Jump to content

Kjøttdeigrull av elg (Rein, rådyr, hjort,lam osv)


gordon setter

Recommended Posts

Hver jul i alle år så lenge jeg kan huske har min mor laget en kjøttdeigrull av elg.

Denne er favoritten til alle i jula, og man blir aldri lei den, legger derfor ut oppskriften på denne forklart med bilder her.

Kan garantere dere at denne kjøttrullen på et rundstykke, gjerne toppet med italiensk salat på, eller drue salaten som jeg og skal legge inn oppskriften på her. Eller helt enkelt agurk og litt majones, vil falle i smak hos de fleste.

 

Man begynner med å kjøpe gaskluter (fås kjøpt på princess eller tilsvarende.) Gaskluter lik de man lagde bleier til småunger av før.

Av disse må man lage, få noen til å sy to poser, jeg fikk to poser av en slik gasklut. Bra man har gode kollegaer på jobb som kan sy :P

Men trenger og litt bomullstråd.

 

normal_047.jpg

 

Slik ser posene ut ferdig sydd.

 

normal_048.jpg

 

Man trenger en 1/2 kg elgkjøttdeig, gjerne litt mer (sikkert like godt med rein, hjort osv) og 400g vanlig kjøttdeig. Og tre store løk.

 

normal_046.jpg

 

Så trenger man saltpeter (fås kjøpt på apoteket) hvitløkspulver, løkpulver,viltkrydder, kjøtt og grillkrydder, pepper og aromat. Egentlig bare å ha i det dere ønsker av krydder her.

 

normal_042.jpg

 

Salt og pepper må dere og ha. Går mye salt her, noe dere ser lengre ned i tråden hvorfor.

 

normal_045.jpg

 

Bland kjøttdeigene med en sleiv.

 

normal_049.jpg

 

Finhakk de tre løkene og bland godt inn i kjøttdeigen, vil oppleves som inn i hel... mye løk men skal være det. Hvorfor?? er bare sånn!!

 

normal_050.jpg

 

Så er det tid for krydderet.

Forsiktig med saltpeter, bruker en teskje maks av dette (denne skal kun lage rødfarge på rullen slik at den ser delikat ut.)

De andre krydderene bruker jeg i hvertfall 2 teskjeer av hver +++, husk rullene skal kokes og mye av smaken forsvinner i den prossessen.

Ha i noe salt og, men holder med 2 teskjeer her, dere ser hvorfor lengre ned.

Bruk gjerne andre krydder om dere vi.

 

normal_053.jpg

 

Fyll så blandingen i de to posene og knyt igjen med bommullstråd.

 

normal_054.jpg

 

Salt så botten på en gryte, plastbolle eller noe, tjukt lag, legg rullene oppi og salt over de, mye salt.

Her ser dere hvorfor jeg bruker disse gasklutene å lager pose av, saltet trekker igjennom.

La de ligge slik i en til en og en halvdag. Jeg lot de ligge i 24 timer, og mine ble for lite salt synes jeg, men jeg hadde lite salt i kjøttdeigen og da.

 

normal_055.jpg

 

Når det har gått et døgn eller så, så skal rullene kokes, børst bort saltet og kok de i en time.

Ikke fosskoke, bare akkurat så vannet koker.

 

normal_056.jpg

 

Jeg hadde ikke rullpresse her, så improviserte og la de i en brødform og stablet en bødform opp igjen, og en stor kasserolle med vann oppi for å få god vekt og press. Men rullene ble ikke så faste som jeg kunne ønske og rullpresse er å foretrekke.

Man må presse de for at det skal være mulig å skjære skiver av rullen.

Mine lå over natten i press, men vet at hjemme ligger de minst i et døgn i en rullpresse.

 

normal_057.jpg

 

normal_058.jpg

 

Her er det ferdige resultatet. La de ligge noen timer å tørke slik at de får en brun farge og blir litt harde. Ser mer delikate ut da, inni blir de litt røde alt etter hvor mye saltpeter du bruker, men ikke bruk mer en en teskje uansett.

De ser litt vel røde ut på bildet, men de er nettopp klippet ut av posene her.

 

normal_060.jpg

 

Del rullene i to slik at du får fire biter, pakk de i sølvfolie, og legg de i en brødpose og frys de til jul.

Men man må jo få smake litt da.

 

normal_061.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drue salaten:

 

Tre kaffekopper med røde druer, Del druene i to, kansje noen i fire, og ta ut eventuelle steiner.

Kaffe kopper er i størrelse slike små vanlige 2dl kopper.

 

1/2 kaffekopp purreløk ( jeg bruker 1 full da)

 

1 pk majones

 

3 spiseskjeer lettrømme.

 

Blandes, og has på rullen eller annet pålegg :P

Link to comment
Share on other sites

Ååååhh... Det beste jeg vet er mat, det er så fantastisk godt...

 

Takker og bukker for en super tråd, er det noe jeg har så er det kjøttdeig av vilt (elg).

Siden jeg liker bildetråder så legger jeg ut et her, sånn pakker jeg kjøttdeigen i fryser'n i 0,6 kg flatpakker.

Disse er fine å stable og tiner fort, tar også mindre plass i frysern enn runde pølser eller baller...

 

Kjttdeig.jpg

 

Kommer tilbake med raport etter første prøve på kjøttrull a'la gordon setter. :wink::D:D

Link to comment
Share on other sites

For det første har jeg ikke melkekartonger, jeg henter rett fra tanken i fjøset.

Hvis du skal tine kjøttet fort er det flatpakker som er tingen, og en ting til... Jeg spiser ikke plasten :wink:

 

Fatdog! Jepp, det er snuseska, men den er det ikke kjøttdeig inni :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egil skreiv :

For det første har jeg ikke melkekartonger, jeg henter rett fra tanken i fjøset.

 

Det gjer du rett i, skulle nett hatt ein melketank og ein seperator her, så hadde eg vært storfornøyd. For 20 år sidan, så var eg avløyser 1 vinter hjå ein som eg jobba litt hos. Kvar morgen, så var det oppi tanken med ei stort litermål og drikke frukost... :mrgreen:

 

Har aldri laga sånn kjøttdeig rull, så det må prøvast ein gong. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble tent på den oppskriften.

Brukt avskjær og innmaten fra sesongens srorfugljakt.

Hadde i salt, pepper og godt med einerbær og et par

teskjeer med gelantin.

Presset kjøttdeigrullen hardt i ei rullpresse

så den ble meget fast.

Suksessmat. Megaknall.

Link to comment
Share on other sites

Kvar morgen, så var det oppi tanken med ei stort litermål og drikke frukost... :mrgreen:

et stort og et lite litermål er vell på en liter :wink: måtte bare :twisted: ikka ta det ille opp mauser68 :P

tusen takk for oppskrifta gordon setter. jeg laga kjøttdeigrull etter oppskrifta di, og den vart god :D blir nok kjøttdeigrull til neste jul, sikkert før det og :twisted:

 

nils

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Da ligger rullen på salt. Har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Dvs. Pitte litt avvik på krydderet. Har en morter så har knadd litt ferske krydder. Jeg sydde 3 poser av en gassklut fra Kid og her gikk nesten alt i den ene posen :shock:

Kommer tilbake med svar på smaken når den er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Da var første rullen ferdig. Fulgte oppskriften til TS ganske så slavisk med unntak av at jeg brukte en morter til å knuse litt krydder til en blanding. TS skrev også at den ble litt lite salt så min lå til tørrsalting i 2 døgn.

 

Pros:

Rullene får veldig fin konsistens selv uten noen form for gelatin.

Miksen av vanlig kjøttdeig og Elg kjøttdeig funker fint. Her kan man sikkert bruke bare Elg om man vil, men muligens vil rullen bli løsere av dette.

Smaken er topp og som TS skriver, ikke vær redd for ha godt med krydder i. Samme gjelder løken.

 

Cons:

Jeg saltet i 2 døgn. Det ble litt mye etter min smak, men ser at 1 døgn nok er litt lite så neste parti blir litt over et døgn.

Er usikker på om Saltpeteret setter smak. Rullen min fikk et hint av rødfarge i midten, men form å farge på rullen slik den er synes jeg er helt ok. Kommer til å bruke en 1/2ts med saltpeter i neste parti.

 

Konklusjon:

 

Dette var en kulinarisk opplevelse i smak og konsistens til brødskiven. Jeg prøvde den også med et strøk grov sennep på. Det ble ikke feil 8)

Mat som er så enkel å lage at jeg må følge med at ikke Elgbikkja starter opp med masseproduksjon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Salpeter har egenskaper utover den å sette rødfarge på kjøttet:

 

E 251 Natriumnitrat

Type: Natrium Saltpeter. Stopper bakterievekst bla botulisme bakterien (Clostridium bitulinum). Finnes naturlig i enkelte grønnsaker.

Allergi/skadelighet: Kan medføre forskjellige problemer i kroppen i store mengder.

Bruksområde: Ost og konservert fisk/kjøtt

Tillatt: Norge og EU.

 

 

http://www.matoppskrift.no/artikkel/E-n ... ingsmidler

 

Etter min ringe forstand må det ikke brukes i kjøtt som skal spekes :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...