Jump to content

Hva skjedde egentlig med den første utgaven?


Bly

431 views

Jeg leste gjennom hele bloggen her en dag for å finne tilbake hva jeg hadde gjort, og da oppdaget jeg at jeg egentlig ikke har sagt noe om hva som ble det endelige resultatet av det første chassis prosjektet. Jeg avsluttet med flere løse tråder i innlegget Diverse tilpasninger.

 

Jeg har lekt litt generelt med lakkering og bestemte meg på et tidspunkt for å lakkere stokken. Da var det bare å slipe ned hele overflaten.

92D196A7-5EB7-4105-8873-9466926681AC.jpeg.620c2d4a2ef243d629305da863865ce7.jpeg

Jeg liker å våtslipe. Det støver mye mindre 😉

 

Egentlig er jeg ikke fan av kamuflasje, men jeg synes Gunwerks lager noen nydelige stokker i karbon med veldig fine mønster. Jeg har prøvd meg på samme teknikk med diskré farger tungsten og burnt bronze, før et lag matt klar på toppen.

457D20D7-B597-4248-BD0F-98E52B835491.jpeg.03cc18e39c699bcde3c4e39698ef47ff.jpeg

Henger til tørk!

 

Jeg hadde også bestilt en kortere «buffer tube» til XLR bakstokken, og her skulle jeg lage en brakett som festet seg til magneten for å holde stokken "fast" i foldet posisjon. Jeg ble egentlig litt lat og bare maskinerte vekk litt mere gods av den første midlertidige versjonen. Så fikk den en runde i sandblåseren og litt lakk.

FF3DE14E-4792-4125-A85A-3E5E9F5C72D8.jpeg.d3a737c6721f03f31f131748ac0899ce.jpeg

61FAF097-78E9-4BA6-8A1B-68CF0A01BD01.jpeg.bdee28721ea0a4823050b81501210cfc.jpeg

 

Jeg hadde også tenkt å lage en "boltlås" som kunne låse sluttstykket i en posisjon som så slik ut.

AFBA2C36-E2B5-4A8C-B17A-E534AE6F71BD.jpeg.a6bee1d39093bccfbfee58d277125bf9.jpeg

0D7418A1-03C4-4F70-AB63-B87F5487DD42.jpeg.3459bd1894c093fdeb67eec380c34924.jpeg

Det er egentlig ikke verre enn å lage et strategisk "hull" i sluttstykket som sikringen/boltstopper kan treffe i å låse. (Bedre forklart, den tappen som kommer opp fra avtrekker og  styrer sluttstykket, og er "koblett" sammen mot sikringen). Steyr har en nesten tilsvarende løsning på chassisriflene de lager. Siden jeg har endt opp med å lage en ny versjon med folding til høyre (MDT hengsel), lot jeg denne modifiseringen være foreløpig siden jeg ble rammet av akutt latskap med tanke på denne versjonen. Denne laget jeg egentlig mest med tanke på å skyte liggende med reim.

 

Helt til slutt et bilde som viser helheten.

FAB0C587-6BD1-4DF0-9577-349E380F3CAC.jpeg.c78e6696e445a6b04c008c3ca5bddafa.jpeg

Ferdigstilt 😇

  • Like 12
  • Thanks 2

2 Comments


Recommended Comments

Den er forholdsvis tung, og vekten kommer nokså mye ann på hvilken pipe som står i. Jeg har flere i flere tykkelser og lengder 😉

Spørsmålet er kanskje heller hva komplett stokk veier? Den var aldri laget med tanke på å være spesielt lett så karbondelen veier da ca. 700 gram mens resten er på et sted mellom 900 og 1000 gram. Så da er den ca. 1,6-1,7 kg og det er det samme som JET skulle veie fra starten av før de oppgraderte dimensjonene til fornuftige mål. Jeg tror det er mulig å lage karbondelen på halve vekten, 350 gram. Det er omtrent der jeg sikter på å lande i lettvektsversjonen som er under bygging.

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...