Jump to content

Weatherby Vanguard - en positiv opplevelse


LongRange

Recommended Posts

Har lenge hatt liggende en søknad som nærma seg best på dato og kom over ei annonse på finn.no som jeg fattet interesse for.

Det gikk ikke lange stunden før forklaring ovenfor ØKH gikk igjennom og børsa var på vei i posten, etterhvert dukket dette opp (ikke kikkerten).

DSC_0033-2.jpg

 

Børsa har fra tidligere eier vært inne hos børsemaker og fått rettet låskassa, wohoo, da slipper jeg det selv, ikke det kjekkeste som finns å løse ut piper.

DSC_0018-1.jpg

DSC_0022-2.jpg

Siden demper er det neste prioriterte prosjektet på denne børsa så ble den plukket i småbiter, men jeg pleier

uten unntak å demontere brukte våpen (nye også for den del) for en grundig sjekk og puss før de taes i bruk.

 

Demper ja, ned i garasja, dreiie ei hylse som passa mot profilen på pipa, spenne opp, krysse fingre,

sjekke sentrisitet - 0,025mm ute av senter - Greit, burde tatt bakkskiva, men godkjente dette.

DSC_0004.jpg

 

15mm, for lite brystning - da blir det 14mm tut.

DSC_0006.jpg

Lite fint innv gjengeverktøy, skarpt og perfekt for kroning.

DSC_0010.jpg

DSC_0011-2.jpg

Gjenstår å lage en liten beskytter.

DSC_0039.jpg

DSC_0031-1.jpg

DSC_0023.jpg

Alt settes inn med en tynn oljefilm etter puss av løp, kammer osv...

DSC_0026-1.jpg

 

Første kikkerten jeg prøver på rifla, skal ha på en med variabel forstørrelse etterhvert.

DSC_0029-2.jpg

DSC_0037.jpg

Etter første dag på bana med en pakke ammo så vil jeg si det er meget bra potensiale i børsa, 180gr Fusion kronografert til 975 m/sek

og den samler 3 skudd under 20 mm på 100 meter, det sier jeg meg fornøyd med inntil vi blir bedre kjent.

DSC_0036-1.jpg

 

Jeg liker best blått stål sammen med en fin valnøttstokk og skal la orginalstokken få jevnlige lag med diverse marinader fremover :D

DSC_0034-3.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0047-3.jpg

DSC_0048-3.jpg

 

 

Skal prøve å oppdatere tråden etterhvert, har nettopp mista den lille rosa og får god tid fremover til våpenmekking,

det neste som skal på børsa er en demper, det blir nok en customsak som må skrelles av stål nedi garasja :)

 

Edit: Ser jeg glemte å nevne kaliberet

DSC_0007-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ja. vanguard serien er produsert av howa.

Det er i prinsippet samme børsa, men weatherby gjør underlige ting som å sette på

bell&carlson stokker å kanskje litt andre typer løp, men det kommer ann på modellen.

Jeg bestilte meg en vanguard sub-moa varmint (tykkere løp, presisjonsgaranti samt bell&carlson stock)

gjennom jobben (deltid på xxl).

og er generelt veldig fornøyd med rifla. Jeg fikk utrolig mye børse for pengene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått skutt 40 skudd med 190gr SMK ladet til 920 m/sek, samlinger ned i 12 mm på 100 meter, men etter en 10-15 skudd blir rekylen litt plagsom.

I påvente av 208gr A-Max så ble det noen timer ved dreiebenken, må nesten ha en demper på denne hesten :D

 

DSC_0119.jpg

 

DSC_0122.jpg

 

DSC_0123.jpg

 

Demperen bygger 11 cm på børsa og bakdelen går 19 cm bakover løpet, 0.5mm klaring til pipa.

DSC_0127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så farlig om den ikke demper så allverdens, det viktigste for meg er at den tar bort litt av rekylen og selvfølgelig litt av smellen, det er jeg ganske sikker på den vil gjøre.

Laget ikke "forkammer" før bafflene, men boret med 8.5 mm hele veien fra munningen og håper det gjør sitt til at det tilføres mindre varme til selve demperen.

 

Må nok opp i dreiebenken igjen å ta litt av ytterrøret, vekta er nå 940 gram. 3mm gods igjen og jeg tror det holder fint med 2mm.

 

Får se hvordan den funker imorgen, ble testklar ikveld :mrgreen:

 

03.jpg

 

02.jpg

 

01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testa demperen og ble overrasket over hvor mye den dempet,

det er ihvertfall ingen tvil om at det er godt nok med ørepropper når det skal skytes :D

Skjøt ti kjappe skudd og den var fortsatt ikke varmere enn at jeg kunne legge hånden på den.

 

Fikk redusert vekta til 800g blank og er fornøyd med det. Nå er det overflatebehandling som står igjen og jeg tror jeg nøyer meg

med å lakke den med slik lakk som man f.eks bruker på eksosanlegg, mener på den tåler en 5-600 grader, svart matt.

IMAGE_303.jpg

 

 

Fikk kulene idag og fann ut at max col er 89mm, omtrent nøyaktig det samme som magasinet tillater uten modifisering,

men jeg kommer nok til å slipe ut en halvmillimeter for å få det ut av hodet.

 

 

Ny kikkert på vei og jeg trenger i den forbindelse noen 30mm medium ringer, noen som har liggende noe til salgs? send meg en PM :)

Link to comment
Share on other sites

Var på besøk hos min far i helga der jeg pleier å reise for å skyte på litt hold, etter å ha rigga meg til satte jeg opp kronografen og begynte å sende gjennom kuler...

 

Hadde bare ti skudd totalt (opparbeider "gulladninga"), men de 3 jeg sendte av i blinken var innenfor en klistrelapp, behagelig å skyte med pga demperen, men det skulle ikke vare lenge!

Etter jeg fikk på demperen har jeg skutt uten å overhodet tenke på/merke rekylen, så jeg la meg til etter en liten pause, fylte magasinet og la an, skvisa avtrekket - BANG!!

En innihelvettes forjævlig rekyl! Særiøst, 378Wby har ikke mye rekyl i forhold til det dyttet jeg fikk der, noen titalls kilo mer trykk på kragebeinet og jeg er sikker på det hadde røket!

 

Fremre del av demperen ble skutt laangt utover og jeg ga opp å lete mer etter den, ytterrøret sklei bare fint av etter smellen mens resten av innmaten satt på pipa.

 

Man kan vel si at det var litt lite gods som holdt sammen her :oops::mrgreen:

DSC_0148.jpg

Laget ny fremdel idag og dimensjonerte denne endel kraftigere (grønnlakkert i bakgrunnnen), laget også forkammer med innv Ø15mm og lengde 40mm

før hovedboringen på 9mm går gjennom resten, merket betraktelig mer effekt av forkammeret (vet ikke hva det riktige tenkiske uttrykket er)

 

Når ting først begynner å gå galt så har det ofte en stygg tendens til å balle på seg, kikkerten gikk i sju steiner, sidejusteringen sluttet bare å virke,

eller det vil si, jeg kan stille fra midten og ut til venste, men prøver jeg å stille helt ut mot høyre så stopper retikkelet ca på midten (turreten går fint hele veien)

 

Satte på en MTC Viper 4-16x50 som er noe mer proposjonal til børsa :)

DSC_0149.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ganske utrolig, jeg kjøpte en likedan kikkert av en luftskytterkollega, satte den på 223'en og dro sammen med Gal Mann på forumet her for å bla skyte inn børsa.

Første skudd på 100 meter gikk 1,5m under, justerte opp et par-tre runder og ingenting skjedde. Justerte rattet helt opp, men hadde fortsatt samme treffpunkt.

Jeg gir herved opp disse kikkertene og vil bortimot klassifisere dem som skrap, i beste fall på høyde med de billigste Bushnellsiktene.

 

 

Nok om det, tilbake til Weatherbyen. Børsa samler godt under klistrelappen, 74gr N-15 gir 875 m/sek i Norma hylser, samme ladningen i Federalhylser gir 900 m/sek.

Laga en knepptabell som ble testa litt, men syns det gikk for høyt på alle hold. Kneppa ned til 100 meter og sendte av to skudd i et hull - 7-8 cm over senter. Justerte meg til senter og nulla kikkerten.

Har fire patroner igjen, på 450 meter henger det ei stålplate på 14x14cm, kneppa etter tabellen, la an...BANG! Gal Mann var observatør og bekreftet treff.

Den ene kroken ble blåst av så nå henger plata i 45* vinkel fra meg, ser altså ca halve plata. Legger an...BANG! Treff! Wohoo! Morro :D

 

Bell&Carlson stokken passer meg heller dårlig, svineryggen gjør at børsa hopper mye selv med demper og det bortimot umulig å få kolben godt plassert i skuldra

samtidig som du har kinnet høyt nok til å se gjennom kikkertsiktet. Det ble en legre kveldsykt med følgende resultat.

 

1-6.jpg3-2.jpg

 

4-1.jpg5-1.jpg

 

6.jpg7-1.jpg

 

8-1.jpg9-1.jpg

 

10-2.jpg11-1.jpg

 

Syns personlig at resultatet ble veldig bra, børsa ble mye penere med orginalstokken, nå mangler det bare en skikkelig tofot og en monopod.

12-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Delen som reiste ut av demperen dukket opp igjen her en dag, den hadde kollidert med rota på ei bjørk ca 60-70 meter fra der jeg lå.

Det var tydelig både på bjørka og demperdelen at den hadde slått bra fra seg, ikke rart det sparka godt ifra med et stålprosjektil på 350 gram i moderat fart.

 

Ikke mye som holdt mot trykk og rekyl her, en knapp kvadratmillimeter gods på fire punkt. :lol::oops:

DSC_0001-3.jpgDSC_0002-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagen er kommet, skal avsted å få teste børsa på virkelig langt hold, "Svarteskjær" ligger 2.4km fra haugen jeg ligger å skyter på :mrgreen:

Får meg med min bror som spotter og skal prøve å få tatt endel bilder og film.

 

Ladningene jeg bruker nå er max, men etter hva jeg kan tolke av trykktegn så er alle safe.

 

Federal og PPU hylser lades med 74gr N15, Normahylsene må ha 74.5 gr for å gi samme fart som de to andre - 208gr A-Max - snitt 900 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klippet over ser jeg ved ettertid at er "feil", der er det skutt med 6,5x55.

 

Derimot ska vi få til litt film i nærmeste fremtid, skal avgårde og skyte litt idag, spent på å teste bremsa jeg laget! :)

DSC_0063.jpgDSC_0064-1.jpg

Jævla stygg, spesielt fargene, men tror den vil fungere ganske bra.

Hullene er borret i 15* vinkel bakover, 12mm hull. Portene på toppen er borret med 6,7mm slik at jeg kan sette i M8 plugger om det blir for mye med tre hull.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, er rett så fornøyd med denne børsa nå :D

 

Bremsa fungerte forresten perfekt, minimalt med rekyl selv med de hardeste ladningene.

Filmet en liten snutt som jeg kan legge ut senere, men man får ikke det helt store inntrykket av effekten før man legger seg bak børsa og trekker av :wink:

 

Nå står det igjen å lage en liten huskelapp med kneppkorrigeringen for demper/brems av/på kontra uten noe på tuten.

Link to comment
Share on other sites

Og der fikk jeg lagt ut litt video, legg merke til øyeavstanden til kikkerten og hvor lite bevegelse det er i rekylen:

 

Her er Gal Mann testkanin, rota litt til med zoominga :oops:

 

Helt til slutt, en liten V-Max salutt :lol:

 

 

Her er 6.5x65 Rws riggen til Gal Mann, litt deprimerende å se gjennom kikkertene mine etter å ha prikket litt med 72mm'tren hans :)

DSC_0063-1.jpgDSC_0064-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...