Jump to content

Tråden om pølsemaking


Mauser68

Recommended Posts

Hei.

 

vart meget inspirert av denne tråden i fjor. og i år har eg endelig rota meg til å lage pølser sjølv.. Det var jo enkelt jo... kvifor har eg ikkje gjort dette før.. ??

Brukte mauser sin oppskrift. og pølsene vart knallgode... men trur dei vart litt for kraftig for hvermansen.. så neste år trur eg at eg trykker litt svin i dei.. litt bacon? og reinskjerer hjortekjøttet litt bedre..

 

legger ved litt bilder fra pølser og mitt litt hjemmesnekrede weber røykeri med ein smokedaddy.

 

 

 

 

Pølsedeig

 

 

polse5.jpg

 

 

Ferdig .... klar til røyking

 

polse4.jpg

 

 

 

pølsene henger til tørk før røyking.

 

polse3.jpg

 

 

smokedaddy montert og klar til røyking.

 

polse2.jpg

 

 

 

røyken fra dansk bøk og eik (fra norsk kjøkkenbenk) igang.

 

polse.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser meget bra ut det der Bjørn, men kva slags hullskive brukte du når du kverna, det såg litt grovt ut det kjøttet/spekket ditt ?

 

Ellers så er det ikkje problem å ha bacon i, men pass på saltinga så du ikkje får for salte pølser.. Veit ikkje kva du meiner med kraftige pølser, det er klart det er kraftig kost, men var pølsene dine veldig kraftige på smak, sånn at dei blei for mektige synst du ?

Link to comment
Share on other sites

Brukte groveste diameter på kverna.. vart nok litt i groveste laget. er vel 4-5mm i diameter.. prøver nok med eit hakk finere kverning neste gang. men tenkte at det vart jo kvernet 2 ganger. og smaken vil vel og jevne seg meir ut kanskje med finere kverning... tenkte eg ikkje på før nå. :(

Med kraftig meiner eg at den "spisse" hjortesmaken kom litt kraftig fram. det er flott for meg, men kan tenke meg at det er ein del som synes det blir litt for mykje "hjortesmak" av pølsene.. men om eg reinskjerer avskjeret meir neste gang så trur eg noke av denne "spissen" av smaken faller vekk. Denne "hjortesmaken" som eg kaller det ligger vel i fett, sener og slike ting som blir "kasta" i kverna :wink::) .

 

Så trur forbedringa til neste år er:

finere kverning

litt tilføyning av svinekjøtt av ein eller anna sort

og om eg gidder så reinskjere avskjeret meir.

 

pølsene vart ikkje for mektig.. eg gleder meg til neste raspeball måltid.. da skal disse pølsene på bordet... det blir suksess i min familie trur og håper eg..

 

 

Kva synes du om røykeriet mitt da :lol:

 

Det gir ein flott røykesmak, men begrenser seg til små ting som hjerte og pølser.. :?

Link to comment
Share on other sites

Ok, då skal du få eit tips, ikkje bruk hjortefett i pølsene, hvis du har gjort. Bruk heller svinespekk. Sener trur eg normalt skal gå bra, eg pleier å skjære vekk det værste. Normalt får eg ikkje voldsom viltsmak/hjortesmak på mine pølser, men litt meir smak av hjortebukker pleier det å bli. Prøv å grovkvern 50% og så bruker du litt finere på resten. Normalt pleier 1 kverning gå bra, men er det ein del sener og sånt, kanskje kvern det 2 gonger. :)

 

Røykeriet såg bra ut det, men pølsene dine dei blir varmrøykte eller ?

Link to comment
Share on other sites

Nei det blir veldig kald røyk ut av denne generatoren. har ikkje målt tempen i grillen, men etter tempen på lokket å bedømme så trur eg ikkje det var over 25 grader inni.. . så dei blir kaldrøykt..

Problemet med denne "fantastiske" smokedaddy'en (som er importert fra usa) :oops:

er at den er vanskelig til å få til å gå kontinuerlig. må nok til å lage meg eit bedre røykeri om eg skal fortsette med dette og om eg skal få røykt pinnakjøttet til jul.. ...

 

Gleda meg allerede.. (til pinnakjøttet .. selvfølgelig villsau)

 

er selfølgelig svinespekk eg brukte i pølsene.. :):D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var 8 kilo pølser laget. Og det er nå registrert noen forbedringspotensialer til neste år.

Jeg hadde et elgoksehjerte jeg tenkte bruke. Hjertekjøttet er litt dårlig å spe på, så da havnet det endel vanlig elgkjøtt med også. Gikk på den lokale Coop Mega, fikk tarm og spekk der. Problemet var bare at de kun hadde saltet spekk, og jeg hadde ikke tid til å vente til de fikk usaltet. Som så ofte før tenkte jeg, det går sikkert bra. Men pølsene har blitt litt vel salte. Ikke noe veldig plagsomt, skal bli en nytelse til potet og kålrabistappe. Tror også at deigen ikke ble eltet seig, da jeg ikke tilsatte ekstra salt.

Det ble også noe væskeslipp, noe jeg vil tilskrive litt for lite potetstivelse i deigen.

Punkter å huske på til neste år:

Mindre hjertekjøtt

Usaltet spekk

Mer stivelse

 

Også kanskje man skulle prøve seg på en oppskrift da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Neimen godeste Asi, det er jo oppskrift på side 3 i denne tråden, og det er beskrivelse på korleis ein gjer det frå A - Å på side 1... :mrgreen:

 

Men, for å sei det sånn, det er jo alltid kjekt å ekspredimentere litt og få ting til sjølv, så eg har full forståelse..

 

Men det som er viktig, elt inn salt og krydder i deigen, og elt den til den er skikkelig seig, så har du væske, kraft, stivelse inn, og elter til deigen blir seig igjen.. Det er for så vidt ingen krise om du har litt laus deig og at du ikkje får den seig på siste runden, det du kompenserer med då, er å ha litt meir stivelse ( kanskje 10-15 % ) i den..

 

Salt mengde i pølsedeig, så treng du stort sett 18-20 gram pr. kg med kjøtt. Sper du den med mykje væske og stivelse, kan du ha i litt meir.. Spekepølser så treng du 25-30 gram salt pr. kg..

Link to comment
Share on other sites

I dag inviterte jeg mamma, pappa og bror på nylagde pølser. Tilbehøret var kokt potet og kålrabistappe. Tilfeldigvis holdt jeg også på med å redusere en lammefond, så denne ble servert som sjy attåt.

Dommen ble at pølsene var klart godkjent. Også fra pappa, som kan være temmelig kresen.

Har enda noe tarm, regner med det blir spekepølse av denne :D .

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvor en kan få fatt i et pølsehorn i Trondheim

Jeg har fått ansvaret for studentspeiderenes pølse-lage-møte.

Eventuelt om noen kunne låne oss et? Er snakk om ettermiddagen førstkommende tirsdag.

 

FUNNET! på Tante Isabell hadde de et til den hyggelige prisen 50kr. Gammelt og slitent men det funker nok.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er mektig imponert og motivert for å gjøre noe med de pakkene som det står "til kverning" og "biffsnadder, til nød" på nedi fryseren. Har også noen pakker med kverna kjøttdeig i fryseren - kan dette brukes?

 

Bare et lite problem. Gutten i huset her har eggeallergi. Hva annet kan brukes som bindemiddel i pølser, som tåler røyking, frysing og ikke setter smak?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann

 

Laget idag pølser selv. Kvernet svinekjøtt 2 runder på groveste hullskive og spekket 1gang. Kjørte kjøtt og krydder en stund med eltekro for at dette skulle blande seg. Selve pølsingen gitt greit med litt trening..

Hadde ganske betydelig med spekk i. Ca 30-35% tenker jeg. Vi har ikke spedd med noenting annet.

 

Problemet er at pølsene ble veldig løse i kjøttet. Nesten som lungemos. Når du skjærer pølsene detter kjøttet ut.

Er det noen som har noen tips til hva dette kan dreie seg om: )

Link to comment
Share on other sites

Har du ikkje hatt i bindemiddel i det heile tatt ? I så fall så har du forklaringen der, i tillegg til at reint svinekjøtt og spekk ikkje har så gode binde eigenskaper, som anna kjøtt har.

 

Eg har laga reine svinepølser, og har måtta hatt det doble av potetmel dosen i dei, for å få dei litt stive.. Då snakkar eg om normalt ca 20 gram pr. kilo kjøtt og spekk, så 40-50 gram pr kilo må du kanskje ha i.

 

Ellers er det mulig å få dei tålig bra, med å arbeide masse med deigen, så det blir seig, skikkelig seig.. Det er ikkje nok at du blander det. Du må elte inn salt og krydder til deigen blir skikkelig seig, så ha i bindemiddel og kraft, eller potetmel blanda med litt vatn, eg ville hatt litt egg i også, 1-2 egg pr kilo masse, så må du elte det på nytt igjen, til deigen blir seig. Kor seig den blir andre gonga, er opp til kor mykje du har spedd den. Men den skal eltes seig 2 gonger, så trur eg nok at tinga blir litt betre..

 

Eg har personlig testa uttrykket " Rett i tarmen, ein gryterett på underlig vis".. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Då har vi laga ca 65 kg med pølser. type dampepølse, men som og går an å henge opp til speking.

 

Då blir det vel røyking i helga :)

 

Ca oppskrift:

30 kg hjort

10 kg svin

6 kg spekk

6 kg fåreinnmat

6 kg storfe

2,5 kg hjortehjarte

4 kg type ferdigmala pølsedeig frå medlemskjøp på Gilde.

 

4 l hjortekraft

 

salt og krydder etter hemmelig blanding :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som lovet gir jeg nå tilbakemelding på rådene vi fikk. Vi har nå prøvd en ny runde uten spesiellt godt hell. Konsistensen ble bedre men ikke perfekt. Vi gjorde følgende:

 

Kvernet kjøtt 1gang på stor hullskive og 1gang på liten. Spekk kvernet vi kun 1 gang. Ca 25% fettinnhold. Lot farsen eltes lenge og godt i maskinen. Tilsatte 1egg og ca 40g potetmel pr.kg. Hadde også i en skvett melk, skvett akevitt og skvett øl. (Ble litt revet med der....:) + krydder og lot dette eltes lenge og vel engang til. Satte så i kjøleskap til dagen etter. Etter vi hadde laget pølsene lot vi de trekke i ca 20-25min. Ferdig!

 

Konistensen ble litt slapp og myk og det smakte veldig potetmel av pølsene. Blir kjøpepølser på oss til jul men reven blir nok glad :) Burde kjøttet kvernes flere ganger? Er det noe vi bør tilsette for mer spenst i pølsa? Er det noen som har en oppskrift som ikke slår feil? (Rene svinepølser)

 

Ønsker alle pølsemakere en riktig god jul!

Link to comment
Share on other sites

For alle farsevarer er elting med salt som første steg, helt essensielt for god farse.

Saltet gjør at peptidkjedene i proteinet utvider seg, og gir plass til mer væske.

Når proteinet koagulerer under varmebehandling vil det slippe noe væske, og for å oppta denne væsken tilsetter vi stivelse(av forskjellig art).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dei vanlige pølsene med kroktarm av svin, er nok mulig å grille, men tarmen tåler dårlig varme. Eg har derimot laga grillpølser av fåretarm, og så tatt å trekt pølsene 10-12 minutter, for dei er tynnere. Når du då har trekt pølsene, så kjøler du dei av og fryser dei ned.. Så kan du ta dei opp, tine dei og så slenge dei på grillen et par minutter, så blir det mat av det..

 

Fryser du ned rå pølser, tar dei opp og slenger dei på grillen, så blir dei som regel svidd., før dei blir ferdig steikt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Griller hjemmelagde pølser med stort hell. Har alltid trekt de i varmt og godt krydret/saltet vann og avkjølt de noe før grilling.

 

Pølser som har diameter lik de middagspølsene man finner i butikken er ikke så lett å grille. Da er kanskje indirekte varme tingen, for så å gi dem en finish på direkte varme?

Link to comment
Share on other sites

På Kammersmellen i fjor, så grilla eg hjortepølser på grillen frå rå tilstand, det var av svinekroktarm og diameter rundt 3 cm.. Det går, men du må legge dei i ytterkantene og utav den glødende sona. Det tar laaaang tid og du må snu dei veldig ofte for å ikkje svi eller få dei til å sprekke.. Men er er ikkje å anbefale, trekk dei først før grilling, det er det sikreste. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde vore knallartig med ein ring i posten, for å smake den ja.. Sender du som A-post, litt godt innpakka i fryst tilstand, so går det bra det, kjem fram på 1 -2 dagar.. Men ellers so kan eg heller snakke til når eg skal til Stord neste gong, enten blir det sommarevyen på Fitjar i sommar, ellers so kan det væra at eg må ned å besøka Mr.Mju ein tur i løpet av sommaren.. :)

Link to comment
Share on other sites

Så var helvete i gang her og :?:?:mrgreen: , heldig vis så bruka me kjøkkenet av Terje!!!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Eg er i viltnevna og trafikkskada vilt synest eg me må utnytte særleg dei som bare me må avlive pga beinskade og lingande( men ellers er like gode og laga mat av og alldersheimen ikkje vill ha!!! :?:? )

eg valgte og lage pølse av 1 rådyr og 1 bog av elg tilsammen ca 25 kg med reint kjøtt. her er Terje og sønn i gang med kverning av kjøtt!!!

normal_Pulse_01.JPG

Prøvesmaking av ferdig deig må til!!! :):D

normal_Pulse_02.JPG

Grunnoppskifta er ca 25 kg reint kjøtt og ca 10 til 20 prosent svin og fett altbvsammen ca 30kg

Dette blandes sammen med 3l H- melk,

1l vatten

0,6 l fløte

0,5 pose med kajane pepper

250g salt

750 g potetmjøl

 

og 0,5 glass med Ingefær ,Cilii og Kvitløk på glass ( som me køuper sjå Meny)

normal_Pulse_03.JPG

Terje stapper pølse farse så godt han kan!!!! :|:|:oops::mrgreen::mrgreen:

Pølse farsen er ferdig og Terje stapper så god han kan!!! :oops::oops:

normal_Pulse_04.JPG

Røyking av pølsene må til!!

normal_Pulse_05.JPGDet er ein gammal røykeovn me brukar og må fyre opp i den 4 ganger før det blir nok røyksmak! på oølsene !! 8)8):mrgreen::mrgreen:

Sø er det trekking av pølsene ca 0,5 t

normal_77Pulse_07.JPG

AAAAA middagen er redda for i dag!! :D:D Bådde Silje og Ivar lika pølsene og det skulle nå bare mangle 8)8)8):):):)

normal_Pulse_08.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott HB. Såg ut som de hadde ei triveleg stund. Men det forkledet til Terje, trur eg må vere Magnhild sitt :wink:

 

Ikkje dårleg att du kjente att Terje!!! :roll: (Skulle helse til deg og dine frå heile fam Haugen)

Triveleg att du lika bilda!! :D Me har sjølvsakt maltøl innatt pylsene :D:D8)8)

Link to comment
Share on other sites

Fekk smaksprøven på pølsene i går Mortens og i dag har eg meska meg med pølser, sterk/_grov sennep, potetstappe av mandelpoteter og surkål... Pølsene var nydelige dei og meget fin røykesmak på dei.

 

Ein liten ting eg kan setja fingeren med dei, dei var ein smule tørre og porøse, det er mest sannsynlig brukt litt lite feitt i dei, då blir dei litt tørre.. Men ellers var pølsa heilt topp den. Skal poste eit bilde av retten, når eg har fått slurpa i meg litt kaffi og fått vomba litt ned.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, me brukar mindre spekk en ka besto mi gjore, pga at far min ikkje likte at hu brukte so mykje spekk (usunt) meiner han! Hehe.

 

Me har brukt den oppskrifta, sio eg va ein snørrunge, so me e godt vant med den :mrgreen:

 

Men nåken kompisa av meg brukar meir spekk, og kvedna gjendna kjøttdeigen 2-3gonga for og få den finare!

Link to comment
Share on other sites

He, he, jo det er sant det med fettet då, men ein mister litt smak og saftigheit veit du.. Men skal ein ete mykje av sånne ting, so er det fullt forståeleg.. Gløymde å nevna salt, den var heilt perfekt salta den pølsa, akkurat som den bør væra. Tusen takk for smaksprøven, du skal få ein prøve av meg og, men ikkje akkurat no. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig opp og ned, alt etter kor mykje røyksmak du vil ha på pølsene etter kva type vær og temperatur det er.. Er det tørr luft, og helst tørt ellers, og kjøttet/pølsene er i tillegg tørka, sånn at overflata på dei ikkje er fuktig, så treng ikkje du så mange timene.. Men ein 6-8 timar trur eg uansett eg ville ha brukt..

 

Har du muligheit for det, så heng pølsene opp i og la dei stå i sirkulert luft med vifte over natta, eller utover dagen før den skal røykast. Då ser du med ein gong at pølsene blir mørkere og dei tar betre til seg røyken og blir finere etterpå..

Link to comment
Share on other sites

Hva har jeg gjort galt? Eller er det normalt?

Har laga middagspølser av 2 oppskrifter. Begge basert på Villsvinkjøttdeig, men den ene blandet med en del storfe. Den ene med basilikum. Potetmel og Egg i begge. 1 god ss og 1 egg/kg kjøtt.

 

Smaken ble helt utmerket, men kanskje litt for faste. For mye potetmel?

De med storfe ble ”normale”.

 

Varmet alle pølsene i en stor kjele til 75 grader. Må innrømme st det ble litt mer – 82.

Leser at de ikke må over 80 grader for da sprekker de.

Det som jeg stusser over, er at pølsene av bare Villsvinkjøttdeig ble litt rare.

I stedet for å sprekke ble de faste inne i skinnet. Pølsa fløt i en ”lake” av kraft, og var ikke nær skinnet. (Som sylteagurker i et glass)

Nå er de ikke blitt helt kalde ennå, men tror ikke det endrer seg.

Er dette normalt eller hva er galt?

Link to comment
Share on other sites

Blir dei for faste altså sånn sprettball aktig, så har du hatt for mykje potetmjøl i ja.. Ca 20 gram pr kg kjøtt pleier å funke bra.

Ellers med kokinga, eg pleier å koke opp vatnet, så ha i pølsene og prøva å holda det under kokepunktet, og som regel trur eg nok at eg opererer mellom 80-100 grader ein plass.. Skinnet sprekker som regel ikkje, hvis du ikkje har stappa for mykje i tarmen, sånn at den er fast før du koker den, hvis den er litt sånn "halvslapp", så skal det litt til for å få den til å sprekke, eller hvis det er mykje luft i pølsene..

 

Det som du har vært borti med dei pølsene som ikkje har storfekjøtt, er at fettet har sluppet, fettet har ikkje skikkelig fått elta seg inni kjøttfibrene, og det er litt problematisk spesielt med rein svinekjøttdeig.. Så kjøttet krymper sammen, og fettet blir liggende som ein slags saus rundt.. Eg har vært borte akkurat det samme faktisk.. Den må eltes mykje meir, og du må kanskje også ta litt av kjøttet og male fleire gonger, for å få det litt finere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for grei forståelig forklaring. Ble litt beroliga nå. De har blitt litt bedere etter at de er blitt kalde, men det er der ennå. Pølsene henger nå til tørk.

 

Men nå lurer jeg på hva som skjer når jeg røyker dem. Tar de til seg røyk når de er fylt med væske? Skal jeg stikke hull og presse ut væska, eller vil den forsvinne om de henger lenge til tørking?

 

Smaken ble veldig bra. Men jeg må ha i mer fett neste gang, for de ble litt tørre.

Link to comment
Share on other sites

Du burde i grunn ha røykt dei før dei blir kokt, det er det som er mest vanlig.. Men for all del, det burde gå bra å røyke dei i kokt tilstand, men du får nok ikkje det samme resultatet.

 

Du kan prøve å tipse brukeren kjella om dette, han har kontroll på det tekniske med pølser, meiner å huske at han er ein gammel pølsemaker. :)

Link to comment
Share on other sites

Lovde tidligare å legge ut litt bilder av pølsene eg fekk av Mortens her, og i dag hadde eg ein absolutt nydelig middag med pølser som eg fekk tilsendt av HB, så her kjem litt bilder av pølser og tilbehør :

 

Her er pølsene eg fekk av Mortens, typisk gardspølse som er røykt.

Mortens1.jpg

 

Vanlig tilbehør, god potetstappe av mandelpoteter, grov/sterk sennep og surkål, nydelig mat. :)

Mortens2.jpg

 

Her ser du korleis pølsa såg ut inni, grov og du ser tydelig farge av røykinga, meget god pølse, men litt tørr pga litt lite fett, utenom det var den nydelig. :)

Mortens3.jpg

 

Her er pølsene eg fekk av HB i går. Ei pølse med urter og kvitløk og ei med chili.

Hb1.jpg

 

Her er pølsene med tilbehør. nydelig potetstappe med pepperrot og løk, og sennep og surkål. :)

Hb2.jpg

 

Tusen takk til Mortens og HB for bidraget, det var nydelige pølser. :)

Link to comment
Share on other sites

He, he, trur ikkje du må på kurs etter dei pølsene der, men det hadde uansett vore moro om de hadde tatt turen bort her ja.. :mrgreen:

 

Kjerringa er litt lei sånn standard gardspølse og hjortepølse som eg lagar, den som me laga i år den likte ho litt betre, men det er alltid litt kjekt med litt andre typar og. Eg har jo laga litt svinepølse ala bratwursth tidligare, men den og vart ho lei til slutt, eg laga LITT mykje det siste året, he, he.. Men skal laga litt smakspølser av elg og svin tenkte eg, so får me sjå korleis det går.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meget glad for at jeg fant denne tråden. Noe har plaget meg siden jul. Da forsøkte jeg å lage pølser med svin. Kjøpte ribbe, og brukte kjøttet og spekket fra ribba for å lage pølser - skjærte vekk svoren og brukte fettet under. Jeg tror nok det var nok fett. Smaken var ikke verst i det hele tatt, men konsistensen ble ikke helt bra. Den falt liksom fra hverandre, og jeg aner ikke hvorfor. De ble ikke faste og sammenhengende, slik medisterpølser (julepølsene) er. Siden det er flere her med erfaring fra å lage pølser, tenkte jeg rett og slett å spørre om noen av dere vet hva som kan være vanlig feil når resultatet blir som beskrevet over. Etter at pølsene var ferdig stappet, prøvde jeg både å koke dem, for deretter å steke dem før de skulle serveres, og steke dem i panne råe før de skulle serveres. Prøvde forskjellige ting i tilbredelsen, men resultatet ble det samme. Det skal sies at det var min første gang, men slett ikke den siste. Skal studere denne tråden litt nøyere også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...