Jump to content

Arv, hagle og opplæring. Hva nå?


Truls

Recommended Posts

Nå håper jeg det er noen smartinger her inne som forvalter sannheten. Sønnen min på 11 arver nemlig hagla etter bestefaren sin, men den er uregistrert. Jeg fikk vite om dette av bestemoren hans tidligere i dag. Sønnen min er, etter min oppfatning, mer enn jaktklar, i og med at han nå har oppnådd en alder hvor han er i stand til å snakke reint. Sånn var det for meg, og sånn kan det vel saktens også bli for ham.

 

For å være alvorlig - hvordan bør jeg forholde meg? Jeg går svanger om å kjøpe meg ny hagle selv, men får vel neppe registrert to hagler. Og ikke får jeg vel registrert arvehagla på sønnen min, heller?

 

Og enda en ting - hvor gammel må guttungen være for å bære hagle om han er med meg på jakt? Jeg var tolv.

Link to comment
Share on other sites

Nå håper jeg det er noen smartinger her inne som forvalter sannheten. Sønnen min på 11 arver nemlig hagla etter bestefaren sin, men den er uregistrert. Jeg fikk vite om dette av bestemoren hans tidligere i dag. Sønnen min er, etter min oppfatning, mer enn jaktklar, i og med at han nå har oppnådd en alder hvor han er i stand til å snakke reint. Sånn var det for meg, og sånn kan det vel saktens også bli for ham.

 

For å være alvorlig - hvordan bør jeg forholde meg? Jeg går svanger om å kjøpe meg ny hagle selv, men får vel neppe registrert to hagler. Og ikke får jeg vel registrert arvehagla på sønnen min, heller?

 

Og enda en ting - hvor gammel må guttungen være for å bære hagle om han er med meg på jakt? Jeg var tolv.

 

 

Jeg anbefaler deg å lese våpenloven på; http://www.lovdata.no , samt våpenforskriften.

 

Her vil du finne svar på det du lurer på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En kan da bære en hagle fra den dag en har muskler nok, men bruke den derimot :mrgreen:Sorry, kunne ikke dy meg :mrgreen:

Første gang noen kan bruke et våpen på jakt er ved fylte 14 år (bestått jegerprøve er ingen nødvendighet, men annbefales. heller ikke jegeravgift trengst betalest), og da kun under oppsyn av ledsager der ledsager lett kan fysisk gripe inn. Ledsagern må da vere fylt 20 år og ha jakta i minst 2 år. Dette gjelder kun ved småviltjakt (rådyr inngår under storvilt).

Ved storviltjakt kan en fra fylte 16 år delta med våpen, men kun om vedkommende har bestått jegerprøva og har skutt opp til storviltprøva (trenger heller ikke enda å betale jegeravgift). En skal da også ha med en ledsager som oppfyller samme krav som under småviltjakt.

Ved fylte 16 år kan en jakte småvilt selvstendig, med hagle og rifle (uansett lovlig jaktkaliber, det har jeg bevis på :!: ), om en har bestått jegerprøva og har betalt jegeravgift vell å merke.

Og ved fylte 18 år kan en jakte storvilt selvstendig (selvfølgelig med lovlig riflekaliber :wink: ), om en har bestått jegerprøva, betalt jegeravgift, og skutt opp til storvilprøva...

 

Når det gjelder arv av våpen over til en 11åring tror jeg du sliter litt (kan hende jeg tar feil!) :wink:

 

Men :!: Når jeg fikk min første hagle, var det i en alder av 13år... Den stod riktig nok i fattern's navn.

Det vi gjorde da var at fatter'n søkte om å få kjøpe en ny hagle, med begrunnelse av at det var jeg (sønnen), hagla skulle tilpasses og at jeg skulle bruke den til trening, fremtil jeg var gammel nok til å bruke den på opplæringsjakt. Den søknaden gikk godkjennt rett gjennom "systemet", selvom fatter'n hadde en hagle i samme kaliber (.12) registrert på seg selv fra før av... :D

Dette var for tre og et halvt år siden (er snart 17år nå...), og det var Sunnmøre politikammer som godkjennte søknaden :wink:

 

PS: VÅPENLOVA

 

Når det gjelder det med etterregistrering av uregistrerte våpen, så har ikke jeg peilig, så her må andre "vise sin kunnskap" :lol:

 

Gramatisk retting mottas med glede...

Link to comment
Share on other sites

Dette med å få registret en hagle i tilleg til den du har tror jeg ikke er noe stort problem, selv arva jeg en gammel Star av svigers. Denne fikk jeg innvilget på minuttet, da jeg var innom lensmannen for å høre om dette. Da hadde jeg ikke våpenkort fra før, og dette var under forrige våpenamnestiet. (Overrasket hvor lett dette var, kunne gjerne ha stjælt hagla fra naboen)

Etter at blyforbudet kom, ble det litt vanskeligere å anskaffe ammo til denne hagla(16). Slengte derfor inn en søknad om en ny, og denne ble innvilget uten spørsmål. Sånn som det har fungert her(møre), så sendes ikke lenger søknaden til Politimesteren. Søknaden behandles av ditt lokale lensmannskontor hor de har egen betjent som tar seg av søknadene.

Sønnen din får nok ikke innvilget noen søknad grunnet alder og manglende jegerprøve, så du må nok skrive søknaden i ditt navn. Det er vel satt i gang et nytt amnesti i disse dager om jeg ikke tar helt feil, og siden dette er snakk om arv går nok dette i orden. Våpenet har vel vært i familiens "eie" lenge og det være rart om ikke "onkel P" godtar dette.

Ta en prat med lensmannen om dette, kanskje du kjenner en eller annen som jobber der.

Lykke til og hils sønnen skitt jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...