Jump to content

6,5x55 & lyddemper


stalks

Recommended Posts

Vurderer lyddemper til min Tikka T3 Light 6,5x55. Men har noen spørsmål jeg skulle ha fått besvart før jeg bestemmer meg om jeg skal, eller ikke skal.

 

1. Det sies at presisjonen blir bedre med lyddemper enn uten, er dette pga mindre munningsvipp og rekyl, eller er det andre faktorer som spiller inn?

 

2. Kapping av løp - er det nødvendig, og i så fall, hvorfor?

 

3. Hvis jeg ikke vil legge mer enn maks 3500,- i en lyddemper, ikke vil ha et kloakkrør på pipa, og ikke vil ha noe som bygger for langt, eller er for tungt - hva finnes?

 

4. Påvirker lyddemperen utgangshastigheten (Hvis ja, i hvor stor grad?)?

 

Har demper på salongen, men den erfaringen teller nok null mtp at det nå er snakk om litt grovere saker. Har med andre ord null erfaring med storviltkaliber og lyddemper :oops:

Link to comment
Share on other sites

1. Ja, munningsvipp og rekylen som spiller inn. Du får som regel bedre presisjon, men gjerne også ett annet treffpunkt enn uten demper.

 

2. Nei. Men børsa vil bli en del lengre og ballansepunktet vil endre seg.

 

3. A-tec sin kompaktdemper er 39 mm i dia. og er teleskopisk(bygger innover løpet) Ellers så har Alm en liten slank frontmonert demper.

 

4. Nei. De fleste som påstår at demperen påvirker farta har også kappet løpet. Noe som fører til hastighetstap.

Link to comment
Share on other sites

Takker for enkle og greie svar, Larson.

 

Er det ellers noe som taler for eller imot lyddemper på børsa? Vil liksom ikke gjenge Tikkaen før jeg har fått så mange gode råd, for og imot, som mulig. Den fungerer jo helt perfekt som den er, men hørselen burde jo også beskyttes litt under jaktutøvelse :?

Link to comment
Share on other sites

G.Larson har vel sagt det mest vesentlege, men kan supplere litt:

 

1. Munningsvipp spelar nok litt inn. Mindre rekyl spelar indirekte inn på presisjonen din som skytter. 2 andre faktorar: 1. Løpet blir tyngre (og stivare ved eventuele kapping) som gjev mindre løpssvinging. 2. Gjengingog/eller kapping vil gje ein ny og fresh kroning på munningen. Dette kan og gje betre presisjon dersom det var litt småskader på den gamle.

 

2. nei, det er ikkje nødvendig. Det blir ei avvegning. Vil du ha lett og hendig våpen, eller vil du ivareta utgangshastighet.

 

3. Hausken, A-tec, Alm, BR-Reflex, Viking. Alle dei har vel modellar i den prisklassen som er teleskpoiske og som derfor ikkje bygger so altfor mykje framover. Dei fleste ligger på opp mot 50mm i diameter, G.Larson nevner to som er mindre. NB: du må rekne 500-1000 kr for monteringsjobben.

 

4. Nei. Men ved eventuell kapping må du rekne med tap av hastigheit. Kor mykje varierar ut i frå kaliber, kruttype etc. I 6,5x55 er det vel snakk om 3-5 m/s per kappa cm, grovt rekna (arrester meg om eg tar feil, litt usikker på denne...)

 

edit: eg kappa 308'a mi på 47 cm og monterte på ein Hausken standard i fjor. Eg angrar ikkje, for å sei det sånn!

Link to comment
Share on other sites

Det meste taler vel for. I tilleg til det som allerede er nevnt forsvinner munningsflammen. Noe som gjør at du unngår å bli blindet ved skyting i skumringen/måneskinnet. Da er du mye raskere klar for ett evt oppfølgingsskudd da du finner igjen dyret i kikkerten fortere.

Eneste ulempen jeg ser med demper er litt lengre/tyngre gevær. Har selv demper på to av mine børser og er godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker, Vestlandsjeger! Det er vel egentlig slike svar jeg ønsker, tror jeg... Er liksom "skal, skal ikke - skal, skal ikke - skal" nå :D

 

Håper flere kommer med innspill her, trenger de tips, erfaringer og råd jeg kan få. Spesielt nå som jeg sitter og kaster lange blikk bortover mot kredittkortmappa :roll:

 

edit: fortsett nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kamerat med samme rifle som du og han satte bort jobben med å gjenge til et mekanisk verksted og de gjenget den jammen skeiv. Kula subber bort i demperen som resultat. Nå må han sette bort jobben til noen andre og det blir en børsemaker selv om han må sende rifla til vedkommende. Han vil miste 2 cm av løpet som følge av feil gjengingen. Han er ikke så glad i dette, redd for å miste hastighet.

 

Altså, sett jobben bort til en børsemaker. De vet hva som skal til.

 

Lykke til, du får en rifle med lite smell og kanskje salong rekyl:)

Link to comment
Share on other sites

Har rifle i kaliber 6,5x55 med Hausken demper. Veldig anvendelig for jakt i områder hvor man ikke skal lage for mye bråk. Flott presisjon, men man må ta pauser mellom skuddene fordi varmedisen etter noen skudd lager problemer for kikkertsiktet. Liker ikke balanseforskyvningen, og mener demper kun har sin begrunnelse nettopp for å dempe lyden i jaktsammenheng. Trenger man ikke å dempe lyden, skal man heller ikke ha demper. Siden jeg jakter i områder hvor demper er hensiktsmessig, har jeg en rifle med demper. Helst villle jeg vært foruten.

Link to comment
Share on other sites

Rifla brukes på alt fra rype til sel, men det som jaktes mest på er rev, hare, ravn og toppjakt. Det er mest revejakta nært bebyggelse og vern av hørselen jeg tenker på. Får øresus i x antall timer etter løsnet skudd i jaktsituasjon. Men så frykter jeg jo eventuelle minussider som kan dukke opp etter å ha gjenget børsa og investert i demper :?

 

Har forøvrig sett en demper fra Alm's (ALM I.M.S. Stål M2 (medium)) som ikke bygger så mye i lengden, men jeg vet som sagt lite om hva jeg bør velge. Hva er diameteren på denne f.eks? 490 gram, er det for mye vekt? Vil rifla bli for framtung?

 

Da ingen av mine jegervenner anvender lyddemper så er det lite erfaring og hjelp å få derfra.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha stormlest litt om BR-Reflex, Hausken, A-tec og Alms sitter jeg nå med en følelse av at BR-Reflex og Hausken er gode dempere. Har ikke sjekket Ase Utra og etpar andre merker Vmac(?).

 

Bygger Hausken Standard kun i lengden?

 

Hvordan erfarer dere som har BR-Reflex dette med at denne ikke kan demonteres for skikkelig rengjøring?

 

Synes vel BR-Reflex'en (T8) appellerte mest til meg i og med at den bygde så lite i lengden, også mtp omtalen den har fått.

Link to comment
Share on other sites

Trenger man ikke å dempe lyden, skal man heller ikke ha demper. Siden jeg jakter i områder hvor demper er hensiktsmessig, har jeg en rifle med demper. Helst villle jeg vært foruten.

 

Har en a-bolt i 308win med A-tec tmm5. I forbindelse med småviltjakt så synes jeg faktisk den reduserte rekylen også er et viktig moment. Når en ligger i ura og skal treffe fjellrypa 100-200 meter unna så er det lettere å få gode treff med lite rekyl er min mening. Jeg bruker 150grs lapua lockbase i ca 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar, Vestlandsjeger!

 

Satt nettopp og leste litt om hva Kristoffer Clausen sier om dempere. Jeg, som har angst for å kappe løpet, lurer i den forbindelse på om min Tikka T3 Light vil bli mye framtung dersom jeg får en BR-Reflex T8 montert?

 

Enn med Hausken da, 16 cm blir jo en del mer enn T8's 9,8cm?

 

Edit: Kanskje viktig å si at jeg går/smyger en del med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Hausken standard er av aluminium og veg 480 g. BR-Reflex T8 er i stål og veg 650 g.

BR er altso litt tyngre, men Hausken bygger litt lengre. Vankeleg å seie kva for ein som vil "føles" mest framtung, men eg trur det blir ganske likt.

 

Kvifor har du angst for å kappe løpet?

Til smygjakt er det fint med eit kort våpen. Einaste grunnen eg ser til ikkje å kappe, er om du absolutt vil beholde kvar cm i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å beholde hver cm i utgangshastighet, ja. Er nybegynner på kort langhold (300-400m). Den jeg skyter sammen med har samme børsa, og har en del mer erfaring på området enn meg.

 

Takk til alle som kommer med sine erfaringer og råd til en som er ganske grønn på dette med dempere :mrgreen:

 

Skal snakke litt med børsemakeren og høre hva han sier om emnet, og ikke minst, jobben han må gjøre. Det bikker over mot kjøp av demper nå virker det som :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ser mye på BR-Reflex T8 nå, men er det et godt valg? Har veldig lyst på nå :o

 

Trenger litt tilbakemelding fra noen som har erfaring med denne. Den går tydeligvis ikke an å demontere for rengjøring, vil det skape problemer i lengden? Hvordan rengjør BR-Reflex-eierne disse da?

Link to comment
Share on other sites

Den går ikke ann å demontere nei. Jeg sprayer litt servisol i demperen en gang i året og blåser den rein med trykkluft. Husk det er en ståldemper og vesentlig tyngre enn f.eks Hausken og A-tec. Vis ikke du skal korte inn løpet, ville jeg nok heller godt for en av disse pga tyngda helt der fremme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka M695 Allweather,som er forgjengeren til T3 Lite.

Jeg har den største demperen til Hausken på min, og er kjempefornøyd. Den bygger 15-16 cm forran løpet, og går nesten helt bak til kikkerten. For å kompensere for fremtung børse, kjøpte jeg meg en tyngre stokk. Jeg har smygjakta hjort i 3 år nå med dette oppsettet, og det har gått helt fint. Problemet oppstår når jeg er alene og har skutt dyr oppi lia. Da blir børsa mi tung å drasse på, når jeg i tillegg skal trekke et dyr. Men for postering og jakt i ikke bratt terreng er den suveren. Løpet på børsa di er vel som mitt, 57cm, og jeg tror ikke det er særlig smart å kappe det noe mer, da vil vel uforbrent krutt fylle demperen din rimlig fort.

 

Presisjon på Tikka sine børser er upåklagelig, jeg har nå skutt nesten 5000 skudd i mitt løp, og i går på skytebanen hadde jeg meget pene serier på 300 meter. Den siste var på ca 50mm på 5 skudd.

 

Så jeg tror jeg ville valgt demper ut ifra type jakt og terreng. Børsa mi veier 7.8kg og er vel ikke akkurat karakterisert som ei fjellbørse. Jeg skyter også på langhold, og da kjenner jeg at den tunge børsa ligger fint, og jeg kan se anslaget ved treff uten problem. Mirage er ett problem, det kommer etter 4 skudd, men ligger du utendørs med en liten trekk, merker man lite av det. Det er er verre inne på en standplass.

 

Har nå skutt 3500 skudd med demperen påmontert, og den funker fint ennå, men jeg har allerede lagt av penger til en ny, som koster rundt 5 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Eg er Demper avhengig.

Etter mykje skyting i oppveksten både med og uten hørselværn.

Og ett par uheldige episoder i forsvaret så er eg permanent hørselskada.

1 skudd uten demper eller hørselværn nå fremkaller en pipetone som varer i ett par uker.

Eg har brukt lange og korte dempera på kaliber fra 22lr til 458.

Allt fra lang Hausken på en 458cal, til liten frontmontert stål demper på 22lr`n

Viss målet ditt er kortast mulig børse med demper.

Da har du feil kaliber for best mulig utnytting av krutt og hastigheit.

47 cm løp er vel mest anvendelig i 308w og 9,3*62

9,3`n kaster ut en 185 grain homogen kule i ca 930ms med løp på 47cm

308w med 140grain eller lettere homogene kuler får også pen hastighet i korte løp.

Til Demping av en 6,5 med bredt bruksområde hadde eg valgt Hausken Standard.

Eg har sjølv både standard og lang tilpassa min 6,5.

Denne pipa blir ikkje kappa.

Det att børsa blir lang når eg skal heim med dyr er ikkje noko problem.

Eg berre skrur av demperen og putter den i sekken.

Mitt dempervalg er basert på egne erfaringer.

Men eg har kun testa Hausken og ser ingen grunn til å teste andre :wink:

Min neste demper blir også en Hausken :!:

Link to comment
Share on other sites

Eg er Demper avhengig.

Etter mykje skyting i oppveksten både med og uten hørselværn.

Og ett par uheldige episoder i forsvaret så er eg permanent hørselskada.

1 skudd uten demper eller hørselværn nå fremkaller en pipetone som varer i ett par uker.

Eg har brukt lange og korte dempera på kaliber fra 22lr til 458.

Allt fra lang Hausken på en 458cal, til liten frontmontert stål demper på 22lr`n

Viss målet ditt er kortast mulig børse med demper.

Da har du feil kaliber for best mulig utnytting av krutt og hastigheit.

47 cm løp er vel mest anvendelig i 308w og 9,3*62

9,3`n kaster ut en 185 grain homogen kule i ca 930ms med løp på 47cm

308w med 140grain eller lettere homogene kuler får også pen hastighet i korte løp.

Til Demping av en 6,5 med bredt bruksområde hadde eg valgt Hausken Standard.

Eg har sjølv både standard og lang tilpassa min 6,5.

Denne pipa blir ikkje kappa.

Det att børsa blir lang når eg skal heim med dyr er ikkje noko problem.

Eg berre skrur av demperen og putter den i sekken.

Mitt dempervalg er basert på egne erfaringer.

Men eg har kun testa Hausken og ser ingen grunn til å teste andre :wink:

Min neste demper blir også en Hausken :!:

 

 

Når du snakker om Hausken lang, er det da en standard + frontdemper, eller standard m/ påsveiset bakkammer, eller "hele pakken"??

 

Synes du (subjektivt) det er stor forskjell i demping på din 6,5, avhengig av hvilken "demperkonfigurasjon" du velger den ene eller andre dagen??

Link to comment
Share on other sites

Eg har en Hausken Standard denne brukes på 308 og 6,5 ca 8,5mm hull

Lang Hausken, det er den Standard med bak kammer, denne brukes på 222 og 6,5 på denne er det 7,5 mm hull og forskjellen merkes godt.

Lang med bak kammer og frontstykke er en opplevelse og må høres.

(men da begynner det å bli passe upraktisk 30cm foran løpet)

Med Hornady 160 grainere og snille ladninger så er ikke dette noe som plager naboen 8)

Link to comment
Share on other sites

Tenk vekt og byggelengde.

 

Vist man ikke tenker lyd men vekt og ballanse:

Det verste: Høy vekt og lang byggelengde fremover.

Det beste: Lav vekt og lang byggelengde bakover.

 

Lyden blir som regel dempet godt nok, for stille blir det ikke

uansett. Det er nå min mening. Har en BR reflex på 9.3'n med

full løpslenge og kommer aldri til å bruke den. Verre vekt skal

man lete lengde etter.

 

Kan kunn skyte med to-fot eller annlegg vist man skal bruke

noe slikt. Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

:D Veldig mye bra informasjon som kommer her!

 

Så min Tikka T3 Light, påmontert en Meopta Meostar 4-16x44 med (Tikka/Sako) lav montasje vil bli noe framtung dersom jeg velger BR-Reflex T8? Jeg må vel veie den foreløpige riggen (som også har tofot m/vugge) og se hva den totale vekta vil bli med påmontert demper.

 

Er det noe som tilsier at jeg kanskje må sette på ny montasje, ettersom de fleste demperne har en ytre Ø på ca. 5 cm?

 

Noen som har samme rifle, kaliber og BR-Reflex T8 her inne?

Link to comment
Share on other sites

@stalks

Bakdelen med BR-Reflex er vekta. Fordelen er at feks T-8 bygger meir bakover enn framover. Eg vil ikkje tru den blir so gale framtung, i alle fall ikkje dersom du kappar løpet.

 

Med 4-16x44 kikkert trur eg ikkje du trenger å bytte montasjar. Sjølv har eg ein 1,5-6x42 kikkert med ganske låge montasjar, og 50mm dempar. Det er på 4x og nedover at eg ser demparen i siktet. Kanskje du vil skimte den på 4x, men dette vil ikkje plage deg nevneverdig. (PS: eg har ikkje samme rifle, men skal ikkje vere so stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt om fenomenet "Mirage" i en annen tråd, etter at jeg så det ble nevnt i denne. Er dette varmestråling/varmluft fra demperen som irriterer/påvirker optikken og skarpheten i denne, når fenomenet oppstår, vel og merke?

 

Ser det snakkes om miragetrekk også. Hvor lenge varer fenomenet, eventuelt, tar det lang tid før det gir seg?

Link to comment
Share on other sites

Leste litt om fenomenet "Mirage" i en annen tråd, etter at jeg så det ble nevnt i denne. Er dette varmestråling/varmluft fra demperen som irriterer/påvirker optikken og skarpheten i denne, når fenomenet oppstår, vel og merke?

jepp, ganske riktig. Dette skjer med alle våpen. Men det er nok meir merkbart og oppstår kjappare med dempar enn uten. Tar ein seg litt god tid når ein skyter, går det bra.

 

Kor lenge miragen er der kjem an på mange faktorar og vanskeleg å seie.

Link to comment
Share on other sites

I siste Vapentidingen er mesteparten av det som finnes på markedet av dempere testet og stillt opp mot hverandre i tabell med dropp, vekt endring av balanse osv. Dere vil finne en del svar der.

 

Etterbrenner.

Jeg kjøpte bladet men ser at Alm ikke er med på testen. Er det noen spesiell grunn til det? Er det fordi ryktene går at de skal komme med noe nytt?

 

For min del var testen nyttig da jeg vil med ganske stor sannsynlighet kjøpe en demper og da blir det den letteste.

Link to comment
Share on other sites

At ikke A-Tec lagde den nye serien mere bakover er et helt ubegripeligt bomskudd

etter min mening.

 

Det frister og sette seg ned å konstruere en som bygger slik som BRreflex sin, men i alminium eller noe annet lett høyfast materiale slik at den blir lett, men man kunne jo håpe at dem som bygger dempere kanskje tar ballen.

 

Jeg vurderer og selge den BRreflex demperen iallefall, men har ikke bestemt meg enda. Det har gått 10 skudd gjennom den. Vektløfting hadde jeg ikke tenkt å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

I siste Vapentidingen er mesteparten av det som finnes på markedet av dempere testet og stillt opp mot hverandre i tabell med dropp, vekt endring av balanse osv. Dere vil finne en del svar der.

 

Sitter med "Vapentidningen" foran meg nå. Leser i andre avsnitt (om BR-Reflex) der Moen nevner noe om at demperne er solide og bra, men krever at man "svarvar" (???) en sylindrisk del på pipen, og at dette (etter hans mening) kompliserer et eventuelt fremtidig lyddemperbytte. Hva i all verden mener han, og hva betyr "svarvar"?

Link to comment
Share on other sites

Svarvar betyr å dreie. BR-demperen har en helt sylindrisk innerrør og har du da en veldig kon profil på løpet ditt og tykkt løp, må det dreies et sylindrisk parti på den delen som skal stå inni dempere. Dette var ikke noe problem på Remington 375'en min. Slapp å drei annet enn gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok løpet kan være tykkere en gjengepartiet. Har sett inn i en br-reflex og det er god plass, man får med ei plastmutter for og skru inn bak på demperen som man kan tilpasse løpets tykkelse

Link to comment
Share on other sites

Huffda, det hørtes jo ut som et litt makabert tiltak mot riflepipa :?

 

Er det da noen som kan fortelle meg om jeg må rasere pipa på min Tikka T3 Lite hvis jeg skal ha en Reflex T8 på? Dersom det er tilfelle skal jeg selvfølgelig se etter andre produkter!

Link to comment
Share on other sites

Huffda, det hørtes jo ut som et litt makabert tiltak mot riflepipa :?

 

Er det da noen som kan fortelle meg om jeg må rasere pipa på min Tikka T3 Lite hvis jeg skal ha en Reflex T8 på? Dersom det er tilfelle skal jeg selvfølgelig se etter andre produkter!

Det skal gå bra ja, 0 problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...