Jump to content

Ny Rifle...Brekke inn pipa...Tips og råd ønskes...


Spec ops

Recommended Posts

Hei!

Har nettop kjøpt meg fabrikkny rifle..Og jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips ang. å brekke inn pipa?Hører så mye rart rundt omkring at man kan bli helt snurrete:)Noen sier puss mellom hvert skudd,andre sier og pusse mellom hvert skudd reduserer pipa`s levetid drastisk.Hva er riktig fremgangsmåte??

Alle gode tips og råd er hjertlig velkommen:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

på hjemmesiden til børsemaker Ole Bernt Vatland http://vapensmed.no/ finner jeg dette.

 

Prosedyre for innkjøring av nye løp.

 

1. puss løpet med fille og ett avfettingsmiddel ( gjerne rødsprit )

2. Avfyr ett skudd.

3. Puss løpet nøye , bruk bronsebørste og en solvent f.eks. Hoppes Benchrest.

- Gjenta pkt. 1 til 3 til du har skutt 8 til 10 enkle skudd.

- Når du har skutt 8 til 10 enkle skudd begynner du i pkt. 2 å skyte 2 skudd.

- Fortsett med pkt. 1 til 3 (men med 2- skudd på pkt. 2) til du har skutt ca 30 skudd totalt

 

Løpet er nå "innkjørt" ,pass alikevel på å ikke skyte løpet for varmt (varme ødelegger løp!!) puss løpet regelmessig med bronsebørste og tørrpuss før du skyter.

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden komer det nok mye useriøse tips av typen "puss mellom hvert skuud de 10 første skuddene, hvert 10.skudd de neste 100 skudden og hvert 100. skudd resten av levetiden", masse om oljer, kremer, lapper, gode pussestenger og annet tull.

 

 

Tøv alt sammen; for god drepert, potens og levetid er det kun en ting som gjelder; ORMING!

Link to comment
Share on other sites

Tips eg fekk no når eg skulle "brekke inn" ei .223:

- Pass på å ikkje skyte den for varm dei første ca 50 skota

- Puss mellom kvart skot dei første 5 skota

- Deretter ca 10 skot der ein pussar for annankvart

- Deretter ca 10 skot der ein pussar for kvart tredje

- Deretter for kvart 5. til ein har passert dei første 50

 

Eg fulgte denne "oppskrifta" sånn nokonlunde. Pussinga mo var ikkje av det grundige slaget, akkurat. Eg dreg igjennom nokre gongar med ei fille og olje.

 

Ærleg talt so trur eg ikkje detaljane her er so veldig viktige. Men eg trur det kan lønne seg å vere litt forsiktig i starten. Pusse litt oftare enn normalt og ikkje skyte pipa for varm.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder dette også for .22LR?

 

Nei, 22 LR trengs nesten aldri å pusses. Dette er mi erfaring, men så bruker jeg ikke mi salongrifle til benkeskyting heller. De vil nok hevde noe annet....

 

Da det gjelder andre riflepiper har jeg hørt så mye hokus pokus at jeg har prøvd ut dette for meg selv. Jeg har pusset mellom de første 5 skuddene, hver gang, deretter 3 skudd og puss, 5 skudd og puss osv, til jeg hadde skutt en 35-40 skudd.Jeg pusset også hver gang jeg hadde brukt rifla, da jeg dro en pusselapp med olje gjennom pipa da den var varm.

 

Dette gadd jeg ikke sist, da pipa ble byttet, så da pusset jeg før og etter 1. skuddet. Deretter skaut jeg 2 5-skudds serier med puss mellom. Deretter puss etter 50-60 skudd til pipa hadde gått ca. 300 skudd. Så blir vanlig pusseintervall 6-700 skudd.

 

Konklusjon: Denne pipa går ikke dårligere enn da jeg var mer nøye, den mantler ikke mer, og ikke gikk den mindre skudd før den var utskutt. Derfor......har jeg kuttet ned på pusseregimet mitt og bruker tida på noe annet mer fornuftig, da jeg ikke synes det er så morro å pusse.

 

For ordens skyld, jeg brukte moly-belagte kuler i begge pipene og begge var Lotar Walther.

 

Mine 5 cent....

Link to comment
Share on other sites

Tøv alt sammen; for god drepert, potens og levetid er det kun en ting som gjelder; ORMING!

 

Orming er helt klart Det Eneste Rette[Tm]. Det kan brukes i ettertid også. Jeg bytta drepert på børsa nå nylig. Den var ikke til å kjenne igjen etterpå!

Link to comment
Share on other sites

Fille med olje gjennom løpet kan knapt kalles pussing! Det beskytter mot rust, og fjerner det meste av synlig kruttslam, men reint blir det ikke. Bronsebørste og sterkt nitrosolvent er det minste jeg ville brukt. Poenget er å få vekk all mantling og fastbrent krutt før neste skudd. Hvis ikke legges det bare lag på lag. Det er løpsstålet som skal brekkes inn, ikke forrige lag med mantel. Om innbrekking har noe for seg kan sikkert diskuteres, men før en kan ta stilling til prosessen må en ihvertfall ha klart for seg hvilke problemer som skal løses. Så vidt jeg har skjønt er poenget å glatte ut løpet, fjerne maskineringsmerker og ujevnheter og legge grunnlaget for minst mulig mantling i framtida. Men det er sikkert delte meninger om det også.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg enig med Flatin. Er mange som bare bruker oljefille og tror det blir reint. Det jeg har gjort er å dra ei oljefille gjennom pipa da den er varm. Det er når man kommer hjem at jobben begynner. Da må man bruke mantelfjærner og børst, propper og filler. Jeg sverger til KG12 da denne er god både på karbon og mantel, men man må la den stå mye lengre i pipa enn det som anbefales, gjerne ett par timer.

Link to comment
Share on other sites

Orming er nødvendig. Men ormen må gå passe trangt i løpet for å virke godt. For de fleste rifler finner man en passende orm og bruker vanlig gammel oppskrift.

Dersom det er et skikkelig grovkaliber er det vanskelig å finne store nok ormer, da må en bruke padder i stedet, disse virker ikke like godt, men når man gjentar prosessen 5 ganger med passe store padder blir det nessten det samme, god drep og fin treff, potensen virker ikke paddene på, den må ordnes på annen måte.

Det er forøvrig fra denne prosessen det engelske begrepet "padding" kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

det er så mye fram og tilbake om hva som er riktig, hvorfor skal det hjelpe å ta vekk mantelen, den vil jo uansett komme tilbake de neste skuddene? Har hørt at det blir som å droppe å ha olje i motoren... Hørt mange som pusser vekk all mantel osv. og andre som bruker moly, for å fylle de ørsmå porene med moly istedet for mantel, slik at det skal mantle mindre senere...

Link to comment
Share on other sites

Innkjøring etter mitt hjerte:

 

Haha :mrgreen:

 

Se også

 

"Proper harmonics.."! :mrgreen:

 

Den første metoden ser ut til å ha funket sabla fint på 6.5x47 Lawton-børsa mi. Først ett. Og så 19 til. Deretter pussing...som resulterte i kun kruttrester selv med sånn amoniak-lurium-skum i to runder. Etter det føltes det ganske bortkasta å bruke mer tid på å gnukke pipe enn å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har googla og prøvd å bli klok på dette emnet. Det er ikke lett! Masse forskjellige meninger ute og går. Men det er et bra emne å diskutere, for det er få, om ingen, som klarer å komme med en fornuftig fasit. Jeg kommer til å fortsette med min måte. I verste fall ødelegger jeg løpet. Men det betyr jo at jeg må få laget et nytt, og den prosessen er svært så hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen fasit. Noen løp har jeg måttet bruke stålull og slipepasta for å få bort ruheten i pipen. Andre løp er det bare å skyte med, litt oftere puss de 2-300 første skuddene, ellers ingen problemer.

Når du pusser med kobberfjerner (skum) skal det ikke være mantelbelegg igjen etter 4-5 runder med forster skum.

Er mantelbelegget vanskelig å få bort så tyder det på ruheter i løpet, disse bør du få bort.

Link to comment
Share on other sites

Har ifb med kjøp av en ny rifle fra Schultz og Larsen fått beskjed (fra S&L, ikke fra norsk butikk..) om at de ikke anbefaler pussing med noe annet enn olje og børste rett etter skyting med etterfølgende tørtrekking av løpet med propp/fille (de hevder at dette ikke skal skade presisjonen, samtidig som pipen holder seg lengre uten bruk av diverse solventer); og at de ikke anbefaler noen spesiell innbrekkingsprosedyre (ettersom løpene er lappet så bra at det ikke er noe poeng iflg S&L) utover å unngå varmskyting gjennom de første par ammobokser. Ble litt overrasket over dette; men greit for min del dersom det stemmer - det blir jo unektelig noe enklere :D Kan dette ha å gjøre med at det dreier seg om skårne løp som er handlappet?

Link to comment
Share on other sites

Ignorant kan jo komentere dette selv. Han er jo her på forumet og har kommet med samme anbefalinger her som dem du har hørt. Han pusser si ega S&L-rifle etter ca 2000 sk, har han tidligere uttalt. Jeg for min del foretrekker å pusse noe oftere, selv om han sikkert vet hva han snakker om! Han vil jo selge mer S&L-piper om vi skyter dem ut før pga. dårlig puss også...... :)

Link to comment
Share on other sites

Ignorant kan jo komentere dette selv.
Det er han jeg har hørt det fra.

 

Han vil jo selge mer S&L-piper om vi skyter dem ut før pga. dårlig puss også...... :)
Joda, det er jo klart. Spørs vel om produksjonssituasjonen der er slik at de kan ta unna for så voldsomt stor etterspørsel utover dagens situasjon for ast en slik (noe kortsiktig...?) markedsføringsstrategi skal være lønnsom. Selv tror jeg vel det ville ha blitt en del snakk om det dersom mange baneskyttere med S&L-løp opplevde store problemer (i.e. dårlig presisjon og/eller kort løpslevetid) pga "anbefalt" puss. Menmen; det finner jeg vel ut etterhvert som jeg får sendt avgårde tilstrekkelig med skudd da.
Link to comment
Share on other sites

Finnes det i det hele tatt én artikkel hvor det på en vitenskapelig måte er bevist at det å brekke inn et løp har noe for seg?

 

Dette bør det absolutt gjøres et prosjekt på. Innen DFS kunne det blitt valgt ut 100 løp hver, hvor en gruppe brekkes inn, og den andre ikke. Så kan man loggføre presisjon og hvor lenge løpene holder. Husk at ammo- og løpsprodusentene tjener ekstra penger på at folk blåser av gårde 100 "brekke inn skudd".

Link to comment
Share on other sites

Dette blir personlige betraktninger og synsing uten faglig innhold, men jeg tillater meg å komme med det alikevel, siden det er tanker basert på erfaringer.......

 

I mine løp som jeg har skutt ut, så merker jeg ikke forskjell på veldig nøye "innbrekking" etter "alle kunstens regler", og som tidligere omtalt bare litt ekstra puss etter de første gangene på banen, med nye pipe. Jeg har brukt Lothar Walther piper, både rustfrie og Crome Moly. Jeg er av den oppfatningen av at disse har vært så glatte inni og "lettpusset" at de fort blir rene og kanskje derfor ikke trenger så nøye innbrekking. Dette er "knapp-riflede piper" (eller button rifled barrels)

 

Der jeg tror det har MER å si er, piper av dårligere kvalitet som er mer "rufsete" inni. Den orginale Remington ADL pipa mi var betydelig mer "rufsete" og "tungpusset" enn LW-pipene jeg har vært borti. Tror nok det har mer for seg med nøye "innbrekking" for å jevne ut maskineringsmerker i disse pipene. Det sier seg i grunn selv at når man får håndlappet disse pipene en del til å begynne med blir de lettere å pusse etterhvert. Den rufsete pipa mi ble betraktelig bedre etterhvert som jeg pusset med Gold Medallion som er en slags slipepasta. Den ble lettere å få ren og man merket faktisk at pusseproppene glei lettere gjennom pipa. Man hørte det også på lyden at det ikke skuret og "hang igjen" så mye som før.

 

Jeg har en S&L M97 DL også og den er lett å få rein og den pusses ikke oftere enn etter 4-500 skudd, så det er mulig ignorant har rett, selv om jeg pusser 4x så ofte som han :)

Link to comment
Share on other sites

Men DFS løp er ikke det samme som rustfrie 416 løp, som et eksempel. Et kaldhamret løp er ikke det samme som et knappriflet. Et SS matchløp er igjen noe annet enn et S&L... Variablene her er mange, ikke minst i forhold til hvor hardt man lader, kruttype etc.

 

 

Ingen i DFS som brekker inn løp vel?

 

Neppe ...

Link to comment
Share on other sites

tja. Har skrevet om dette før.

 

Min oppfatning er at pipa er lettere å pusse ren etterpå.

Å de går iallefall ikke dårligere enn de pipene jeg ikke har brekt inn. Å de varer iallefall ikke færre skudd heller.....

Men om det er verdt det, kommer an på.

Link to comment
Share on other sites

Ingen i DFS som brekker inn løp vel?

 

 

K

jeg gjør ;)

Jeg og :)

 

Min oppfatning er at pipa er lettere å pusse ren etterpå.

Å de går iallefall ikke dårligere enn de pipene jeg ikke har brekt inn. Å de varer iallefall ikke færre skudd heller.....

Har samme erfaring :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 11 months later...

At man ikke skal skyte pipa varm de første skuddene, er helt nytt for meg. Jeg har aldri verken innbrekket eller unngått varmgang i pipa ved første skyting. Og hva menes med at pipa blir ØDELAGT av å bli for varm? Hvis ei pipe ikke tåler 10-12 skudd etter hverandre i normalt tempo første gang man skyter, fordi da blir den for varm og det ødelegger stålet, så vil jeg tro det er ganske mange ødelagte piper rundtom..

 

Sålenge det ikke finnes dokumentasjon på at innbrekking har effekt, så driter i jeg i det.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bla hatt 3 Shilenpiper i 6ppc i en og samme kasse. 2 av disse fikk en pen start på livet og én fikk det ikke. Begge de som ble pent behandlet (les: brekket inn) leverte knall presisjon. Den som gikk for lut og kaldtvann ble raskt brotsjet om til std og ble brukt til rådyrjakt. Det er god nok dokumentasjon for meg. Men her som alt annet...man har og gjør sine egne greier. Jeg betaler tros alt mine 6-7000.- pr pipe og ønsker de en myk start og et langt liv:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Blaser om å brekke inn pipa. Hva de anbefalte. Fikk ett utrolig kjapt svar:

 

Dear Mr Opsett,

 

Thank you for your email.

 

We do not recommend any type of break in procedure but it will not do any harm if you wish to use one.

 

A new barrel is like a new car today, you can jump in it and drive.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Skuffende lite engasjement rundt orming i denne tråden :(

Man ormer vel ikke om vinteren, gjør man vel? I såfall ett herk å finne fram råvarene..

 

Jeg har aldri "brutt inn" ei pipe. Men prøver å ikke skyte den glovarm på første økt.

Ja.. også unngår jeg hegre såklart.

Link to comment
Share on other sites

Skuffende lite engasjement rundt orming i denne tråden :(

 

Problemet er tilgangen på lovlig orm.

 

Ormen er som alt vilt fredet, og som våpeneier har jeg politimesterens underskrift på at jeg er en lovlydig borger.

 

Dermed kan jeg ikke bryte viltloven, og da har jeg altså ikke tilgang på orm.

 

Ser det skrives litt om syntetisk orm, men det har jeg heller lite tru på.

 

Bedre om noen hadde solgt temmet oppdrettsorm for dette formålet, men som vi vet er det ganske vanskelig å holde krypdyr lovlig i dette landet.

 

Et alternativ ville kanskje være å reise over grensen, og kjøpe en eller annen form for temmet og domestisert snok, men om det fungerer like godt med "snoket" som med ormet pipe veit jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det jo bli lov å holde reptiler som kjæledyr igjen her i landet, det bør hjelpe på.

 

Dagens bruk av microkaliber gjør orming tilnærmet umulig-prøv å få en orm gjennom løpet på en 6,5Veldigfortoglangtmagnum-det går selvfølgelig ikke, og det har konsekvenser! Etter at 4-linjeren kom på markedet og omtrent over natten gjorde 18-lødige børser "gammeldagse" er det feks ikke dokumentert felling av et eneste troll, sjøorm eller draug her til lands. Det er eldgammel kulturhistorie som har død ut pga dette jaget etter stadig mindre høl i tuten.. Jeg hadde håpet at dokumentaren om trolljegeren skulle gi et oppsving men TST har faktisk klart å få folk til å tro at det var en "humorfilm" :?

Jeg er også overbevist om at det på noen måte er sammenheng mellom manglede orming og tilbakegangen av hulder; når så du sist en hulder (Hvor er det blitt av Skautussa??) i dine skoger?

 

Jeg og en annen gal fyr med dreibenk planlegger å bygge en 20mm rifle; ormet med feks Pytonslange burde det bli en brukbar medesin for jakt på ranglefant.

 

 

PS-ja, det ble tatt ut et troll i Sør-Trøndelag for noen år siden men seriøst da-hegnjakt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tro på å brekke inn pipa.

Begynte med en Winchester nå i helga som har fått ett nytt orginalt løp i 6,5x55 montert.

 

Brukte Forrest skum etter hvert skudd, men var mest sot på pusselappene.

Når jeg kom hjem i varmen tok jeg en ekstra runde og nå kom det skikkelig mye.

Skummet og pusselappene ble skikkelig blå som det skal når mantelrester løser seg opp.

Føler att all pussinga mellom hvert skudd var bortkastet da effekten først kom under

pussing hjemme.

 

Sitter da igjen med et spørsmål :

 

Virker ikke 'Forrest bore cleaning foum' i kulde :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tro på å brekke inn pipa.

Begynte med en Winchester nå i helga som har fått ett nytt orginalt løp i 6,5x55 montert.

 

Brukte Forrest skum etter hvert skudd, men var mest sot på pusselappene.

Når jeg kom hjem i varmen tok jeg en ekstra runde og nå kom det skikkelig mye.

Skummet og pusselappene ble skikkelig blå som det skal når mantelrester løser seg opp.

Føler att all pussinga mellom hvert skudd var bortkastet da effekten først kom under

pussing hjemme.

 

Sitter da igjen med et spørsmål :

 

Virker ikke 'Forrest bore cleaning foum' i kulde :?:

 

 

Hvor lenge lot du skummet få virke på banen?

 

Enten en nå vil "brekkke inn" (eller orme :lol: ) en ny pipe eller ikke; en grundig puss før første skudd er absolutt å anbefale. Det er ofte sjokkerende mye møkk i en ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

Lot skummet virke i 20 minutter etter hvert skudd. Samme tid hjemme.

Rifla ble tørrpussa før siste skudd men ikke skummet før jeg kom hjem, så

kan ikke ha vært noe skum i løpet som har virket på vei hjem.

 

Var vel ca to kuldegrader der jeg skjøt/pusset.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke McMillans artikkel er god, den drøfter ikke hvordan man skal pusse pipa, hverken under innskyting eller etterpå - kun at pussestokken ødelegger mest... og så sier han at han anbefaler puss hvert 10ende skudd!?! og puss etter de 5 fem første (altså innskyting).

 

Det jeg har fått anbefalt i manualen til min UR rifle er at den skal innskytes med en ganske omfattende rutine! MEN, det skal kun brukes en god olje og bronsebørste og IKKE mantelfjerner! Poenget er å få ut karbonet. Videre puss av rifla skal gjøres regelmessig, med KUN olje og bronsebørste. Dette er det som fabrikken anbefaler

 

Nå har jeg to nye løp til min UR det ene har jeg pusset mellom hvert skudd de fire første med kun lapper og KG1 karbonfjerner - så har jeg pusset mellom hvert 10-15 skudd tre ganger med både KG1 og KG12 og nå anser jeg denne som innskutt - den andre pipa får innskyting slik anbefalt fra fabrikk med kun olje og børste - så få vi se da om det utgjør noen forskjell....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...