Jump to content

Løpslengde på 6,5x55 med lyddemper.


gordon setter

Recommended Posts

Hvilken løpslengde anbefales på en rifle i kaliber 6,5x55 med lyddemper?

Jeg har lyst å få kappet løpet ned til 50cm, men blir dette kort på en 6,5x55, må jeg opp på 308 for å få et så kort løp og for å ikke miste for mye hastighet?

Synes rifle med 57 cm løp og demper blir langt.

 

Har på trappene en Tikka T3 som jeg helst vil ha i 6,5x55, men går for 308 om det ikke er å anbefale å kappe løpet så kort som 50cm.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt løpslengde - kruttbrenntid/lengde på 6.5, men min 308 er kuttet til 46cm og påskrudd en 10cm lyddemper. Ville ikke hatt noe lengre enn dette, men de nye hausken demperene skal visst gå inn og ned på løpet slik det bygger endel mindre fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge børsemaker som satte på min demper sa at med ferdigrulla ammo, så holder den ikke storviltkravet med 50 cm. løp. Jeg ble sterkt frarådet å kappe kortere enn 55 cm.

 

Men han påsto at med hjemmerulla ammo, så ville det ikke gå stort bedre, for det hjelper ikke å stappe på med mer krutt, for den rekker ikke å forbrenne det, før kula forlater løpet, og da er man jo isåfall like langt. Dette sa han, jeg har ikke erfart dette sjøl. 55 cm. løp er ikke så halvgæernt å bruke med Hausken demper, men det er klart at jo kortere det er, jo mer komfortabelt. Det er jo ikke til å stikke under en stol.

 

Skal du ned til 50 og kortere, så ville jeg ihvertfall valgt en annen kaliber å kødde med, enn 6.5x55. Men skal du bare jakte fugl og rådyr med den rifla, så er det jo bare å peise på :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lapua Mega 155 grs, v0 ~750m/s, 2284J på 100m.

 

Burde holde det?

 

 

Da er du farlig nærme grensa vel ? Det kan funke i ei pipe, men ikke i en annen. For å være sikker, så bør man kronografere sin egen rigg med nevnte ladning, for å være sikker på at det funker.

 

Mulig jeg tar feil, men det er ihvertfall my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo unektelig en betydning hvis man vill opptre lovlig. Alle skjønner at elegen ikke kommer å klager, men jeg for min del liker å ha marginene litt mer på min side da jeg jakter. Jeg hadde gått for 308 med den løpslengden trådstarter spør om, så bruker jeg 6.5'en også kun til papp, og den har 65 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Vel. det kommer jo helt ann på.

Jeg mener at 6.5x55 har mer enn nok potensiale for å brukes til all jakt fra trost til elg. Litt lavere hastighet kan faktisk være et stort pluss når en tenker på toppjakt med dette kaliberet.

Mange lader FMJ ned mot 700 m/s for skudd mot fjærvilt. Og ser en på varmint kuler som v-max og sierra varminter, får en flotte "frag bomber" med hastighet på over 900 m/s. Til feks bever, rev osv. Til rådyr får en flattskytende kuler med riktig vekt som stabiliserer veldig bra.

 

Nå skal jeg ikke påberope meg å sitte med de rette svarene, da jeg snakker kun fra egne erfaringer.

Jeg har selv en sako 85 i dette kaliberet, og løpet mitt er 50 cm. Så en bør jo kunne trekke noen paraleller til Tikkan :)

 

Eneste problemet er som nevt at om en selv skal vite at en holder kravet til anslagsenergi for storvilt, bør en kronografere. Det er jeg enig i.

Om elgen eller viltet merker forskjell, neppe. Og det har ingen praktisk betydning for deg som skytter, hastighetsreduksjonen er knapt merkbar.

Du vil få mindre rekyl med demper og bedre balanse når du kapper pipa. Samt at riggen ikke blir så lang. Alt dette er jo kun fordeler.

 

Jeg husker på SL var det en tråd om hvor mye teoretisk hastighet en mistet pr cm en kappet.... kanskje noen kan dra frem det igjen?

Link to comment
Share on other sites

Ble vanskelig dette, kjøper jeg 6,5x55 så vil jeg at den skal holde kravet til elg også.

Men 50 cm løp uten demper må jo gi en annen hastighet (lavere) en samme løp med demper på? Eller har det ikke noe å si med eller uten demper?

 

Eller vil det hjelpe noe å få kappet løpet på f.eks 53 cm i stede for 50 cm?

Link to comment
Share on other sites

Om løpslengde betyr så mye hvorfor vurderer du ikke en T3 i 308w? Tar du T3 lite så har du en kjempelett og fin børse som går godt. Kapp ned til 46 cm og kjør på en kort demper :)

Vil påstå det er nesten ikke noen praktiske forskjeller på 6.5 og 308W til vanlig jakt, og med demper er rekylen redusert også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Blaserpipe i 308 og 6,5x55. Har kappet 308 pipa lårkort og satt på demper. Denne pipa har vært brukt til all jakt i år. Kort og hendig i skogen.

308 med raske kruttsorter egner seg svært godt med kort pipe og demper.

 

6,5x55 pipa har beholdt sin standard lengde. Denne brukes til jaktfelt og papp.

Link to comment
Share on other sites

Min 6.5x55 pipe til Blaser R93 er kappet til 47cm. Har på en standard Hausken teleskop demper. Genialt verktøy i skogen! kort og hendig, totallengde rundt meteren. Jeg bruker ikke 6.5x55 løpet til elg, det er rådrykaliber for siden jeg har kraftigere saker til elgen, og jeg er topp fornøyd med 130 grains Nosler Accubond til rådyra, ladet til puslete hastighet. Men, i en annen tråd har jeg fått anbefaling om 44 grains N19 bak 140 grains MK kule. I flere våpen skal det ha gitt omtrent 810 m/s uten trykktegn. Altså klare kravene med god margin.

Dette er internett ladedata. Det vil si at de ikke er kvalitstssikret på noen måte, så metoden blir å starte godt under, og prøve seg frem. N19 krutt er valgt fordi det gir mye energi i korte løp, så dette bør være et utgangslpunkt om du vil prøve deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Men, i en annen tråd har jeg fått anbefaling om 44 grains N19 bak 140 grains MK kule. I flere våpen skal det ha gitt omtrent 810 m/s uten trykktegn. Altså klare kravene med god margin.

 

Du kan nok klare å nærme deg 800m/s med 470mm pipe og N19 krutt, men du må nok ha mere pepper i sausen en 44gr. Kula bør også være en konvensjonell jaktkule med bly, og ikke noe "boat tail" som stjeler volum.

Men og komme noe særlig over 800m/s klarer ikke jeg, uten at det har lyst RØDT på QL ganske lenge :D

Dette er prøvd i teori (QL) og praksis i en S&L med 47cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg at jeg tok turen inneom vaaben andresen her i Tromsø i dag, og der hadde de en Browning A-bolt 2 (ny modell) i kal 6,5x55 ferdig gjenget til lyddemper med 54 cm løp.

DEN rifla vil jeg ha, sammenlignet med Tikka T3 og den Browningen var bare nydelig, rett og slett en en skikkelig rifle, omtrent samme vekt som Tikkaen.

Men virket som gjennomsyret kvalitet i forhold. og prisen var ikke ille ca kr 10.000,- ferdig gjenget og med gjengekopp.

 

Har aldri noengang vurdert Browning før, men når jeg fikk klådd litt på de så var det jo virkelig lekre rifler, den jeg har lyst på er med sort syntstok og rustfrittløp, men den med trestokk var og nydelig, kjempefin stokk. Alle de de hadde var gjenget for demper med 54 cm løp, og gjengekopp.

Og beste av alt låskassen var tilpasset hver patron, den i 223 sa selger at var tilpasset patronen og var liten og lett, men denne hadde de ikke inne.... men skulle likt å sett den.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg at jeg tok turen inneom vaaben andresen her i Tromsø i dag, og der hadde de en Browning A-bolt 2 (ny modell) i kal 6,5x55 ferdig gjenget til lyddemper med 54 cm løp.

DEN rifla vil jeg ha, sammenlignet med Tikka T3 og den Browningen var bare nydelig, rett og slett en en skikkelig rifle, omtrent samme vekt som Tikkaen.

Men virket som gjennomsyret kvalitet i forhold. og prisen var ikke ille ca kr 10.000,- ferdig gjenget og med gjengekopp.

 

Har aldri noengang vurdert Browning før, men når jeg fikk klådd litt på de så var det jo virkelig lekre rifler, den jeg har lyst på er med sort syntstok og rustfrittløp, men den med trestokk var og nydelig, kjempefin stokk. Alle de de hadde var gjenget for demper med 54 cm løp, og gjengekopp.

Og beste av alt låskassen var tilpasset hver patron, den i 223 sa selger at var tilpasset patronen og var liten og lett, men denne hadde de ikke inne.... men skulle likt å sett den.

 

Er helt enig med deg hvis valget står mellom de to. A-bolten er vel ei børse som har fått ufortjent lite omtale her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt i allefall over 20 hjort med min 200STR med 47cm løp og hausken demper cal 6,5x55.Ingen ekstremladning.

Er ikke helt sikker men kan ikke huske å ha funnet igjenn en eneste kule. Samtlige hadde gjennomskyting. Mulig det er marginalt i forhold til anslagskravet men det virker ikke å ha noe betydning for viltet som blir skutt. Normalt er det ett lite utras på 10-50meter etter ett bogskudd.

Viss jeg skulle hatt kun 1 rifle til storviltjakt ville jeg nok valgt noe kraftigere skyts.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ok...

sitter med litt av samma spørsmålsstilling her nå

 

har ikke spesielt kontroll på grains osv.. da jeg ikke lader sjøl

 

men noen som kan fortelle meg om oryx og mega... ferdig fra butikk

holder kravet i en pipe på 47cm?...

 

 

bruker en tikka t3 (6,5x55) ... løpslengden er vel 57...

Link to comment
Share on other sites

dersom det er snakk om å jakte i Norge og at enn ser bort fra villrein på snaufjellet, så selv om du marginalt klarer kravet til annsalg energi på 100m så er den lovelig, og slikt som terenget er i store deler av norge så jaktes der på betydelig kortere hold enn 100m, ergo får du mer energi, så det skal gå bra. men klart, ligger du på grensen av kravet bør du ha det i bakhodet når du jaktet med tanke på avstand og størrelse på dyret.

 

selv har jeg fått kappet en 6,5x55 pipe til 47 cm men har ikke fått testet den enda, går ut fra det blir testskyting av den til helga.

Link to comment
Share on other sites

teleskopdemper som går helt inn til stokken.

Hvilket merke er det? Og har du kronografert børsa?

 

Det er en BR Reflex T-8 demper. har ikke kronografert børsta nei..

 

@Shem- Du sier at det er kappet 5 cm av pipen, dette sier meg noe, men ikke alt. Hva var lengden på pipen før du kappet :?:

I tillegg kunne det være ønskelig å få vite diameter på pipen og vekt på den biten du kappet av :?:

 

Tror pipa på t3 lighten er 57 cm.

15 mm i diameter.

vekten på biten som ble kappet av aner jeg ikke da det var børsemaker som gjorde det!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er det noen som har erfaring med kortere løp enn 47 cm i kal. 6,5x55?

Har begynnt å kappe mi løpet og er nå på 51 cm, men synes egentlig den er 10 cm for lang med demperen min på.

Totallengde er nå 118 cm.

Bli kanskje litt drøyt å kappe helt ned mot 40 cm løp, men hva med kanskje 43 cm?

Er klar over at jeg kanskje har feil kaliber, og heller burde hatt ei 308. Littt dumt å styre mye bare for å skifte kaliber, når jeg egentlig er godt fornøyd med børsa!

Med så korte løpslenge vil jeg nok ikke klare kravet til anslagsenergi på storvilt, men men, har da andre børser til det da.

Til rådyr, bever o.s.v går det jo helt fint.

Hva vil jeg kunne risikere å miste av hastigheter?

Hadde kanskje sett for meg å kunne klare ca 800 m/s med ei 120 gr. kule? Eller vil det nesten ikke bli noe fres igjen i det hele?

Link to comment
Share on other sites

Skogsøyjeger,

Med MRP og 120gr kule bør du kunne få oppmot 830m/s. Med N19/N550 rundt 800m/s - med 40cm løp. Tror nok jeg ville valgt N550/N19 type krutt og latt det være 790 om så var.

54grs MRP i det korte løpet vil nok se bra ut uten demper iallefall...

Iht. QL så klarer du akkurat 800m/s med 130gr kule og MRP.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for et kvalifisert og godt svar.

Da tippet jeg kanskje ikke så rent galt. Er jo faktisk enda litt igjen av kraft i børsa, selv om jeg da må gleme de største dyrene.

Noen kompromier må man jo gjøre.

Føler litt av gnisten av å ta denne rifla på jakt, faller bort når jeg må drasse rundt med den lange tunge greia. Da frister det heller å ta finnligten uten demper.....

Ser for meg det vil lyse litt opp i f.eks skumringen med 54 gr. MRP uten demper ja..

Viss jeg kapper den så kort, noe jeg heller veldig til å gjøre; så får jeg gjøre som en kompis av meg gjør: lar demperen "ruste fast".

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Akkurat bestillt meg en Sako 85 Finnlight i 6,5x55. Skal ha en A-tec TMM-4 på denne og lurer på om noen har noen erfaring med løpslengde på finnlight'en.

Veldig i tvil om jeg skal kappe til 47cm eller stoppe på rundt 50cm.

Kommer primært til å bruke denne på hjort. Og litt rådyr.

 

Håper noen har noen erfaringer her.

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk følgende beskjed av en børsemaker da jeg sa jeg ville montere en A-tec CTM4 demper på en sako finnlight 6,5x55 og kappe løpet litt for å ikke bygge for mye lengde

 

Du bør ikke kappe pipa på 6,5 rifla

1.Det gir dårligere utgangshastighet

2. Pipen er flutet og dette skaper problemer fordi man kommer inn på flutingen.

 

Jeg er sikker på at jeg har hørt om dette før, og vet om folk som har kappet løpet på finnlighten uten at det blir noe problem. Noen som har noen gode råd? :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk følgende beskjed av en børsemaker da jeg sa jeg ville montere en A-tec CTM4 demper på en sako finnlight 6,5x55 og kappe løpet litt for å ikke bygge for mye lengde

 

Du bør ikke kappe pipa på 6,5 rifla

1.Det gir dårligere utgangshastighet

2. Pipen er flutet og dette skaper problemer fordi man kommer inn på flutingen.

 

Jeg er sikker på at jeg har hørt om dette før, og vet om folk som har kappet løpet på finnlighten uten at det blir noe problem. Noen som har noen gode råd? :D

 

1: Riktig, men om du lader selv har du ingen problemer med å holde lovlig faktorkrav. Dessuten vil verken du eller viltet merke no forskjell på 10-20-30 m/s

2: Det er kun jåleri som tilsier at en ikke kan kappe innpå flutingen. Jeg har fluta løp på en av mine rifler og den er kappet og har lyddemper :)

 

Jeg har også en 6.5x55 sako (som nå er solgt) men den kappet jeg til 47cm og satte på demper. Ble mye mer hendig rifle, mer presis og med mindre rekyl.. Bråker mer uten demper, men har du demper skyter du vel alltid med det. Om du ikke har tenkt deg til polen eller no.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men er jeg nødt til å lade selv om jeg skal bruke denne på elg også? Skyter vanlivis med 30-06 Norma oryx 11.6 (?) grains kule - hva slags fabrikk ammo bør jeg bruke til 6,5x55´en om jeg skal kunne bruke den på elg og samtidig kappe løpet ihvertfall en del?

Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx 10,1gram, Alaska 10,1gram og Vulkan 10,1gram. Lapua Mega 10,1 gram.

 

Alle disse holder kravet til elg og er gode kuler.(er usikker på om Alaske og Vulkan finnes enda)

 

Ninja edit: Jeg har 52cm løp på min 6,5x55....Lader selv men kar testet ut fabrikk ammo også. ) grams kuler klarer jeg ikke nå kravet med :oops:

 

Men til småvilt og rådyr klarer jeg meg lenge med kuler i 100-130grains spekteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har kjøp en Tikka T3 Lite, kal. 6.5x55, og det er sikkert flere på kammeret som har den samme børsa.

Skal montere demper, men lurer da på følgende :

 

Er det noen som har noen innvendinger til hvor mye man kan kappe løpet uten av det har noe stor innvirkning på presisjon & kulebane ( annslagsenergi på storvilt? )

Løpslengde på våpnet idag er 57cm levert fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...