Jump to content

Krag godtjent til storviltjakt?


Xprez

Recommended Posts

Sånn, da har jeg opprettet en tråd her slik at man kan diskutere dette til det fulle og få FAKTA på bordet....

 

 

 

 

 

(fordi jeg er spent på fortsettelsen på den diskusjonen da jeg vet krag er tillatt pr dags dato. Samt det er så morsomt å se så mange som hevder de vet sannheten, må bite i det sure eplet.)

Link to comment
Share on other sites

Og ad Nauseam...

 

HEr er noen av trådene vi har hatt om dette (hint: fakta nedres ikke av å bli diskutert, selv uten faktakunnskap...)

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=35664&p=401668&hilit=krag+storvilt#p401668

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=34436&p=388471&hilit=krag+storvilt#p388471

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=34017&p=385118&hilit=krag+storvilt#p385118

 

Kanskje den mest "nyttige" eller iallefall best dokumenterte opp mot lovligheten av bruk av selve Krag-geværet.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=21425&p=272622&hilit=krag+storvilt+dn#p272622

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte har lest i opphevede forskrifter, og da blir det fort mye styr.

FOR-1997-03-21-257 som nå nylig reiste sitt gamle hode fra internetts dunkle avgrunner og kom opp igjen gjelder ikke lenger, da den er erstattet av FOR-2002-03-22-313. :wink:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/md-20020322-0313.html

 

Alt som sto om Krag riflene er nå borte fra forskriftene.

 

Edit: foreskrift endret til forskrift. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg legger meg paddeflat!! det ser pinadø ut til at kragen er blitt lovlig til elg igjen! Så vidt meg bekjent selges det ikke kragammunisjon med jaktkuler lengre, men noen av de gamle ladningene greide kravet til anslagsenergi så vidt jeg husker.

 

beklager, folkens.

Link to comment
Share on other sites

Men debatten bør vere over no. Per i dag er krag tillatt, men ikkje dermed sagt at den er særleg eigna...

Hvorfor er den ikke særlig egna egentlig??

 

Jada, jeg er klar over (jeg har prøvd i praksis) treffpunktendring med våt krag/ammo, men gjør det børsa uegnet?

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg er klar over (jeg har prøvd i praksis) treffpunktendring med våt krag/ammo, men gjør det børsa uegnet?

Hehe, du tok agnet... Det er vel ei vurdering folk flest får gjere? Strengt tatt så er jo treffpunktendring ein svakheit, men om det gjer den ueigna...? Så er det jo slik at det mange av kragane kanskje ikkje er heilt i perfekt stand og såleis bør kontrollerast før bruk? Men om kragen i seg sjølv er ueigna? Kanskje ikkje... Har sjølv ein som eg har lyst til å bygge opp til jaktbruk, men vågar ikkje å tenke på kor mykje det vil koste..... Drøymer jo om noko som liknar på den Svein Solli hadde. Leeeeekker sak....

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktvariasjon er avhengig av våpen og løpstype, og om løpet er frittflytende eller ikke.

For et tungt baneløp mener jeg å huske at det kan være omtrent 30 cm på 100 m. Men det varierer fra våpen til våpen.

Årsaken er at belastningen på låsingen øker når patronene blir våte, og den asymetriske låsingen gjør at løpet vrir seg ved skuddløsing.

Våte patroner er derfor ikke å anbefale i en kraglås.

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da har jeg opprettet en tråd her slik at man kan diskutere dette til det fulle og få FAKTA på bordet....

 

Selvfølgelig er ikke Krag lovlig til storvilt. Det står det ihvertfall i jegeprøveboka mi. Fra 1984.. Artig og hyggelig å se at det er endret. Jeg har ikke engang fått med meg at det har vært diskusjon rundt dette. Dette må kunne brukes til å tjene noen kroner på veddemål. Tipper jeg skal få mange til å vedde på at Krag er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

@martyfeldman: Det selges massevis av krag-ammo med jaktkuler, men de er jo ikke egentlig lovlige til storviltjakt i Norge ettersom de er ladet til lavere trykk (og 6,5x5 ligger jo helt på grensen selv med full pupp).

 

Man må huske på at det kun finnes en 6,5x55 og at alle andre "etternavn" som brukes er noe man har funnet på lenge etter at patronen ble utformet. I USA brukes markedsføringsnavnet "swedish mauser", disse patronene er ladet til samme trykk som det vi i Norge kaller "Krag". Dvs: 9 grams kule i ca 780 m/s.

 

 

Federal http://www.federalpremium.com/products/details/rifle.aspx?id=44

 

Fusion http://www.fusionammo.com/ballistics/rifle.aspx?id=805

 

Winchester http://www.winchester.com/Products/rifle-ammunition/super-x/soft-point/Pages/default.aspx?c=6.5x55+Swedish

 

Remington http://www.remington.com/products/ammunition/centerfire/core-lokt/core-lokt-centerfire.aspx

Link to comment
Share on other sites

Etter det eg vet holder ikke Kragen de kravene for anslagsenergi som stilles storviltjakt. Den kan utmerket bruker til småviltjakt som gås, skarv og rådyr.

Man kan ikke bruker standar 6,5x55 ammo i en Krag, da den er ladet med et større trykk enn hva låsekassen til Kragen er godkjent for, og tåler. Den tåler heller ikke stander DFS 6,5xx55 redusert som brukers i DFS, man kan bruke rekrutt eller hjemmeladet ammo. Det finnes ladniger til 6,5xx55 Krag i de ulike Ladebøkene.

 

At det historisk har blitt felt mange elg og hjort med de gamle Kragene i kaliber 6,5x55 Krag, er ikke til å stikke under en stol, men med dagens krav til storviltjakt er den ikke lovlig.

 

PS dett hadde vært litt artig hvis Kongesberg eller noen hadde laget noen ny Krager med hardere/bedre stålkvalitet som hadde klart storviltskravet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Den tåler heller ikke stander DFS 6,5xx55 redusert som brukers i DFS, man kan bruke rekrutt eller hjemmeladet ammo. Det finnes ladniger til 6,5xx55 Krag i de ulike Ladebøkene.

her tar du litt feil, om du mener 6,5 rekrutt ammo eller 6,5 super sierra 770 så kan begge brukes i krag.

Link to comment
Share on other sites

Den tåler heller ikke stander DFS 6,5xx55 redusert som brukers i DFS, man kan bruke rekrutt eller hjemmeladet ammo. Det finnes ladniger til 6,5xx55 Krag i de ulike Ladebøkene.

her tar du litt feil, om du mener 6,5 rekrutt ammo eller 6,5 super sierra 770 så kan begge brukes i krag.

 

Vet at 6,6x55 REKRUTT kan brukes i Krag.

Den vanlige skytterlags ammoen som eg kjøper gjennom DFS, Raufoss med Sierra Match King kuler, står det "Kan ikke bruker i Krag-Jørgensen rifler".

 

Det var vist laget ferdig DFS ammo til Krag tidligere. Vet ingen ting om hvilke spesifikasjon den hadde.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Husker Svein Solli grublet endel over fenomenet med at Krag'en "kaster" med fuktig ammunisjon, han påpekte at dette ikke var noe tema før man bygget om til banerifler med tung frittliggende pipe og kort baneskjefte.

Spørsmålet hans i den sammenhengen var hvorvidt det var noe problem med normal pipeprofil og helstokk, eller om det var slik at siktemiddel på eldre "Lang-Krag" og M/1912 var for upresist til å kunne si noe om treffpunktendring eller "skytterfeil".

Som de fleste vet bygget han en jaktKrag med en nydelig stokk og en proff utført hakemontasje, vet det ble diskutert å bygge en helstokk til denne for å teste treffpunktendring, men dessverre gikk han jo så altfor tidlig bort og temaet ble ikke ferdigdiskutert...

 

Selv hadde jeg neppe hatt store betenkligheter om forholdene lå til rette, men å si noe sikkert om Krag'en er egnet til elgjakt...nei den diskusjonen tar jeg ikke sjansen på å rote meg borti. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til Kongsberg våpenhistoriske forening med spørsmål om ammo til Krag. Her er svaret jeg fikk fra KVF, med supplement under fra Nammo:

 

Fra KVF:

 

"Takk for en interessant mail. Dette er det mange som lurer på. Det eneste virkelig sikre

svaret er at Krag-Jørgensen er bygget for et arbeidstrykk på ca 3500 atmosfærer (ca 51450 psi). Når man velger ammunisjon må man finne en patron som maksimalt gir dette trykket.

Dette var nok ikke svaret du håpet på J

 

Det er riktig at det ikke lengre produseres fabrikkammunisjon spesielt for Krag-Jørgensen. Dette betyr ikke at man ikke kan bruke det som selges i dag, man må bare være forsiktig med hva man kjøper.

 

Vi i Kongsberg Våpenhistoriske Forening benytter DFS sin rekruttammunisjon fra Nammo som har 6.5 grams kule med Vo på 800 m/s. Denne har lavt trykk pga lav kulevekt. Man kan ikke blindt se på utgangshastigheten. For jaktammunisjon anbefaler vi å lade selv. Det finnes ladetabeller spesielt for Krag-Jørgensen f.eks i Våpenjournalens ladebok.

 

For å være helt sikker kontaktet jeg Nammo. Under er svaret jeg fikk. Ut fra det ser du at

rekruttammunisjon Sierra 6.5g Vo 800 m/s er trygg. De andre typene som nevnes her kan jeg ikke gå god for da jeg aldri har prøvd dem selv."

 

Fra Nammo:

 

"Hei,

Vi selger ammunisjon 6.5mm x 55, Skan gjennom DFS/Skytterkontoret (tlf 23 17 21 10); til Krag (Skan kammer) kan vi anbefale Sierra 9.3g Vo 770 m/s, Sierra 8.0g Vo 830 m/s og Sierra 6.5g Vo 800 m/s."

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen slik jeg tolker den er:

Det eneste virkelig sikre svaret er at Krag-Jørgensen er bygget for et arbeidstrykk på ca 3500 atmosfærer (ca 51450 psi). Når man velger ammunisjon må man finne en patron som maksimalt gir dette trykket.

Problemet er vel heller at det er vanskelig å finne trykkdata hos de ulike produsentene. Jeg har i alle fall ikke funnet noe på dette hos produsenter jeg har lett hos. Men det er på nettsidene - jeg har ikke skrevet eller ringt dem. Ennå.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg tolker det litt annerledes. Der leverandør oppgir at det er ammo for krag så går jeg ut fra at det er ammo for krag.

Les linkene mine en gang til. Der står bla dette:

Patron 6,5mm Sierra 9,3g – Vo 770 m/s

 

Denne patron er i utgangspunktet beregnet for de som fortsatt skyter med KRAG, lavt trykk og god presisjon.

 

Og dette:

 

Nordma Sierra 9,3g 780 m/sek

 

 

•Glimrende presisjon og enkel å få til å gå i alle løp.

•KAN BRUKES I KRAG.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser egentlig ingen motsetning her :) Jeg har referert til KVF, og hva de generelt sier om maks trykk (riktignok med et par konkrete eksempler fra Nammo). Du har referert spesifikt til patroner som er produsert for børsene, og som dermed trolig holder seg innenfor trykkbegrensningene. Det må da være greit. :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp men KVF sier jo i svaret sitt at det ikke produseres ammo for krag lengre.......

 

51000 psi ammo i krag? Jeg ville latt vær å skyte det...... mener RA/RANO hadde satt 40 500 psi som maxtrykk på skytterlagsammo..... (her kan jeg huske feil, men mener det var 40500 psi omtrent)

Men at våpenet i utgangspunktet ikke skulle ha ammo over 45 000 psi.

Link to comment
Share on other sites

Husker Svein Solli grublet endel over fenomenet med at Krag'en "kaster" med fuktig ammunisjon, han påpekte at dette ikke var noe tema før man bygget om til banerifler med tung frittliggende pipe og kort baneskjefte.

Spørsmålet hans i den sammenhengen var hvorvidt det var noe problem med normal pipeprofil og helstokk, eller om det var slik at siktemiddel på eldre "Lang-Krag" og M/1912 var for upresist til å kunne si noe om treffpunktendring eller "skytterfeil".

Som de fleste vet bygget han en jaktKrag med en nydelig stokk og en proff utført hakemontasje, vet det ble diskutert å bygge en helstokk til denne for å teste treffpunktendring, men dessverre gikk han jo så altfor tidlig bort og temaet ble ikke ferdigdiskutert...

 

 

Hmm..Jeg bygde meg jo ei helstokk krag inspirert av Svein si på den tia..

 

Får sette dette forsøket på lista over interessante ting å prøve når jeg får tid en gag da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det springende punktet i forbindelse med storviltjakt er om du oppnår hastighet nok til å oppfylle anslagsenergikravet, i praksis med kulevekter fra 10 g og oppover.

6.5x55 er en "magnumpatron" - med såpass tunge kuler må den lades med saktebrennende krutt. Og da er løpslengden avgjørende - jeg tror en kan oppnå tilstrekkelig hastighet uten særlig høyt trykk, hvis en har ca. 70 cm lang pipe. (hvordan det blir med ansalgsenergien for 6,5-skyttere, som kapper pipa til 40 cm for å montere demper, nevner jeg ikke i denne forbindelsen!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet meg opp ved hjelp av ladebokens ladedata og Pressure Trace.

Jeg målte alt så nøyaktig som jeg klarte og kronograferte hele veien opp. Fant ut at ladebokens tabeller stemte bra med det trykkmålern viste.

Prøvde så å lade meg opp med 155 grs lapua mega og fant ut at på det samme trykket opnådde jeg hastigheter som klarte kravet helt fint. Kragen min har 73 cm løp.

Før jeg kan være helt sikker må jeg få tak i en ekstra kronograf for å dobbeltsjekke. Stoler ikke helt på den jeg har siden hastighetene den viste var over det jeg forventet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Den tåler heller ikke stander DFS 6,5xx55 redusert som brukers i DFS, man kan bruke rekrutt eller hjemmeladet ammo. Det finnes ladniger til 6,5xx55 Krag i de ulike Ladebøkene.

her tar du litt feil, om du mener 6,5 rekrutt ammo eller 6,5 super sierra 770 så kan begge brukes i krag.

 

 

Har selv skutt mye rekrutt amo i min krag fra 1888..

men i nyere tid sies det at man ikke skal lade patroner til krag på over 700 m/s

Link to comment
Share on other sites

Vil bare få advare dere mot å snakke for høyt om at Kragen har blitt lovlig på storviltjakt igjen.

Tok prøva i høst med min utmerkede og elskede jaktfeltkrag, men måtte diskutere mer enn lenge med standplassleder om lovligheten. Det samme gjaldt jaktleder på elglaget. Begge tok etter mye argumentasjon poenget. Bestemte meg så for å maile DN for å få et skriv som en gang for alle, og i klartekst fortalte at KJ atter kan delta i elgskogen. Dette for å slippe tilsvarende argumentasjoner. Svaret som kom var en masse utenomsnakk med ord som rust, veggpryd og museumsgjenstander...

Da jeg påpekte at det ikke var subjektive meninger om egnethet, men konkret lovlighet det hele dreide seg om fikk jeg langt om lenge det samme svaret en gang til i noe omskrevet form. I tillegg var det tilføyd noe sånt som at om folk ikke skjønte at en krag ikke var egnet til storviltjakt ville de nå vurdere å ta den inn i forskriften igjen.

Ergo: Om vi fortsatt skal ha muligheten til å benytte oss av et stykke nostalgi i skogen så IKKE minn DN på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hastighet har ingenting med trykk å gjøre. Jeg kan lade en skikkelig krag-sprenger med 700ms utgang eller holde meg på den snille siden av rødstreken med 840ms... Det er bare å bruke riktig krutt.

Klarer du 840 msek med en 9 grams kule uten å komme opp på over 2800 bar?

Glemte å presisere at jeg bruker 7 grams scenar ikke 9. Når sommeren kommer skal jeg prøve meg på 9'ern. Tør vedde på at jeg kommer over 800ms. N570 i lange løp er drøyt effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Simulerte litt med 140 grs berger vld og n570 i quickload for en stund siden. Da kom jeg frem til at en kunne muligens klare storviltkravet med denne kulen innenfor krag-trykk med langt løp. Da burde jo alt ligge til rette for langholdsjakt med krag i godvær :mrgreen:

 

Edit: med den kula trenger du drøye 820 m/s for å nå kravet @100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Lek litt med QL og MRP2 :) Er bare et simuleringsprogram men stemmer ofte veldig bra med hva jeg ser i praksis.

For 308win feks stemmer QL forbausende bra.

For 6,5X55 derimot syns jeg ikke det stemmer like bra. Der gir QL litt høyere hastigheter enn mine våpen klarer prestere.

 

Eksempel: 48,5 grs MRP og 140 grs Amax, col 78mm, skal gi 883 msek fra min 70 cm pipe i sauern. I praksis får jeg 853 msek.

 

Så jeg simulerte 48,2 grs MRP2 og 140 grs Amax, col 78 mm, 700mm løpslengde. Jeg fikk her 827 msek og 2798 bar trykk. Tipper man i praksis vil få ca 800 msek.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Per i dag er krag tillatt, men ikkje dermed sagt at den er særleg eigna...

Grovkragen, 8 x 57 IS Moderat, er nok ikke dum til elg, vil jeg anta.

Det dumme er at noen dumme kan finne på å putte ammo med full styrke i moderat-Kragen. :(

 

 

Må bare gjenta enda en gang at Kragen i 8x57IS, M48 og 51 var det vel, er laget for vanlig 8x57IS ammo, det var først i 1958 at norma lanserte sin MODERAT patron etter div. uhell med disse riflene. Altså kom nevnte patron 10år etter at riflen ble introdusert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har akkurat kommet hjem fra skytebanen der jeg skjøt opp med kragen for andre året. Det blir noen komentarer nå og da men i dag fikk jeg høre noe som var nytt for meg:

 

Kragen er forbudt til jakt fordi det er et arme-gevær!

Dette ble sagt av en kar som hevdet at han var jegerprøveintruktør. Det skulle jeg bare sjekke opp sa han og jeg svarte med at det hadde jeg selfølgelig gjort og at det ikke finnes noe slikt forbud. Bare tull sa jeg.

Da sa han at det viste han fordi han var jegerprøveinstruktør :roll:

 

Har det noen gang vært et forbud begrunnet med at kragen var et arme-gevær :?:

Link to comment
Share on other sites

har fundert litt på det der med 6.5x55 siden så mange syter over at den "bare så vidt" klarer storviltkravet.

 

når de regnet seg frem til antall joule(regner da med at de regnet seg frem) så trur jeg egentlig ikke at de balangserte på en knivsegg.

 

at det trengs gjenomsnittelig 2750 joule med ei 9/9 grams kule for å velte en elg med sikkerhet.

 

men det er jo slik det virker på mange når de syter over at 6.5 egentlig ikke duger til elg. selv om den er like lovelig som noe annet godkjent storvilt kaliber..

 

er da bare mine tanker om saken.. :D

Link to comment
Share on other sites

Kragen er forbudt til jakt fordi det er et arme-gevær!

Dette ble sagt av en kar som hevdet at han var jegerprøveintruktør. Det skulle jeg bare sjekke opp sa han og jeg svarte med at det hadde jeg selfølgelig gjort og at det ikke finnes noe slikt forbud. Bare tull sa jeg.

Da sa han at det viste han fordi han var jegerprøveinstruktør :roll:

 

Har det noen gang vært et forbud begrunnet med at kragen var et arme-gevær :?:

Får håpe at denne kunnskapsrike jegerprøveinstruktøren ikkje innehar ei mauser-rifle til jakt... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra skytebanen der jeg skjøt opp med kragen for andre året. Det blir noen komentarer nå og da men i dag fikk jeg høre noe som var nytt for meg:

 

Kragen er forbudt til jakt fordi det er et arme-gevær!

Dette ble sagt av en kar som hevdet at han var jegerprøveintruktør. Det skulle jeg bare sjekke opp sa han og jeg svarte med at det hadde jeg selfølgelig gjort og at det ikke finnes noe slikt forbud. Bare tull sa jeg.

Da sa han at det viste han fordi han var jegerprøveinstruktør :roll:

 

Har det noen gang vært et forbud begrunnet med at kragen var et arme-gevær :?:

Milde himmel, hva med tyskmauser da?

Og det var jo ikke den grunnen som gjorde det forbudt en gang på 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra skytebanen der jeg skjøt opp med kragen for andre året. Det blir noen komentarer nå og da men i dag fikk jeg høre noe som var nytt for meg:

 

Kragen er forbudt til jakt fordi det er et arme-gevær!

Dette ble sagt av en kar som hevdet at han var jegerprøveintruktør. Det skulle jeg bare sjekke opp sa han og jeg svarte med at det hadde jeg selfølgelig gjort og at det ikke finnes noe slikt forbud. Bare tull sa jeg.

Da sa han at det viste han fordi han var jegerprøveinstruktør :roll:

 

Har det noen gang vært et forbud begrunnet med at kragen var et arme-gevær :?:

Det er mange som i egenskap av jegeprøveinstruktør uttaler seg i skråsikker uvitenhet. Dette er en av de dummeste uttalelsene jeg har hørt på lenge.

Om fyren hadde rett ville titusenvis av Mausere, Lee Enfielder og svenskemausere tilbragt jakta i våpenskapet. MAKAN!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...