Jump to content

Dansk demper???


Vassbekken

Recommended Posts

I siste nummer av Jeger omtales en dansk demper fra Shulz & Larsen, som virker meget interessant. Artikkelen er noe knapp på opplysninger, men i følge bildene er dette en meget interessant demper med flere løsninger på problemer som oppstår med andre dempere ved normal bruk. Den har tydeligvis "flammekuttere" av rustfritt stål for å motvirke erosjon, dette er kaskje en løsning på et problem som ikke finnes for de fleste, men mine aludempere har alle fått merkbar erosjon etter det som jeg betrakter som normal bruk og relativt kort tid, mindre enn 1000 skudd i året. I tillegg har mine "moduldempere" nektet å la seg demontere etterhvert, blir de ikke pusset og smurt, noe som flere produsenter av dempere ikke synes er nødvendig, etter et visst antall skudd, så sitter alt fast. Og du har IKKE en moduldemper lengre. Så kan du kjøpe alle oljefiltertenger som Biltema har, og sette begge ender fast i dreiechucker, hele dritten sitter sammen. På danskedemperen ser det ut til å være hull for hakenøkler.(?)(genialt?) Hvis så er tilfelle, er dette i sannhet en moduldemper for praktisk bruk. Når så hele herligheten ser ut til å veie 15 gram mindre , dempe 4 decibel mer, bygge samme lengde, være 5mm smalere og koste 2100 nkr mindre (Det er et forbehold om prisen i artikkelen), enn den "beste" av de andre (Norske), beviser vel dette bare hvor overprisede ting kan være i dette landet, noe jeg tidligere har erfart blandt annet gjennom å sammenligne maskindeler mellom Norge og Sverige. Noen som vet når og hvor denne kommer til å selges? Jeg er klar over at det er representanter fra alle aktuelle produsenter her på forumet Jeg stiller meg herved frivillig i kø for å prøve en.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 775
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Iflg JEGER bygger den 16cm foran, dvs likt A-tec sine dempere (CTM4 og TMM4) i denne testen og 1,5cm mer enn Hausken std. Det står ikke noe om hvor langt den bygger bak.

Det mener jeg er i standard utførelsen (HC45/10), slik jeg har forstått det, kommer alle demperne med 10 moduler.

Om man tar av 4 moduler, sitter man med en HC45/6 og den bygger vel ca12.5cm forran munningen.

Man skal også kunne kjøpe til ett modulsett (7stk) for en rimlig penge, da sitter man med en HC45/17, og den bygger vel ca 23cm forran munningen.

Link to comment
Share on other sites

om den er så bra som de andre, så kommer enten de andre til å måtte skru ned prisen, eller så kommer det sannsynligvis til å bli en dreining i markedet.

Det er vel å forvente. I utgangspunktet er jo også prisen på en lyddemper enormt høy sett i forhold til materialbruk og kompleksiteten i produktet; forklaringen her er vel at markedet har vært "tynt" (med små skalafordeler) og at det dermed ikke har vært noe særlig konkurranse.

 

Ettersom salget av lyddempere tar seg sterkt opp om dagen er det vel ikke overraskende at noen produsenter med evne til å produsere større kvanta billigere blir interesserte. Tenk hva som ville ha skjedd dersom samme markedsutviklingen inntraff på flere riktig store markeder og f.eks. Remington hev seg på; da kunne de ha spredd ut utviklingskostnadene på enormt mange stor-skalaproduserte dempere med følgende ekstrem prisreduksjon.

 

Viktig å huske på er at utviklingen nå ikke nødvendigvis betyr slutten for A-tec, Hausken etc. heller slik jeg ser det - men kanskje at selve produksjonen må flyttes ut (enten fra Norge eller alternativt i større skala til noen av de enormt flinke folk som ikke har noe å gjøre her etter "finanskrisen"; det er jo godt med kompetanse på industriell tilvirkning av aluminium her i landet). Kanskje like greit for de som står bak A-tec og Hausken å kunne fokusere på produktutvikling og markedsføring 100%?

 

Uansett kan jeg ikke se at mer konkurranse it et større marked kan være annet enn positivt for forbrukerne her.

Link to comment
Share on other sites

her nevnte jeg vel noe om pris på dempere i norge....

Joda, men det var vel et annet tema (pris i forskjellige land, kostander ved eksport, fortjeneste, etc. for SAMME produkt, en problematikk som også altid vil være knyttet til lønnsnivå, levestandard, garantiregler etc.) i den tråden. Her handler det om prisen på et helt NYTT produkt som alt annet like må være produsert til en mye lavere kostnad (enn mange konkurrerende dempere) ettersom det går å selge for en slik pris i butikk i Norge.

Link to comment
Share on other sites

her nevnte jeg vel noe om pris på dempere i norge....

Joda, men det var vel et annet tema (pris i forskjellige land, kostander ved eksport, fortjeneste, etc. for SAMME produkt, en problematikk som også altid vil være knyttet til lønnsnivå, levestandard, garantiregler etc.) i den tråden. Her handler det om prisen på et helt NYTT produkt som alt annet like må være produsert til en mye lavere kostnad (enn mange konkurrerende dempere) ettersom det går å selge for en slik pris i butikk i Norge.

 

kansje de har klart lage en demper for halvparten av prisen de andre klarer.

 

eller at det kansje er lavere fortjeneste i alle ledd. jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for positiv responce

 

Lidt info.

 

Demperen er produceret i et lavkostland (Danmark) :? . Produktionsomkostningerne er små, da løn og sociale omkostninger i Danmark er tæt på verdensrekort. Herfor har vi valgt at anvende topmorderne fuldautomaticeret produktionsudstyr, som har kapacitet til næsten ubemandet døgndrift.

Grundtanken ved konstruktionen, var at forsøge at undgå enhver inspiration fra andre dæmperdesigns, da man aldrig kommer i spidsen ved at følge andres fodspor.

Designet er skabt med henblik på producerbarhed, høj styrke i forhold til vægt, lang levetid, topydelse og en mere rimelig prissætning end normalt for lignende produkter.

Udviklingsopgaven bestod i at udvikle og producere en demper der med god intjeningsmargin stadig kunne sælges til slutbrugeren til en pris som ville medvirke til en markant øgning af kundegrundlaget for dempere. Samtidigt var målsætningen at forhindre at markedet blev atraktivt for en "kina producent" Dette var en ting der efter min bedste mening var uundgåeligt med dagens priser.

 

Prisen i artiklen er korrekt. Der kan købes en del ekstraudstyr til demperen. Her kan nævnes Haknøgler til demontering og justering af størrelse til dagens aktuelle behov. Der kommer senere en lille tube temperaturbestandig keramiskt molykotefedt, til at smørre og pakke gevindene. Desuden vil der umiddelbart komme et komplet udvalg af gevindbeskyttere til piberne. Disse gevindbeskyttere vil findes med 0,5mm diameterinterval, både i blåneret og lidt senere også rustfrit. Disse beskyttere vil findes til m14x1,5 som er det gevind vi primært anbefaler.

Der vil kunne leveres ekstra modulsæt bestående af 5ekstra moduler til ca 500kr for sættet.

Priserne på alle tilbehørsdele vil være prissat lige så rimeligt som demperen.

 

 

En årsag til at vi aktivt går ind på dempermarkedet, er at vi har den fornødne produktionskapacitet, og produktionsteknologi til at producere effektivt.

Samtidigt har vi lidt dårlig samvittighed over at vi producere Rifler, som kan medføre høreskader. Dette forsøger vi nu at råde lidt bod på.

Link to comment
Share on other sites

Det blir interessant å se testen som kommer i VT etterhvert!

 

Her vil målingerne formodentligt være mere på linje med de andre gode dempere. Primært fordi ved en måling i 90grader fra mundingen på 1 meters afstand, vil kuglesmellet være så højt at man ikke måler selve demperens virkning, når krudtsmellet dempes under ca 140db.

Hvis man nærlæser den sidste test, var der ingen dempere der kom under ca 139db. Selv en Hausken med teleskob og frontdemper, kom ikke under. Denne demper har ellers meget større potentiale for dempning for skytten.

 

Test vi har overværet viste at hvis man flytter måleren så lidt som 10cm frem og tilbage i forhold til 90 grader, ændredes resultaterne sig med op mod 8db.

Derimod var målinger bag 45grader stabile, og her kunne man ved en lang opsætning komme næsten 20db længere ned end hvis man målte i 90grader.

 

Eirik Moens tester i VT er ellers meget veludførte og kompetente, og følger rimeligt en militær standard for dempermålinger. Disse målinger er dog mindre egnede til at sammenligne topdempere, da målingerne som sagt bliver overdøvet af en del af kuglesmellet, som næsten kun vandre ud til siden og fremad.

 

På de andre målepunkter som vægt, længde, balancepunktsforskydning, og diameter. Er Eiriks arbejde uovertruffet

Link to comment
Share on other sites

Her vil målingerne formodentligt være mere på linje med de andre gode dempere. Primært fordi ved en måling i 90grader fra mundingen på 1 meters afstand, vil kuglesmellet være så højt at man ikke måler selve demperens virkning, når krudtsmellet dempes under ca 140db.

Hvis man nærlæser den sidste test, var der ingen dempere der kom under ca 139db. Selv en Hausken med teleskob og frontdemper, kom ikke under. Denne demper har ellers meget større potentiale for dempning for skytten.

 

Det er ikke flere dempere som skal måles nå denne gangen, enn at det er mulig å følge både militær standard og måle ved skytterens venstre øre. Hvor begge deler kommer med i tabellen Men i hver sin kolonne. Da måles det som skytterens øre blir utsatt for i tilegg. Er kulesmellet en større andel av det smellet, så er det også relevant for testen at det er med i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra etterbrenner, har savnet at begge målemetoder oppgis. Noe mer arbeid, men enda bedre informasjon til oss brukere/lesere (de testene dine er og blir gull verdt, spesielt tyngdepunkts forflyttning info, sier mye om hvordan en opplever demperen på børsa).

 

Har forresten hatt en følelse av at spesielt, de store Hausken demperne har gjort merkligt lite av seg i test. Dette da de subjektivt sett oppleves som stillest av de jeg hører andre skyte med på bane.

 

Jeg skulle ønske at de aller beste demperne i demping, kansje fikk seg en ny omgang i systemet med begge målemetodene (slik at man alltid kan sammenligne tester, uansett hvilken standard det er utført etter). Spesielt de modellene som man tror kommer til å være uendret en tid, og som er av de mest solgte.

 

Må vel også si at priskolonnen nå pluttslig får en større betydning enn før. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

hvorfor dette ikke har vert gjort tidligere, er at pipelengde og hvor mye demperen stikker fremover vil spille mere inn. Kulesmellet er noe du ikke kommer utenom om du ikke skyter sub. Med dagens måling så er det da kun demperen som blir vektsatt.

 

Målingene er også ofte noe mer varierende ved øret. Men det er det skytterens øre blir utsatt for og åpen/ammunisjon er de samme så i en sammenliknende test er dette en god idee.

Link to comment
Share on other sites

Her vil målingerne formodentligt være mere på linje med de andre gode dempere. Primært fordi ved en måling i 90grader fra mundingen på 1 meters afstand, vil kuglesmellet være så højt at man ikke måler selve demperens virkning, når krudtsmellet dempes under ca 140db.

Hvis man nærlæser den sidste test, var der ingen dempere der kom under ca 139db. Selv en Hausken med teleskob og frontdemper, kom ikke under. Denne demper har ellers meget større potentiale for dempning for skytten.

 

Det er ikke flere dempere som skal måles nå denne gangen, enn at det er mulig å følge både militær standard og måle ved skytterens venstre øre. Hvor begge deler kommer med i tabellen Men i hver sin kolonne. Da måles det som skytterens øre blir utsatt for i tilegg. Er kulesmellet en større andel av det smellet, så er det også relevant for testen at det er med i tabellen.

 

 

 

Hatten af, her har vi en reel og kompetent journalist :D

 

 

Angående det supersoniske kuglesmell, viser de målinger og tests vi har overværet, at kuglesmell ikke er relevant for skytten, da den specifikke støj fra kuglesmellet næsten ikke vandre bagud. De er faktisk muligt at opbygge så effektive dempere at støjen målt ved skyttens øre kommer under 120db. Dette selv om måleafstanden er under 1 meter fra mundingen.

 

Hvis skytten høre det supersoniske smell, er der generelt tale om lyd der reflekteres fra omgivelserne. Derfor vil denne støj for skytten være ret lav.

Folk som opholder sig ved siden af mundingen eller langs kuglens flyvebane vil dog blive udsat for en væsentlig påvirkning.

 

De målinger vi overværede viste at kuglesmellet fra en 308win, var ret konstant omkring 150db målt på 1 m afstand fra kuglebanen. Dette var tilfældet fra ½meter ffrem for 90grader og helt ud til 100m.

 

Der er dog den fordel ved støjen fra kuglesmellet, at den er mere højfrekvent, og derfor er meget lettere at stoppe med mekaniske hindringer, så som beplantning, jordvolde eller bygninger

Link to comment
Share on other sites

Til info

 

Har akkurat fått mail fra Schultz & Larsen angående å bruke denne demperen til 300 og 338winmag da jeg ville dobbelt sjekke dette med levrandøren.

 

De kunne fortelle at man må bruke en magnum modell som kommer til norge om ca en måned til disse kalibre.

 

i må have magnum model, samme pris, samme størrelse, levering i norge ca. 1 mdr.

 

Med venlig hilsen

 

Morten Krogh

Link to comment
Share on other sites

Kopiert fra siden til Winge:

 

En modulbasert Aluminiusmdemper med enkelte deler i rustfritt stål som forlenger levetiden betraktilg. Denne demperen får man både som teleskopdemper og som munningsmontert. TMD (Teleskop Modell Demper) kan ha maks pipediameter på 21mm og FMD (Front Montert Demper) er da uavhengig av pipetykkelse.

 

Etter det jeg kan lese, så er det tmd utgaven som står i deres nettbutikk..

Link to comment
Share on other sites

Fått litt mer info om den nye Magnum modellen fra S&L idag!

 

Dette er hva jeg spurte om:

----- Original Message -----

To: info@schultzlarsen.com

Sent: Wednesday, October 21, 2009 5:28 PM

Subject: RE: Lyddemper Hardcore TMD-10?

Hei igjen!

 

Er magnum modellen laget i et annet metall eller er den fortsatt i aluminium men bare tykkere gods?

Har lest at Vapentidningen kommer med en lyddemper test snart, der dere skal delta, der vil også A-tec`s nye Magnum demper med stål forsterkningerslik som dere har også bli testet. Vil dere delta med deres magnum model i denne testen?

Og til slutt vet du når denne testen blir publisert?

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Re: Lyddemper Hardcore TMD-10?‏

From: Schultz & Larsen (info@schultzlarsen.com)

Sent: Thursday, October 22, 2009 12:34:42 PM

Hej

 

vores magnum model er ikke med i testen da den på tidspunktet stadigt blev testet internt.

 

Den er lavet identisk men forstærket både i materialet og i det indvendige design.

 

Den vejer under 400 gram i magnum.

Den nye dæmper i standart cal som sælges norge vejer kun 377 g.

 

Jeg tror testen kommer i dec/januar.

 

mvh

morten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har sett gjengeanvisning til danskedemperen?

Tenker da ikke gjengedimensjoner, men lengde på gjengeparti, frisport etc.

 

Finnes demperens fysiske mål på nettet noe sted?

 

EDIT:

Hva kan en velge i av hulldiametre? Jakt og Friluft har den opp 7mm og en til cal 30, og winge har ikke spesifisert noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

@73alfa

 

Diameteren er 45mm.

 

Hmm... Jeg skulle gjerne hatt noe som var mindre enn 40mm, og teleskopisk. Har nå en CMM-6 som er 40mm, og det går akkurat på diameteren, men jeg synes den skygger litt for mye av siktebildet med jernsiktene.

 

men, uansett: Bilder!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på èn ting. Har Danskene gjort dette med vilje, eller er ikke designet (og navnet!!) spesiellt nøye gjennomtenkt? Kunne ikke la være å sette sammen en liten fotomontasje.

 

lyddemper.jpg

 

Til Høyre er S&L Hardcore Lyddemper, til venste, vel - en annen "kjenning" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...