Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Tradisjonen fortsetter...

 

Hei fangstfolk :!:

 

Starter denne tråden nå før sesongstart fordi flere og flere allerede har begynt sine forberedelser til fangsten. Nye terreng, innforing, behandling av feller, studering av kart og lokalisering av trekkruter, målsetting og planlegging. Denne mår tråden har på en måte blitt en tradisjon her inne. Flere og flere har også deltatt på den uhøytidlige konkurransen, noe jeg synes er flott. De tidligere trådene er noen av de beste trådene på kammeret, [spør dere meg] de er rike både i tekst og bilder. Fortsett med dette :)

 

Regler for konkurransen:

 

1. - All mår skal være tatt i felle.

2. - Det er kun mår med dokumentasjon (bilde) som får automatisk lodd til trekning av premie,- 1 bilde = 1 lodd. De som ikke har bilde blir også lagt inn i fangstloggen, men uten lodd.

 

Fangstmann.noer nok en gang generøse å vil gi en premie til den lykkelige fangstmann/kvinne som vinner loddtrekningen. Nok en gang en Stor Takk til Fangstmann.no

 

Lykke til :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fangstloggen sesongen 11/12.

 

piniartoq: 41 stk 28 lodd.

olaf12: 38 stk 36 lodd.

røssler: 10 stk 9 lodd.

smyrmel: 9 stk 8 lodd.

HoltHunting: 8 stk 8 lodd.

aiwass: 7 stk 7 lodd.

skaubjønnen: 6 stk 5 lodd.

Gordonsetter:5 stk 5 lodd.

Hjortebu: 5 stk 5 lodd.

Jakt & Fiske: 5 stk 3 lodd.

fangstgutten: 4 stk 4 lodd.

Vømmøldalen: 4 stk 4 lodd.

Troll: 4 stk 4 lodd.

Big Duke: 4 stk 0 lodd.

Hunter71: 3 stk 3 lodd.

lekkim: 3 stk 3 lodd.

Aron1: 3 stk 3 lodd.

svartlin: 3 stk 3 lodd.

Reven: 3 stk 0 lodd.

pang: 3 stk 0 lodd.

EirikRF: 3 stk 0 lodd.

staberg: 3 stk 0 lodd.

Rayl: 2 stk 2 lodd.

Rapp: 2 stk 2 lodd.

Cougar: 2 stk 2 lodd.

bontveit: 2 stk 2 lodd.

Laha: 2 stk 2 lodd.

Onarh: 2 stk 2 lodd.

krissa1s: 2 stk 2 lodd.

skogsmann: 2 stk 2 lodd.

Fangstmannjomfru: 2 stk 2 lodd.

Ripp 90: 2 stk 1 lodd.

Jamt: 2 stk 1 lodd.

knutis: 2 stk 1 lodd.

Mikkel: 2 stk 0 lodd.

Husky: 2 stk 0 lodd.

NV1-4: 1 stk 1 lodd.

marcane: 1 stk 1 lodd.

terje s: 1 stk 1 lodd.

Dalen: 1 stk 1 lodd.

Reveenkemaker: 1 stk 1 lodd.

346xpg: 1 stk 1 lodd.

Bråkdalen : 1 stk 1 lodd.

robert: 1 stk 1 lodd.

Fuglejegerne: 1 stk 1 lodd.

Kbee: 1 stk 1 lodd.

taa_vegen: 1 stk 1 lodd.

Perpålsa: 1 stk 1 lodd.

trondmika: 1 stk 1 lodd.

Laastad: 1 stk 1 lodd.

ZastavaM70: 1 stk 1 lodd.

Småviltjeger'n: 1 stk 1 lodd.

Hjortjegern: 1 stk 1 lodd.

kvinnhering: 1 stk 1 lodd.

SniperElite: 1 stk 1 lodd.

Mikkelrev: 1 stk 1 lodd.

Krutt2: 1 stk 0 lodd.

M.D.M: 1 stk 0 lodd.

sortebill: 1 stk 0 lodd.

gvammsingen: 1 stk 0 lodd.

Predatorbekjemperen: 1 stk 0 lodd.

jullan: 1 stk 0 lodd.

 

Totalt registrert mår 2011/12: 228 stk.

Link to comment
Share on other sites

gleder meg masse til sessong start på fangst..

begynnte me fangst i fjord, å nå er jeg blitt hekkta.

tenkte å skaffe meg 3 haugen feller til. da har jeg 5 haugen, 5 kani å 8 conniber feller. så feller er det nok av.

men plasser hvor måren vandrer er det mindre me.. men finner sikkert flerr etter hvert:)

så i ferien skal set lages noen kasser til conniber fellen..

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette sortebill :wink:

 

Hvis du er usikker på fangstplassen, men har en god følelse så prøv deg frem litt med søtsaker rundt fangstplassen. Måren er som kjent begeistret for søtsaker, og slike "inforingsåter" fungerer best nå på sensommeren :winke1:

Link to comment
Share on other sites

tenker jeg må ut å kikke etter noen nye fangst plasser i ferien...

tenkte jeg måtte prøve å lage musse tette åtte kammer i tre kassene til conniber fellen..

vis jeg tar en halv liters flaske å kutter den på ca 10 cm å skrur den inne i kassa.. tro dere musa vill komme seg oppi til åte da eller???

Link to comment
Share on other sites

Hei Sortebill!

jeg prøvte plastflasketrikset i fjor da jeg hengte opp en avkappet flaske inni fella med åtet inni, det jeg dreit meg ut på da var at kassen var ikke lang nokk så fella slo borti flaska.:P Så dette fungerte ikke, var mye plaget med mus i fjor, renska åtet på et døgn..

 

I år så har vi satt fella horisontalt med oppgangsstokk, så har vi satt en aluminiumsplate under fella.. på denne måten kommer ikke musa seg rundt og inni kassen.. dette fungerer.:) Se bildene jeg har lagt link til dersom du ikke fårstår hva jeg mener..

Link to comment
Share on other sites

Hei alle fangstfolk! :D

 

Er ny her på kammeret, men har vore ein flittig lesar i sommar :winke1: Gledar meg stort til årets sesong som bli min første seriøse. Kom nettopp heim etter å ha vore instruktør i fellefangst på ein villmarksleir, og spenninga for årets sesong aukar! Har eit lager med Haugenfeller og Conibear som skal dyast til hausten. Har i år fått overteke fangstruta til ein erfaren fangstmann som ikkje kjem seg ut til skogs lenger, samt mine eigne plassar. Dette blir spennande! :D

 

Eg har DvD'en til Tom Krause om Mårfangst der han viser korleis han held mesteparten av mus vekke frå fella; han spikrar to spikrar gjennom kassa, ein på toppen og ein på botnen slik at han kan feste åtet mellom desse. Eg har ikkje sett denne metoden før, men kunne vore interessang å prøve ut..

Takk for alle desse fantastiske og lærerike trådane!

Håpar alle får ein flott fangstsesong!

Link to comment
Share on other sites

sånn nå var en kasse satt ut... litt små bitter av eple å honning ble lagt i får inn foring:)

blir artig å se om måren finner kassa.. laget oxo ett muse sikkert kammer til åte i kassene..

tokk en annanas boks, som jeg brukte en tupper boks åpner til å åpne boksen me. når du bruker den, kan du sette lokket på etter du har åpnet den. å laget masse små huller i den. å monterte den innerst i kassene. satser på det fungerer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå laget 3 kasser til 3 av conibear fellene mine. Materialet har ligget ute noen år i regnvær, de er ikke råtne men veldig grå og "vitret".

Den ene fella ble liggende ute noen dager og det kom en del rust på fella, er det noe jeg bør fjerne? da jeg kjøpte fellene mine får to år siden var det allerede behandlet med speed dip, har aldri brukt fellene før så det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe speed dip og behandle fellene?

Og et annet spørsmål, pleier dere å gni inn kassene/fellene med f.eks granbar, honning, maurtue osv....?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Rens fellene dine med kaustiksoda @ScooterEngan, og dye dem på nytt med f.eks Speed Dip. Du vil fort merke at rusten har laget små sår i stålet. Dette er bare positivt på nye feller, fordi da fester dyen seg bedre.

Jeg har alltid litt gammel maurtue liggende i en kasse hjemme. Gni dette inn der hvor du f.eks har ferske kutt i veden. Mulig jeg er helt anti-lukt, men jeg mener at i områder med begrenset mengde mår ville det være klokt å prøve så godt mann kan og ikke etterlate seg menneskelukt eller annen ukjent lukt for måren. På denne måten har ihvertfall DU gjort det DU kan for å ta stormåren. Statistisk sett får fangstfolk betrakelig mere mår i fellene sine når de er riktig behandlet.

Honning og granbar;- JA, hvorfor ikke !! Dette er velkjente og gode lukter for måren.

Smart tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ut første kasse der jeg har hørt at det skal være mår

10gftqe.jpg

Som dere kanskje ser så er det en naturlige oppgangsstokk. Dette blir første gang jeg driver med mårfangst, så har ikke så mye erfaring.

2h3o58p.jpg

Har gnidd kassen inn med maurtue og hatt litt honning inni og litt på oppgangstokken, har da tenkt å finne ut om det er mår i området og da eventuelt fôre måren gjenneom sommeren og høsten. Hvis åta er borte, hvordan kan jeg da vite om det er mår som har spist det eller andre dyr som mus og sånt....?

Link to comment
Share on other sites

Mårsaks er fullt lovlig til fangst :winke1:

 

Det at det stilles krav om "skilt" til bruk av mårsaks er nytt for meg. Jeg mener bestemt at dette kun gjelder ved revesaks !

Vær imidlertid uhyre påpasselig med bruk av saks der hvor det ferdes hunder. Jeg mener en slik saks må kasses inn ved bakkesett slik at ALT annet enn mår blir utestengt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nå ut i min andre sessong etter måren. I den forbindelse har jeg et spørsmål ang åte og luktstoff.

Mange bruker honning ol noe jeg tenkte å kjøpe inn etter hvert. Men har noen av dere prøvd melasse? Slik svart gugge som brukes ti hest? Sambo har 20 kg igjen etter hestene sine som kastes om ikke jeg kan bruke det.

Noen tips her??

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre! 35 kg Melasse koster 135 kr på felleskjøpet eller noe slikt. litt billigere ne honning for oss som må handle på butikken! Jeg har nå blandet 50/50 melasse og honning og skal ut å fore i kassene om litt. Jeg skal også henge opp et par kasser til nå så jeg har en rute å gå i vinter. Får jeg en eller to i år blir det lue! :-)

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

etter min erfaring er det bare mår og mus som "rensker" fella hvis det er honning i den.. Har hatt felle med viltkamera på i noen mnd. nå, og har hatt besøk i den nesten hver dag. Det vi har sett er at dersom det er honning og fiken eller lignende er det kun mår som går i fella.. Dersom vi har prøvt med kjøtt, kommer det fugler, ekorn osv.. Men dersom fella har stått lenge kan det jo kansje ha regnet bort eller smelta?

 

Vi har prøvd en del forskjellige åter, det som er aller best er: Honning, Fiken, Småfugler, ekorn..

 

Ting som ikke fungerer: Kyllingrester, bacon, rosiner, Store fugler(måke)..

 

Måren foretrekker søtt, eller ting som er naturlige å finne i skogen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En mår på meg, litt tidlegere en planlagt.

Skulle på rådyrpost og kjørte nesten i søvne. Så kom den fra et bolighus midt i sentrum og fremfor meg. Så den tok desverre kvelden litt for tidleg.

Noen som har en god forklaring hvorfor den er midt i sentrum ? Min teori er at den har gått seg vill. ( det var en unge ). Kanskje den har blitt jagt ut av revirhannen?

Det var forresten ei kjærring.

Link to comment
Share on other sites

Godt tips til åte som funker veldig bra. Tørre slagsider av hjort. Musa bruker evigheter på å spise det opp (det klarer den ikke da) og om du fester det skikkelig har måren noe å gnage på. Seigere enn tørrfisk. Når sesongen starter så la jeg i fjor bare til litt luktestoff (anisolje). Dette er meget effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Matring:

I år fekk eg litt over 600 per skinn.

Du flår og tørker skinna - pakkar dei inn i papp og plast (eg kuttar opp nokre pappkartongar og surrar rundt ein boss sekk) så sender du dei inn til:

Postboks 175 Økern,

0509 Oslo.

 

NB! Hugs å legge ved namn, telefonnummer og konto nummer :-)

 

I 2011 var auksjonen 7/4 (bruker å vere i starten av April) - så skinna må vere inn litt før det sidan dei skal sendes videre til Finland (der auksjonen er).

Link to comment
Share on other sites

nå går det fort til felle fangst på mår. er nå enda noen månder men men..

har 5 haugen feller stående i garasjen som er ferdig filt å justert:)

så de må plaseres ut i skogen snart slik att de blir lukt frie.

noen andre som oxo gleder seg til fellene kan spendes opp??

Link to comment
Share on other sites

600 per skinn hørtes bra ut. Hva er det som vektlegges når skinnene blir kontrollert?

 

Det som vektlegges er farge og lengde. I tillegg er det viktig att skinnet er skrapa reint for fett, og tilstrekkelig tørka.

 

Farge kan du ikkje gjere så mykje med. Men det er viktig å strekke skinnet ordentlig på tana så du får uttelling på lengde. Skraping av fett tar tid og er kjedelig men lukter skinnet ille så blir det gjerne kasta og ein får ingenting for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...