Jump to content

Pussemidler og annet lurium


høggern

Recommended Posts

på SL var det diskutert endel om pussemidler og annet lurium.

der ble det diskutert fram og tilbake om pussemidler som inneholder ammoniakk til mantelfjerning, og mantelfjernere uten ammoniakk.

hva er fordelene med begge typer?

hvofror bruke det ene eler det andre.

 

jeg for min del bruker billig pussemiddel.

fulmens greenbore til mantelfjerner, og kongens break free til annen puss.

 

forresten hadde vi en tråd hvor folk la ut linker til hvordan man kunne mixe pussemidler selv. noen som har denne linken?

Link to comment
Share on other sites

Bruker biltemas våpenolje til alt av løp (utvendig + innvendig), til mekanismen er det biltemas universalspray.

 

Er litt usikker på om dette er rett bruk. Er mest på jakt, men har startet å skyte på leirduebane annenhver mandag, hvordan er det med med pussing etter slik? Pleier selv bare å dra boresnake igjennom løpet noen ganger til det skinner igjen.

 

Er meget usikkert på dette med pussing av våpen, har lest litt her inne og ikke minst SL og hva folk bruker osv, men fortell gjerne HVORDAN dere bruker disse? Da slippere dere at sånne som meg stiller teite spørsmål som er en selvfølge for dere, trådene blir mer interresange og alle vinner. Er da snakk om hagle for min del :)

Link to comment
Share on other sites

:shock: Kommer nå langsomt ut av skapet.... (Vært og sett over litt..)

Har holdt på å smelle med pistoler i nær :oops: 30 år nå.. Har aldri vært

noe flink til å pusse og stelle med våpnene, gir de bare en oljedusj i mekanisme

og løp etter bruk.. Og bruker boresnake'n av og til..

Har fortsatt de første våpnene jeg kjøpte for innpå 30 år siden,

og de fungerer 100%, har ikke hatt et eneste overflateproblem heller. (Untatt sliasje 8) )

Et eksempel på våpenpuss: Feltstrippet min Pardini SP for første gang etter kjøp (3 - 4 år siden)

for noen dager siden.. Tror nok det blir noen år til neste gang, hvis det ikke skjer noe da..

Det var ikke (til tross for endel tusen skudd) mye å gnikke vekk der.. (Har fungert 100% siden kjøp!)

Jeg er også en begeistret bruker av Biltemas rimlige våpenolje, samt 'kleenbore's' olje hvis

jeg skal la noen LUKTE på våpnene..

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden begynte jeg å bruke Biltemas bremserens som pussemiddel (karbonfjerning). Er kjempefornøyd med den. :D

 

P.S. Bruker også engangshansker og pustemaske. Tror kanskje det kan være lurt. Regner med at det er rimelig kraftig løsemiddel i denna sprayen. Vil helst ikke ende opp med å måtte ha huskelapp på navnet mitt...

Link to comment
Share on other sites

der ble det diskutert fram og tilbake om pussemidler som inneholder ammoniakk til mantelfjerning, og mantelfjernere uten ammoniakk.

hva er fordelene med begge typer?

hvofror bruke det ene eler det andre.

Fordelen med ammoniakk til mantelløsing er at ammoniakkvann er en av de mer effektive tingene som løser kobber, men som ikke etser stålet. Akkurat som kaustiksoda "spiser" aluminium, men lar stålet være i fred.

 

FWIW: Sjøl bruker jeg Break-Free CLP på flaske og Gyttorp våpenfett på sprayboks til smøring, og jeg har ikke vært plaget av rust så lenge jeg har brukt dette. Til slamløsing bruker jeg fremdeles Hoppes #9, siden lukta gir så gode minner :oops: Har langsiktige planer om å blande en liter med Greenbore for å prøve dette etterhvert, men enn så lenge går det i Robla Solo og/eller Forrest Bore Foam til den mer grundige rengjøringen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden begynte jeg å bruke Biltemas bremserens som pussemiddel (karbonfjerning). Er kjempefornøyd med den. :D

 

P.S. Bruker også engangshansker og pustemaske. Tror kanskje det kan være lurt. Regner med at det er rimelig kraftig løsemiddel i denna sprayen. Vil helst ikke ende opp med å måtte ha huskelapp på navnet mitt...

 

Denne anbefalingen av bremserens, er det kun Biltema som er funnet verdig?

Link to comment
Share on other sites

Greenbore #2:

6 deler 10% salmiakk-løsning

3 deler 10% hornsalt-løsning (10g hornsalt løst i 1dl vann)

1 del Zalo

 

 

Ed's Red:

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

(jeg bruker Biltemas ATF-olje)

 

1 part Kerosene - deodorized, K1

(Biltemas lampeparafin)

 

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol")

(White Spirit fra du-vet-hvor)

 

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

Link to comment
Share on other sites

Greenbore #2:

6 deler 10% salmiakk

3 deler 10% hjortetakk

1 del Zalo

 

 

Ed's Red:

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

(jeg bruker Biltemas ATF-olje)

 

1 part Kerosene - deodorized, K1

(Biltemas lampeparafin)

 

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol")

(White Spirit fra du-vet-hvor)

 

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

 

mye fine ord her, tenker kjærringa skal få ta en liten handletur på ett vist varehus før jeg kommer fra sjøen. gikk tom for det jeg har pussa med før (husker ikke navn for etiketten ble borte for lenge siden)

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser veldig mye rart og har vært innom det meste av pussemidler. For våpen som benytter røyksvakt krutt har jeg stort sett endt opp med Birchwood Casey's produkter (http://www.birchwoodcasey.com/sport/index.html).

 

Nitro solventen deres er en av mine desiderte favoritter. Rustbeskytteren deres har blitt rost opp i skyene også.

Ellers så er Tetra lube en av standardene i pusseskrinet.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden begynte jeg å bruke Biltemas bremserens som pussemiddel (karbonfjerning). Er kjempefornøyd med den. :D

 

P.S. Bruker også engangshansker og pustemaske. Tror kanskje det kan være lurt. Regner med at det er rimelig kraftig løsemiddel i denna sprayen. Vil helst ikke ende opp med å måtte ha huskelapp på navnet mitt...

 

Denne anbefalingen av bremserens, er det kun Biltema som er funnet verdig?

 

Nei, jeg personlig begikk jeg helligbrøde og kjøpte en sprayboks med bremserens fra Torshov Bilrekvisita. Funker fint, den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

først bruker jeg volvo`s degreaser på børsa. fordi den fungerer knall bra også fikk jeg den helt 100% gratis :P tørker fort over også smører jeg den inn med noe olje innholdig jeg har forhånden. bruker å ha noe ballistol stående overalt :P

når sessongen er ferdig er det slutt på kattvasken av børsa så da leverer jeg den inn til den lokale våpen forhandleren for en sjekk og grundig puss av alt jeg ikke kommer til ved å dele den.

Link to comment
Share on other sites

Ed`s Red (med aceton) skal være effektiv når det gjelder å få ut rester av forladningen fra hagleløp. Hvis blåplast legger igjen gørr i rifla er det kanskje effektivt der også.

gjett om blåplast legger igjen plast i rillene....

den lille kula går ut med 1100 msek (iallefall de gamle blåplast, de nyere har litt kortere kule å de har jeg ikke målt farta på)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare plastflasker til ER. Noen av de billigste plasttypene (typisk polystyren) sliter med løsningsmidler, men de brukes sjelden til flasker. Flaskene som ingrediensene kom i bør duge fint sammen med flasker for drikkevarer. Husk å merke de godt, spesielt hvis du har barn i hus. Kan jo nesten se ut som saft...

Link to comment
Share on other sites

Lynol og aceton er to komplett forskjellige løsemidler, følg oppskriften så så slipper du noen overraskelser. Ikke at lynol vil gjøre noe skade på løpet, men den inneholder toluen som er langt mer aggressiv på plast. Spesielt helsefremmende er det heller ikke (aromatisk hydrokarbon).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg liker ikke å bruke samme olje på stål og treverk. På stål skal man bruke mineraloljebaserte produkter, for dyre- eller plantefett vil over tid harskne og danne syrer, og syrer er ikke bra for stål. På treverk bør man ikke bruke mineralolje, for det vil på lang sikt mørkne og "mørne" treverket. Det ser man godt på gamle og velbrukte/velpussete våpen, treverket er ofte nesten svart der det ligger nær stålet. En herdende planteolje (basert på tungtreolje, linolje eller noe sånt) er best der.

 

Derfra og ut er det rikelig slingringsmonn for smak, behag og egen overbevisning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ett lite raskt spørsmål ang eds red og fulmens greenbore.... hvornda er disse mot plast? ser der blir nevnt fjerning av blåplast...

 

tenkte på å blande dette på tomme spylerkanner og/eller brusflasker i plast. bør jeg droppe dette? tenkte å blande på 4 l spylerkanne for mye at innkjøpene kommer jo i stort så kan jeg blande meg en kanne så har jeg i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
noe spesielle forhåndsregler enn må ta ved bruk av Fulmens Green Bore og Eds Red?

 

tenker feks på Fulmens green Bore hvor der er salmiak i denne, må løpet skylles i varmt vann eller er det bare å bruke disse som hviklen som helst andre pussemiddler kjøpt i våpen butikker?

ang pussemidler:

ikke alle kan du pusse uten å ta forhåndsregler med.

sweets 7.62 er et eksempel. tørrpuser du ikke å setter olje på etterpå er du vel garantert rust om du lar våpenet stå en stund.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er helt innlysende, men jeg fikk ikke helt taket på det.

 

Hva bruker man Greenbore #2 og Ed's red til / som?

 

Ser for meg at greenbore tilsvarer Hoppes #9 og Ed's red tilsvarer mantelfjerner.... Eller bommer jeg skikkelig nå?

det er motsatt.

 

greenbore=mantelfjerner

 

eds red=nitro solvent (som feks hoppes no 9)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg blandet opp en spyler kanne av hver sort.

 

mine tanker mens jeg tar i bruk eds redd og fulmens greenbore:

 

eds red: jøss var det så mye dritt i løpet? proppen er jo konstant svart.... joda, den virker skikkelig....

 

Fulmens Greenbore: salovann? eller er løpet fritt for mantel? vel, drar gjennom en gang med "tetra Gun Copper solvent", nei, løpet var ikke fritt for mantel, en lilla guffe renner ut...

 

 

Hva har jeg gjort feil her? må løpet plugges og stå med Fulmens Greenbore for at det skal virke? eller er salmiakken i butikken ferdig ut tynna så jeg ikke skulle blandet den til 10%?

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å få helt rent løp når jeg pusser.

 

1. pusser med børste og solvent.

2. Tørr pusser med lapper/propper

3. En propp med olje og tørr pusser igjen.

 

Men proppene blir liksom ikke helt rene.

 

Så hvis jeg tar børsten igjen og en propp etterpå så blir den helt svart. Det gjentar seg samme hvor mye jeg pusser.

 

Noen som har noen tips på hva problemet kan vere eller hva jeg bør gjøre for å få helt rent løp

Link to comment
Share on other sites

Fulmens Greenbore: salovann? eller er løpet fritt for mantel? vel, drar gjennom en gang med "tetra Gun Copper solvent", nei, løpet var ikke fritt for mantel, en lilla guffe renner ut...

 

 

Hva har jeg gjort feil her? må løpet plugges og stå med Fulmens Greenbore for at det skal virke? eller er salmiakken i butikken ferdig ut tynna så jeg ikke skulle blandet den til 10%?

salmiakken du kjøper i butikken er som oftest 5-15% sterk i utgangspunktet.... eller 5-10%. det står på flaska.

om du har tynna den ut med 90% vann og 10% salmiakk....da har du lite % ammoniakk igjen å har stortsett zalovann ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva har jeg gjort feil her? må løpet plugges og stå med Fulmens Greenbore for at det skal virke? eller er salmiakken i butikken ferdig ut tynna så jeg ikke skulle blandet den til 10%?

salmiakken du kjøper i butikken er som oftest 5-15% sterk i utgangspunktet.... eller 5-10%. det står på flaska.

om du har tynna den ut med 90% vann og 10% salmiakk....da har du lite % ammoniakk igjen å har stortsett zalovann ;)

 

det var det jeg hadde mistake om ja... skal nok få tilsatt ekstra salmiakk da ja. noen tips til hvor jeg får sterkere salmiakk da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Trenger svar på hvordan man bruker Fulmens greenbore, skal løpet plugges og fylles?

 

har hatt gode resultater med å sette inn pipa med "greenbore" og plugge den med en lapp i munningen, og latt den stå i 20-30 min.

deretter pussa igjennom med fukta lapper til de ikke blir så veldig blå lenger.

Link to comment
Share on other sites

=> ole netland: jeg bruker vanlig salmiakk jeg kjøper på samvirkelaget. det står 5-15% på den.

 

 

bruk av greenbore: jeg drar det inn i løpet med en innsausa pussefille. lar det stå i 10-15 minutt. ny lapp innsausa.... og gjør dette mange ganger. tilslutt er lappen mye mindre blå å da regner jeg med at jeg har fått ut all mantelen.

 

en anna løsning er å plugge løpet. fylle det med greenbore, la det stå feks et kvarter-halvtime, så tømme det ut og pusse rent.

 

husk uansett å pusse tørt og så pusse med olje etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser bare med gjennomvåt lapp (ingen vits i å være gjerrig, halve hemmeligheten med Greenbore er at den er så billig at du har råd til slikt) og lar stå 5min før jeg gjentar. Fylling av løp fungerer helt sikkert, men erfaringsmessig hjelper det me dlitt gnikking.

 

Ikke glem å pusse godt med vann før løpet oljes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...