Jump to content

Mauser 7.92 ???


freeeed

Recommended Posts

Da har nok ei børse gått i arv.

 

Kjøpt av min farfar og hengt på veggen fram til 1975, deretter stått i skapet til min far fram til dags dato. I følge min far var den ubrukt når den ble kjøpt en gang på 60 tallet. Kun skutt når den har skiftet eier, altså 3 ganger.

 

Kan noen våpenkjennere fortelle meg hva slags mauser dette er. I våpenkortet står det kun "Mauser 7.92"

 

Har prøveskutt den med tankte på ombygging, god samling på skuddene. Men det frister mer med et nytt våpen.

 

Er dette noe og samle på? Er det salgbart?

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er definitivt ikke noen Brno. Merkingene på kassa viser "modell 1924", "Kongeriket Jugoslavia - mil. tekn. fabrikk Kragujevac" (Kragujevac er en by i Serbia, hvor det stadig bygges våpen, kjent som "Zastava" i Norge) så i hvert fall låskassen må være jugoslavisk. Den er sannsynligvis bygget mellom 1929 (Fram til da het landet "Kongeriket av serbere, kroater og slovenere") og 1941 (Da kongeriket Jugoslavia opphørte å eksistere).

 

Jeg har lite peiling på jugoslaviske mausere, men disse har visst det:

 

http://parallaxscurioandrelicfirearmsforums.yuku.com/forums/84

 

ETA: Kikket litt rundt, det ser ut som om du har en jugoslavisk kavalerikarabin M.24, med originalt remfeste som visstnok har blitt fjernet fra ganske mange av M24ene i forbindelse med senere overhaling. Mulig at den børsa kan ha en viss verdi for en samler.

Link to comment
Share on other sites

Bygger man om en original 7.92 Mauser, er det noe som ikke er helt på sin plass mellom øra :!:

 

Bygger du om den, og borrer i stålet så er du igang med tradisjonen å ødelegge et stykke våpenhistorie, og et NYDELIG våpen :!::!:

 

PS! Våpenet funker utmerket til jakt, i den stand det er nå :wink:

 

 

Du kan jo sette på en kikkert. Men HUSK: IKKE BORR I VÅPENET :!:

 

Kjøp heller en "Montere i baksikte-montasje". Da trenger du ikke å borre i våpenet. Du skrur bare ut baksiktet, og monterer montasjen i samme sporene som baksiktet.

 

Har selv en slik montasje på min 7.92 Mauser (En tysk k98) og er meget fornøyd :D

 

En original Mauser er en utmerket "elg-dreper" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kralevina jugoslavia står det jo på kassa. Og model 1924. Kralevina jugoslavia betyr det jugoslaviske kongedømme. Kralevina direkte oversatt kongedømme

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en "Montere i baksikte-montasje". Da trenger du ikke å borre i våpenet. Du skrur bare ut baksiktet, og monterer montasjen i samme sporene som baksiktet.

 

Har selv en slik montasje på min 7.92 Mauser (En tysk k98) og er meget fornøyd :D

 

Er det denne ?http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=780185

 

Vet det finnes noen andre der skinna går lenger bakover, men vet ikke hvem som selger dem.

Link to comment
Share on other sites

Litt synsing etter litt (veldig) kjapp research: Børsa der er antagelig den minst vanlige av de jugoslaviske mauserne, jeg tør ikke si sjelden.. M24 ble laget i 100-tusenvis, men kavalerikarabinene var nok i mindretall (De skulle tross alt til eliten :mrgreen: ). Mange gikk tapt under krigen, og mange ble ombygget til M24/47 etterpå. Så selv om den neppe er unik, så er den ikke helt vanlig, og ser jo ut til å være i fin stand i tillegg.

 

Før du setter drillen i den/selger den til noen som vil sporterisere, ville jeg testet samlermarkedet for interesse. Det må jo være noen som samler på mauservarianter og/eller jugoslaviske våpen der ute. Du blir neppe rik, men burde kanskje få litt startkapital til ny børse.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en "Montere i baksikte-montasje". Da trenger du ikke å borre i våpenet. Du skrur bare ut baksiktet, og monterer montasjen i samme sporene som baksiktet.

 

Har selv en slik montasje på min 7.92 Mauser (En tysk k98) og er meget fornøyd :D

 

Er det denne ?http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=780185

 

Vet det finnes noen andre der skinna går lenger bakover, men vet ikke hvem som selger dem.

 

Nei, denne. viewtopic.php?f=24&t=16596&hilit=mauser+scout

 

Montasje og kikkert sitter nå på børsa. 4 cm. samling på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

 

Før du setter drillen i den/selger den til noen som vil sporterisere, ville jeg testet samlermarkedet for interesse. Det må jo være noen som samler på mauservarianter og/eller jugoslaviske våpen der ute. Du blir neppe rik, men burde kanskje få litt startkapital til ny børse.

 

Takker for alle innlegg, artig at man klarer og finne ut så mye. Min farfar samlet på våpen etter krigen, så det kan nok stemme at dette ikke er noe tradisjonell mauser han har hatt på veggen.

 

Du skriver at jeg bør teste samlermarkedet, noen tips til linker, tlf nr el. som jeg kan ta kontakt med for å få en takst på mauseren?

Link to comment
Share on other sites

Tjah, du kan jo begynne her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=36

 

Og her:

 

http://www.nvhs.com/page.php?29

 

Håper jeg ikke gir deg falske forventninger, jeg har som sagt fint lite peiling. Men jeg ble litt sjarmert av mauseren din, ettersom jeg en gang har hatt en viss profesjonell interesse for Jugoslavia. (Nok til å lære litt av språket..)

 

9,3x62 SL: En M48 ville for det første selvfølgelig ikke være merket med Model 1924, for det andre hatt et kommunist-jugoslavisk riksvåpen på kassa, for det tredje ikke vært merket med "Kongeriket Jugoslavia" og for det fjerde ikke hatt de reimfestene og det ubeskyttede kornet som freeeeds børse har. Jeg er 99% sikker på at det er en M24 kavalerikarabin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har visst fått et usunt oppheng på denne rifla, men M24 har ca 1/4" / 5mm kortere kasse enn en tysk M98, jeg ser den kalles "short action large ring" og/eller "intermediate action". Jugoslavene kjøpte inn M24-type rifler fra FN i belgia med samme kortere låskasse og tsjekkiske Vz 24 for å supplere egenproduksjonen. (Ikke så rart at en poster forvekslet dem) Produksjonsutstyret og opplæring på dette i Kragujevac kom visst også fra FN i Belgia.

 

I tillegg har noen eller alle jugoslaviskproduserte M24 en proprietær forlenger på pipa bakover i låskassa og sluttstykkehode tilpasset dette. Du kan jo kikke etter dette også, sammenlign med en "vanlig" mauser hvis du har tilgang? (Det betyr i så fall at du må ha en annen bolt eller en custom pipe om du skal pipe om...)

 

Et tips er forresten å søke etter M24/47, ettersom disse ombygde/overhalte børsene har blitt solgt for lommepenger i statene, og det dukker opp mange flere treff enn om du bare søker på M24.

 

Endret for å fjerne faktafeil & svada

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...