Jump to content

Remington Seven (samletråd)


MADMADS

Recommended Posts

Da det ved ulike anledninger kommer opp diskusjonen "hvilken rifle skal jeg kjøpe",

kommer ofte opp forslaget Remington 7 i ulike versjoner.

 

Da eg har blitt litt lei av å gjenta meg selv og andre, tenkte eg at det kunne være greit med en samletråd med erfaringer, posetive og negative om denne riflen.

 

Med alle våpen er det fordeler og ulemer i forhold til andre våpen.

 

Jeg selv har en Rem 7 ss i 223 og er godt fornøyd med den.

Den vigtigste forskjellen med en Rem 7 og andre "lett" rifler er at Rem 7 modellene er konstruert i utgangspunktet for å vere en kort og lett rifle. Mangen andre merker og modeller er stander modeller som er "gjort lettere" og mindre ved ulike løsninger.

 

Største fordelen eg ser men Rem 7 at den er liten lett og hendig i ulent terreng, opp og ned av båt (skarv og gåsejakt). Promlemet med den er at den er en "lettvekter" som gjør at de kan være vanskelig å skyte godt med den. Med god trening, eventuelt tofot, godt anlegg, viser de fleste Rem 7 at de har meget god presisjon.

 

En problemstilling rundt Rem 7 er ved at den er en lettvektsrifle, har et tynt løp, som blir hurtigt varmt ved mye skyting. Riflen er ikke bygd for lange dager på skytebane der man skal pøse mange skudd. Har aldri hatt problem med å klare storviltsprøven med den, men etter 6-7 skudd begynner den å bli ganske varm. Men som en kompis sa, med et tynt løp, blir den også fort kald.

 

Syntstokken på Rem 7 er helt ok, til en lettvektsrifle. Har sett at det finnes både synt stokker fra HS og McMillan, uten jeg har noen erfaring med disse.

Lurte på om noen hadde erfaring med disse stokkene, eller andre.

 

Kan anbefale Remington Seven SS i 223.rem.

 

I forhold til kikkertsikte og montasje.

 

Anbefaler leopold QR monasje på Rem 7 da dette gjør man kan få kikkertsiktet lavest mulig.

Ved bruk av stander sikter som 3-9x40 kan man sette på ekstra lave ringer.

Hadde tidligere stander Weaver montasje, med det medførte att det ble litt høyt opp til kikkertsiktet.

 

Vil anbefale Rem 7 hvis en skal ha en liten, lett og hendig rifle.

 

Kunne godt tenkt med en Rem 7 SS i 260.rem, da jeg ser på dette som en hendig liten hjorterifle i ulent og bløtt terreng, og da eg ikke er glad i (vått og "herpa") treverk som Trollmann og Dr. Raudnakke :D.

Jakter i Nordhordland (nord for Bergen) med mye skiftende og vått vær.

 

Håper flere kan komme med sine erfaringer og tips +\-

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Min har frosset ved et par anledninger, delvis kritiske anledninger. En av gangene var hele mekanismen, avtrekker, sluttstykke, tennål og alt bom fastfrosset. Eneste som beveget seg var sikringen.

 

Om det var børsa, været (børsa på ryggen en hel dag, mye gåing, 10 minusgrader og kuling som kom inn fra havet, snø til oppå låra) eller vedlikeholdet - eller en kombinasjon - som var den bakenforliggende årsaken vites ikke. Men særlig gunstig var det absolutt ikke...

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo en tråd om Seven allerede - "Hyllest til Remington model Seven!" - http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=6394&hilit=hyllest+seven

 

Kan vi ikke bruke den?

 

Tenkte litt på denne tåden, men da den er en "Hyllest til Remington modell Seven"

er litt "innhabil".

 

Er ut etter både ros og konstruktiv kritikk av riflen.

 

Noen av infoen på den "hyllest" kan man bare kopiere over på denne.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Min har frosset ved et par anledninger, delvis kritiske anledninger. En av gangene var hele mekanismen, avtrekker, sluttstykke, tennål og alt bom fastfrosset. Eneste som beveget seg var sikringen.

 

Om det var børsa, været (børsa på ryggen en hel dag, mye gåing, 10 minusgrader og kuling som kom inn fra havet, snø til oppå låra) eller vedlikeholdet - eller en kombinasjon - som var den bakenforliggende årsaken vites ikke. Men særlig gunstig var det absolutt ikke...

 

Hørtes ut som "ekstreme" forhold du jaktet under, tror de fleste rifler ville slitt med de forholdene du nevner.

Kansje de hadde vært en ide å kjøpt eller fått laget et futtural som dekket akurat låsekassen og avtrekket. Dette for å hindre at fuktighet kommer inn og "fryser" fast mekanismene i riflen.

Et annet problem kan være at noe våpenoljer ikke tåle så mye kulde før de "fryser".

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på alle måter anbefale Remington Model Seven SS i cal.308.

Dette er ei rifle jeg selv fikk til konfirmasjonen min for mange herrens år siden (nermere 8..)

Jeg har utgaven med børstet løp og syntetisk stokk, har bedda stokken for maksimal presisjon med kjempegodt resultat!

har hatt samlinger på hull i hull + 9mm. :D

 

Rifla spiser det meste av kuler, men har hatt et tilfelle med Nosler den ikke likte (165grs), utover dette er det skjeldent problemer med presisjonen i ladningene jeg selv bruker :)

 

Men mange har jo delte meninger om Remington. Noen får rifler som har god presisjon, andre ikke.

Dette er også et faktum vi har tilfelle av her i heimen!..

Har en far som selv har erfart dette med en 8mm Remington Magnum Classic. Dette er jo ei rifle som er spesiell av sitt slag.

men som er meget sær på kulevalg og ladninger. Dette ble da forberdet med utskifte til et Lilja løp.. :)

 

Men det er vel sånn det alltid er, og kommer til å være!... Noen er heldige, andre ikke! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Får man remington seven i ss?? finner bare den med trestokk og kamofarger.

Ser den i ss er avbildet her, men virker som de bare lager den de kaller CDL og den i kamo (predator).

 

http://www.remington.com/products/firea ... del_seven/

 

Jeg har min i "orginal " svart plasstokk og "blank" rustfri utførelse.

 

Kontak importørerne for å høre hva de har, tror det er Norma og Arendal J&F som er importører.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Mange Remington 7-kobler til salgs på eBay nå, valnøttkolber fra 79$ til 99$(CDL-kolber, men factory seconds - bland annet uten nettskjæring). Ligger noen til over 100 også, men det er ikke seconds..

 

Går greit å ta inn via Jetcarrier, men husk at en kolbe er lang, og man betaler mer enn vekta skulle tilsi pga det.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ute etter å bytte ut min seven stokk. Har den gamle "gummistokken"

Ønsker å holde fast ved konseptet til modell seven med ei lett og hendig rifle.

Alternativene mine går kun på kompositt stokker som det ikke er så mye å velge i mellom.

Har byttet pipe til ei litt feitere LW løp på 40 cm + ALM demper. Blir nok litt ekstra arbeid ettersom stokkene er laget til de tynne orginal løpene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å selge min Seven - kun for å få råd til flere løp til Encoren(har fått Encore dilla ja). Dette er en CDL i 260Rem med bedda stokk, 47cm løp med Hausken std demper. Jeg liker børsa veldig godt, men hadde vært moro med flere løp til Encoren, og jeg har desverre ikke råd til begge deler.

 

Er du interessert så send PM!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å selge min Seven - kun for å få råd til flere løp til Encoren(har fått Encore dilla ja).

 

Stakkars deg Peacemaker. Det salget kommer du til å angre på om det gjennomføres :lol:

Kjenner til havesyken til min Contender.............. men å selge min kjære Seven... ALDRI :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

KKC stokken til min SS seven kom på lørdag. Imponerende god tilpassning og en fantastisk god stokk å skyte med. HT stokken er på vei til Puma så får vi håpe denne passer like godt til hans seven som den gjorde til min.

Socompipa er forøvrig på tur tilbake til meg og der blir den nå værende. Mulig kamring til 458 WSM eller 458 RSAUM står for tur

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

JEg har ei Remington seven i kaliber 308win. Denne rifla har jeg et rødpunktsikte på og den er god og skyte med.

har samlinger som en snusboks på 100 med rødpunktiskte..

Hadde på en kikket en gang, og da samla den veldig godt.

jeg har modellen med trestokk og blånert stål..

Det eneste jeg ikke liker med den er at en ikke kan låse sluttstykket med sikringa.

 

Ei knald rifle.. ikke noe problem med og anbefale til jakt bruk..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg og har ei Seven i rustfritt og plastikk. Den utskjelte plastikkstokken er god å skyta med, og god nok til hjortejakta mi. Men ein vakker dag skal eg ha Hi-Tech som Rafdal leverer. Det var og han som sette inn 308-pipa, som kom frå ein 700 BDL i 3006. Ho enda på 23 tommar. Både lengda og vekta gjer rifla mykje enklare å treffa med, og det er denne eg har jakta mest med dei siste åtte åra. Originalpipa i 7mm-08 var kort og tynn og vanskeleg å skyta godt nok med, i alle fall ståande.

 

Pipene er lett omskiftbare i Rafdal sin hurtigskift-foring. Eit tilfelle av griseflaks gjorde at desse pipene treffer omlag same staden viss 308-pipa får 180 grs Oryx og 7mm-pipa får dei 175 grs kulene eg tilfeldigvis hadde i dei dagar. Før om åra, då eg var ein meir entusiastisk heimeladar enn no, då skaut eg opp med begge pipene. Først med 308-pipa, så skrudde eg den ut og sette inn 7mm-pipa. Tanken var å bruka 7mm-pipa til den mest fysisk krevande jakta. Det vart med tanken, for eg vart aldri god nok med denne pipa til å skyta opp ståande. Men eg skyt med henne av og til, og ho kan jo komma godt med td. til reinsjakt.

 

Kikkerten har heile tida vore ein Vari-X lll 2,5-8x36. Denne gir ein god balanse mellom synsfelt og storleik, han er ein god del mindre enn ein 40 eller 42mm kikkert. Han står i Leupold sine standardmontasjar og Super Low ringar, for det fanst ikkje Super Low for QR den gongen. For å få dette til å passa har eg måtta ta av litt gods på ryggjen på hevarmen, som likevel er meir enn sterk nok. Dette med hevarmen er noko eg skriv om med jamne mellomrom her inne når folk lurer på dette med montasjar. Eg gjorde det same på gamle far min sin Brno salongrifla som i mange år dreiv og kakka hevarmsryggjen i okularet.

 

Totalt sett er dette den siste rifla eg kvittar meg med.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ny på kammeret, så dere får tilgi meg om jeg er inne på feil tråd el, dvs gi meg rettledning.

 

Jeg har også Remongton Seven, den kommer fra Rafdal, har løpsskiftemuffe, cal er 300 RSAUM og 450 Marlin.

Jeg bruker en Bushnell med avstandsmåler til rsaum og en docter til 450.

Jeg sliter litt med presisjon etter løps/sikte bytte, jeg vil prøve med QR av en eller annen variant.

Er det noen som kan gi meg tips om dette ?

leupold, Mak er villig til å bruke noen kroner for å få godt resultatt.

 

Hilsen Søkende : :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet! Kva montasjar har du no då? Og presisjonsproblemet, er det presisjonen i seg sjølv, eller er det treffpunktet etter du har bytta pipa og sikte? Får du same problemet om du skrur ut pipa og set ho tilbake? Får du same problemet om du berre tek av siktet og set det på igjen? Her trur eg det må prøving og feiling til.

 

Sidan pipene mine treffer på same staden så let eg berre siktet mitt stå, så eg har ikkje prioritert QR enda. Men det kjem. Har Leupold QR på ei anna rifla som eg har jakta og skote ein del med. Den hadde eg ofte siktet av for å setja på eit diopter i bakre basen, enda ein genistrek av Rafdal. Eg merka aldri nokon treffpunktforskjell når eg hadde kikkerten på igjen. Men Leupold har vore litt uheldige med nokre av QRane sine. Du må testa at du kan stola på dei. Talley har og ein QR-montasje som visst er godt omtykt. Ein rask tur i søkefunksjonen med søkestrengen Talley + QR gir desse trådane som du kanskje finn interessante: http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=talley+qr&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Link to comment
Share on other sites

Jeg eeeeer så glad for at jeg kjøpte min .308 - da løpet var kort :) , samt at den ble levert med en skikkelig GLASSFIBERSTOKK.

 

Den har jeg Leupold QR montasjer på - og et par kikkerter. Samt åpne - om verstefallsteorien skulle bli aktuell.

 

Den første jeg hadde var i 7-08, men jeg ble litt betenkt da jeg skjøt noen hjorter med Barnes X 140 gr. på avstander fra 40 -120 m, og kulen ga ikke gjennomskyting.

 

På rådyr - med samme kule - var det som om jeg hadde dradd kniven fra brystbeinet og bakover.

 

Den er den korteste/letteste riflen jeg har.

 

Selv om mange av mine lever-rifler, er like kort - er de ikke like lett.

Med unntak av Marlin`en i .357 Mag.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Det blir treffpunkt endring mellom skifte av sikte. For meg er endringene så store at jeg prøver å gjøre noe med det.

Har hørt at Leupold QR ikke er så god kvalitet( De blir fort slarkete?)

 

Bushnell bruker Picatinny skinne, med feste for Weaver, så det er litt mange produsenter innblanda.

 

Er det noen som har god kunnskap må de ikke nøle med å dele den !

Rifla blir nok bra til slutt... :)

Link to comment
Share on other sites

Min lille frøken seven, er type KS i .260 originalt. Har et løp i .308 som byttes til (står i nå ) en midlertidig løsning, for å kunne kjøpe ammo. Skal inn igjen med .260'en utpå våren.

 

Ønsker meg en i .222, eller 223, som supplement for guttene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også blitt betatt av seven, så satser på å ha en sånn klar til neste høst.. Noen som vet hvilket år overgangen fra 47 til 51 cm løp var? Noen kjente svakheter ved enkelte modeller? Noe spesielt man skal se etter hvis det er ett brukt våpen?

Ser ut som om ny seven i 308w kun leveres i trestokk, og ikke i rustfritt heller (remington seven cdl) noen som vet noe om det?

Link to comment
Share on other sites

På mine to Rem 7 rifler bruker jeg hel skinne fra Talley, samt QR-ringer fra Talley.

Disse kan bestilles fra Midway Norge. Ikke det billigste montasje systemet, men kvaliteten er topp og jeg har iallefall ikke merket noen endring i treffpunkt etter å ha tatt av/på kikkersiktet.

 

Et bilde av min Rem.7 med Talley basen og ringene finner du i ".358 Win. tråden"

 

Rafdal har forresten kamret begge mine 7 børser, en i .300 RSAUM og en i .358 Win.

 

 

 

 

Takker for svar.

 

Det blir treffpunkt endring mellom skifte av sikte. For meg er endringene så store at jeg prøver å gjøre noe med det.

Har hørt at Leupold QR ikke er så god kvalitet( De blir fort slarkete?)

 

Bushnell bruker Picatinny skinne, med feste for Weaver, så det er litt mange produsenter innblanda.

 

Er det noen som har god kunnskap må de ikke nøle med å dele den !

Rifla blir nok bra til slutt... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen seom vet hva jeg må gjøre?

 

Sikringen på min Seven går veldig lett. Faktisk så lett at jeg har opplevd at våpenet enkelte ganger blir sikret når jeg skyter. Sikringen flytter seg p.g.a. rekyl!

 

Er dette børsemaker jobb eller kan jeg gjøre noe selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Etter mye leting og tenking, fant jeg en pent brukt Rem. 7 i kaliber .308 hos Jakt og Friluft i Arendal. Plast og SS. Kappet den på 45 cm og satt på en A-tec Maxim demper, samt en Leupold VX-R 1,25-4 x 20. Har ikke prøvd den enda, men har veldig god følelse med børsa. Med demper montert er den kortere og lettere enn gamlerifla (BRNO CZ 550 Scandinavia i 30-06) uten demper! Tror dette blir en bra børse å gå i skogen med, så får jeg heller rigge om den gamle rifla til bruk på store flater i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min model seven fra 1986, og er kjempefornøyd med den :mrgreen:

Kjøpte en org. plaststokk til den en gang....Bortkastet penger :? Var lettere med trestokken og den er bedre å holde i når det er kaldt, plaststokken har ''hul'' lyd i seg.

 

Byttet løp for noen få år siden, fikk da satt på et LW SS løp fra In. Hansen 17mm og 55cm løpslengde med kraftig fluting. og lapping av klakker, justert avtrekk og rettet sluttstykke :wink: Kostet noen kroner men er vell verd det.

Sendte stokken til Bredvol skjefter og fikk den justerbar :D

 

Balansen og lengden på riflen er kjempefin, har også en Hausken std demper, men da er riggen for tung til hjorteliene. Grei på bøen og postering hvor nattsynet skal beholdes

 

En kjempefin rigg som er toppet med Leopold sin QR montasje og en 2,5-10x56 Swa. og et rødpunktsikte.

 

Vekten stopper like under 3,7 kg med Swa. montert.

 

Ønsker meg en til men i 358W.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har et spørmål her...

har kjøpt meg en seven steinless :) og den var ferdig-gjenget til demper, er den det fra fabrikk av? har hørt noen snakke om det....men det jeg lurer på om den er det...vet noen av dere hvilke gjenger det er? eller hvordan jeg kan finne det ut?

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg prøvde å lage en egen tråd hvor jeg spurte om erfaringer med Remington Seven Predator men jeg fikk lunken respons.

Hva kan dere fortelle meg om børsa? Jeg har aldri eid en Remington, men har lånt en remington. Der var alt skiftet utenom låskassa, så føler ikke jeg har noe å sammenligne med.

Jeg lurer på om en fabrikk original Predator stort sett har grei presisjon, avtrekk og stokk. Ligger en predator i 17 Rem. Fireball på Finn jeg har tittet på, men kommer ikke til å gå for den om jeg sansynligvis må skifte avtrekk, løp og eventuelt stokk for å få et smelljern som samler under en 10 kroning på 100m.

Kanskje et litt diffust spørsmål, men dere skjønner tegningen.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikkje nytt avtrekk berre justere, eventuelt få ein børsemaker til å polere det.

Det er godt mogleg løpet er bra nok, det finner du ut :wink:

Veit ikkje korleis stokkene er på desse, men ein bedde jobb med søylebedding blir sikkert ikkje feil.

Eller du kjøper deg ein ny hs presision stokk med alu bedde blokk http://www.stockysstocks.com/servlet/th ... ock/Detail" target="_blank ( sendes til norge med jetcarrier )

Skal du skifte løp så bør du og få retta kassa! skal med tid og stunder ha med ei seven i 308 men har to remer som blir oppgradert litt etter litt :wink:

her er ein link som forklarer korleis justere avtrekk http://www.snipercountry.com/Articles/R ... iggers.asp" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Anbefaler leopold QR monasje på Rem 7 da dette gjør man kan få kikkertsiktet lavest mulig.

Ved bruk av stander sikter som 3-9x40 kan man sette på ekstra lave ringer.

 

Sliter du ikke med at hevearmen tar i kikkerten da?

 

Jeg fikk meg en kjedelig overraskelse i kveld når jeg skulle montere en Meostar 4-12x40 i Leupold sine lave ringer (standard, ikke QR) på min nye Rem Seven da jeg oppdaget at jeg ikke fikk tatt ladegrep. Testet heldigvis dette før jeg skrudde på de øverste halvmånene. Mot løpet var det perfekt klaring på 1-2mm, det samme manglet på hevearmen.

Har alltid tilstrebet å få montert kikkerten så lavt som mulig på de andre riflene mine men har aldri opplevd dette før.

 

Det letteste er vel å kjøpe seg nye ringer, men går det å slipe bort litt gods fra hevearmen evt. tilpasse en ny?

Link to comment
Share on other sites

Letteste å bytte ringer :forvirra:

er greit å ha plass til en hanske på hånden ved ladegrep. Jeg sendte inn stokken til Bredvold og fikk laget justerbar kolbekam. Har så lave montasjer på ø56 at jeg ikke får på linsebeskytteren... benytter samme ringer på andre kikkerter da senteret i kikkerten stemmer med stokken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...