Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

1: Fra hunden er valp og kommet i hus, hva er "normal" treningstid for og få den "jaktklar?

Tiden er selvsagt forskjellig fra hund til hund, og hvilken type og kvalitet treningen består av.

 

Tyskeren min hadde første losen ved omtrent 6mnd alder. Treningen før dette hadde bestått av blodspor og noe sporing i bånd men ikke rare greiene. Ble godkjent ettersøkshund i 10mnd alder og skjøt første dyret for den når den var omtrent ett år.

 

 

2: Hvordan er hunden vanligvis mottagelig for dressur, ta kommandoer, og være lydig? Vil den være normalt sett lærevillig? Er Tysk Jaktterier kjent for og være lydige hunder overfor eier? Vil den gi resten av familien den samme respekt som den har til den som har trent den og hatt mest med den og gjøre? Hvordan går den i sammen med andre hunder i hjemmet? Og andre hunder den treffer ute?

 

Jeg tror dette er mulig men har ikke fått det til selv. Den kan være lydig som bare det i lange perioder men overser meg totalt hvis det er noe den får "låsing" på. Akkuratt som om rullgardinene går ned og den FULLSTENDIG ignorerer meg. Hvis jeg er observant og ser at bikkja vil få låsing på noe før situasjonen oppstår kan jeg avverge det. Samboeren min sliter med å bli hørt. Har ingen problemer med andre hunder som vi treffer ute men jeg kobler alltid bikkja når vi treffer små hårete og hissige bikkjer (tyskeren får et kroppsspråk som tilsier at den er i ferd inn i killmode når den ser slike bikkjer). Da tyskeren var valp hadde jeg et par uheldige episoder som oppsummert førte til at instruktøren på valpekurset anbefalte avlivning).

 

3: Hvordan er den i skogen? Er det hyl og bjeff i ett sett? Kan man gå i bånd med den og den er rolig? Eller vil den automatisk jage og jakte i skog og mark? Hva med og slippe den løs utenom jakttid? Vil den da ta ut, eller er det mulig og gå med dem i naturen uten bånd?

Hva med når man er på jakt, slipper den i terreng med hjort, vil den ta ta ut noen hundre meter? Og fortsette hvis godt spor? Bruker den en kombinasjon av lukt og syn for og spore?

Om sporet er dårlig og den bryter av, vil den stort sett komme tilbake, eller skjer det ofte at den fortsetter og jakte på alt annet? Hvor lang tid opplever dere at den blir borte før den returnerer, jeg tenker snitt av makstid borte, før den er på plass igjen.

Hvordan er innkalling, enkelt eller vanskelig?

 

Tyskeren min fungerer bra i skogen utenom jakttiden etter at vi har slått opp leir. Når vi er på telttur lar jeg den undersøke leiren og når den har konstantert at denne er fri for andre dyr aksepterer den at dette er stedet den skal være og jeg lar den gå løs. Tro dette skyldes at den har relativt dårlig fotarbeide og at den har liten interesse av å jakte om jeg ikke er med. Får den et overvær så rekker jeg å koble den før den setter avgårde.

 

Bikkja mi bruker i all hovedsak luktesansen ved sporing. Finner den spor jobber den godt (men har altså dårlig fotarbeid). Fungerte i fjor bra som bandhund men helvete bryter løs hvis vi stopper opp mer enn 10 - 20 sekunder. Som løshund syntes jeg den er litt hard på rådyrene (for rask) + at jeg mistenker det høyfrekvente målet for å virke forstyrrende slik at en del dyr tar rett ut. Har bare brukt den 1 gang som løshund på hjort (vestlandsbønder og løshund - ingen populær kombinasjon) men dette fungerte bra.

 

Etter endt los bryter bikkja mi tverrt. Forholdsvis dårlig på retur men ikke håpløs. Den klarer det men det skjer at den rett og slett ikke gidder å prøve. Etter at den har returnert er den klar for nytt spor umiddelbart. Ved los på flere dyr hvor kun ett dyr blir skutt fortsetter bikkja ofte los på de som slapp unna. Dette er et problem, men bikkja er kun 2,5år så jeg regner med at det går over.

 

Har ingen problemer med sau men strømmer jevnlig da jeg ser at bikkja etter etter hvert begynner å bli nysgjerrig (enn om fortsatt engstelig). I høst avbrøt bikkja 2 loser da losdyret krysset et beite hvor sau gikk ute.

Har forøvrig strømmet bikkja mot ryddesaga da denne tidligere ble forsøkt drept ved et par anledninger (unngikk med nød og neppe å kappe beina av bikkja).

 

Jeg bor forøvrig 50m fra et sauebeite og så lenge jeg er ute går bikkja alltid løst.

 

Edit: Innkalling fungerer bra men måtte bruke litt uortodokse metoder før dette satt som det skulle. Hadde jeg ikke fått på plass innkallingen hadde jeg ikke beholdt bikkja ettersom jeg da ikke ville klart å forhindre at den fikk "låsing". Bikkja ville da måtte gå/stå i bånd noe som ville vært helt uaktuelt for den tyskeren min (ALTFOR mye lopper i blodet og full av faen i hodet).

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for svar, veldig hyggelig og lese mange forskjellige sider ved folk sine hunder, fordi det er veldig inspirerende og nyttig! :-)

 

Interesse skaper engasjement, og engasjement lager også kunnskap, hyggelig og se at så mange er glødende interessert og opptatt av sin hund og dens rase, og hvordan den og de er, veldig bra at egen glede blir delt og skaper felles hygge :-)

 

Jeg ser frem til og møte en TJT for første gang om noen dager, det blir spennende!

 

Vil takke for at mine spørsmål er besvart, det setter jeg pris på :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg noe stor erfaring med rasen, men jeg har en hannhund på snart to år. Skal prøve å svare på spørsmålene når det gjelder erfaring fra min hund.

 

1) Noe trening for å vekke jaktlysta var helt unødvendig. Det lå der fra før. Bikkja mi var brukbar på rådyr og apporterte ender i vann ved ca 6 måneders alder.

 

2) Bikkja mi er veldig lydig og lærer lett kommandoer, når han er ved bevisthet. Kan sitte lenge med ei skive bacon over snuta og skjele intens mens sikkelet renner, og bare vente på beskjeden at det er greit å spise :lol: Men når han blir opphissa, være seg vilt, katter, mammas undulater eller andre hannbikkjer, kan han nærmest karakteriseres som bevistløs. Alt fokus er retta mot dette, og ingenting annet oppfattes. Umulig å irettesette eller kommandere noe som helst da. Er bare hyl og spetakkel uansett, til jeg har fått han bort fra situasjonen.

 

Når det gjelder unger, er bikkja mi like god som alle andre bikkjer. Kanskje hakket bedre. Med en smerteterskel vesentlig høyere enn de fleste andre, og høy selvtillit, gjør det han ingenting om unger peller på han eller tar på han pysj eller bleier. Står der ganske så tålmodig og synes det er stas å få være med. Da han var drøye året prøvde han litt på å dominere over unga, litt kamuflert som lek. Når dette ble slått hardt ned på, gav det seg fort. Hierarkiet hjemme hos meg i bikkjas øyne er meg på topp, så kona og så en delt sisteplass mellom han og unga.

 

Bikkja mi går godt sammen med tisper og noen få hannhunder han kjenner her hjemme. Når han møter andre fremmede hunder ute mangler han noen sosiale antenner. For det første fyrer han seg så opp av rein opphisselse over å se en annen hund, at den andre hunden allerede er særdeles skeptisk når de til slutt møtes, selv om min hund ikke i utgangspunktet har ment å virke aggressiv. Han er bare GIRA! :D I tillegg er han Überdominant ovenfor alle hunder fra første sekund. Det hender i sånne tilfelle at han løfter på beinet når han driter... Dette er sjelden et godt utgangspunkt for et langt og godt vennskap, spesielt når han til slutt gjerne markerer sin dominans med å pisse på den andre bikkja.

 

3) I skauen er det full fart hele tia. Han går ganske greit i bånd, så sant man ikke kommer på spor. Helt ferske spor medfører den tidligere nevnte bevisstløsheten. Går han løs, forsvinner han som en kule. Går han i bånd, drar han til oksygenmangelen stopper han. Å slippe bikkja i skauen utenom jakttid er ikke aktuelt. Det blir garantert los på ett eller annet.

 

Søket på bikkja mi kunne nok vært bedre, men han tar gjerne turer ut på et par hundre meter. Finner han så spor, følges det til dyret tas ut. Blir det ikke noe greie på sporet, kommer han gjerne innom en tur. Bikkja mi loser opp til en time, for å så bryte og komme tilbake på bakfoten i like full los. Han vil da enten komme inn til meg, eller som regel, finne nye dyr på veien inn som han drar etter i full los igjen. Slik kan han holde på i timevis. Det at en tysker maks skal være ute fra hundefører en time har ikke bikkja mi fått med seg.

 

Innkalling av hund ved bevissthet; mulig

Innkalling av hund som ikke er bevisst; umulig

 

4) Bikkja mi er heller ikke spesielt interessert i husdyr som sau, geit, hest og kveg. Har med vilje latt han hilse på mange slike kreaturer. Men jeg stoler ikke helt på han hvis sauer drar av gårde i full panikk foran han.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding og nok en veldig god beskrivelse av en TJT's hverdag, måte og virke! :-) Det er virkelig interessant for meg som relativt kunnskapsløs når det gjelder jakthund og lese slike personlige og forskjellige erfaringer, det er veldig nyttig og få slik informasjon. Det bidrar for meg til mer interesse og forståelse av rasen og hva jeg selv evt har i vente.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

har vore stille her no, så eg får vel skriva litt då :)

 

Her går da stort sett i rekognosering før me starte opp igjen på minken. Veldig enkelt å sjå på hunden at me har funne rett hull i bakken!

Når da gjelde andre hunda, så går ho bra ilag med 3 hannhunda og sånn tålig bra med ein annen hann og ei tispe. med tispa går det greit når dei har god plass men blir bråk innendørs. Hannhunden ho kjekler med er ein foxterrier, der går det bra men skal berre ein bagatell til før det smeller! Ellers er det full speed i skogen og totalt bevisstløshet i hus :)

Link to comment
Share on other sites

2-åringen min stakk av for meg her om dagen. Rømte ut av hundegården til foreldra mine mens jeg var bortreist på ferie. Forsvant på ettermiddagen på torsdag, og var sporløst borte til han kom hjem av seg selv natt til lørdag. Rimelig fillete i trynet etter heftig slosskamp med grevling, og helt utslitt og dehydrert.

 

Går nå på antibiotika og smertestillende. Er seg selv igjen nå, og bortsett fra venstre øre som ble splitta i kampens hete, er resten av skadene bare små sår som gror fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er en ulempe med TJT at de har en tendens å stikke av . Men det er bare jaktlyst . :D

Jeg har opplevd det selv med min en rekke ganger , en gang har denne satan vært borte en uke od ble tilfeldigvis funnet under en fjøs hvor hun har surret seg fast med ettersøksbånd .

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man gjøre for at samboern skal ha lyst på TJT? Hun mener vi hR for lite plass,60kvm er vel nok? :smile:

Tja, bodde på 28 kvm med tysker og Border terrier.

Ingen av de rasene tar spesielt stor plass etter min erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man gjøre for at samboern skal ha lyst på TJT? Hun mener vi hR for lite plass,60kvm er vel nok? :smile:

 

Det er ikke innearealet som er utfordringen med en Tysker, det er tiden man har anledning til å tilbringe ute sammen med den. Ville ikke kjøpt Tysker om jeg hadde bodd i byen men det er nå bare meg..

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel mest om aktivisere hunden tilstrekkelig vil jeg tro.. Bor ikke i byen jeg, bor i ei bygd 20.min unna tr.heim sentrum;) massevis av tur og aktiviserings muligheter her:) da gjelder det bare og få overtalt samboern så blir det nok en Tysker skal du se:))

Link to comment
Share on other sites

Håper du har god erfaring med hund fra før av + en samboer med god tålmodighet da. Min erfaring er forøvrig at det ikke er mulig å aktivisere en Tysker tilstrekkelig uten knallhard dressur. Bikkja fungerer greit sammen med meg men overser samboeren 100% når den er utendørs. Rasene jeg har hatt tidligere er Dachs, Pit Bull (før forbudet), Staff, JRT og nå Tysker. Har kun sett på Tyskeren som et uromoment. Sier ikke at folk ikke skal anskaffe seg en Tysker mener at man bare vil få problemer hvis en skaffer seg en Tysker mer eller mindre mot samboerens vilje. Begge må gå inn for det om man skal lykkes med en slik hund. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

En tysker krever aktivisering. Får de det så er det så absolutt ingen slitsom hund å ha!

Har vært mange tyskere i min omgangskrets og gjør man hjemmeleksa når man kjøper valp samt trener de og aktiviserer jevnlig

så har de vi har hatt vært lugne og koselige hunder for hele familien + andre folk.

En tysker trenger både fysisik og mental trening for å ha det bra :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hallo,er på tanken å skaffe meg hund til neste år.. lest mye om tysk terrier..hvordan funker disse på rådyr ? jeg og fatter har dachs nummer 2 nå, og veldig fornøyd med han, og vi har 2 jakt terreng til å jakte rådyr og rev...

 

jakter for det meste rådyr, men kunne tenkt meg å ha en allround hund til rådyr og rev. men lest at tysk terrier kan bli litt hard i hi,har jaktet med noen tysk terrier som ikke gir seg.men hunden vil jo bli brukt mest på rådyr, så er vel egentlig ute etter drivende rådyr jeger..andre hunde raser jeg kan se på som loser på klovvilt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

"KONTAKTANONNSE"

 

Pen liten drevertispe vurderer sterkt "å ha seg" med deg, en passende TJT hanne!

 

-Du må ha godt gemytt og være en god jakthund.

-Eksteriørmessig stiller jeg ikke andre krav enn at du er uten mangler/feil som hemmer jaktegenskapene.

-Du bør være lokalisert på østlandet, slik at jeg fort får tak i deg "når jeg trenger deg".

 

Hva får du ut av dette!

-morro

-skulle jeg bli på "tjukken", får du en hvalp om det er to eller flere i kullet. Jeg har førstevalg, du andre, resten er mine.

 

Du kan nå meg på PM om du har "noe å skyte med".....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Må melde meg på tråden jeg også :)

 

Her er Arox, litt over 5 mnd gammel nå, kjempesnill hund som er glad i unger, katter,blodspor og vannapport, gleder meg skikkelig til han kan brukes på jakt i høst:)

 

Tenker og bruke han på det meste men hovedsakelig rådyr og rev

Screenshot_20170816-204011.png

Snapchat-1807839346.jpg

Snapchat-30653917.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo.

 

Hva velge av kjønn?

Skal ha en hund til (tjt) og har en tispe nå.

Men usikker på kjønn,har lyst på hanne mens kjærringa tispe.

Noen av tysker hannene kan vel være litt kranglete og det er litt slitsomt i og med de er med meg over alt.

Kan jo hende jeg har sett noen av kranglefanta og ikke de rolige.

Så trenger råd/erfaringene deres her.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kjøp tispe hvis dere vil ha tispe, hannhund hvis dere vil ha hannhund. Vi kjøpte tispe fordi fruen ønsket det, hvis ikke hadde det blitt hannhund. Tror hunden blir hva du former den til å bli, en trygg hund er en trygg hund, uavhengig av kjønn og rase. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har ein hann på nå 5 mnd ca, her er det full fres hele ettermiddagen/kvelden etter jobb.....Men, i hundegården er han helt rolig hele dagen, så det er veldig gledelig.  Har begynt for en del uker siden å slippe i skogen, gubbe på stubbe osv......Så langt har det ikke vært turer bort fra meg av nevneverdige distanser, kanskje 50m max. Bikkja er ung enda, så skal ikkje ilegge disse meterene for mye vekt enda, men det krever sin mann å unngå å la irritasjonen komme til overflaten over at han ikkje har interesse av å søke ut mer. Første par turene var han mer gira i skogen enn han har vært siste 3 ukene. Virker til at han rett og slett ikkje er trygg på skogen enda, så fort vi kommer ned på dyrka mark etter et par timer på stubben, da er det full fres og ein heilt anna hund enn det er 200m lenger oppe i skogen.    Tålmodighet tålmodighet er vel nøkkelen, skal ikke gå på samme feilen som jeg gjorde med dachsen, der vart fristelsen for stor til å ta bikkja med å gå for å finne godlukt/ferske spor....det trur eg at eg fikk svi for mtp søket.

 

Ungene på 2 og 4 har lagt under seg bikkja, han blir brukt som mopp av dei, uten at det er sure miner å spore hos han for det :)  men, han er ein frekk fan, alt som kan stjeles av leiker og sokker, det skal ut i hagen og gjemmes.....speiselt morro når matfar beinflyr etter for å prøve redde det før det blir revet sund!  Den dagen han tar ut 70% av energien i skogen, som han i dag tar ut hjemme, da blir dette jævli morro, så har trua på att dette blir jaktmaskin etterkvart. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, YnStee skrev:

 Tålmodighet tålmodighet er vel nøkkelen, skal ikke gå på samme feilen som jeg gjorde med dachsen, der vart fristelsen for stor til å ta bikkja med å gå for å finne godlukt/ferske spor....det trur eg at eg fikk svi for mtp søket.

 

Utvilsomt. Men det går an å "lure" hunden litt. Bli med noen meter framover fra stubben, vente til hunden stikker i vei og så returnere til stubben. Og når hunden løper litt mer enn 50 meter, og kommer tilbake så ser han at... jo far sitter jo der og venter og dette var ikke så farlig likevel... Det kan være en mulighet for å driste hunden til å utvide horisonten. Men for all del, 5 mnd er tiiiiiiidlig.... På hi er det vel anbefalt 1 års alder, minimum på disse... 

 

...og sjelden noe å si på jaktlysten...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd forskjellige metoder for og få hunden til og søke stort.Tror mye ligger i gener,tror heller ikke det er noe farlig og gå saaakte fremover og stoppe opp å ta 5 min her og der.

Blir hunden borte står jeg pal til den kommer tilbake,gå ikke fortere enn smygjakt.Da slipper jeg irritasjon og hunden slipper og lure på hvorfor høvdingen er grinete.

Sikkert mange forskjellige erfaringer,men en valp/unghund kan syntes det er helt ok og grave/gnage kvist lengre enn jeg liker og sitte på stubben.

Farligste er å gå fort,og hunden skal alltid gå forann.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sako hadde sin fyrste los i helga, vart hjortelos :)   Totalt rullgardina ned da han fant ferske spor, så at hjort lukta godt, det var det null tvil om! Vart vel bortimot 10 min jag før han slapp, så må si jeg var veldig tilfreds etter dette :) :) Gikk vel fort for at det ble fall på posten, men hva gjør vel det, fikk bekrefta det jeg ville! 

 

Må si at det var litt tilfredsstillende å se hvor kjapt ting gikk ifht det jeg er vant til med fra dachsen, ifht tidsbruk fra første sporfunnet til uttak, rakk liksom bare å få rifla av sekken, selv om det var 250m bort til uttaket.

 

Dagen etter vart det losing på ferske spor, men da var hjorten allerede støkket av meg, så Sako kom aldri innpå dyra, men de var observert i det de passerte mellom postene. Positivt at han er litt løs allerede nå, bra at dyra får et lite forvarsel istedenfor at det er lydløst helt til bikkja er hakk i hæl i uttaket.

 

Gleder meg til fortsettelsen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

litt forskjellig jakt med tyskeren jeg hadde som døde nå i høst, frister med ny tjt, men det får bli senere, han min var kronisk på å ta grevling, og det ble også det siste han gjorde. Screenshot_20201017-192916_Gallery.jpg.ae1f8adf828eacbf5f69c8704983d120.jpg20210911_164227.jpg.b4cc42c49063df7fd603e0f05feb8bc1.jpg20211008_170614.jpg.faf44e17e47407b97e59fae332feea49.jpg

 

 

ble brukt på stort sett det meste, fra rådyr og hjort til mink, vannapport på ender og skogsfugljakt, men hadde også en stor forkjærlighet for å jakte det som lå i hi, og alt for skarp så det ble stygge skader.

 

Link to comment
Share on other sites

Ein "liten" tur på jakt i dag. Eg sendte frua avgårde som hundefører med ein 6 mnd gammal baby i bæremeis og eg satte meg strategisk til innerst i ein dal, på toppen der eit plantefelt slutter. Det er den mest naturlige trekkruta hjorten har ut av plantefeltet dersom dei skal inn på fjellet, det andre alternativet er rett opp fjellsida der det er so bratt og ulendt at hjorten skjeldent går. 

 

Unghunden er 16 mnd gammal og har ikkje erfaringer av relevans å snakke om, som laushund - då eg har prioritert blodspor og ettersøk. Men vi slapp han for første gang for ei veke sia og han støkka ut kolle med kalv av eit lite plantefelt, han fulgte etter eit par hundre meter og kom deretter tilbake. Derfor var eg egentlig litt optimistisk i dag og spent på korleis hunden ville oppføre seg og korleis frua ville takle jobben som hundefører. Eg satte meg på post og gav beskjed over radioen at ho kunne sleppe hunden og etter 10 minutter seier ho at hunden er ute på 170 meter, og for å være kortdriver uten snev av erfaring - konkluderte eg med at det var jo veldig bra. Etter 10 minutter kjem ho på sambandet å seier at astroen har mista kontakten med hunden, eg ba ho sjekke kartet og det viser seg at hunden har tatt ut dyr og reist beint oppover fjellsida og er på vei innover fjellet. Eg møtte ho og overtok gps'n og fulgte først etter, då det bar langt avgårde og eg er ikkje komfortabel med at han reiser inn i naboterreng her i hundefiendtlige Sunnfjord. Men eg såg at han stoppa og tok baksporet sitt, so eg gjekk tilbake og møtte han i det han nesten var komt tilbake. 

 

Det går ein enslig kalv i området vårt, eg misstenker at det må være den hunden har fulgt etter i dag. Gamlehunden har aldri fulgt dyr stort lenger enn 500-600 meter hvis dei har reist rett avgårde etter uttak, men unghunden fulgte på i nesten 3 kilometer dag!

 

Litt uventet det som skjedde, men det mangler ikkje på jaktlyst hjå unghunden hvertfall 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første fall for unghunden, ekstra kjekt at det var eg som fekk skyte for han. Sendte han inn i eit lite skogsholt der det står dyr i dagleie og han sendte 3 av totalt 7 dyr rett i fanget på meg og eg skaut ei einslig kolle. Men det var ikkje losdyret og han fortsatte etter dyra, hang på ein god halvtime med full los innover fjellet. Men når han omsider stoppa, so vart han ståande stand by i over ein time, utan å bevege seg. Eg hadde i utgangspunktet ikkje tenkt å gå etter hunden, men når han vart ståande i ro so lenge, vart eg engstelig for at det hadde skjedd han noko. Men når eg omsider fant han, satt han so kjekt på ein topp og speida utover - hadde eg vist det, skulle han jaggu fått komt seg heim sjølv! 

20211117_141702.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dyr nr 2 skutt for unghunden. Han tok ut dyret relativt kjapt etter slepp, uttak 200 meter frå meg, losen gjekk oppover lia og passerte først ein post, men det vart stopp på post nr 2. Han kom relativt raskt på fallet og viste til tider plagsomt stort engasjement over den daude hjorten 😂 dyret kom oppover lia i relativt rolig tempo, stoppa og snudde seg etter hjorten - hunden var på fallet etter ca 1 minutt. 

20211120_143948.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

 

Nok ein artig dag i skogen med Spurven! Solotur i dag, kun meg og bikkja Slapp bikkja og seig sakte framover lia, bikkja var høyere opp en meg og spora ut, bikka 100m og da vart det full los, og det ble stående i uttaket! Frossen bakke gjorde det umulig å prøve stille innpå, så fikk stå å nyte losen, som etter 7 min, nå begynte dra innover. Det fortsatte langt innover dalen, bikkja snudde først etter 2,5km, ved ei elv som nok var flomstor. Klokkerein retur og tilbake til meg. Da losen dro innover, så såg jeg ku og kalv 80-90m framfor meg, tydeligvis støkka av meg. Jeg rusla retning der de dro i vei, bikkja hadde allerede funnet sporet etter de, og dro etter 900m. Stålos, igjen! Det stod og stod, nærmet seg 20min i full stålos stod dønn rolig på peileren jeg rusla etter, da gav bikkja seg og kom innom meg en tur for så å snu og på sporet att. Da jeg hadde hatt 300m, hadde bikkja tatt opp igjen losen og det stod fremdeles dønn i ro,helt oppe i skoggrensa. Kom til slutt innpå 70m, da gjorde bikkja en tur innom meg, fikk sendt ho på på nytt så jeg fikk losmål til å kamuflere knasinga i bakken. Kom over siste kanten, bikkja kommer inn til meg, og på 40m får jeg klemt på kalven, som datt der den stod. Da ble det jaggu elg i stålos for Spurven/Hevishots Spurv, deet var jaggu morro!

Har bikka 4 hjort for ho i los tidligere i haust i tillegg til elgen i går, så hausten må eg seie meg tilfreds med sålangt :)

Spurven med elg.jpg

Edited by YnStee
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...