett godt støttet og gjennomtenkt skudd.

 

Forøvrig, tror jeg ikke det er mange som har blitt voksen. Som ikke føler både anger og samvittighetsnag, når ett hvilket som helst vilt ikke detter som planlagt.

 

Når det er sagt, så er dette endel av menneskets modningsprosess. Som 18åring (for ikke å snakke om før), spilte slikt liten rolle. Man kan si at det lå mere i tap av stolthet og irritasjon, om en skadeskjøt småvilt enn noe annet. Døde det, var det ok. Døde det på første skudd, var det topp. Fløy det med hull ble en heller forbannet enn lei seg, og så gikk man hjem og fant opp krysskjerte hulspiss kuler, så en var sikker på at den helsikes skuddsikkre Svartbaken ble liggende nestegang. eusa_whistle.gif

 

I dag har jeg den filosofien, at varmint amo er til for å gjøre halvdårlige skudd til vinnere.

Enter the V-Max, treffer en, så ligger det. :wink:

 

P.s En etisk å skyte stående tråd, ville ha vært direkte ødeleggende for moralens voktere. Da de fleste hadde måttet inrømme, at det er normalt er verre å skyte stående på 70m. Enn å ett rolig, rettet skudd på 200m+ (OBS! DFS skyttere o.l som er trent til å skyte stående, kommer ikke med i denne kategorien, det blir det samme som å kjefte på Poacher for å skyte på lange hold. Jeg tenker på ola jeger, ikke johnny skarpskytter). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Alle de der er vel renspikka jaktammo

Nope, alle de der er reinspikka matchkuler, dvs. laget for presisjonsskyting. "Helmantel" som i NM 60 7.62x51 NATO fins vel knapt i salg? Iallefall ikke i en kvalitet som tillater skyitng av småvilt på litt avstand?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

sellier&bellot...

gav samlinger på lik linje med ei hagle på 20 m...

 

Jeg skjøt vel 100 skutt med denne: Sellier&Bellot 223 - 55 grain FMJ i går på 100-metern.. Merka at jeg ikke fikk de beste samlingene, og at den xxl-ammoen var bedre.. Men den er da helt ok.. Fikk en 3-skudds serie så godt som hull i hull..

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten ta opp denne tråden igjen.

 

Er det noe praktisk i veien for å benytte helmantlet treningsammunisjon på f.eks kråke? Eller MÅ man bruke kuler som river hele fugeln i stykker?

 

Siden ingen har svart deg konkret på det du spør om her.

 

Nei det er ikke noe i veien for å bruke vanlig helmantlet treningsammo i 223 på kråker. Du får ikke den "splatt"effekten som med ekspanderende kuler men de dør og det humant ved treff i vitaleområder. På kortehold og treff i "grove" bein så vil kulene ofte velte i viltet og gi "splatt" effekt de å.

 

Har skutt 2 kråker med winchester sin fmj ammo og 3 med ekspanderende og alle døde raskt. Men de som ble skutt med "splatt" kuler døde mere heftig for å bruke det ordet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har forresten aldri sett .223 ammo som ikke var presis.

det har jeg. men det var 5,56 da. militærammoen er ganske presis men den går ikke i den sivile 223 pga 5.56 er noen tusendeler større i hylse men har ikke noen forskjell i fart.

har foresten skutt samlinger på 20 mm på 100 m med den og da var det hk416 og så skulle jeg stå ståendes da var det fint over hele skiva men da var det om og gjort å tømme magasinet helt ut. hadde 3 bom på den runden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Et lite søk på google ga dette:

 

Here's the problem. Many NATO cartridges have bullets that will become jammed into the rifling of a SAAMI chambering (the throat is too short). This is VERY DANGEROUS, for a grat number of reasons.

 

Patronlengden som blir problemet da virker det som... :roll:

 

NATO ammoen har troligens da en noe lengre patronlengde for og kunne brukes på lengre hold en hva som er muligt og bruke i "sivile " kammer..

 

Ser faktisk ut som om kammeret ikke er heilt like heller:

 

556cham.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...