Jump to content

Kappe flutet løp?


VeT|Us

Recommended Posts

Jeg har en børse med 26tommers flutet tykt løp, som jeg synes blir litt for lang, og litt for tung.

Har lyst til å kappe løpet på 20tommer istedet.

 

Problem: Hvis jeg kapper løpet på 20 tommer kommer det til å se vanvittig lite estetisk ut at flutene slutter helt ute ved løpet.

Dette har jeg derimot funnet en løsning på, ved å gjenge løpet, og få lagd en gjengebeskytter i samme finish og diameter som pipa har.

 

Men!

 

Jeg har hørt mye rart på diverse forum om å kappe en flutet pipe.

Noen hevder det ødelegger presisjonen totalt, andre hevder det blir bedre.

Andre hevder at flutede løp aldri må kuttes..

 

Osv osv osv.

 

Hvem har erfaring eller kunnskap om dette?

Er det frarådelig?

Ødelegger jeg potensielt en børse som leverer ned mot 7-10mm samlinger?

 

VeT|Us

Link to comment
Share on other sites

Nå vet man jo aldri sikkert hvordan presisjon er etter en modifisering av løpet.

Vi en liten gjeng i min omgangskrets som har kappet, dreid og flutet utskutte banesauerløp og vi har vel ikke hvert borti å ødelegge den presisjon som var i løpet. I de fleste tilfeller ble den bedre og i et par tilfeller langt bedre.

 

Jeg kan ikke se at man ikke skal kunne kappe et tykt løp som vil få flutene helt ut til munning. Det vil se snålt ut men vil ikke bli et problem. Med å montere en gjengebeskytter som du er inne på, vil det se bedre ut men skal ikke være nødvendig.

Kjør på.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Jeg har ei fluta 270 pipe til kapping nå, for å slå nye gjenger til demper.

Smeden som skal gjøre jobben har ingen betenkligheter utover estetikken.

Sit.Rap. kommer.

 

Morten

 

Tar denne opp igjen.

Har du fått noe erfaring med hvordan det ble på rifla di? presisjon osv?

har en kompis som vil kappe og gjenge sin Weatherby Ultralight for demper, denne har som kjent veldig tynt løp, som er flutet. Derfor interessert i dine erfaringer på dette, uten at jeg hvet HVOR tynt løpet ditt er men....

 

Håper på svar.

Link to comment
Share on other sites

Mårn

 

Jeg har en weatherby ultralight i 308. som jeg har kappa til 50cm løp, gjenga og satt på en tmm5 demper..

Kan ikke se noe til at presisjonen har blitt dårligere, når jeg tar av demperen syns jeg nesten den har blitt bedre etter kappinga enn originalt...

Men så er vel ikke akkurat den ultralighten kjent for å ha den beste presisjonen, men jeg syns den har grei nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Her er ei Sako Finnlight i 308 jeg nettopp har gjenga for et medlem her inne.

1-7.jpg2-5.jpg

 

3-3.jpg4-2.jpg

 

5-2.jpg

 

Gjengene blir etterhvert M14x1,5, her er målet 14.03mm.

Ikke helt optimalt, men gjengene var bestemt av eier på forhånd.

6-1.jpg

 

7-2.jpg

 

Gjengebeskytter, prøvde å få det til å se ut som pipa ikke var gjenga,

men pga at bunnen på flutene måler ca 12.5mm og toppen på gjengene er 13.95 er det ikke mulig.

8-2.jpg

 

Brukte en tapp med negativt slipte skjær for å ikke skjær bort godset i toppene på gjengene de første 5-6 millimetrene.

9-2.jpg10-3.jpg

 

11-2.jpg12-3.jpg

 

Frekk børse, sånn passe misunnelig på denne må jeg si! 8)

13-1.jpg

 

Lengd med demper er samme som børsa var orginalt, nå med 42 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Har vore på 200 meter bana og testa den i kveld. Ikkje nokon seriøs presisjonstest. Det kjem seinare. Skaut liggande med reim (jegerstroppen) og samlingane med Norma jaktmatch var rundt 10-12 cm. Det same med og utan dempar. Ser ikkje ut til å vere treffpunktendring med og utan dempar (jippi!!).

Overraskande behageleg å skyte med trass den lette vekta. Artig munningsflamme utan dempar, reine flammekastaren!

Skal teste presisjon og ladingar etterkvart.

 

Så langt strålande fornøgd.

Link to comment
Share on other sites

Takker :D

 

Godt å høre bosnes, var veldig spent pga mytene som har vært rundt kapping av fluta piper, tror jeg hadde blitt litt lei meg om ikke børsa gikk godt.

Du får følge med litt fremover, litt usikker på om alubrystningen i demperen tåler at man drar den "for hardt" til mot "brystningen" på flutene.

Om flutene "graver" seg inn i brystningen på demperen så får vi lage en liten ring slik at begge deler får full støtte i brystningen.

 

Det ble mye brysting og fluting, men tror poenget kom frem :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...