Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

hei.

anbefaler alle som har tysk jaktterrier til og melde seg inn i norsk terrier klubb under tysk jaktterrier.til nå er det alt for få som er "medlem".

visst vi skal få til noe seriøst som,avlskriterier,egne prøver og div må vi samles;)

på forhånd takk :P

Link to comment
Share on other sites

hei.det kommer da noen inn her etter hvert. :P

er vel ca 18 reg som "undermedl" til tysker.synest det er veldig lite,jeg synes det tyder på at folk ikke er int.er det da virkelig så enkelt at det det går ann å "adoptere"etter svenskene?visst det var det synes jeg det er rart det ikke er gjort.

er som sagt langt å dra til sverige for å få hunden skikkelig premiert.

og jeg synes det avles for mye på foreldre som ikke har noe å vise til.hundene kan sikkert funke jævlig bra på jakt å alt det der,men det må jo gå ann å få dette under kontrollerte former?eneste alternativ nå er jo å væremed foreldrene på jakt,å da synes jeg ikke det holder å være med engang.

kan jo hende det var ett ""lykketreff""den dagen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en kamerat som vurderer å skaffe seg tysk jaktterrier som neste hund. Han er ute etter hund som kan brukes hovedsakelig på rådyrjakt, så da lurer jeg på om noen av dere her vet om en kennel som avler på dette, eller er det stort sett hihunder rundt omkring?

Link to comment
Share on other sites

hei.er jo endel som som bruker de bare som drivendes hunder,men om det er noen som avler på bare det vet jeg ikke for øyeblikket.

er ei nettside :jakt.ws .han skal parre nå,han bruker de mye som drivende.vet ikke så mye om foreldrene,men be han gå inn å titte :D

 

kgs.hvor har du bestilt ferdigtrenet tysker ifra?

Link to comment
Share on other sites

En tysker jager rådyr uansett. Men mange foretrekker å skamjule en grevling eller rev. Men i nøden spiser fanden fluer, og tyskeren jager det som lever, eller for den saks skyld det som nylig har avgått med døden. Men de aller fleste er kort jagere. Dvs mellom 5-45 minutters drev. Tror kravet på drevprøve er at hunden har returnert eier innen en time er gått.

Men har hørt at Ronny Klapp i Sverige avler på hunder som jager lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

full fart ute,avbalansert og rolig inne :D

sta,veldig sta :twisted:

min har lostider på rund 40 min,ligger etter litt lenger på elg.har vært oppe i 1.5 time.

helt greit søk,ligger på ca 500 m,men er vel forskjellig fra hund til hund.husk,tysker er eneste terriern med medfødt losmål :D

Link to comment
Share on other sites

full fart ute,avbalansert og rolig inne :D

sta,veldig sta :twisted:

min har lostider på rund 40 min,ligger etter litt lenger på elg.har vært oppe i 1.5 time.

helt greit søk,ligger på ca 500 m,men er vel forskjellig fra hund til hund.husk,tysker er eneste terriern med medfødt losmål :D

Takk for svar og bilder grunnen til at jeg spør er at kjeringa har hørt mest negative ting om tysk jt derfor vill hun heller se at jeg får meg en jrt, men for jakta så har jeg fått sansen for tysk, men vet alt for lite om den, står lite på hjemme sida synes jeg, Har god erfaring med jakt hunder men ikke de små. Håper flere her inne som jakter med tysker kan skrive litt både negativt og posetive ting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hovedsaklig skal bruke hunden til rev så ville jeg ikke kjøpt tjt. De er kjent for å være litt vel tøffe og kan bli dyre i drift. Du kan bestille klippekort hos dyrlegen :mrgreen: Men hvis du er heldig og får en de få tjt som ikke er syk i hode så får du også verdens beste hihund.

 

men tjt er vel også kjent som den beste allround terrieren.

Link to comment
Share on other sites

"Er jo ingen hemmelighet at tjt er kjent for å være alt for skarp i hi, det er du vel enig i shadob ?"

 

Men at de er syke i hodet av den grunn??????

 

Er litt forskjell på det å ha skarphet vs. det å være syk i hodet :wink:

 

(men antar syk-i-hodet termen, var skrevet litt fleipete :) )

 

Min er litt stor i størrelse - men jeg skal heller ikke ha den som hi-hund, så det passer meg utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre Parson Russell Terriers.

 

Og dem er også veldig brukende over bakken og på hi.

 

Vi har den ene i Sveige nå for å prøve å få den til Svensk gryt jaktchampion (sprenger)

Og der får den prøvdt seg på litt av hvert jakt, dem har vel felt 3-4 rådyr for henne og 1 grevling i hi og 3 rev sprengt til nå.

 

Så har du sett på Parson hvis kona ikke vil ha tysker? En Parson er mere langbeint enn en Jack russell, Litt mindre enn en gjennomsnitts tysker.

 

Mange Parsons driver også med los, av mine tre parson så driver to av dem mer eller mindre med los.

 

Se disse hjemmesidene for mere info:

 

http://www.parsonrussell.se/

 

http://privat.bluezone.no/haga-sevland/

 

http://parsonrussell.no/

 

http://www.parsonklubben.se/Default.aspx

 

Her er det litt generell info om Hi jakt og alle hi hund raser:

http://www.grytjakt.se/index2.htm

 

Håper dette er til hjelp for deg å velge rase

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...