Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Hei, har en R93 med 6.5x55 pipe.
Før jakta i fjor oppdaget jeg at kulene blir oppskrapet på vei inn i kammeret, oppdaget dette da våpenet ble tømt for uskutt ammunisjon.
Ser absolutt ingen form for grader eller lignende i kammeret/pipa, noen som har vært borti lignende?

14910602559341523793745.jpg

Edited by LarsFromasj
Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2017 den 23.50, Erebor skrev:

Ser veldig bra ut, all grunn til å være fornøyd med det der! Har du veid stokken før og etter, hva ble evt. vektøkningen? Hvordan synes du balansen ble i forhold til før?

Hei. Veide desverre ikke stokken før, men føler at vektøkningen er minimal. Uansett vektøkning i inngrepet, veier skytekomfort og raskere/bedre skuldermontasje opp for det. 

 

På 1.4.2017 den 14.38, 308nm skrev:

Ser bra ut, har en monza selv så lurte på det samme. Går det Ann å spørre hva det koster med frakt og alt. Å hvor lang tid det går. Hvor holder han til.

Mvh 308 nm 

Frakt er ikke noe å snakke om når du sender innenfor Norges grenser. Litt usikker på hva han kommer til å ta for jobben nå, ettersom jeg betalte litt mer fordi han måtte lage modell å skjære etter. Tok ca 4 uker fra jeg sendte den i posten til jeg fikk den i retur. Tiden kommer nok ann på hvor mye han har å gjøre. Anbefaler deg/dere å heller sende han en melding. Koslig og ryddig person!

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å kjøpe meg ny rifle og valget har falt på en R8 i GRS stokk. Når det gjelder løp faller valget på 30-06 og 9,3-62. Jakter hjortevilt og gris i Norge, Sverige og Tjekkia, og litt ymse andre ting som toppjakt og seljakt. Jeg har bedt om å få løpene jenga for demper og også bestilt en rekyldemper til 9'3 løpet. I tillegg kommer også montasje for tre kikkerter (6-24x72, 1,2-5x24 og en Yokon nattsak). Er ikke så inne i dette med utstyr og lurer på om det er noe dere tenker jeg bør huske på i denne sammenhengen. Har tidligere jaktet med en Tikka lite i KKC stokk og var fornøyd bortsett fra vekslinga som jeg syntes var for dårlig. Er links.

mvh Martin.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,første innlegg på kammeret for min del.

Har blitt den glade eier av en R8 proff.Kjøpte pipe i 6,5x55,ukappet med hausken jd184.Perfekt til mye av mitt bruk som bane/jaktfelt,rev,rådyr og hjort.

Har nå søknad inne på ei "ælgvelter"-pipe i 8x57IS.Et kaliber jeg har stor tro på.Framtida kan jo også innebære drivjakt på gris,bjørn i Sverige....hvem vet☺Tenker på kapping av løpet...er det grei skuring å kappe ned mot 48-50cm?Mener originalpipa er 58cm.Skal forøvrig bruke samme demper på begge løpa.Vil 8-10cm kortere løp gi mye hastighetstap?Sies vel at 8x57 er egnet for kapping.

Håper noen sitter på erfaringer angående temaet.

 

Link to comment
Share on other sites

Du vil få hastighets tap med en kortere pipe..det vil du få uansett kaliber..noen kaliber mere enn andre..8x57is er vel ett av de kaliberne som er "gunstigst" å kappe og får mindre tap av hastighet enn mange andre.. i snitt får du ca 2.et eller annet m/s lavere V0 pr kappet cm.. jeg har kappet løpet mitt på 43 cm og er strålende fornøyd med en kort hendig børse..

IMG_1357.JPG.5ac2407e8e3c2302f03b61cf6991cbb5.JPG

(Bilde av mine Blaser våpen.. den nederste er med 43 cm 8x57 is løp)

jeg lader 160 grs Barnes TTSX foran Hogdon CFE223 krutt og får V0 845 m/s dvs at en har 3123 joules på 100 meter..på 200 meter har en 2615 joules og på 300 meter 2180 joules.. med andre ord en meget "giftig"pille til det meste av vilt..samtidig som en har en meget kort rifle..(ca 90 cm lang) fra kolbekappe til munning..selv med Hausken demper så blir den ikke mere enn ca 98 cm lang..

8x57 is er et meget annvedlig kaliber, som bare blir mere og mere populært her i Norge..(spurte en som jaktet i Polen hvilke kaliber som var mest populært der og han svarte 8x57is og 7x64. slik er det også i mange andre sentral europeiske land..

kjør på 8x57is og 7x64 er mine to absolutte favoritt kaliber..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjapt og grundig svar.Meget pen Blaser-samling forresten.Skjønner da at det kan kappes en del ja.Rifla måler i dag 113cm med demper,så hadde jeg fått den ned mot 103cm er jeg fornøyd.Tror det blir ei hendig skogsrifle.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal ha meg en koffert til min R8 pro.

 

Ser at pelicase for blir stort og like dyrt som en orginal Blaser koffert.. Har to løp og to forholdsvis store sikter. HT 56 og V8 60..

 

Usikker på om jeg trenger å ha med begge løp og kikkerter på tur og heller litt mot minste koffert for å få det så smått og hendig som mulig. Den C kofferten er jo litt større.. Noen som har slike kofferter og vil komme med noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpt meg ny Blaser i 308w, kikkert med skinnemontasje. 

Så lurer jeg på om det er noen andre har opplevd at tomhylsene ikke blir kasta langt nok ut og følger med neste skudd inn i løpet igjen?

Edited by Krsol
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg aldri opplevd på noen av de tre Blaserne jeg har hatt. Hvor sakte/fort tar du ladegrep? Jeg ville tatt en telefon til Norma var jeg deg, evt. en tur til butikken der våpenet ble kjøpt og forsøkt et nytt bolthode.

Link to comment
Share on other sites

Okei! Har prøvd litt forskjellig. Og føler selv om jeg er ganske bestemt på ladegrepet skjer det fortsatt dog, kun tomhylsene den virker til å sliter med.

Har tatt kontakt med butikk og regner med det vil ordne seg. Men kjekt å høre om andre har vert borti noe lignende! 

Takk for svar.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd en gang at en 338 Win Mag hylse har blitt stående i klem på tvers i mellom oversiden av bakre del av sluttstykket og kikkert, (Uten skinne, 30mm) når jeg hadde skut 3. skuddet på  1 (!) løpende elg passering.. Raske ladegrep kan du si. Aldri skjedd noe lignende hverken før eller etter eller med 6,5x55...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er vel jeg klar også.

6,5x55 i full lengde med Leupold v6 4-24x52 til jaktfelt.

270wsm i magnumlengde med Swarovski 2-12x50 til postering. Samler på 12-13mm med 140grs A-framme i 940ms.?

9,3x62 kappet til 47cm med Swarovski 1-8x24 til smyg, elg og villsvin. Vurderer å bytte dette til full lengde da jeg ikke liker å jakte med demper. 

 

IMG_0533.JPG

IMG_0534.JPG

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svarer på mitt eget spørsmål lengre opp på denne siden angående byggehøyde Innomount 20 MOA montasje.  Innomount 17mm er 4mm høyere enn orig lav Blaser montasje. Denne fås også i 14mm utgave så da er den altså 1mm høyere enn org lav Blaser. Jeg gikk for 17mm fordi  jeg trodde det ikke var nok klaring til tårnet under kikkertrøret, men det kan nå se ut som det kanskje er 0,1mm å gå på der.  Uansett topp fornøyd med montasjen og nok klikk ut til ca 1150m. 

20170714_154344.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, Har nylig kjøpt og testskutt min nye blaser r8 i 6.5x55

 

Er det kun meg som sliter med å lade fra "topp" på blaser R8 ? Altså når jeg skyter liggende og skal skyte mer enn 5 skudd lader jeg som regel fra topp men sliter med at patronen ikke treffer kammeret når jeg legger den i låskassa. Vi hadde en del skyting på tid og fomla fælt med det. Noen som har erfaring ?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde først å legge den "løst" opp på magasinet og da ville den ikke mate ordentlig men når jeg entrer patrona i kammeret å lukker sluttstykke så går det fint.

 

I kampens hete og mens tia gikk så var det litt vrient, men går seg til nå :) 
 

Kjøpte også denne her fra hagemo jakt: https://www.hjf.no/produkt/jakt-vapentilbehor/tofot-skytestav-og-adapter/versapod-adapter-for-blaser

Den klarte 20 skudd på skytebanen med tofot så ødela jeg gjengen på den. Som om jeg legger for mye press og adaptere bøyer seg. Ikke særlig imponert over verken designen eller kvaliteten på denne. 

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som deg,  med å legge parona løst oppå magasinet, det går dritt.

Nå skyter jeg riktignok R93, men de er ikke så forskjellige. Blir en vane å dytte parona inn i kammeret, jeg skyter dfs jegerklasse med min og det går greit. Hiver inn et skudd på hver 5 skuddserie og 6 på gunnlaget (10 skudden). Gidder ikke lade opp igjen magasinet, synes det er like greit å hive et og etbskudd inn i kammeret. Men nå er det også ganske god skytetid i jegerklassa, vi skyter jo ikke omgang.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, 8X68S skrev:

Har samme erfaring som deg,  med å legge parona løst oppå magasinet, det går dritt.

Nå skyter jeg riktignok R93, men de er ikke så forskjellige. Blir en vane å dytte parona inn i kammeret, jeg skyter dfs jegerklasse med min og det går greit. Hiver inn et skudd på hver 5 skuddserie og 6 på gunnlaget (10 skudden). Gidder ikke lade opp igjen magasinet, synes det er like greit å hive et og etbskudd inn i kammeret. Men nå er det også ganske god skytetid i jegerklassa, vi skyter jo ikke omgang.

 

Stemmer, Vi hadde en intern skytekonkurranse på tid og da tapte jeg en god del sekunder på det men det kommer vel med teknikken.

 

Utenom det så må jeg si at blasern fungerer som bare det. Fått veldig sansen for rettrekkermekanismen! Bruker du en kolbeforhøyer ? Kjøpte en kolbeforhøyer fra beartooth (eller noe sånt) neoprene strømpe som du trekker over og noen innlegg du kan bygge den opp med men da får jeg jo ikke ut sluttstykke så den er det bare å gi bort :P

Link to comment
Share on other sites

Bruker kydex kolbeforhøyer som er festa med borrelås, funker fint den.  Må tas av når jeg skal ta ut sluttstykket, men det er det ikke så ofte jeg gjør. Stort sett hvis jeg skal skifte pipe eller pusse. ( Jeg pusser stort sett før og etter jaktsesongen eller når jeg har skutt noen hundre skudd, Blaser'n, ruster ikke så jeg gidder ikke pusse oftere:D)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Wintel Har en Blaser R8 Professional Success selv i sw/match. Kan benytte 17mm/standard, 19mm/semi weight eller 22mm/match piper.

 

Har ei standard kort pipe i 308 win og det er ei glippe på ca 3mm tipper jeg. Det ser helt greit ut og har ikke noe å si praktisk sett. Når det er sagt. Nylig skaffet meg ei match pipe i 6.5x55 og den ser mye kulere ut på stokken naturlig nok. Flutet og greier. Glippa mellom den og stokken er nesten ikke synlig.

 

Med en 22 mm Safari stokk kan du mao bruke alle piper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Smart løsning den der @Caspianblue  :)

Hadde tenkt å bestille noe ala dette både for piper og børser generelt:
http://www.ebay.com/itm/Gun-Storage-Solutions-Rifle-Rod-Starter-Ten-Pack-Rifle-and-Gun-Safe-Accessories-/261274078632?hash=item3cd5260da8

I tillegg vil skapet måtte modifiseres innvendig for å kompensere for høydeforskjeller.

 

Din løsning (for pipene) er vel enklere og billigere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 24.9.2017 den 22.36, Caspianblue skrev:

Alle løp passer en safarikolbe (men det blir litt glippe mellom løpet og stokken). Alternativt kan du utvide løpskanalen på en standardkolbe for at safariløp skal passe. Anbefaler dog safarikolbe med stålkasse og rekyldemper for alt over .375HH :D

 

Er det trivielt å utvide løpskanalen på en Success stokk? 

Takler tommel-hull stokkene til R8 safari rekyl fra safari kalibre?

Kan man få stålkasse i alle stokker?

Jeg pusser kredittkortet og gjør klar for århundrets julegave til meg selv :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ikke Blaser eier (ennå), så jeg håper det ikke er ett kriterium for å bruke denne tråden :-)

 

Jeg jakter i utgangspunktet bare småvilt opp til Rådyr, så det bærer våpenskapet preg av. Jeg ser derimot behovet for å ha noe grovere skyts tilgjengelig de få gangene det bærer avgårde på Villsvin eller Sel-jakt. Det blir mye stress, hvis man skal basere seg på lån hver gang.

 

Selv om jeg altså ikke har Blaser selv så har jeg nesten ubegrenset tilgang på lån av en Blaser R93. Så det er fortsatt snakk om lån, men da i ubegrenset tidsrom. Denne har p.t. kun ett løp i 243, så tanken er å heller bruke noen kroner på ett 308 løp og demper til denne, framfor å kjøpe ei komplett budsjett-rifle.

Valget av kaliber er i utgangspunktet ikke tema for diskusjon, det kan evt. bli nye løp i mer spennende kaliber etterhvert.

Siden jeg ikke har peiling på Blaser er jeg mer interessert i hva jeg skal se etter og hva jeg evt. må passe på ved bruktkjøp av slike løp.

Ett raskt søk avslører bl.a. att disse løpene kommer i forskjellig diameter / vekt. Hva anbefaler dere til ren jaktbruk med demper?

 

Link to comment
Share on other sites

Då har eg blivi Blaser eigar også, åpningstilbud på XXL 10 000,- for Blaser R93 :D

 

Skulle gjerne hatt i 8x57 men fekk den bare i .308 så får sjå om eg skal prøve å få solgt løpet og kaupt nytt.

 

Finns det noko lettvektsmontasje for ein som skal spare på alt det går i vekt?

Edited by 5pitf1re
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På R8, med laveste 1" eller 30mm montasje, hva er maks størrelse på objektet uten å ta i løpet?

 

Ser flere med 42-50mm objektiv som ikke er i nærheten å ta i løpet. Er det ikke mulig og få montert den lavere?

 

 

Og, er det noen som vet om det stemmer at R8x avtrekket er bedre enn på "normal" R8 med avtakbart avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

20171110_192358.jpg.71c0a8e1315af2ee3abfae6379849ae5.jpgHer ser du min R8 med x50 kikkert og lavest mulige ringer.Er bare såvidt plass til "justeringshuset" oppå montasjen.Kikkerten ligger 6-7 mm over pipa.Skulle gjerne hatt den lavere,men mest av estetiske årsaker.Har justerbar kolbekam så ingen problemer med kinnkontakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...