Jump to content

Presisjonsproblemer med 223en, vil det hjelpe å bytte stokk?


Blue

Recommended Posts

Hei, har en weatherby vanguard ss i cal 223 1/12, som jeg sliter litt med presisjonen på. Ligger gjevnt rundt 35mm @3skudds serier på 100m, med den ammoen som går best. Rifla skal i hovedsak brukes til vinterjakt på rype, så den skulle helst gått litt bedre.

 

Har lagt merke til at løpet er allt annet er frittliggende.. og lurer på om det kan hjelpe å bytte stokk til for eks denne ?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=142046

Link to comment
Share on other sites

Prøv først å frilegge løpet i den stokken du har?

Er ikke akkurat rocketscience å få løpet fritt...

Plast eller trestokk?

Er det trestokk tar du bare et rør eller lignede med sandpapir på og "justerer" løpskanalen.

På en plaststokk må du kansje frem med kniven.

Link to comment
Share on other sites

Epp. Kan da prøve det først, men børsa har nok godt av ny stokk på sikt ;-)

Om den er bygget opp likedan som savagestokken min, så kan du evt frese bort det derre "rutenettet" eller hva man skal kalle den, som er stiver den av orginalt, og sage til en aluprofil (jeg brukte ei gardinskinne) og lime denne inn med epoxy. Stokken min flexer enda litt, men der er primært helt inntil kassa. Ble i alle fall mye stivere!!

Link to comment
Share on other sites

okey;) kansje jeg bare skal få bytta ut stokken først som sist.. men hva menes med "tommelhull", har du evt en link til stokken du bytta til?

Noen som har testa den stokken jeg linka til eller tilsvarende?

 

 

btw: stemmer at wb har en presisjonsgaranti på 1 1/2 tomme @ 38mm... så det var jo typisk at den skulle gå rett under det..

Link to comment
Share on other sites

Ja, får vel prøve å modifisere orginalstokken litt, før jeg går til innkjøp av en ny en ;)

Men var ikke gal pris på de stokkene der.. blir vel rundt 1200kr ink frakt og mva? Men har mest lyst på en synt stokk på den rifla egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en howa ultralight som er ekstremt sensitiv for pussing. Startet svært presis fra butikken, ble så bare rævva uten at jeg skjønte hvorfor. En t3 i 308 jeg har krever ikke annet enn litt olje og en boresnake, men howaen forlanger full shebang med mantelfjerner og bronsebørste hvert 30-40 skudd for å holde seg. Kan være verd et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Her er det nesten så jeg fikk dejavu. Jeg hadde problemer med å få min Remington LTR i 223 til å gå greit. Vi prøvde å krone munningen på ny og det var radikal forbedring i presisjon. Det er ingen stokk i verden som kan få en rifle med rufsete munning til å gå greit. Dette bør du få sjekket først av alt og eventuelt utbedret.

En friflyting av pipen med påfølgende bedding er også noe jeg hadde gjort før jeg kjøpte ny stokk.

Det er også lurt å sjekke at alt er ok med kikkertmontering og at ammunisjonen er av beste sort. Gjør du en ting av gangen vil du forhåpentligvis finne hva som er galt. Lykke til med feilsøkingen.

Link to comment
Share on other sites

Rifla har gått ca 200+skudd, har vært nøye med rengjøring (mener nå jeg). Nå er løpet hvertfall heelt reint.

 

Legger ved et par bilder, bør jeg fri ligge pipa helt inn til låsekassa? Nå er den i kontakt så og si hele veien, bortsett fra helt i tuppen der er den fri (men litt forskjellig på høyre/venstre side..)

 

533060.jpeg

 

533061.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Slip bort sånn at du kan dra en papir ark uanstreng mellom pipa og stokken, helt bak til rekylklakken, selv når børsa bære sin egen vekt på enden av forskjeftet.

 

Skal du bruke dremel el på plasten, så bruk lav hastighet... Hvis ikke så smelter sponet og legger seg i sandpapiret på steinen, eller hva du enn bruker, og den blir ubrukelig på få sekunder... (lærte til slutt!)

Link to comment
Share on other sites

Siden stokken er nokså mye kan den være veldig følsom for tiltrekningsmoment på låskasseskruene. Hva som er anbefalt av moment og rekkefølge står trolig i bruksanvisninga. Hvis ikke er det nok noen her som kan komme med tips....

Tommelfingerregel er å ikke skru hardere enn du greier med kortese ende av umbraconøkkelen som momentarm, evt snu nøkkelen og gi ei kvart omdreining til. Fremste børe vel normalt strammes først?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også en del plunder før min .223 ville spille på lag. Vedrørende skjefteskruer og annet fikk jeg følgende innlegg i tråden fra sakotrg:

 

Høres snodig ut med slike samlinger med en Hogue stokk med full aluprofil i. ?!?

.. og dårligere samlinger enn med originalstokken er jo helt på bærtur.

Her må det være noe galt i ordenmed låskassens anlegg mot stokken på et eller annet sted.

Om du ikke hadde fått veldig mye bedre presisjon så skulle det ihvertfall ikke blitt verre.

Du har køddet med pipesvingningene sålenge "beddepunktet" under pipa fremme er borte, og det kombinert med

to-fot kan jo være årsaken. 17cm høres jo helt spinnvilt ut selv for en rimelig remington å være.

 

Hvis du løsner skjefteskruene og peker pipa i taket for å slippe rekylklakken helt bak mot beddeblokkens anleggsflate og så strammer den fremste skruen først, og akkurat så hardt som den skal dras til. Den bakre strammer du med litt mindre moment enn den fremste.

Jeg pleier å dra slik at en vanlig unbrakonøkkel akkurat begynner å bøye seg lit.

Ikke dra til for hardt slik at du må bruke mye makt for å løsne dem igjen. Det har liten hensikt og kan hvis du er maks uheldig føre til dårligere presisjon. Har opplevd det selv på min ved å prøve og feile på skytebanen.

 

Har du prøvd en skikkelig runde med mantelfjerner? Remington Bore-Cleaner er en veldig finkornet slipepasta som med en underdimensjonert bronsebørste (f.eks kaliber .17 for .22) og en pusselapp som er viklet rundt denne, satt inn med moderat mengde pussemiddel gjør pipa gullende ren.

Dra 12-15 ganger frem og tilbake og puss helt rent med kun pussefille og nitrosolvent eller annen olje egnet for løp, så er normalt sett pipa helt ren for både mantel, kruttslam og ande uhumskheter. Du kan faktisk kjenne at pusselappen går glattere i pipa etter noen få drag.

Har hatt meget god erfaring med dette pussemiddelet, og en annen positiv fordel er at en slipper å bruke 50 pusselapper og 20-30 min på puss som heller kunne vært brukt på andre ting. ;)

 

 

Jeg heller nok mer til at du enten har mantel i pipa pga mange skudd etter innbrekking, eller så er pipa rett og slett ikke glad i de patronene du har skutt med. Uten å ha testet andre enn Remington UMC selv i min 223 Rem med samme stokk, rettet og lappet BDL låskasse og rustfri Shilen pipe (1-8") går ikke bedre enn 5 skudd på 20-30mm på 100m.

Kan nesten garantere at du med hjemmeladd ammunisjon med 52 grs Sierra Matchking og rette dosen N-135 eller N-140 har du ei rifle som leverer meget fine trekløvere på 100m. Originalpipa som sto i kassa mi, og med original BDL trestokk ubeddet leverte 5-skudds samlinger mellom 15 og 20mm på 100m så pipa/kammerets beskaffenhet er i mange tilfeller den største faktoren for presisjon.

Et røft løp er og forblir røft og om du pusser mellom de første skuddene aldri så mye vil ikke dette i alle tilfeller være tilstrekkelig for å

få bort maskineringsmerker, grader og andre ujevnheter forårsaket av fabrikasjon.

Da må det skikkelig lapping med slipepasta til, men det er ikke sikkert at det heller løser alle problemene dine.

Sluttstykkets klakker kan være skjeve slik at de ikke overfører krefter jevnt på kassa, noe som ofte medfører dårligere presisjon.

Dette fins det relativt enkle løsninger på for å få rettet opp i med slipepasta, ei delt hylse med innlimt fjær som presser sluttstykket bakover mot anleggsflatene i låskassa og mange repeterende boltløft fra helt lukket posisjon og noen kun få grader kun for å slipe av den klakken som tar mest slik at du får to flater som tar helt likt i låskassa gjør som oftest susen.

Fins sikkert en mer detaljert beskrivelse andre steder på forumet her for dette.

 

Du får prøve deg litt frem og om mulig få ladet opp noe annen ammunisjon med matchking, ballistic tip, v-max eller andre kuler som er kjent for å gå godt og komme med en tilbakemelding etter det. Jeg tror nok pipa vil gå seg litt til etter 100-150 skudd.

 

 

Ikke for å kuppe tråden din, men bare for å illustrere hvordan samlingene kan krympe etter en visst antall skudd med ei ny pipe:

Kan slenge inn et bilde av 300 Winmagen min etter de første skuddene jeg skjøt med den. Ikke mye å skryte av dette egentlig, men

etter 70-100 skudd begynte pipa å få en litt annen låt. Samme ladning hadde krympet fra 40mm og ned til 15 mm når jeg gjorde mine ting riktig fra skytebenken. Nå, etter ca 350 skudd går den med beste ladning (Hornady 208grs A-Max) 3-skudd i snitt på 12mm.

 

Bilde

 

Noen av de første skuddene med 300en...

 

Bilde

 

Etter 250 skudd fikk pipa bokstavelig talt en litt annen låt... ;)

 

I mitt tilfelle viste det seg derimot at det var loddingen i magasinboksen som hadde løsnet. Etter en reperasjon med det kjente børsemakerverktøyet "gaffateip" fikk jeg samlinger på ca 15mm. Ellers er mine frustrasjoner beskrevet i følgende tråd (med lykkelig slutt):

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=11266

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Måtte pusse vekk sykt mye før jeg fikk klaring på mellom løpet og stokken, virka som den lå veldig i spenn :?

Men virka ikke som det hjalp mye på presisjonen desverre. Som regel 2skudd som er samla og det 3 forsvinner vekk.. Og treffpunktet flytter seg gjerne også litt fra serie til serie. :(

 

Blir nok ny stokk på meg snart, får satse på det løser problemet. :wink:

Var på skogsfugl jakt i går, men måtte la rifla stå hjemme pga presisjonen. Så vel 30-40 orrfugl på en 5-6timers tur. flere som satt på topp men det nærmeste jeg kom var 190m (laser målt) de fleste fløy på 400-500m :S så jeg følte meg ganske hjelpesløs med hagla. Og det ble ennå mer irriterene at rifla ikke går som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Blue,

Hvor holder du til? Kanskej noen Kammerater som kan hjelpe deg mere hands on?

 

Du beskriver dårlig presisjon med "den ammoen som går best", hva er det? og hva er det som er prøvd av amm`?

Kikkert? med en kikkert med lav forstørrelse er det ikke så enkelt/krever trening å skyte små samlinger.

Du sier 35mm 3 sk samlinger, er det mange, er det en 35 og resten 50 eller jevnt 35mm? Hva sier 5sk samlinger? antar @100m

Er du erfaren, har skutt mye, skyter mye bedre med andre rifler etc? Hvordan skyter du disse skuddene? Hvordan holder du? På en std. jegerbanes vaklete anlegg er det ikke alltid like enkelt å skyte små samlinger.. Særlig ikke med en stokk som flekser, om en ikke gjør det riktig.

Det at du har to samlet og et ut lukter egentlig av et skytterproblem...

http://www.6mmbr.com/TacticalFroggyA1.html

http://www.6mmbr.com/verticaltips.html

 

Noen punkter som er ofte årsak til dårlig presisjon i rekkefølgen jeg har opplevd dem

- skytter, er ikke god nok, har ikke "dagen", eller glemmer noe fundamentalt, dårlig anlegg

- kroning skadet, utslitt eller bare for dårlig - studer denne.

- bedding, ingen presisjon uten bedding. Fabrikkene gir løpet "trykkpunkt" for å slippe å bedde. Låskasse rett i stokk uten trykkpunkt på løp gir ikke bra/best presisjon, og ofte vandrende treffpunkt. Men av og til virker det, oftest ved patroner som 22LR, .223 og 22Hornet

- skjefteskruer, "passe" tiltrukket - foreslår "så hardt du greier" med to fingre på den korte enden av en vanlig umbrakonøkkel, det er mellom 5 og 15Nm for de fleste

- løse skruer på kikkertmontasje, på en 223 trenger de ikke være sykt hardt krudd til, men omtrent som skjefteskruene

- forsømt puss,

- kuler som løpet rett og slett ikke liker

- rett og slett for dårlig/romt/pill råttent løp

- Skytter...

 

 

35mm @100m er ikke SÅ dårlig med ei billig fabrikkbørse, det er en grunn til at en etterhvert heller betaler 15kkr for ei børse enn 4995. Dog, 223 rifler skyter vanligvis bedre enn det du beskriver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har foreløpig testa:

 

- Rem umc 55grs fmj (den gikk ikke spess bra).

- Sellier & bellot 55grs fmj (den som foreløpig har gått best).

- Wolf 62grs fmj (var nok litt for tung).

- En sierra gameking fmj 55grs i 7 forskjellige ladninger.

 

Kikkerten er en nikon monarch 6-24 *50 BDC.

 

Snittet forrige gang lå rundt 35. fant ei skive nå med 5 serier: (36,37,35,55,22) 3 skudd@ 100m

 

Var ute nå på fredag, da var det helt vindstille men ca 20-. Hadde 20 3skudds serier. Hadde vel 2 serier på rundt 25mm, mens resten var heller dårlig.. opp i 7cm på det verste.

 

Skyter med tofot og en sammenpakka jerven duk under kolba. har ikke skutt så veldig mye akkurat men. Skyter en del bedre med 308en til min fetter. Hadde en 4skudds serie på 27mm @ 200m med den. Det var vel nesten første gang jeg tok i ei rifle. (og det var med 6x zoom). Var sikkert litt nybegynner flaks..

 

Ellers har jeg skutt kansje et par tusen skudd med 22lr, noen tusen med luftgevær og x antall tusen med div airsoft rifler..

 

Okey, så da var det kansje ikke så lurt å friligge pipa likeveld da. Følte treffpunkte forandret seg vesentlig mer (fra serie til serie) denne gangen en forrige gang. Kan godt være jeg har vært litt hard på skjefteskruene også..

 

Men har egentilg bestemt meg for denne stokken http://www.getgrip.com/main/overview/overmolded.html

 

en "Hogue OverMolded Stock Howa 1500, Weatherby Vanguard Short Action Standard Full Bed Rubber Black"

 

btw: bor i kristiansand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte returnere min Tikka T3 Lite SS i .223rem nå pga. slike problemer.

Går veldig fint med det meste av ammo på en vanlig dag vår, sommer, høst.

Men når kuldegradene nærmer seg får jeg ikke samlinger bedre enn 80mm på 3 skudd.

 

Helt merkelig, men dog så skjer det. Kun en hardt ladd hjemmeladning som en prøvde i benken klarte å samle noenlunde.

Men da begynte rifla også å bli varm etter 20 - 30 skudd i benken.

 

Er spent på hva børsemakeren finner ut at det kan være / er.

Link to comment
Share on other sites

Riflestigning som normalt på en Tikka T3 Lite (1:12 eller var det 1:8???)

 

Ammunisjon prøvd i kulden er:

 

Winchester FMJ 55gr

Winchester Varmint 55gr Super X

Remington FMJ 55gr UMC

Partisan FMJ 62gr

Partisan FMJ 75gr

 

Husker dessverre ikke fulle navn på kulene i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Partisan FMJ 62gr

Partisan FMJ 75gr

Og så vet du ikke riflestigningen? Nuvel, av mulige tekniske forklaringer så er at 1:12" ikke stabiliserer 75grs kuler vanligvis og ihvertfall ikke i kulda.

Er ikke sikker på hvor marginal 62/65grs i 1:12" er men det kan jo være at de også er noe understabiliserte om det er riktig mange kuldegrader.

55grs skal jo være grei skuring selv i 1:14" løp. Og i 1:8" skal "all of the above" være problemfrie stabilitetsmessig

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener det må være 1:8 stigning hvis 1:12 ikke klarer tunge kuler, for rifla skal være / er god med tyngre kuler. Kuldeskytingen har forøvrig mest bestått av 55gr kulene, men også litt 62gr.

 

Jeg har ikke tilgang på kronograf, så hastigheten er ikke målt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

okey;), etter å ha prøvd å få tak i en ny stokk i et par mnd, fikk midway endelig inn den stokken jeg hadde lyst på "Hogue OverMolded Stock Howa 1500, Weatherby Vanguard Short Action Standard Full Bed Rubber Black"

 

Den kom da i posten i går, fikk et veldig godt førsteintrykk ;) Den var sinnsykt mye bedre å holde i en standarstokken og virka veldig lett.

Et par bilder.

592769.jpeg

592772.jpeg

592773.jpeg

 

Men så skulle jeg sette den på, og etter jeg hadde strammet "forsiktig" til, så jeg at løpet lå veldig i venstre sida og at det lå nedpå forran.

592770.jpeg

 

Det var da veldig merkelig tenkte jeg, å prøvde å fjerne litt av gummien forran.. men det hjalp ikke. Etter å ha prøv å stramme skruene i forskjellig rekkefølge viste det seg at om jeg stramma kun den bakerste lå løpet rett, men når jeg stramma den fremste begynnte det å vri seg..

 

Prøvde å holde skruen imot med fingeren for å se hvordan den lå i hylsa, og den lå helt nede mot venstre (skruen er ikke skjev, da jeg testa med å vri den rundt å den lå på samme plass hele tida)

592771.jpeg

 

Men det som egentig er feilen er hylsa står for langt fremme, slik at rekylklakken på pipa ikke får kontakt og hele rekylet ville gått rett i den første skruen hvis jeg hadde skutt med den. :? dette skulle jo være en "drop in stock".. veldig skuffende. Mulig det kån løses ved å bore ut litt av hylsa, men det skal da ikke være nødvendig :!::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...