Jump to content

Minste kaliber tillatt til storviltjakt i Norge?


ko-stens

Recommended Posts

Trenger raskt svar og har ikke tid til å lete! En kollega jobber med en julequiz for elevene sine. Et av spørsmålene er hva som er minste tillatte kaliber til storviltjakt i Norge! Er det 6,5 x 55 eller .260? Eller er dette det samme kaliberet?

 

Hva er forresten det størst tillatte kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, dette er vel ikke mulig å svare så enkelt på. Kulediameter, kulevekt og anslagsenergi er vel de avgjørende tallene her. Ikke hvilken hylse en bruker. 6,5x55 og .260(Rem.) bruker de samme kulene.

 

Edit:...og det er vel neppe noen øvre grense.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Særregler for storviltjakt

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar! Ber kollegaen sette 6,5x55 og .260 rem som godkjente svar. De virker jo temmelig like. .260 er mer for kjennere. 6,5 har alle hørt om! 6,5x47 kan kanskje være godkjent, men finner ikke data om anslagsenergi på 100 meter. Står bare 200 meter på Lapua sine sider, så dumper den i denne omgangen! Dette kaliberet er det også kun kjennere som vet om, og ikke 17-åringer flest! Men hvis noen nevner den... :wink: Kanskje de kan få ekstrapoeng om de tar med alle tre?

Link to comment
Share on other sites

Vansklig å si egentlig. Alle patroner som klarer å sende ut en 9grams (140grs) kule med en anslagenergi på 2700 Joule (275kgm) på 100m, er lovlig på allt norsktvilt.

Slik jeg forstår det, men se her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/94403.DOC

 

Største lovlige kaliber... Tror man kan gå så stort en vil.

.700 Nitro Express er det største "normale" kalibere jeg kommer på nå... .4 bore kansje :mrgreen:

 

Edit: ser jeg ble litt treig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Særregler for storviltjakt

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Aha :!: Kulediameter er egentlig ikke en faktor lenger altså. Det burde jeg jo ha visst

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar! Ber kollegaen sette 6,5x55 og .260 rem som godkjente svar.

 

Er ikke Rådyr storvilt? :roll: Da er .222rem. f.eks godkjent 1016J E100m m.3,2g blyspiss.

Da må spørsmålet formuleres til: elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar! Ber kollegaen sette 6,5x55 og .260 rem som godkjente svar.

 

Er ikke Rådyr storvilt? :roll: Da er .222rem. f.eks godkjent 1016J E100m m.3,2g blyspiss.

 

Rådyr er ikke storvilt, men behandles i enkelte forvaltningsmessige sammenhenger som om det skulle vært det. Ja også i kravet om skyteprøve da...

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar! Ber kollegaen sette 6,5x55 og .260 rem som godkjente svar.

 

Er ikke Rådyr storvilt? :roll: Da er .222rem. f.eks godkjent 1016J E100m m.3,2g blyspiss.

 

Rådyr er ikke storvilt, men behandles i enkelte forvaltningsmessige sammenhenger som om det skulle vært det. Ja også i kravet om skyteprøve da...

 

Javel, hvem har rett :roll: Jeffrery eller DN?

I Norge er elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe definert som storvilt. For å jakte på storvilt, må jegerne ha godkjent skyteprøve, ettersøkshund og fellingstillatelse. Det er etterskuddsvis betaling av fellingsavgift for elg, hjort og villrein.
Link to comment
Share on other sites

Javel, hvem har rett :roll: Jeffrery eller DN?
I Norge er elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe definert som storvilt. For å jakte på storvilt, må jegerne ha godkjent skyteprøve, ettersøkshund og fellingstillatelse. Det er etterskuddsvis betaling av fellingsavgift for elg, hjort og villrein.

 

Tja, det er egentlig et godt spørsmål. Tror kanskje jeg vil si at rådyr er "betinget" storvilt.

 

Det er ganske store forskjeller i forvaltning av rådyr, og feks de andre hjorteviltene. Se feks på fellingsavgift. Men det er ingen tvil om at Dn definerer det som storvilt nei.

 

Dog er det vel ikke slik at det finnes en levende sjel(, bortsett fra deg da muligens :mrgreen: ) som vil relatere spørsmål om kaliberkrav til storvilt til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Javel, hvem har rett :roll: Jeffrery eller DN?
I Norge er elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe definert som storvilt. For å jakte på storvilt, må jegerne ha godkjent skyteprøve, ettersøkshund og fellingstillatelse. Det er etterskuddsvis betaling av fellingsavgift for elg, hjort og villrein.

 

Litt morsomt dilemma. Ingen tvil om at rådyr, jerv og gaupe defineres som storvilt. Samtidig tror jeg de fleste som leser spørsmålet "hvilket kaliber er det minste tillatt til storvilt" automatisk ekskluderer disse artene.

 

Det hadde kanskje vært enklere med en mer konkret formulering i spørsmålet, som f.eks "minste kaliber tillatt til elgjakt".

Link to comment
Share on other sites

 

Dog er det vel ikke slik at det finnes en levende sjel(, bortsett fra deg da muligens :mrgreen: ) som vil relatere spørsmål om kaliberkrav til storvilt til rådyr.

:mrgreen::mrgreen: Jeg får betalt for å være kverulant :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dog er det vel ikke slik at det finnes en levende sjel(, bortsett fra deg da muligens :mrgreen: ) som vil relatere spørsmål om kaliberkrav til storvilt til rådyr.

Enhver ansvarlig jeger, som i utgangspunktet burde være en levende sjel, skal relatere begrepet storvilt også til rådyr. :)

 

Dette er enkelt: Rådyr ER storvilt ifølge norsk lovgivning. Og det er lovgivning som er utgangspunktet når spørsmålet er om kaliber som er tillatt. Hvis noen mener noe annet, er det de som kverulerer. ;) Det minste [vanlige] kaliberet er, slik det er skrevet ovenfor, .222 Remington.

Link to comment
Share on other sites

Dog er det vel ikke slik at det finnes en levende sjel(, bortsett fra deg da muligens :mrgreen: ) som vil relatere spørsmål om kaliberkrav til storvilt til rådyr.

Enhver ansvarlig jeger, som i utgangspunktet burde være en levende sjel, skal relatere begrepet storvilt også til rådyr. :)

 

Dette er enkelt: Rådyr ER storvilt ifølge norsk lovgivning. Og det er lovgivning som er utgangspunktet når spørsmålet er om kaliber som er tillatt. Hvis noen mener noe annet, er det de som kverulerer. ;) Det minste [vanlige] kaliberet er, slik det er skrevet ovenfor, .222 Remington.

 

Da fortsetter jeg å kverulere :D Begrepet storvilt er meningsløst i forhold til hva som er lovlige kaliber. Den enkelte art som skal jaktes styrer jo hva som er lov å bruke 8)

Link to comment
Share on other sites

Aha :!: Kulediameter er egentlig ikke en faktor lenger altså. Det burde jeg jo ha visst

 

 

Og har ikke vært det de siste 70-80år(det var en periode noen snodige kaliberkrav til vilreinjakt, først min. 9mm-senere min.8mm).

Link to comment
Share on other sites

Aha :!: Kulediameter er egentlig ikke en faktor lenger altså. Det burde jeg jo ha visst

 

 

Og har ikke vært det de siste 70-80år(det var en periode noen snodige kaliberkrav til vilreinjakt, først min. 9mm-senere min.8mm).

 

Mener du at det(i "moderne tid") ikke har vært krav om min. 6,5mm, men at dette bare har vært en naturlig følge om kravet til kulevekt, eller :?

Link to comment
Share on other sites

Ja

 

 

EDIT-bittelite forbehold; mulig det var et minimuns kaliber/kulediameter spesifisert før en fikk nye regler først på -70tallet (200kgm på 300meters hold).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle fått en kuleprodusent til å lage en 139gr kule i 257. kaliber så hadde man hatt både 25.06 og 257 Wheatherby til bruk kanskje særlig i reinsfjellet og på hjortejakt. Noen elgpatron av betydning blir det uansett ikke selv om det hadde vært lov. Men noe allemannseie hadde det ikke blitt likevel ,men noe for entusiasten som hadde brukt de til det de hadde passet til .

Link to comment
Share on other sites

Skulle fått en kuleprodusent til å lage en 139gr kule i 257. kaliber så hadde man hatt både 25.06 og 257 Wheatherby til bruk kanskje særlig i reinsfjellet og på hjortejakt. Noen elgpatron av betydning blir det uansett ikke selv om det hadde vært lov. Men noe allemannseie hadde det ikke blitt likevel ,men noe for entusiasten som hadde brukt de til det de hadde passet til .

 

Eller fått endret minimum kulevekt til reinsjakt. Vil tippe at 120 grs kuler i 25-06`n er like passelig på rein som 6.5x55`n er på elg :)

Men, mener det finnes tyngre kuler i .257? Om jeg bare kan finne igjen nettsiden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vært borte en stund etter starten av tråden, så har ikke fått med meg det der om rådyr og storvilt her. Burde så klart presisert litt her. Rådyr forvirrer litt... Det jeg mente var selvsagt til elg, rein, hjort og bjørn. Tenkte ikke på at rådyr regnes som storvilt når det kommer til storviltprøva feks. Hva skal man egentlig si om rådyr? Bitte lite storvilt, eller kjempestort småvilt? :wink: Er vel det største man kan skyte på med hagle (eller kan man skyte større vilt lovlig i Norge, da med slugs?)! Sånn sett er det jo småvilt og... Grublegruble...

 

Var for øvrig ikke mange som tenkte på 6,5x55. Ingen hadde hørt om .260. De som svarte 6,5x55 fikk poeng da. Må ha bitte litt å gå på. Pluss/minus 4 mm hylse... (.260 = 6,5x51 skjønte jeg).

Link to comment
Share on other sites

Bare å bestille en kalibreringsdie i rett diameter fra Lee (ca 30$) og presse ned 6,5mm kuler:-)

Kan du gjøre dette med mantla kuler???. Noen som har erfaring??

 

 

Har ikke prøvd det selv , men har fra meget pålitelig kilde at dette fungerer. Unntaket var kuler med delevegg (Partition), der ble det visstnok litt svinn. Best resulatat med kuler med loddet kjerne.

Uansett, har en børse i 257 er kostnaden for å prøve noen hundrelapper til Lee, noen 6,5mm kuler og en stabel våte aviser, og en får masse kreditt for en interesant tråd på forumet:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...