Jump to content

Innskyting av ny rifle?


Ulven

Recommended Posts

Hei, i morgen skal jeg bort å hente min Remington 700 SPS, .308 i Arendal..

Men for at våpenet skal bli riktig skutt inn osv, hvordan er riktig prosedyre da?

 

Skyte 2-3 skudd, vente litt, skyte 2-3 skudd til og pusse litt innimellom eller hvordan er best måte å skyte inn nytt løp på? (spør sikkert dumt, men vil bevare våpenet så godt jeg kan og ikke gjøre noe dumt i starten )

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal det pusses :-) og hadde kjøpt pusseutstyr også samtidig, men ser at jeg burde kjøpe noe orntlig når jeg først skal i gang.

Tipper dem har gode oljer og slikt der til å smøre inn med etterpå osv.

 

Husker i forsen, var faktisk litt artig å pusse AG'en.. ellers er det bare meg som husker feil.. hehe.. :?

 

Men at man måtte pusse før man skyter første gangen var jeg ikke klar over, så det var godt tips solheimen.

Noe må jeg jo ha å gjøre på fredagskveld.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Puss, 5 x 1 skudd med puss etter hvert skudd, 5 x 3 skudd, med puss etter hver serie. Deretter ble det vel skikkelig grundig puss etter de 5-6 gangene jeg var på banen for å teste ammo. Og da skyter jeg ikke mye. Og forresten, med puss så mener jeg at jeg pussa alt ut av løpet. Først krutt og slam og deretter kobber.

 

Slik gjorde i alle fall jeg det i februar og børsa er veldig lett å holde ren i ettertid. For en drittjobb, pussinga i starten var helt forferdelig :)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig me Poldrego her. Det trengs nødvendigvis ikke å ha noe innvirkning på presisjonen, at du ikke utfører brekkingsprosessen. Problemet oppstår når du skal pusse løpet ved senere anledninger. Tiden du bruker å få det rent er mye lengre enn om du hadde gjort jobben fra starten. Dette kan videre forårsake rust i løpet over tid. Og ja, rust i løpet kan ha innvirkning på presisjonen. Det er det ikke tvil om.

 

Uansett, det viktigste er etter min mening, at du i starten ikke skyter løpet varmt. Bruk god tid mellom hvert enkelt skudd. Personlig ville jeg ha pusset mellom vert skudd de 15-20 første jomfruskuddene. Deretter mellom hvert tredje skudd. Dette for å unngå at kruttslam brenner seg fast. Det er også viktig at det ikke ligger olje i løpet når du skyter. Olje brukes bare til rens og til oppbevaring. Faren for at mere kruttslam legger seg i løpet når du har olje der, er altså større.

 

Så kan man diskutere så mye man vil om dette har noe for seg, eller ikke. Om man ikke gidder å gjøre en slik enkel prosess, og heller satse på det beste, kan man etter mitt syn heller ikke være særlig glad i rifla si :shock:

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hei hei folkens.. :D

 

I dag var jeg på banen og fikk skutt inn rifla.. artig.. :-)

Ble ca 60 skudd idag gitt..

Var endel å stille før siktet ble bra.. nå tror jeg resten av finskytingen består av skytteren som må trene litt mer.. hehe..

 

Legger ved en samling liggende på 100 meteren... (rød ring rundt)

 

260408.jpg

Link to comment
Share on other sites

8) Ikke ille det der!

Tenkte jeg skulle anbefale deg å sjekke litt på http://www.ebay.com/ før

du kjøper pusseutstyr.... Har bestilt litt sånn utstyr fra USA, og av en eller

annen grunn blir det ofte bare halve prisen på utstyret levert på døra

enn om du kjøper det lokalt..... Ellers får du masse smøremidler fra Biltema da.. Rimelig det også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en grei pris på et sett i arendal, det er det pusseutstyr for de fleste dim'er.. alt fra 22 til hagle så jeg.. både børster og kluter og div var det i det settet, men ingen olje..

 

Hva slags olje/smøring fra biltema bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Bruk god tid mellom hvert enkelt skudd. Personlig ville jeg ha pusset mellom vert skudd de 15-20 første jomfruskuddene. Deretter mellom hvert tredje skudd.

 

Går det greit å ta seg så god tid på en skytebane? Hvis en ikke har noe plass å skyte privat tenker jeg. Ser for meg at dette vil ta litt tid med innskyting av sikte og løp..

Link to comment
Share on other sites

Det gikk helt greit.. skøyt litt, pusset litt, skøyt på nytt igjen..

Skøyt serier av 2 og 2 skudd i starten, deretter 3 og 3, og helt på slutten skøyt jeg 4-5 skudd i serie..

Heldigvis var det noen som hadde olje der oppe, for det glemte de i arendal å minne meg på å kjøpe..

 

Når jeg kom hjem pusset jeg våpenet skikkelig blankt og fint og ble satt inn med olje før det ble låst inn i skapet sitt.. så nå venter det bare på neste mulighet til å fyre litt.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Pussa reint og Skjøt så 4x1 skudd som start med min T3 i 223rem, med full puss og mantelfjerner etterpå. Første to skudda var borefomen knall blå, litt bedre etter tredje skuddet, og etter fjerde var der nesten ingen ting. Og da gikk jeg over til å Skyte så 2x3 skudd med samme pusse regimet, og siden der ikke var noen blå farge etter mantelfjerneren. Så skjøt jeg 60skudd før neste puss (samme pusse regime), så godt som fritt for blåfarge etter mantefjerneren (men mye sot og kruttslam).

Brukte to dager på første ti skuddene (skjøt ett skudd rett i myra første kvelden for å få unna litt av pussen).

 

Jeg synes det er vanskligt å få en helt ren pussefille ved puss av kruttslamm etc (har brukt Klean bore og Ezoox).

Har litt gammel Hoppe's no.9 liggende (med gammel mener jeg fra 80 tallet :D ), og lurer på om denne er mere potent?

Link to comment
Share on other sites

Bruk god tid mellom hvert enkelt skudd. Personlig ville jeg ha pusset mellom vert skudd de 15-20 første jomfruskuddene. Deretter mellom hvert tredje skudd.

 

Går det greit å ta seg så god tid på en skytebane? Hvis en ikke har noe plass å skyte privat tenker jeg. Ser for meg at dette vil ta litt tid med innskyting av sikte og løp..

 

Enig med deg i at det ikkje alltid er like enkelt å få den tida man trenger på en offentlig skytebane. Men montering av kikkertsikte kan man jo gjere etter innskytinga av løpet. Lett å føle at man "skyter bort" unødvendig ammo når man ikke sikter på blinken, men etter mi meining enn nødvendighet viss det er einaste mulighet

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg var til børsemaker å fikk skifta løp på min tikka m65. han sa at for å skyte inn løpet burde jeg skyte 1 skudd forså å pusse. dette skulle jeg gjenta til 10 skudd var skutt. deretter skulle jeg skyte 2 skudd før jeg pusse. skjøt 30 skudd , før jeg var ferdig. var kjedlig arbeid, men det måtte gjøres for å ha løpet så lenge som mulig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...