Jump to content

Riflevalg **NY AVSTEMNING** **NYTT DILEMMA**


sirhitalot

Hvilken rifle  

167 members have voted

  1. 1. Hvilken rifle

    • Browning A-Bolt 2 Stainless stalker
      75
    • Tikka T3 Laminat Stainless
      92


Recommended Posts

Vil takke alle som har biddratt til forige avstemning og de gode argumentene dere har postet i tråden under!

Nå har alt har koket ned til disse to alternativene:

 

Browning A-Bolt 2 Stainless stalker

Tikka T3 Laminat Stainless

 

Leste at Browningen var en av de mest rustfrie riflene, samt at den hadde svært god presisjon og slitestyrke, og den har alle de småtingene som T3en har i plast i metall, noe som er et pluss... Burde jeg likevel gå for T3en pga laminatstokk og evt. andre detaljer? Vill ikke ende opp å angre kjøpet i ettertid, da det trolig blir en veldig god stund til jeg kjøper ny rifle, siden jeg nå begynner på det beinharde studentlivet:)

 

Ønsker et par ord om hvorfor du har stemt det du har stemt, om du har prøvd begge, en av dem eller har hørt andres erfaringer.

takker for svar!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt tikka t3, rett og slett for at det er aallt for mye plastikk.

Personlig hadde jeg nok tatt en remington, fordi jeg har to remington selv og er svært fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på stokken, men underbeslag og den hetta som sitter bak på sluttstykke.

Vet det er mange som har mista sluttstykke i gulvet og den hetta sprekker.

Har slettes ikke noe imot synt stokker, jeg har to rifler med det selv

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde en Winchester Super Shadow Norway i .308. Den var lett og bære, lite rekyl og god demping.

Skjøt gode samlinger og hadde trepunktssikringen som M70 er kjent for. Jeg var veldig fornøyd og byttet

den kun fordi jeg ønsket et annet kaliber.

 

Remington 700 har jeg nå. Riktignok en SPS, men regner med at låsekassen er ca lik. Den er ikke så

forsegjort som Winchesteren, mener jeg, men den gir et intrykk av å være enkel, solid og driftssikker.

Den er også veldig lett å finne customdeler til.

 

Remington Seven. Den har jeg ikke eid, men jeg kikket på den i butikken og den fristet noe voldsomt.

Søt liten sak, og dersom du ikke har sett på den i butikk, så anbefaler jeg på det varmeste og ta en tur

til forhandler og prøveholde den litt! :D

 

PS!

 

Winchesteren får du mye rimeligere her: http://www.beverensport.no/

Link to comment
Share on other sites

rem seven!!! enkelt og greit.

 

Hadde eg Hvist det eg vet idag for 8 år siden hadde eg kjøpt det som min første rifle i 7mm-08Rem.

Det du må tenke litt på er jo også kalibervalg, da f.eks rem seven ikke tar patroner som 6,5x55 og 30.06.

 

men som Chiefen sier:

Den billigste, bruk det du "sparer" på kikkert og montasjer

 

Undersøk hva du kan få tak i brukt. De fleste brukte rifler er i tipp topp stand og da har du ekstra kapital til å bruke på god optikk(eller kjøpe ei rifle til)

 

Ser det er mye brukt tikka T3 på finn(lurer på hvorfor??? :) )

Link to comment
Share on other sites

Tror trådstarter bør få bestemme selv om han vil ha plaststokk eller ikke, så vi trenger neppe en debatt om det.

Ligger f.eks. en Remington Seven her http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16814780

 

Men en ny Super Shadow til snaue 5500, hadde jeg hatt problemer med å holde meg unna.. :wink:

stalker, hvor fant du en ny super shadow til 5500?

Link to comment
Share on other sites

:roll: Trådstarter ber om erfaringer og i den sammenheng har du bidratt pent lite. At du er "fornøyd" forteller ihvertfall meg svært lite. Hvorfor er du fornøyd, hva er ditt sammenligningsgrunnlag, kort sagt, hva er dine erfaringer. Når du drar det ned på et "heia trestokk" nivå, så blir det for banalt. Jeg, og jeg tror mange med meg, gir beng i om du er alegirsk mot plaststokker. Virker som du er mest opptatt av å skyte inn en setning i hver eneste tråd her for tiden. Vil anbefale deg å konsentrere deg littegrann mer om kvaliteten i det du skriver og littegrann mindre om innleggstelleren. :!:
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så er jeg ingen stor fan av plaststokker, så derfor anbefalte jeg T3 laminat.

Og jeg skrev desverre ikke en halv side om hvorfor, dette måtte jo noen benytte annledningen til å si noe på så jeg får prøve og skrive et litt lengre og mer utfyllende innleg. Dette gjør jeg for trådstarters skyld, ikke for de som måha noe på andre :wink:

 

Grunnen til at jeg liker og anbefaler t3 laminat er for det første: den har trestokk og rustfritt løp og kasse.

for det andre syns jeg børsa er lett og hendig. Sluttstykke gangen er glatt og fin, avtrekket er bra og børsa leverer topp presisjon rett fra eska! (har skutt samlinger på 20mm +-, uten at det er gjort noe med børsa!) Det syns jeg er bra.

 

uansett hva du velger; LYKKE TIL! :mrgreen:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Min stemme gikk til Ruger. Smidig og velbalanserde rifler som er solid laget. Trepunktsikring som låser hevarmen. Rifla har mauserutdrager som er noe av det sikreste som er laget av sluttstykker. Sluttstykke gangen til Ruger kan være noe rå og lurvete i begynnelsen, men det går seg til med litt olje og noen ladegrep. En avtekkjustering er kanskje noe du må gjøre på en Ruger. Måtte det på mine rifler, men det er ofte noe en må gjøre på rifler i den prisklassen. Rifla har innstøpte klakker i låskassen og kikkertringer følger med på kjøpet av riflen. Et meget stødig og solid system som er lett å ta av og på. Presisjonen på mine Ruger rifler skal jeg heller ikke klage på.

Tikka: Altfor mye plast på vesentlige deler.

Remington: For min del liker jeg ikke å jakte med en rifle som har en sikring som ikke låser hevarmen.

De tre andre skal jeg ikke uttale meg noe om. Har prøvd noen winchester rifler og de likte jeg forsåvidt godt.

Røssler og Smith & Wesson har jeg aldri holdt i.

Link to comment
Share on other sites

Av de nevnte; personlig erfaring med Remington Mod Seven og Ruger Hawkey.

 

Mod Seven liten og nett, men med så kort løp og lett vekt ble den litt "vimsete" å skyte med.

 

Ruger Hawkeye, solid, robust, bruksvåpen samt alt det andre som Falk nevner.

Uten tvil mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer på remington model seven ss på betingelsen at du dura-coater løpet litt faderlig fort 8)

Et blinkende løp i skogen har jeg aldri sett vitsen med :roll: Ser jo de åpenbare fordelene med rustfritt, men bare tanken på drømmebukken flyktende i vill panikk holder meg borte fra det iallfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Browning A-bolt Stainless Stalker er vel også en slager når det gjelder allværsrifler?

 

http://wingevapen.no/index.php?id=3708

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69508

 

Jeg har en i blånert utgave i 308win. Stokken er ganske god å holde i pga duracoat-belegget. Den føles ikke like hardplast-ut som en del andre plaststokker i samme prisklassen.

 

Som de fleste andre rifler til 10k så kan en skyte samlinger mindre enn 20mm med disse også :shock:

Bilde089.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig erfaring med Tikka, diverse modeller av Remington og Ruger av de nevnte.

Hvis driftsikkerhet er et poeng er jeg ikke i tvil om at Ruger er den desidert mest driftsikre.

Dette er basert på mange års bruk, samt den enkle grunn at Ruger er bygd på mauserprinsippet.

 

Hver gang dette spørsmålet dukker opp seiler T3 opp som den store favoritten.

Er grunnen at det er førstegangskjøpere som "skryter" av rifla si, eller er virkelig Tikka T3 (og da i 6,5x55 og gjerne med Conquest sikte) blitt den norske "folkerifla?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes trådstarter bør slutte å høre på mer eller mindre velfunderte "XXX ruler/XXX suger"-uttalelser og ta seg en tur vekk fra tastaturet for å klå på børser. Da kan han finne ut hvilket av alternativene som er riktig for ham, for dette blir mye et spørsmål om smak. Sjøl kan jeg bare ikke fordra Remingtonutdrageren (men ikke begynn å diskuter saklig om det ;) ), så Remington er ikke et alternativ for meg. Men det kan likevel være et riktig valg for trådstarter.

 

@seawolf: Når det gjelder Ruger kontra Tikka samt T3 og førstegangskjøpere, kjøpte jeg ikke min T3 som første rifle. Jeg var faktisk på nippet til å kjøpe en stainless Ruger, men så fikk jeg den i hendene. Den ga ikke meg den der "vil ha"-følelsen, men jeg fikk uklare følelser for en T3 jeg fikk i handa. Antakeligvis først og fremst pga. avtrekket. Ergo kjøpte jeg T3. At du liker Rugeren bedre enn Tikkaen er nok bare fordi vi er forskjellige, ikke nødvendigvis fordi den ene er "bedre" enn den andre. Men siden T3 har ei god, kaldhamret pipe og et meget godt avtrekk rett ut av boksen, gir den (og Zeiss Conquest) god "value for money" og er ei pakke som man ikke må mekke, håndspålegge og stenke med vievann før børsa går meget godt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke uengig med deg sako 30-06 at Ruger trenger en smule "håndspåleggelse" for å bli optimal. Imidlertid har jeg stor sans for disse riflene og liker de godt.

Til min skabelon passer de som hånd i hanske og spesiellt liker jeg mauserutdrageren, det integrete kikkertfeste og stokkfasongen.

At de ut av eska ikke kan måle seg med diverse europeiske våpen når det gjelder glatt avtrekk og sluttstykkegange er en kjennsgjerning.

 

Jørund Lien sier også at et amerikansk matchløp tilsvarer et europeisk standardløp og et amerikansk standardløp vil bli skrotet av en europeisk fabrikant. Vel...han om det.

Jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med å få mine amerikanske rifler til å gå godt, det seg være Winchester, Remington, Kimber, Savage eller Ruger i diverse modeller og kaliber.

 

Enhver er salig i sin tro, og det gjelder nok i stor grad denne gamle gubben også :)

Link to comment
Share on other sites

@sirhitalot : Jeg har både Tikka, Rem 700 og Winchester. Riktignok ikke de samme modellene som du nevner her, men så stor forskjell tror jeg ikke det er. Noen i sortblånert uførelse og en rustfri. Velger du en av disse riflene får du ihvertfall en som fungerer hver gang. Jeg har aldri hatt noe trøbbel med mine. Om du velger blånert eller rustfri er opp til deg. De som sier at de "blinkende" rustfripipene skremmer så mye dyr har sansynligvis ikke hatt en sånn selv. Det "blinker" like mye/lite i en blankpusset blånert pipe.

Siden du skriver elgjakt,rådyrjakt og muligen stort fjærkre, vil nok 6,5x55 eller .308 være ett godt valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For 12-13000.- totalt hadde jeg hadde kjøpt en BRNO ZG47 i nystand av arms-ammo.no med en Zeiss 2,5-10x50 Classic fra XXL ( 5990.- ) på toppen. Dette er en kombinasjon det er vanskelig å slå kvalitetsmessig med et budsjett på 30000.- hvis man velger andre rifler og kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Når du har fuglen eller elgen i siktet, så betyr det lite om stokken eller noe annet er av plast. Da skal rifla funke.

 

Du får mye rifle i en Tikka uansett hva man måtte mene, og det er ei bruksbørse fremfor noe annet som du stort sett kan stole på. Går bra gjør den også.

 

Om du vil betale 3,4,5 tusen ekstra for å ikke ha en plastbøyle, plastmagasin eller en dustete plastkopp bak på bolten så er jo det et valg, men det er ikke sikkert du får noe bedre rifle for det.

 

Det du betaler ekstra for er en 'feeling' og av hvordan du mener en rifle skal vere, men det er ikke ensbetydende med at det er så mye bedre rifle.

 

Faktsik så kan en syntetisk stokk ha mange fordeler som at du kan vekte og avballansere børsa som du vil ved å legge blylodd inn i kolben. Usynligt, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sjekk pvas.no , riktignok ikke i rustfritt men en kompis kjøpte den i 3006 og er bra fornøyd. Kikkerten er ikke mye å skryte av i den pakken men det går jo fint å oppgradere senere.

 

Eneste minuset som jeg ser det med den rifla er magasinløsning, presisjonen var hvertfall meget bra i 3006..

Link to comment
Share on other sites

Har nå to alternativer... Begge alternativene har Zeiss Classic 2,5-10X50 kikkertsikte, og koster ca. like mye, det er:

 

Browning A-bolt 2 Stainless stalker

Tikka T3 Laminat SS

 

begge i .30-06...

 

Leste at Browningen var en av de mest rustfrie riflene, samt at den hadde svært god presisjon og slitestyrke, og den har alle de småtingene som T3en har i plast i metall, noe som er et pluss... Burde jeg likevel gå for T3en pga laminatstokk og evt. andre detaljer? Vill ikke ende opp å angre kjøpet i ettertid, da det trolig blir en veldig god stund til jeg kjøper ny rifle, siden jeg nå begynner på det beinharde studentlivet:) takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også den Browningen, men falt tilslutt på Tikka T3 Lite. Dette fordi Browningen, med plasstokk, hadde et pistolgrep som ikke passet meg. Grepet var klumpete og rart.

 

Prøv dem!

 

Det eneste jeg angrer litt på er at jeg gikk for 6,5x55 og ikke 308W. Børsa har til nå kun blitt brukt til storvilt, og ønsker kort løp med demper. Da er 6,5x55 ikke så egnet. Men er veldig fornøyd med Tikkaen. Plast bryr jeg meg ikke om. Skal ikke bruke den som slagvåpen likevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter Stingsilda med hensyn til å prøve før du kjøper, for vi er alle forskjellige.

Har A-bolt med syntstokk, og pistolgrepet med svell i håndflaten er helt supert,

synes jeg. Men ikke dermed sagt at det passer alle.

 

A-bolt har forøvrig en veldig god stokk, lite plastfølelse der i gården! T3 tør jeg

ikke uttale meg så mye om, har bare så vidt tuklet på en slik. Men husker at

stokken til A-bolt skilte seg fra alle de andre jeg prøvde, deriblant T3'en.

Link to comment
Share on other sites

kjøp browningen! har denne selv og ville aldri valgt en tikka forran denne.

den ruster aldri, har en utrolig solid låsekasse, kun 60 graders hevearmsløft, og et kort sluttstykke for 308W. har også et duracoated stokk som sitter godt i armen og gir god stødighet.

 

du får det du betaler for ++++

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville nok helst gått for en Browning , de dette er god og sikker børse.

Har ikke helt sansen for Tikka T3 p.g.a. de ulike plastdelene.

 

Er (som vanlig) enig med SAKO 30-06 at dette er en meget god børse, og at du får en "skytemaskin". Tikka T3 er en av de beste børsene du kan få til en OK pris.

Mine motforestillinger mot T3 er rent "subjektive" og har ingen gode "saklige" grunner for å ikke kjøpe denne. Ville heller valgt en Tikka T3 enn en Ruger :shock: , da tikkaen er en bedre skytemaskin.

 

Ville uansett sett på en Remington SPS, eller Savage da dette også er gode børser.

 

Av kaliber ville jeg valgt 308win da du skal på elgjakt.

 

ellers ville ge sett på denne:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

 

Husk at du skal finne det våpene som passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med begge 2 og har godt inntrykk av begge våpnene men et minus med tikka`n er stokken er hul og det høres godt vis du er borti noe i skogen på smyg ell lingnende og minuset med browning er litt lav kolbe men koster 2000kr så er den justerbar, er egentlig et must vis en har "stor kikkert". Far min har browning og den har fått mye hard handtering men er like fin og kjempe presisjon. Er gode våpen bruksmesig med driftsikerhet og presisjon.

 

Har du vurdert røssler titan 6 ss? Har en selv å stor fornøyd fås i lings å.Er byttepipesystem lik sauer og fungerer godt.

Sjekk våpenhuset nygaard er importør men har mange forhandlere rundt om. ligger i 10 000kr klassa. så er vel litt dyrere men da har du en stokk og kikkert og kan ha x antal løp med forskjelig kaliber :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...