Jump to content

Bergara BA13 take down


Tiurjeger

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Har blitt borte en del svar i tråden, ser jeg, så jeg får fortsette litt her.

 

Det ser ut som om den kjære Sako Vixen-rifla er på vei til ny eier, og siden jeg har ladekomponenter i bøtter og spann til .222, vil jeg fortsette med det. Har fått en forkjærlighet for denne lille, nusselige patronen, og en Bergara må jo være ideell rifle til denne.

 

I og med at det er ufattelig dårlig utvalg i linksrifler i .222, ser Bergara derfor ut som et verdig alternativ. Rifla må være nett og hendig da den skal være med på småviltjakt. Flere enn ett skudd om gangen føler jeg ikke behov for, og når man kan skyte med begge sider, er vel egentlig valget tatt. Jeg har nemlig en datter som skyter links og en som skyter høyre. Fruen er høyreskytter, mens jeg er links. Greit å bytte side etter hvem som skyter da. :-)

 

Et par ting lurer jeg imidlertid på. Take down-rifla kan plukkes fra hverandre på samme måte som en hagle, ser jeg på bilder. Hva med den "normale" varianten? Jeg føler ikke behov for å gi en femhundrelapp ekstra for TD-varianten i og med at jeg bruker en Vorn QRR-sekk og ikke trenger å plukke fra hverandre rifla under jakt.

 

Noen som vet hva vital del er på disse riflene? Vil anta at forskjeftet på TD-varianten kan være det, som på hagle, men hva med den andre? Eller er det noe mer omfattende som må gjøres med tanke på transport?

 

Har for øvrig sendt forespørsel om leveringstid på en vanlig variant med trestokk (om det er trestokk da. Det ligner i hvert fall) og 20" løp i svart stål. :-)

Link to comment
Share on other sites

Da blir det en vanlig BA13, i .222, med svart syntstokk og stainless pipe. :-) Ringte først Pedersens Vaabenlager, men så oppdaget jeg at Børselars også har, og da kan jeg reise og hente når som helst.

 

Billigste variant, men jeg føler ikke behov for Take Down og vil ikke gi over tusen mer for den. Et lite minus er for øvrig at man ikke enkelt kan plukke av noen vital del på en enkel måte. Vaier og lås blir greia under transport. Ikke noe problem egentlig da

 

Får hive i vei søknad førstkommende mandag! Tar jo litt tid her i Hedmark. Og så får en informere høvdingen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

I følge selgeren (selvsagt) skal det være veldig god presisjon. I følge han er pipene laget av Shilen. Har ikke peiling selv, men det hørtes da bra ut.

 

For øvrig gjenger de om fra 5/8×24" til 14:1. Kjekt det, for da slipper jeg å kjøpe ny demper.

 

Ellers, jeg viste bilde av den jeg skal ha til fruen . "Nei, nå får du gi deg med dette våpenstyret!" Fikk "Blikket" da jeg sa jeg faktisk har bestilt en... :forvirra: Ble litt bedre da jeg sa prisen, 5 500,-.

 

Men jeg kommer uansett til å savne drømmeprinsessa av ei rifle, Sako Vixenen... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...