Jump to content

Gaupebås


chhaug

Recommended Posts

Har sporet gaupe heile vintern, og nå kan jeg se et mønster i hvor gaupa vandrer i terrenget. Så har jeg funnet en fin plass hvor jeg tenkte å bygge en gaupebås (kan kontrolleres ganske kjapt på tur til jobb). Så ville jeg bare høre om det var noen her på kammeret som hadde erfaring med dette? Hvilken felle er den beste å bygge? Tegninger? Bilder? Det står endel på dirnat.no (tegninger og lovverk osv), men det kan være greit å få høre om det er noen som har erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for tipset, men det heftet har jeg allerede lest. Sto ikke så mye om bås der nei. Kan se at du har en Petit Basset Griffon Vendeen. Jeg har en slik selv, som jeg bruker under elgjakta. Fungerer fint. 5 år gammel. Flott familiehund! Sosial og leken. Pga flere faktorer vurderer jeg omplassering, så om det er noen her som kan tenke seg en slik hund, så kan det tenkes at jeg gir den bort. Om noen var interessert....

Link to comment
Share on other sites

Lag en egen tråd på hunden, så er jeg ganske sikker på at det er noen som melder interesse. Ja, er enig med at det er greie hunder :) Han ligger i skrivende stund og sover rett ved siden av meg :)

 

Det blir vel mye brukt samme type felle til gaupe som til rev? tenker da på gjennomgangsfelle/ bås

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ja har en stående men den begynner å bli gammel... Tenkt på å bygge 2 nye men tiden begynner jo å bli knapp. Har vært i kontakt med NINA eller scandlynx om radiomerking men litt usikker på interessen hos dem. Har sporet litt etter snøen kom å funnet spor av 3 enslige og en familie gruppe.

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Unskyld at jeg stjeler tråden din litt, men det er en ting jeg lurer på.

Kan gaupa svømme? i så fall tror dere den kan svømme over ei elv på 40-50 meter i bredde?

Ifølge J Odden i Scandlynx hadde en av de merka gaupene Akershus revir ved Øyeren, og svømte over der ca. hver 14 dag.

Svømmeavstand er ca.400-500m ifølge Odden.

Link to comment
Share on other sites

Kan på det sterkeste anbefale en utløsermekanisme kalt variabeln. Jeg og kompisen bruker den i våre revebåser , kan lett brukes på forskellige måter og er meget lett å regulere. Vi har foruten rev også fått skjære , mink , ravn ++ i våre båser så de kan stilles veldig lett om man ønsker.

 

Her er en link til variabeln http://www.ideverkstaden.com/variabeln.html

Link to comment
Share on other sites

Tror nok trampeplate er mest brukt til gaupe, men vet også om noen som bruker snubletråd. Det viktigste med båsen er luktestoff. En skal ha veldig flaks hvis en får ei gaupe i båsen ved hjelp av åte. Men jeg må jo si at det er mye mer morro å jakte gaupe på ordentlig måte med sporing og posting evt hunder.Vi ser båsen som et hjelpemiddel hvis det blir veldig dårlig med snø.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye rart av luktestoff å få tak i jeg har prøvd mye rart uten noe respons. Men ha med deg en liten pose når du sporer gaupe så tar du vare på ekte gaupepiss da er du inne på riktig spor. Har du ekte vare kommer reven til å sky fella som pesten.Vi hadde ikke et eneste revespor i nærheten av båsen,men grevlingen kan være plagsom noen plasser på vårparten hører jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja vis NINA er interessert her i kommunen så blir det jo fort vår... ja er en del ting som må gjøres før den kan brukes, komunen skal vel søkes, grunneier skal søkes, fylkesmannen skal godkjenne og så kommer det en fra SNO og sjekker båsen. GPS kordinater på plassering. Så er ikke bare å lage for så og sette den ut i skogen...

Link to comment
Share on other sites

Tommy-A, tar gjerne en kopi av de tegningen jeg også hvis det er en mulighet.

Hvis du har tilgang til scanner er det jo letter og scanne de inn og sende de som et adobe dokument enn og kjøre den manuell varianten. Setter gjerne over penger hvis du hadde giddi og sendt de i posten.

Link to comment
Share on other sites

Vil annbefale disse fra http://www.langvind.no/ Bok nr 2 er nok mest aktuell for deg..

 

 

gaupejeger.jpg

 

levendefangst.jpg

 

Har fått og lest boka, kjempe nyttig info som jeg oppfordrer alle andre som ikke har lest den til å gjøre. Men ett spørsmål. I boka er det vist bygging av bås, står også at Steinar Bruun fra Steinkjær kan lage bås på bestilling. Med tanke på at boka er gitt ut i 2001 så lurer jeg på om noen veit om han forsatt gjør det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jobbet en stund med å få tak i ferdig bås, uten å lykkes. Men nå har jeg bygget en selv å det er ikke så mye jobb. Kjøpte boka " Levende fangst " som er tipset om tidligere i tråden her. Der er det ganske nøye forklart med bilder å tekst hvordan du bygger en bås. Utløser kjøpte jeg fra sverige, ligger link til den butikken så side 1 eller 2 i tråden. 280 kr inkl frakt. Veit du om en bonde som jobber i en butikk som selger trevirke får du garantert god pris på plank når du sier du skal bygge gaupebås. Jeg fikk 50 % med en gang uten å ha sagt noe annet enn gaupebås :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nå er båsen min snart ferdig da lurer jeg på er det best med snubletråd eller trampeplate som utløser ??? F

 

Trampeplate er i allefall betydelig mer følsom for snø og is enn en snubletråd. I en normal vinter vil enten snøen fokkes opp under plata, eller hele leamikken fryser fast kort og godt.

 

Jeg hadde en revebås som fungerte rimelig godt (men som ble brukt ganske sjelden), og der brukte jeg snubletråd som var koblet mot en innbygd avtrekker på ene sida av fella, og en veltepinne på toppen. Etter hva jeg har sett og erfart med ulike konstruksjoner i min ungdom er det ingen annen avtrekker på såpass store feller som er så driftssikre som dette opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med trampeplate i forhold til snubletråd er at man ikke risikerer at gaupa ser tråden og trår over.

Men som nevnt ovenfor vil trampeplaten være mer følsom for snø som blåser under og hindrer at fellen blir løst ut.

Det ultimate vil nok være å kombinere både trampeplate og snubletråd.

 

For å hindre at trampeplaten på mine båser henger seg opp pga snø bruker jeg strekkfjærer som gjør at trampeplaten "henger i luften."

Link to comment
Share on other sites

Vis du kjøper boka om levende fangst på langvind.no så står det veldig mye om akkurat det med tråd eller plate. Gaupebås skal sjekkes to ganger i døgnet og da er det jo bare og se til att det ikke er mye snø inne i båsen. Ett tak over hele båsen hjelper også veldig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...