Jump to content

Tikka vs. Howa vs. Remington


Snokum

Recommended Posts

På tide å høre med ekspertene..

Jeg kommer iløpet av sommeren til å kjøpe min første rifle, i kaliber 308.

Har kompiser som vet hva de prater om, som mener mye og som mener vel.

Men det skader aldri å få flere meninger om temaet.

 

Jeg skal ha lyddemper på, og sånn sett bør ikke våpenet være blandt de aller tyngste i utgangspunktet.

Rifla bør ikke koste allverden, både Howa og Remington er prisgunstige.

Men hva er best i forhold til kvalitet og presisjon?

Howa har sin 1500, Remington har 700, begge i utallige varianter. Hva bør man gå for av de respektive modeller?

Er det noen utgaver jeg bør styre klar av? Jeg har f.eks lest av Howa Hogue har en litt myk stokk hvis en skal bruke tofot?

Jaktdepotet kjører for tiden kampanje på både Tikka T3 Light og Hunter, og sånn sett vil også disse såvidt smette under pristaket.

La oss si at øvre grense for rifla uten ekstrautstyr er 8000 kroner.

Jeg leser her inne at T3 Light har i overkant mye plast, gjelder dette også Hunter? Hva er forskjellen bortsett fra syntet/trestokk?

 

Regner med at det finnes like mange forskjellige meninger som det finnes brukere her inne,

og her setter jeg muligens i tillegg merkefantastene opp mot hverandre...

Men kan noen hjelpe? :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha 308 er det helt klart fordel med kort kasse. Tror howa og remington levere det(?)

En ting vet jeg helt sikkert og det er at tikka ikke gjør det.

Tikka t3 light fks. er et veldig lett våpen. men som andre sier, det er litt mye plast. Har tikka t3 selv, en laminated stainless. Er kjempe fornøyd med børsa, den er i 6,5*55 så derfor har det ikke noe å si om det er lang kasse, for det måtte jeg ha hatt uuansett.

 

Det som er av plast på t3 riflene er; magasinet, avtrekkerbøylen og boltmuffa.

Og en ting til med t3, den har rekylklakk av aluminium og det hører jeg noen ialefall med litt kraftigere kaliber ikke liker.

 

Hvis du prøver søke funksjonen så vil du også finne mye info om hvert enkelt våpen. Er skrevet endel om både tikka, remington og howa.

Lykke til med valget! :D

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Hei

kan bare svare deg ang. tikka som eg har kjennskap til, det er nevnt tidlegere her problemet med rekylklakken i alu. satte inn en ny i rustfritt kostet meg 400,- får sikkert billigere visst en leter. blei hakk i aluklakken etter noen hundre skudd med 3006.

Plasten har eg ikkje hatt noe problem med ser det er endel som har problem med hetten på sluttstykket den sprekker visstnok. er en egen tråd om dette problemet.

Når eg kjøpte tikkaen så hadde vel eg samme problem som deg (luksusproblem) med mange fabrikat og velge mellom tenkte og på remington og howa men fant ut at tikkaen passet meg best,ett stort pluss for supert avtrekk og meget glatt boltgang samt presisjon rett ut av esken.

Howaen hadde eg overhode ingen kjennskap til annet en tester i diverse forum, endel ting og tang der som gjorde at eg valgte bort den.

Billige remingtonrifler valgte seg selv bort etter å sett endel problemer med klikk og knekkte tennstifter.

Men ikkje sikkert du kommer frem til det samme for inni er vi jo ikkje like :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rent objektivt så er det hipp som happ hva du velger av disse til normal jaktbruk. Subjektivt: Remington.

 

Mitt tips er at du drar til diverse butikker. Kjenner på og prøver både nytt og brukt. Kanskje du har mulighet til å prøve noen av dem og.

 

Min erfaring er at jeg aldri blir fornøyd. At jeg alltid finner noe annet jeg kunne tenkt meg, noe annet som frister mer enn den jeg har, etc. Derfor blir mitt valg Remington fordi det er den rifla av de overnevnte som det er mest custumdeler til. Noe som gjør at du etterhvert kan bygge rifla opp mot idealvåpenet...

Link to comment
Share on other sites

Tikka...joa. Greie rifler men mangler sjel etter min mening, og de plastduppedittene kunne de spart seg for.

Howa...nja. Ser egentlig ingen grunn til å velge en rifle lagd i Japan :)

 

Jeg ville uten tvil gått for en Remington 700 og sørget for å bedde den skikkelig. Det kan du gjøre selv for noen hundrelapper og litt instruksjoner som du blandt annet kan finne her på kammeret.

 

Skulle du ønske å gjøre mer med rifla etter hvert så finner du et hav av deler/stokker/løp til Rem700.

 

Budsjettet ditt så syns jeg det er litt lite med tanke på at du også skal ha lyddemper. Du bør legge noen (minst 3) tusenlapper i et godt kikkertsikte! Igjen finner du mye bra brukt og til en grei pris. Lyddemper kan du også få tak i brukt vis du er litt tolmodig (kjøpte en Br T8 demper brukt for 1800 kroner selv sist uke. Demperen var så si ubrukt). Montering av demper koster 500-750 kroner avhengig av hvilken børsemaker du bruker.

 

Mitt råd er derfor en Rem 700 og en god kikkert! (Helst brukt) Så bedder du den og setter demper på når du har pengene til det. Ikke kjøp en "drittkikkert" til 2000 kroner som du bytter om noen år. Den feilen har jeg gjort 3 ganger nå, og fra nå så blir det kun kvalitetskikkerter som Zeiss, SB eller de bedre Leupold siktene.

 

Livet er for kort til å skyte med kjipe våpen og dårlig optikk :)

Link to comment
Share on other sites

Tikka...joa. Greie rifler men mangler sjel etter min mening, og de plastduppedittene kunne de spart seg for.

Howa...nja. Ser egentlig ingen grunn til å velge en rifle lagd i Japan :)

 

Jeg ville uten tvil gått for en Remington 700 og sørget for å bedde den skikkelig. Det kan du gjøre selv for noen hundrelapper og litt instruksjoner som du blandt annet kan finne her på kammeret.

 

Skulle du ønske å gjøre mer med rifla etter hvert så finner du et hav av deler/stokker/løp til Rem700.

 

Budsjettet ditt så syns jeg det er litt lite med tanke på at du også skal ha lyddemper. Du bør legge noen (minst 3) tusenlapper i et godt kikkertsikte! Igjen finner du mye bra brukt og til en grei pris. Lyddemper kan du også få tak i brukt vis du er litt tolmodig (kjøpte en Br T8 demper brukt for 1800 kroner selv sist uke. Demperen var så si ubrukt). Montering av demper koster 500-750 kroner avhengig av hvilken børsemaker du bruker.

 

Mitt råd er derfor en Rem 700 og en god kikkert! (Helst brukt) Så bedder du den og setter demper på når du har pengene til det. Ikke kjøp en "drittkikkert" til 2000 kroner som du bytter om noen år. Den feilen har jeg gjort 3 ganger nå, og fra nå så blir det kun kvalitetskikkerter som Zeiss, SB eller de bedre Leupold siktene.

 

Livet er for kort til å skyte med kjipe våpen og dårlig optikk :)

 

Tikka rifler mangler sjel skriver du, og Remington er altså en rifle med sjel?? :lol::roll:

 

Lurer og på om du kan utdype grunnen til at du ikke anbefaler Howa, at den er lagd i Japan er absolutt ikke en god nok grunn. Howa riflene går fantastisk bra uten noe som helst jobb, muligens bare en avtrekksjobb men det må du ta på en Remington og.

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med med en Ruger M77. Her får du en rifle som består av stål og er fri for plastdeler. Ruger har en trepungtsikring som låser hevarmen. Dessverre gjør ikke Remington sine rifler det. Ruger leverer med kikkertringer til sine våpen. Et dønn solid system som bare er å sette fast på de integrerte klakkene på rifla. Her sparer du litt penger. Ruger er smidige og solide rifler med god funksjonssikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

For å ta Howa i forsvar lenker jeg atter en gang til denne testen: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16439

Testen kan være litt irrelevant, for hvem jakter under slike forhold, kan man spørre. Men når man kan velge ei børse med større sikkerhetsmarginer, jevnt over minst like god presisjon og pris - blir valget enkelt for meg. Selvfølgelig kan en Remington være superduper, og dessuten fins jo en drøss med aftermarket-deler, men jeg er iallefall storfornøyd med mine Howaer! -Kanskje grunnen til at det er dårligere stelt med aftermarket-deler til Howa er at de ikke trenger disse..? :lol:

 

Ninjatillegg: bare resultatene http://www.testfakta.se/img/2007/8/23/16464.pdf

Link to comment
Share on other sites

Remington lager som du sier mange 700 rifler. Den største forskjellen mellom de ulike modellene er stokken og lang/kort kasse (avhengig av kaliber). En standard SPS er et godt utgangspunkt, BDL om du vil ha trestokk. De nye plaststokkene er for myke etter manges mening, men de fungerer sikkert ypperlig til jaktbruk. Du kan også stive av stokken selv om du ønsker.

 

Jeg har ikke noe imot Howa rifler, men de virker så anonyme for meg. De har som du nevner HK416 gode priser, men det er liksom ikke noe med de riflene som tiltrekker meg. Dette er jo en subjektiv anbefaling. En jeger er sikkert fornøyd uansett om han velger Howa, Rem eller Tikka.

 

Når det kommer til sjel så har remington en lang og god historie. Remington 700 var jo blandt annet standard skarpskytterbørse under Vietnamkrigen inntil den ble erstattet av Win mod 70 i 30-06. Det at 700 modellen fortsatt er en av de mest populære riflene blandt skarpskyttere/politi og titusenvis av jegere er ikke uten grunn. Det er rett og slett en solid og presis rifle med et enormt potensiale. Har du en Remington 700 mellom hendene vet du at akuratt en slik rifle har tusenvis av andre mennesker stolt på med livet! :)

 

Nå må jeg presisere at jeg er litt spesielt interessert i akuratt denne rifla, og en Rem 700 blir mitt neste prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert stemme. Husker bare fra boken til Carlos Hatchcock hvor han liker rekkevidden til 30-06 patronen, men savner den gamle børsa si. Remington hadde faktisk en Rem700-Vietnam utgave på spesialutgivelse for noen år siden. Denne skulle være helt lik den de brukte under krigen, men var vel kun i salg i en liten begrenset periode for noen få år siden.

 

edit: sorry for OT, men det er jo litt relevant i forhold til topic :)

Link to comment
Share on other sites

Tikka vs. Howa vs. Remington=Grønt vs. Rosa vs. oker eller hva det var.

 

Smaken er som baken. Oftest delt, av og til med en kvise.

 

 

Det er ikke bare bare, valg mellom likevedige produkter suger. (jamfør Vinglepetter/Fjordland)

 

Remington er nett, lett og grei. Sannsynligvis presis.

 

Tikka er lettere, har bedre presisjon (i hvertfall med sine beste ladninger)(OObs: personlig synspunkt, ikke fasit)

 

Howa er minst like presis som Tikka, tyngre enn Remington og har dårligst avtrekk.(dette stemme ikke altid, :wink: Gjør det bare vanskeliger å velge :twisted: )

 

Er ikke lett å velge, jeg hadde Howa i 223rem, solgte den og kjøpte en Tikka T3.??

 

Tikkaen er mer presis med de ladninger den liker, dårligere på gjennomsnitt.

 

Den er lettere, Lengre og har mye bedre avtrekk.. +plastdeler her og der. (som faktisk virker)

 

 

Skriver ikke dette for å gjøre det lettere, mer for å forklare hvor vanskelig det faktisk er.

Du må selv prøve, hva betyr mye for DEG?.

 

Prøveskyt alt du kan, lån rifler av alle du kjenner, finn ut av hva DU vil.

 

En tung Howa med laminat stokk og Zeiss kikket er flere kilo tyngre enn en plastTikka med en nett Nikon.

Eller omvent.

 

 

Lang eller kort låskasse, avtrekket bra, før eller etter børsemaker besøk, lett våpen eller tungt og stabilt?. Trestokk eller myk nylon som eventuelt må skiftes?

 

Erfarne våpenkjøpere snubler i alle disse valgmulighetene, ferskinger går lett på trynet :lol:

 

 

 

Howa: Tung, presis, trenger avtrekksjobb.

 

Remington: Lettere, bedre avtrekk, grei nok presisjon. (dette er selvsagt individuelt uansett merke)

 

En SPS er ikke nødvendigvis ett godt utgangspunkt, det er ett biligt..

LTR er bedre, tyngre, dyrere.

 

 

Tikka: Lett , presis. Desverre kun med lang låskasse og plastmuffe og magasin i plast.

 

 

 

Håper ikke jeg har vært til hjelp, det skal nemlig ikke være enkelt :twisted::twisted:

 

Om du skulle komme til å velge feil, kan du jo heldigvis velge om igjen. Slik lærer du att erfaring koster :D

Link to comment
Share on other sites

Billige remingtonrifler valgte seg selv bort etter å vært standplassleder en stund og sett endel problemer med klikk og knekkte tennstifter.

Dette tror jeg ikke er et vanlig problem med remington. Du må ha hatt utrolig flaks for åha opplevd dette flere ganger.

Har eid og skutt med remington siden slutten på 80-tallet og sett og prøvd noen fler og aldri sett eller opplevd tilsvarende.

Har faktisk ikke opplevd at utdrageren har blitt ødelakt selvom dette er en svakhet med remington.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det er ikke lett å velge. Derfor ender man som regel opp med å kjøpe en børse og drømme om den neste. Etter du har kjøpt den neste kommer du ikke til å få sove skikkelig før du har anskaffet enda en... Og slik går nu dagan :wink: .

 

Symptomene er velkjent for de fleste og diagnosen kalles "havesyke" :wink: .

 

Jeg har hatt både Remington og Howa. Personlig foretrekker jeg Remington. Antagelig skyldes dette at jeg har hatt flere Remington, men kun en Howa. Sistnevnte ble jeg aldri fornøyd med; den hadde ikke den presisjonen som mange skryter av. Ikke på langt nær. Antagelig fikk jeg en "sitron". Remington riflene har stort sett vært presise, men ikke "perfekte" før det har blitt foretatt en del justeringer. Det lar seg være bytte av stokk og/ eller justering av avtrekk. Den siste riflen jeg kjøpte var en SPS Varmint i .223. Jeg er vel egentlig fornøyd, men den er meget kresen på ammunisjon. Noe samler den under 15mm (beste samling) med og annen ammunisjon blir spredt godt utover. Forskjellen mellom det som går bra og det som går dårlig er mildest talt enorm.

 

Selv om min erfaring med Howa ikke er den beste, så har jeg planer om å bestille meg en Weatherby Vanguard Sub MOA Varmint. Dette er ikke noe mer enn en "opphora" Howa med presisjonsgaranti.

 

Tikka har jeg liten erfaring med, men det ser ut til å være en del som er storfornøyde og noen som opplever problemer.

 

Jeg tror ikke at det ene eller andre fabrikatet vil være så mye bedre enn de andre. Gå i "tenkeboksen" og bestem deg for hvilken børse du synes er mest tiltalende i forhold til dine behov og magefølesen. Kjøp den børsa, kos deg og drøm om den neste :wink: !

 

Lykke til uansett valg :D !

 

Mvh Marius.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for engasjementet, folkens!

Jeg ser nå at det muligens vil bli enda litt vanskeligere å bestemme seg enn antatt.

Interessant at så mange har så positive følelser rundt Remingtons produkter, det var jeg egentlig ikke helt forberedt på..

Heldigvis er jeg ikke forutinntatt hva merker angår, jeg er åpen for alt.

Det betyr at jeg f.eks ikke ekskluderer Howa utelukkende på grunn av at den produseres i Japan, som en lenger opp i tråden anbefalte.

Sånne argumenter betyr lite for meg, kvalitet og presisjon er det jeg ser etter.

 

Stålende respons her, fortsett gjerne diskusjonen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv to remington 700. En lang kasse og en kort. Den lange er av gammel typen hvor sikringa låser hevarma, den er det satt on nytt løp i for det gammle ble utskutt, kalibret er 7mm rem mag, har super presisjon i den. den andre som er en med kort kasse og originalt remington løp i 243 win i er jeg også strålende fornøyd med. Det eneste negative er sikringa som ikke låser hevarma. Begge har originale avtrekk som er supre etter min mening.

Så remington er et bra merke prisen tatt i betraktning

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg ikke er et vanlig problem med remington

Tror heller ikkje dette er et problem som representerer remington og dette skjedde bare såvidt eg husker med billige våpen blei vel solgt for rundt 3000.-

Blir kansje litt feil å sammeligne våpen til rundt 3000,- (rimmligste remington og howa) med ett våpen som er dobbelt så dyrt som tikkaen er?

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er jeg ikke forutinntatt hva merker angår, jeg er åpen for alt.

Det betyr at jeg f.eks ikke ekskluderer Howa utelukkende på grunn av at den produseres i Japan, som en lenger opp i tråden

 

Faktisk kan det være et kvalitetstegn at det produseres i Japen i stedet for USA. Jeg er veldig fornøyd med at mine to Browninger har blitt produsert på Miroku-fabrikken i Japan og ikke i USA. Amerikanske fabrikkarbeider har vel ikke akkurat den samme yrkesstoltheten som de hadde før. Er vel kanskje derfor billige Remington modeller har fått så mye tyn og. Jeg eier min andre Remington nå, og jeg valgt det igjen pga alle mulighetene jeg har med custumdeler.

Link to comment
Share on other sites

At noen antyder at japansk produksjon på noen måte skal stå tilbake amerikansk virker underlig på meg. Japansk produksjon er vel stort sett kjent for høy kvalitet og med fokus på detaljer. Japan har jo som kjent lange tradisjoner når det kommer til bearbeidelse av stål.

Link to comment
Share on other sites

Subjektiv mening;

At våpenet er produsert i Japan bør heller være et kvalitetsstempel enn en bakdel. Hvilke(t) bilmerke er det som er det mest driftssikre? Når det kommer til USA produserte varer er det ofte av mer "blandet drops". Se eksempelvis på mye av det som produseres/lages/selges i USA -"bruk og kast" produkter - også store deler av bilparken (som produseres i USA). Har aldri selv hatt Remington, men vil anta (og betrakter personlig) rimelige Remington våpen som "bruk og kast" våpen kvalitetsmessig, dog i solid innpakning.

 

EDIT: Glemte at jeg har en Remington 870 express (som nettopp er kjøpt inn for "røft" bruk under jakt på sjøen, til "bruk og kast" hvis det viser seg å ikke holde veldig lenge).

 

På den annen side bruker jo ofte anerkjente børsemakere Reminton kasser når de lager mer eksklusive custom våpen, og de dyrere Remington riflene er vel også av bedre kvalitet/finish enn de rimeligste.

 

Blir kanskje litt det samme som med Leupold kikkertsikter; meget solide,- men ikke like gode optisk som europeisk optikk.

 

Har ellers Tikka T3 godt fornøyd. At noen ikke liker plast - respekterer det - men en smakssak. Plager ikke meg. At våpenet med den første (og eneste) fabrikk-ammoen gir stabile 3-skuddsgrupper på 17-18mm, har glimrende avtrekk, er lett og smekkert osv. setter jeg imidlertid stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

å sammenligne japanske våpen og japanske biler er mildt sagt ett skudd i blinde! hvem er det som lager amerikansk bil (GM/chevy) i dag? jo japsene ;) bilene er ikke blitt bedre fordi, bare holdt seg i pris eller blitt rimeligere (utenom i norge selsagt). for å si det sånn så er den eneste fordelen med at noen ting er produsert i japan at det er rimelige.

at amerikanske våpen er bruk å kast vil jeg ikke si meg enig i. ser jo bare her på forumet at det er folk som har hatt sine remington 700 i 15-20 år og først nå har fått problem med utkast el.

ikke at noen av de andre våpnene er noe dårligere, men syns bare det ble litt negativt rundt remington for det er virkelig holdbare våpen og dyrere remington bruker samme kassene som rimeligere modeller som sps. det er bare spart inn på ting som blånering, stokk osv.

Link to comment
Share on other sites

"hvem er det som lager amerikansk bil (GM/chevy) i dag? jo japsene ;) bilene er ikke blitt bedre fordi, bare holdt seg i pris eller blitt rimeligere (utenom i norge selsagt)."

 

Eh.. Eksempel på Chevrolet som er laget i Japan?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen tror at en Rem 870 er "bruk og kast", så tror jeg de blir skuffet. Med et minimum av vedlikehold varer den lenger enn skytteren :D Når det gjelder valg av rifle, så har jeg hatt en Remington og har nå to Howa. Jeg er ihvertfall ikke i tvil hvilken jeg liker best. Nemlig Howa. Men det handler nok mer om personlige følelser enn noe annet, tror ikke rem eller tikka er noe dårligere. Til vanlig jaktbruk tror jeg alle varer livet ut.

Link to comment
Share on other sites

"hvem er det som lager amerikansk bil (GM/chevy) i dag? jo japsene ;) bilene er ikke blitt bedre fordi, bare holdt seg i pris eller blitt rimeligere (utenom i norge selsagt)."

 

Eh.. Eksempel på Chevrolet som er laget i Japan?

 

alt av motor og drivverk på chevrolet med duramax er isuzu. så der har du ett eksempel på chevy lagd i japan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
"hvem er det som lager amerikansk bil (GM/chevy) i dag? jo japsene ;) bilene er ikke blitt bedre fordi, bare holdt seg i pris eller blitt rimeligere (utenom i norge selsagt)."

 

Eh.. Eksempel på Chevrolet som er laget i Japan?

 

alt av motor og drivverk på chevrolet med duramax er isuzu. så der har du ett eksempel på chevy lagd i japan.

 

Jeg har blandt enkelte chevyfrelste hørt at nettopp Duramax er blitt så mye bedre, og med færre feil :lol:

 

Om det stemmer vet ikke jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke bare og si at remington er lett og howa tung osv. Dem leveres jo i mange utførelser så da blir det fort feil. men som det sies så er det forskjellig smak og bra er det. Nye remington leveres med anna avtrekk bland annet nå, og det er vist nok bra, avtrekket er jeg ikke imponert av i howa,like greit og bytte det med en gang.og en må jo og sammenligne pris på di forskjellige riflene. Utdrager på remington er ikke en børsemaker lengi om og bytte heller. Tikka synes jeg er for mye plast for min del.og den er dyr i utgangs punkte. Jeg hadde vurdert ei brukt rem 700 bdl-eller howa 1500 brukt og så bytta pipe og avtrekk, da garantere jeg deg ei børse du blir fornøyd med,og ikke blir det så veldig dyrt heller

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Min erfaring med disse riflene etter å ha holdt/sikta med de i butikk, er at tikka t 3 og rem 700 ble altfor tynn å holde i. Fikk ikke sikkerlig grep på front grepet, fingerne møttes ved løpet- noe som resulterte i følelsen av spinkelhet.

 

Howa 1500 light var bred og "masulin" å holde i. Ga et godt grep og god følelse for meg.

 

Prøvde også Howa 1500 houge men fikk litt "myk" følelse, god å holde i ja, men "klebete" hang i jakka blant annet, kansje en vanesak. Også hørt at kolben på houge`n blir myk å montere 2 fot på.

 

Blir Howa på meg men om det blir light eller houge har æ ikke klart å bestemme meg for enda.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte rifle for en tid tilbake ble jeg anbefalt Tikka fremfor Remington i den prisklassen jeg hadde sett for meg.

Ifølge børsemakeren jeg snakket med var Tikka et bedre valg mtp presisjon fremfor Remington, som var masseprodusert på samlebånd. Skulle man ha en Remington i samme sjiktet måtte man over i "customrifler", som igjen er mye dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med disse riflene etter å ha holdt/sikta med de i butikk, er at tikka t 3 og rem 700 ble altfor tynn å holde i. Fikk ikke sikkerlig grep på front grepet, fingerne møttes ved løpet- noe som resulterte i følelsen av spinkelhet.
Weatherby Vanguard, samme mekanisme, men bedre justert avtrekk enn noen Howa kan ha. To stokk alternativer eller bestille fra statene.
Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har en Tikka T3 Lite i .30-06. Han er kanonfornøyd med sin. Samler fort vekk 20 mm samlinger sånn helt uten videre og har gjort det fra han plukket den ut av esken. Ok, så er det "plastic-fantastic", men liker man det, så liker man det!

 

Har så vidt prøvd en Browing A-bolt selv, i 6,5x55, som en annen kompis har. Den tror jeg faktisk jeg ville valgt foran Tikkaen om jeg skulle valgt pga stokken. Synes det er en mer behagelig stokk på Browningen, ikke så hard plast. Bør kanskje tittes nærmere på sammen med de tre i overskriften?

 

Tikka kan vel neppe bli feil. Utrolig mange kjøper det. Jaktriflenes svar på Toyota Corolla! Om det er lang eller kort låskasse, javel? Hva så? Har det så mye å si det da? Det viktigste er at skuddene sitter der de skal hver gang, og det klarer Tikka. Og det gjør sikkert Howa og Remington og...

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelse......smaken som baken....

For det første så har jeg en Tikka og En schults, og jeg er fornøyd til det bruk dem er tiltenkt.

Tikka'n kommer ikke i nærheten av den riflefølelsen som man har i en schultz, men tikka'n går veldig

godt for pengene og det er ei bruksbørse fremfor noe.

 

Å velge en Browning fremfor en Tikka om jeg skulle skifte, er fordi jeg liker magasin løsningen bedre,

og alt ellers er i stål. Den har også ferdig gjenget løp for demper fra fabrikk. Ett hakk opp liksom

i kvalitetsfølelse, men det er ikke dermed sagt at den ville gå noe bedre.

 

Å velge en Schultz er mye av det samme ovenfor + avtrekket på schultz er helt suverent. Kjøpte

børsa da man fikk løpskifte til samme pris som man måtte betalt for en remington eller tikka.

Altså systembørse for samme pengene som man måtte brukt på noe annet.

 

Det er mye man kan anbefale eller synse om. Til og med Røssler stod som et intressant alternativ engang.

Tipper det også er suverene børser til sitt bruk.....med løpskifte til og med til samme pris som

både tikka, remington og howa.

 

Tilslutt så blir alle anbefalinger helt uviktige, fordi det blir det som passer trådstarter å holde i som tilslutt bør gjelde.

Dem funker alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

tre-laminat-plast-kompositt (skjefte)

"rust mindre" - blånert stål

tung - lett

skjefteform

løst magasin - fast

mulighet for toppmating - magasin må ut

kort kasse - lang kasse - "universal"

Tykt løp - tynt løp

God presisjon - mer "labil" presisjon

Er skjeftet skikkelig beddet? - må bedding påregnes

justerbart avtrekk - ikke justerbart

Avtrekk jevnt over godt - må man påregne nytt avtrekk

Pipeskift - ikke pipeskift

 

osv. (listen ovenfor kan utvides).

 

Er egentlig bare å finne ut hva man vil prioritere, og forsøke å finne et våpen som tilfredsstiller best mulig innenfor budsjettrammen,- eller eventuelt kjøpe flere typer våpen ("spesialvåpengarderobe")

Link to comment
Share on other sites

Ja, smak og bruksområde har mye å si.

 

Har både Tikka T3 ss i 6,5 x 55 og S&L 97DL 6,5 x 55 i våpenskapet, begge av nyere dato.

 

Begge samler bra med fabrikkammo. (fått til 13mm samlinger med S&L og 17mm med Tikka med Norma Oryx fabrikk). S&L løpet liker ikke Norma Target(?), men spiser Norma FMJ like godt som Tikkaen.

 

Tikkaen er "rustfri", er lettere, en mer hendig rifle. S&L er mer solid, betydelig tyngre. Metallarbeided på S&L virker godt kvalitetsmessig, med unntak av et magasin som virker "blikkboks" og er skranglete som døra på en gammel Mazda. Tikkaen har en "grovere" overflate med flere maskineringsmerker. Begge avtrekk er meget gode. Det samme er boltgang. S&L muliggjør pipeskifte (hvor ofte gidder man det?). Faste rembøyler på S&L er litt irriterende. Beddingen på S&L er bra. Tikkaen er mer "plast", men presist går det okke som.

 

Hvilket ville jeg hatt hvis jeg måtte velge ett av dem i den konfigurasjonen jeg har nå (6,5 x 55)? Et spørsmål jeg ofte har stilt meg selv.

 

Tror jeg hadde beholdt T3-en, spesielt dersom det er snakk om bevegelig jakt en regntung dag i bratte Vestlandslier. Var tanken å sette i et "friskere" løp, ville jeg valgt S&L. S&L virker mer solid, bortsett fra at treverk som kan vri seg og stål som ruster lett er en bakdel. (Ingen av mine våpen har rustet, men antar vanlig blånert ruster lettere enn "rust mindre" stål).

 

Det er ellers mer "plast" på Sako Quad enn på Tikka T3 - noe å tenke på for de som tror alt fra Sako er så mye bedre enn Tikka grunnet mindre plast...

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var den classic uten løpskifte, men nå har dem vist endret litt i programmet sitt, så

jeg vet ikke om classic også nå har løpskifte. Jeg har den DL97.

 

Det eneste jeg kan sette fingeren på er litt mager blånering. Så måtte jeg bruke dremmelen litt

på kanten av magasinet med den 285 grain Mega patrona. Da buttet spissen på kula i kanten og

ble ikke løftet opp i kammeret. Tok 5min og fikse, og så var alt ok. Engang hadde dem et tennstift

problem, men det er fikset. Man kan lese om det på schultz sine sider.

 

Ellers er det en fantastisk børse med nydeligt avtrekk. Samme løpfeste prinsipp som Sauer 202,

med untak av en skrue mindre. Kan skifte løp og stille knepp, og kan ha en god følelse for at

man er rimelig på plass (pleier alltid sjekke likevel, men har ikke enda fått overaskelser).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...