Jump to content

Russisk ammo.


LeifR

Recommended Posts

Russisk ammo kommenteres her og der, men det er vanskelig å trekke noe entydig ut av det, synes jeg. Jeg har kjøpt 500 smell med 223, men ikke prøvet den ennå.

244bqx2.jpg

 

På fabrikkens hjemmeside skryter de (naturligvis) uhemmet av produktene sine. Ledende ammunisjonsprodusent (?) hevder de, osv.

På nettet finnes mengder av innlegg om merket, særlig på engelsk. Kommentarene er ganske positive, men noen "crap" merknader finnes også.

Patronene har berdanhetter, og omtales som umulige å lade om. Berdanhettene skulle tyde på militær ammo, og ut i fra det vi ser, så oser det vel militær lang vei. Men på pakka står det både 223Rem og 5,56x45, sporting and hunting. Nokså forvirrende.

Om en fikk ut hettene, kan hylsene presses og omlades?

 

Så mitt spørsmål er: har noen prøvet disse smella i den grad at de kan fortelle noe vettugt om kvalitet og funksjon på disse patronene?

LeifR

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke riktig om dette dekker det du spør om, men jeg har prøvd Barnaul i 30-06.

 

Grunnen til at jeg kjøpte russerammo var utelukkende pris. Tror den lå på i underkant av 2,- pr skudd, hvilket er helt utrolig.

Ikke imponerende presisjon, men til den prisen så var det verdt det. På løpende elgen var det vel heller skytteren som var problemet 8)

 

Men det følger med mange rare blikk på skytebanen... For til den prisen følger det også med en solid dose stikkflamme, og et smell et afrikakaliber verdig.

Vet ikke hva slags krutt som er brukt, men regn med litt ekstra tid på puss...

 

Alt i alt billig moro.

Link to comment
Share on other sites

Stålhylser er kanskje ikke optimalt, men det funker å lade de opp igjen. Har ladd noe 223 med Wolf stålhylser, og har ikke hatt problem med det. Disse hadde boxer hette. Skal du lade opp igjen berdan hetter må du drille ut anbolten som sitter i hettelomma på hylsa for å bruke vanlige hetter. Eller så må du få tak i berdan hetter. Boxer hettene har anbolten i selve hetta. Det er jo også slit å ta ut berdan hettene da du må ha eget verktøy for det.

 

Hylsene er nå ladd 4 ganger, og ser ikke tegn på slitasje ennå. Det som bekymrer meg litt med stålhylser er at stålet er litt sprøere, og de kan dermed sprekke. Vet ikke om jeg kan se dette da det er vanskelig å tolke særlig med trykk på hylsene. Har som sagt ikke sett noen tegn på trykk eller slitasje ennå, så tiden får vise.

 

Til mengdetrening på moderate hold så trenger man ikke super kvalitetsammo. Til en pris av 2 kr pr stk så trenger man ikke å lade de opp igjen heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klippet litt....

 

Vet ikke riktig om dette dekker det du spør om, men jeg har prøvd Barnaul i 30-06.

For til den prisen følger det også med en solid dose stikkflamme, og et smell et afrikakaliber verdig.

 

Kan si jeg deler denne erfaringen. Var på banen på fredag og måtte hente ei bøtte med vann i bekken da gresset foran meg tok fyr av munningsflammen :shock:

 

Jeg lå litt ute på gressbakken på banen og smalt av en 3 skudds serie og syns det luktet så svidd og så gresset var i full fyr foran meg :oops: Så liggende skyting i tørt gress er ikke lurt med denne ammoen :mrgreen:

 

Men presisjonen var ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine skudd hos J&F Arendal til kr 2.

Med hensyn til denne sveiseflamma, tåler løpet dette? Jeg har nettopp kjøpt ny børse.... .

 

 

Jada, når du har en slik flamme så tyder det på saktebrennende krutt, og når patronen ikke brenner ut kruttet sitt innen kula forlater løpet så vil energiavgivelsen i løpet bli mindre enn et raskere krutt

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også ett parti Barnaul 223. Inne i eskene var de pakket sammen i gråpapir. Vil tippe at de kommer med forskjellig embalasje mtp. hvem som skal være mottaker.

Helt grei presisjon og aldre ett klikk eller feilfunksjonering. Eneste aberet er at det er stålkjerne tekket med bly og kopper, så ikke skyt på selvanvisere. Fikk greie på dette av en som hadde saget ett prosjektil i to.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd i 3006 på dem er det en ring rundt hylsa som er nedsenket etter at den er avfyrt er den rettet ut tror ikkje eg ville ladet om dei der nei.er nok en ekspansjonsring,pga at stålhylsa ikkje gir etter på samme måte som messing? men nå vet eg ikkje koss 223 hylsene ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Dette må jo være ypperlig mat for vepr'n i 308 nå som jeg akkurat gikk tom for 7,62x51 :S Noen som veit hva J&F tar for disse i 308?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan melde meg inn i 30-06 klubben. Har testet 150 skudd. Funket bra for meg. Og et bonus er at du får hele standplass for deg selv etter en 5 skuds seire. Smeller noen infernalsk og sidemannen blir helt sveiseblind av stikk flammen :lol:. Smellet og stikkflammen er vist som casandberg sier. P.g.a saktebrende krutt.

Hadde med meg en jegeraspirant som på skytebanen. Og han har aldri ledd så godt i hele sitt liv av ansikts utryket til de ved siden av meg på standplass.

Kommer til og kjøpe mer bernaul ammo til våren og sommerens skyting.

Link to comment
Share on other sites

Da var den første pakka med russersmell sendt i blinken, og førsteinntrykket var slett ikke verst. Med øreklokker på var det ikke lett å avgjøre om det smalt mer enn normalt, og flammekastertendensene så jeg ikke noe til. Jeg var mer opptatt av å sikte enn å studere ildspruten. Men jeg skal nok fyre av et skudd bare for å se hvor mye flamme det blir. Men flere andre bekrefter både dunder og brak og flammekaster, i hvert fall på større kaliber.

Presisjonen vil jeg ikke si noe skråsikkert om ennå. Blant annet ser jeg at stokken ligger innpå løpet. Men førsteinntrykket er i allefall lovende.

Berdanhettene var greie å få ut. Jeg laget bare en dor med ei avkappa synål boret inn eksentrisk. Men om det blir noe lading eller forsøk på det, får tida vise. Det blir jo også et spørsmål om diene liker dette.

Takk for all hjelp til dere som kom med innlegg, det var interessant lesestoff, Festlige historier var det også.

LeifR.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en fordel med stålhylser som dukker opp når man skal rydde på standplass.

De kan plukkes med en magnet i enden av en pinne eller noe sånt slik at selv en blind skytter får med alle hylsene sine hjem.

 

Jeg husker en artikkel i guns & ammo fra 80-tallet der de var på besøk hos en skyteklubb i St. Petersburg eller et sted der borte deromkring.

Det første som slo forfatteren var at det ikke var en tomhylse å se når de kom til innendørsbanen. Det andre var at det var veldig bra skyting selv om de bare hadde Toz kaliber ,22" å skyte med. Dette anså han som et resultat kommunismens kontroll over individet.

Etter skyting ble han overrasket da han innså at stålhylser og en magnet i enden av en "Wire" ryddet hele banen på et par minutter uten å rote masse støv opp i lufta.

Det var ikke alt der borte som var kommunisme, det var folk med hobbyer, dårlig råd og praktisk sans mener jeg å huske at konklusjonen var.

Det er ikke alltid upraktisk med stålhylser.

Skyt og be happy :idea: .

Link to comment
Share on other sites

Etter hvor mange skudd?

Differansen på bernaul til 1,3kr og UMC til 3kr blir 1,7kr pr smell.

Hvis løpet holder i underkant av 1500smell er du ca i balanse på et nytt løp til en AR 15.

Men jeg putter ikke Bernaul i SIG`en nei

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg slakta ei patron i 223, og resultatet er som følger:

Lakkert stålhylse.

5mm berdanhette

Nesten full patron med krutt.

Forkobret stålmantel (prøvet med magnet).

Blykjerne.

 

LeifR.

 

 

Au..au..au...stakkars løp som blir fôret med dette!

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en liten test hær med knipetanga. Remington UMC kneip jeg over med ei hånd. Barnaul måtte jeg bruke en del mere krefter på,men gikk greit. Forsvarets miljøammo ble det så vidt merke i selv om jeg klemte med begge hendene. Så er ikke så veldig skeptisk på løps slitasje med Barnaul. Med tanke på prisen så er nok den lille ekstra slitasjen værdt det.....

Og jeg tviler sterkt på at man kan komme opp i det slitasjeområdet som man får med miljøkula til forsvaret med Barnaul.

Noen som vet om hvordan kula i wolf er?

Link to comment
Share on other sites

Søker en i ulike nettsider, får en mange ulike svar om stålammo er skadelig. Ikke vet jeg. Men er det ikke slik at mye militærammo er av stål uansett? I automatvåpen raper en vel fort unna tusen skudd når det først gjelder? Hvor lenge varer pipa i et militærvåpen? kan noen si noe om det?

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig det ikke er like skadelig som forsvarets miljøammo, men allikevel - sammenligne ammunisjon med forsvarets ammo er i utgangspunktet ikke ett bra tegn, og for det andre - skyte stål mantel gjennom børsa får det til å gå frysninger gjennom riflingene. Brrr!!

Link to comment
Share on other sites

På 70 og begynnelsen av 80 tallet var forsvarets ogivale Geco 9mm regnet som den absolutt beste feltpatronen.

Kan ikke si jeg noen gang har hørt noen påstå at denne ammo slet løpe fortere en med ren bly kobber prosjektiler.

Det paradokse mot det dere synser om forkobret stålmantel var at denne 9mm ammo var produsert på samme måte.

Har problemer med og se at lavlegert jernmantel ovretrokket med koppermantel vil slite nevneverdig på løpet kontra ren bly og kobberprosjektiler.

Forsvarets miljøammo på den annen side har stålkjerne som ikke på noen måte komprimeres når prosjektilet passerer løpet, derav den unormalt tykke kobbermantelen.

Link to comment
Share on other sites

stål kjerne
Nå har jeg slakta ei patron i 223, og resultatet er som følger:

Lakkert stålhylse.

5mm berdanhette

Nesten full patron med krutt.

Forkobret stålmantel (prøvet med magnet).

Blykjerne.

LeifR.

I stand corrected :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...