Jump to content

Remington 700 Tråden.


K. Appelgren

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jeg plukker opp denne tråden her, jeg!

 

I utgangspunktet har jeg tenkt å kjøpe ei langt dyrere og "ferdig" rifle, men det gjør vondt å legge ut voldsomt mye penger på en gang... Såh! Jeg leker med tanken å kjøpe ei "prosjektbørse", og da er det jo ikke noe som passer bedre enn Remington 700 såvidt jeg kan forstå. Og da lurer jeg jo på noen småting.

 

- Sikringa, hva er det guffet jeg finner på nettet om dårlig sikring - er våpenet sikkert? Er det vanskelig/dyrt å få installert trepunktssikring?

- Stokken, jeg syns Tacticals Hogue er veldig fin, og liker spesielt den gummierte overflaten. Dog kunne jeg selv tenkt meg et litt bedre pistolgrep. Noen som har tips til en slik stokk? Jeg vil ikke ha noe übertactical-fjas, bare en jaktstokk med godt grep og litt mer pistol.

- Hvilken prioritering burde deler skiftes ut på en Tactical? På lista over deler som kan/burde byttes har jeg notert meg: avtrekk (hele), bolt (one piece og med ny pin) og løp (20-22" match).

 

Og husk at det jeg måler denne rifla opp mot, er engangsinvesteringen som en Mauser M03 utgjør... Så vet dere hva jeg er villig til å "ofre". Det som jeg vil ha er 1. slitestyrke 2. presisjon 3. pålitelighet 4. tilgjengelighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første jeg byttet ut var stokken. Satt en Hogue stokk på min, og denne byttet jeg i en Bell and Carlsson stokk.

http://www.stockysstocks.com/servlet/the-304/bell-carlson-tactical-/Detail

Grunnen til dette var at den gikk i "alle retninger" når jeg brukte tofot. Stokken er rett og slett ikke stiv nok, sånn at pipa blir ikke frittligende.

B&C stokken ble for meg et kompromiss av flere ting, bl.a. pris. Jeg ville gjerne ha justerbar LOP og kolbekam, men til slutt konkluderte jeg med at det blir litt for tacticoolt for meg til å dra med til skogs på jakt.

Stokken er den samme som Remington har montert på 700 XCR tactical long range.

http://remington.com/en/products/firearms/centerfire/model-700/model-700-xcr-tactical-long-range.aspx

Jeg er meget fornøyd med denne stokken så langt ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Mine Rem 700:

 

Rem 700 ADL .22-250. Montert hengslet underbeslag, stokken er GRS jaktfelt, løpet er 26 " LW 21 mm pipemunning.

Hausken lyddemper.

Låskasse,underbeslag og løp er Duracoatet Sort silkematt.

Kikkerten på bildet er en Leupold VX II 3-9x42. Denne er byttet ut med en Kahles Helia 2,5-10x50. Tysk 4.

Standard Leupold stålmontasje.

IMG_3964.jpg

 

Rem 700 BDL SS .375 H&H , kortet originalløp til 53 cm. Gjenget for BR-reflexdemper. KKC-stokk. Søylebeddet.

Kikkerten er en Zeiss Diavari Classic 2,5-10x50 med tysk 4. Standard Leupold stålmontasje.

9.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at Rem 700 er våpenet å gå for dersom man liker nerding og pilling!

 

Er det noen som har noen formening om installasjonen av trepunktssikring av denne typen: http://www.midwayusa.com/product/2250314107/gentry-bolt-shroud-with-3-position-safety-remington-700-right-hand-steel? Det er noe av det som står på lista over ting jeg eventuelt kunne tenke meg å gjøre dersom jeg kjøper en 700.

 

Tenkte jeg skulle starte med en cheap & cheerful SPS Tactical og så legge inn ei bestilling på en Mcmillan Game Scout. Jeg må vente på den i seks måneder, så i mellomtia kan jeg bli kjent med våpenet og lage ei liste og prioritere hva anna jeg vil ha bytta ut.

 

Men kan noen fortelle meg litt hvordan det står til med standardbolten og tennstiften? Hvor prekært er det å skifte dette? Finnes det noen komplette sett hvor jobben med ombygd trepunktssikring allerede er gjort?

Link to comment
Share on other sites

Peddyslate.

 

Bytte av tennstift kan være ett tema om du vil bruke 6br. 6,5x47 Lapua. Eller 308 Lapua palma match(hylser).

Alle disse har små tennhette lommer med litt tynnere/mindre tenn-kanal.

Med standard rem 700 bolter får en ofte litt udefinerte tennhetter. Eller tennhetter som har små kratring i seg. Kratring kan være ett trykktegn, men like gjerne ett tegn på at tennstiften "trenger" modifisering.

Jeg har slik kratring i tennhettene på min rem 700 i 221 Fireball. Men det har null betydning når du vet at ladningen din er trygg.

 

En annen liten ting. De tennhettene som blir krater i. Blir også litt vanskelige å dytte inn i hylseholderen på lade pressa di, spesielt om du bruker Redding eller lee hylseholdere.

 

Får montert M70 sikring på min andre rem 700 i disse dager. Og bryr meg ikke om å montere/tilpasse det sjøl, da jeg er sleggemekaniker.

Tipper du finner noen ok videoer på youtube om montering av M70 sikring på en rem 700 bolt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk skal du ha! La meg vite hva du syns om M70-sikringa på din 700. Jeg ser absolutt nytten av ei slik sikring på et bruks/jaktvåpen, og selv om jeg vil ha noe biiiittelittegranne tacticoolt, så skal alt bygge opp under brukervennlighet og sikkerhet, uten å gå på kostnad av slitestyrke og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

shooter 2

 

De tre stegs M 70 sikringene jeg vet av må monteres av smed.... Står ofte nevnt hos dem du handler hos, feks Midway.

PÅ en annen side, så står det jo også i noen tilfeller at kikkert må monteres av smed eller lignende.

Da kan en jo lure litt.

Link to comment
Share on other sites

shooter 2

 

De tre stegs M 70 sikringene jeg vet av må monteres av smed.... Står ofte nevnt hos dem du handler hos, feks Midway.

PÅ en annen side, så står det jo også i noen tilfeller at kikkert må monteres av smed eller lignende.

Da kan en jo lure litt.

 

Takk for tips men nå har jeg satt meg litt inn i dette men tror jeg legger det litt på is selv om tilpasning ikke er så stor jobb. Skal se litt på en annen løsning først.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny børse i hus! Foreløpig standard 700 Tactical i .308 Win. Kjøper Hausken demper til uka. Planen med den videre er som følger:

 

- Ny stokk, Manners Elite Hunter Compact med alu bedding

- Ny kikkert

- Ny bolt og retting av kasse

 

Den skal brukes dels på bane til langhold, sjøl om jeg ikke kan være med i skitlangthold-klubben, og dels til jakt på alt mulig. 308. er fint sånn!

 

hSYU6FW.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det originale avtrekket er egentlig ganske greit. Det er justerbart alle veier og poleres det i tillegg er det ikke kryp å snakke om.

 

Remington er faktisk et av de bedre fabrikkavtrekkene om dagen. Har sett på sauere og sakoer som rent bortsett fra tyngden har langt mer kryp

og etterslep enn Remington. Etter at X-mark avtrekkene kom er det blitt en litt annen verden for folk som strengt tatt ikke har så greie

på avtrekk å justere litt selv. Jeg sier ikke at de nødvendigvis er bedre enn Sako og Sauer i alle tilfeller, men at avtrekkene er betydelig bedre enn

for bare noe få år siden er uten tvil.

 

Klart at et jewel eller tilsvarende er bra saker, men 3000,- for et avtrekk er litt penger når en har andre ting å bruke penger på..

les: patroner så en lærer å skyte ;)

Link to comment
Share on other sites

Ny børse i hus! Foreløpig standard 700 Tactical i .308 Win. Kjøper Hausken demper til uka. Planen med den videre er som følger:

 

- Ny stokk, Manners Elite Hunter Compact med alu bedding

- Ny kikkert

- Ny bolt og retting av kasse

 

Den skal brukes dels på bane til langhold, sjøl om jeg ikke kan være med i skitlangthold-klubben, og dels til jakt på alt mulig. 308. er fint sånn!

 

 

Pen rifle! Hvor kjøpte du den?

Link to comment
Share on other sites

Takktakk =) Fikk Pedersens Vaabenlager til å bestille den for meg (pvas.no), fått god hjelp og god pris =) Jeg har egentlig vurdert alt fra "billigbørser" fra Savage og opp til Mauser M04, men mener jeg har greid å finne ei som jeg har fått godfølelsen for og som passer bruken min godt!

 

Avtrekket er noe av det jeg er aller mest fornøyd med! Når jeg lukker øya og sitter med rifla i fanget på sofaen og virkelig kjenner etter, så klarer jeg å oppdage bittelitt kryp. Men når jeg klemmer av et skudd på vanlig vis er det helt umulig å kjenne noe til det!

 

Stokken er selvfølgelig det første som byttes. Hougen er litt myk, og pistolgrepet kunne vært mer utprega. Så får jeg se litt om det blir siktet eller løpet som byttes først, men når løpet går så tenkte jeg å få retta det etter kassa også. Når jeg har ny stokk, nytt løp som er retta etter kassa og satt et nytt snikerør oppå, så får jeg se hvordan bolten oppfører seg. Den "lugger" ikke sånn sånn som på CZen min, men den er ikke silkemyk heller. Jeg hadde fått det for meg at når bolt og kasse skulle rettes etter hverandre så er det en fordel med ny bolt? Men vi får se. Sluttproduktet skal i allefall ha olivengrønn stokk med alt metall i mattsort, det er camo nok for meg!

 

Men alt dette kommer nok til å ta ett år eller tre... Men tanken er å fikse på det som påvirker skyte-funksjonaliteten først. Når det er i boks så skal jeg vurdere "pimpegreier" sånn som trepunktssikring og boksmagasin. Menmen. Halvparten av dette blir kanskje og med drømmen... Men grunnideen med Tactical syns jeg er genial!

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbake min 700 SPS Varmint, links, .308 fra Børselars nå nettopp.

 

De kappet løpet 10 cm (det er mer enn langt nok originalt), gjenget det for lyddemper, kronet munningen og laget en gjengebeskytter av den tiloversblevne pipebiten. Uten lyddemper og med en Aimpoint Micro på toppen er den nesten snerten, men med Meopta Meostar R1 4-16x44 Tactical, Harris tofot og en teleskopisk aimZonic er den direkte ukring. Og den billige plaststokken gjør balansen helt hinsides. Må nok på en GRS etterhvert.

 

Med Norma Diamond Line oppnådde jeg raskt 3-skuddssamlinger på 21mm liggende med tofot, men det er rom for forbedringer både på skytter og utstyr.

 

image_zps6d17ad3b.jpg

 

image_zpsfe00a4ec.jpg

 

 

image_zps6e7112e9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Venter selv på min nye remington 700 tactical 308 med GRS jaktfeltstokk!

 

Er forsatt usikker på opptikken etter en prat med selgeren på den lokale våpenbutikken i byen. Han vil absolutt at jeg skal kjøpe en Leupold vx2 (tror jeg) elle r6 serien..) Jeg hadde i utgangspunktet tenkt Vortex Viper PST 6-24x50 FFP.. Han hørtes ikke ut som en stor fan av vortex akkurat så nå er jeg usikker.. Noen som har noen erfaringer?

 

Selgerens meninger om vortex:

Jeg mener svaket med Vortex er:

Trangt synsfelt

Lite slingringsmon på øyeavstand

Dårlig optisk linsekvalite, gir dårlig lysgjennomgang i skumring.

For tung, noe som er typisk for billig optikk fra østen.

 

Hadde håpet å holdt meg under 10 000,-

 

Men gud som jeg gleder meg til jeg får babyen min:) Bildet vil komme!

Link to comment
Share on other sites

Venter selv på min nye remington 700 tactical 308 med GRS jaktfeltstokk!

 

Selgerens meninger om vortex:

Jeg mener svaket med Vortex er:

Trangt synsfelt

Lite slingringsmon på øyeavstand

Dårlig optisk linsekvalite, gir dårlig lysgjennomgang i skumring.

For tung, noe som er typisk for billig optikk fra østen.

 

Hadde håpet å holdt meg under 10 000,-

 

Men gud som jeg gleder meg til jeg får babyen min:) Bildet vil komme!

 

Jeg har 6-24x50 ffp.. Tja, jeg kjøpte den pga kvaliteter som mil/mil, gode markerte klikk og den virker god mekanisk, samt mange klikk elevasjon. Jeg har i utgangspunktet andre kikkerter for natt og skumring, men prøvde den et par ganger på morgenkvisten nå når bukkejakta begynnte:

 

-Trangt synsfelt...njaa, noe rett i det. Min er uansett ikke noen optimal kikkert for raske skudd, da blir 6x som minste alt for mye..

-Den er ok på øyeavstand ved 6x, men over 20x så er den veldig kresen ja. Optimal øyeavstand forandrer seg også mye med forstørrelsen.

-Optisk er kikkerten ok, opp til ca 20x forstørrelse er bildet klart og fint. Hva gjelder skumringsegenskaper så er de så som så. Sammenlignet litt med en Zeiss 2,5-10x52 av gamle typen, og Zeissen er MYE bedre i mørket..

Link to comment
Share on other sites

Venter selv på min nye remington 700 tactical 308 med GRS jaktfeltstokk!

 

Er forsatt usikker på opptikken etter en prat med selgeren på den lokale våpenbutikken i byen. Han vil absolutt at jeg skal kjøpe en Leupold vx2 (tror jeg) elle r6 serien..) Jeg hadde i utgangspunktet tenkt Vortex Viper PST 6-24x50 FFP.. Han hørtes ikke ut som en stor fan av vortex akkurat så nå er jeg usikker.. Noen som har noen erfaringer?

 

Selgerens meninger om vortex:

Jeg mener svaket med Vortex er:

Trangt synsfelt

Lite slingringsmon på øyeavstand

Dårlig optisk linsekvalite, gir dårlig lysgjennomgang i skumring.

For tung, noe som er typisk for billig optikk fra østen.

 

Hadde håpet å holdt meg under 10 000,-

 

Men gud som jeg gleder meg til jeg får babyen min:) Bildet vil komme!

Du må jo ha snakka med en fjorten år gammel nyansatt.

Leupold og Vortex er begge amerikanske, og BEGGE får glasset produsert i østen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har erfaringer med denne?

 

Jeg vil ha løst magasin på Remington 700 LA i 300 Win Mag, og dette ser ut som et rimelig alternativ. Jeg ser av kommentarene på ebay at folk er fornøyde, men noen sier at man må ha "AICS-magasin" fordi "AI-Magasinene" sitter for løst i brønnen. Er det noe forskjell på AI og AICS?

 

$T2eC16dHJGYFFkirtR!qBRg+9KQmF!~~60_58.JPG

 

http://www.ebay.com/itm/161100544404?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Link to comment
Share on other sites

Venter selv på min nye remington 700 tactical 308 med GRS jaktfeltstokk!

 

Er forsatt usikker på opptikken etter en prat med selgeren på den lokale våpenbutikken i byen. Han vil absolutt at jeg skal kjøpe en Leupold vx2 (tror jeg) elle r6 serien..) Jeg hadde i utgangspunktet tenkt Vortex Viper PST 6-24x50 FFP.. Han hørtes ikke ut som en stor fan av vortex akkurat så nå er jeg usikker.. Noen som har noen erfaringer?

 

Selgerens meninger om vortex:

Jeg mener svaket med Vortex er:

Trangt synsfelt

Lite slingringsmon på øyeavstand

Dårlig optisk linsekvalite, gir dårlig lysgjennomgang i skumring.

For tung, noe som er typisk for billig optikk fra østen.

 

Hadde håpet å holdt meg under 10 000,-

 

Men gud som jeg gleder meg til jeg får babyen min:) Bildet vil komme!

 

Skal du ha kjempe optik for en grei penge så hadde jeg ikke vert i tvil, hadde kjøpt meg(å d gjorde jeg) meopta meostar zd 3-12x50 tactical. Eller viss du vil legge litt meir penger i, å vil skyte på enda lengre hold. Zd 6-24x56 tactical. Begge med mildot og lys. 50'n får du for 8 lapper(koster 10) og 56'n må du ut med rett over 12lapper( koster 15)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med denne?

 

Jeg vil ha løst magasin på Remington 700 LA i 300 Win Mag, og dette ser ut som et rimelig alternativ. Jeg ser av kommentarene på ebay at folk er fornøyde, men noen sier at man må ha "AICS-magasin" fordi "AI-Magasinene" sitter for løst i brønnen. Er det noe forskjell på AI og AICS?

 

$T2eC16dHJGYFFkirtR!qBRg+9KQmF!~~60_58.JPG

 

http://www.ebay.com/itm/161100544404?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

AICS: Accuracy International Chassis System

Denne betegnelsen omfatter AI sitt kolbesystem til Rem700 Sa og La.

 

AI: Accuracy International

Dette er produsentens navn.

 

Alle Aics-mag'er er AI, men ikke alle AI-mag'er er Aics! Brønnen du ser på tar Aics La magasiner i 300wm, så kjøp det;-)

Link to comment
Share on other sites

Fikk helt hjernteppe og klarte ikke regne heller i dag når jeg skulle skyte inn min 700 tactical med sikte med milrad... Jeg skrudde feil vei og altfor mye, lobba sikkert kulene laangt opp i fjellheimen. Når de som dreiv banen begynte å bli lei og ville hjem klarte jeg å skjønne hva som foregikk og skrudde meg inn. Klarte å samle fint på 2cm på hundre meter, sjøl om jeg ikke hadde tid til å skru meg helt hjem =)

 

Tar det til helga! Blir bra!

Link to comment
Share on other sites

lASnofo.jpg

hLOA750.jpg

bLxn0Sr.jpg

 

Remington 700 i kaliber 300 RUM

 

-Accuracy International 1.5 Black Long Action

-Accuracy International Cheekpiece Thumbscrew Set

-Accuracy International Biathalon/Rucksack Style Sling

-Badger Ordnance Picatinny Rail M700 Right Hand Long Action 20 MOA

-Badger Ordnance 30mm Standard .823" Alloy Ring Set

-Badger Ordnance Tactical Bolt Knob

-Vortex Viper PST 4-16x50 EBR-1 MRAD

-Vektor rekylbrems

 

Benytter Barnes TTSX 168 grains jaktkuler i hastighet 3250 fps og Laupa Scenar 167 grains i hastighet 3330 fps til trening.

Link to comment
Share on other sites

Men passer disse magasinbrønnene til andre stokker? Feks den originale plaststokken eller en fremtidig GRS?

 

Passer er en overdrivelse, men vil det være mulig å få de til å passe i en SPS-stokk for hengslet magasinbunn er vel riktigere. Så, noen?

 

Jeg følger opp min sitatonani ved å vise min fantastiske handlekraft i alle situasjoner. Jeg kjøpte en magasinbrønn for short action på ebay og to AICS-magasiner fra Vertebrae. Det er ikke slik at dette er drop in, men jeg må fjerne mer av forsterkningsribbene i SPS-stokken enn jeg liker. Hele framkanten av magasinbrønnåpningen i stokken må freses vekk, noe som neppe gjør underverker for den allerede myke plastikkfjøla.

 

Noen bilder før jeg setter Dremelen i stokken:

 

image_zps253c0852.jpg

 

image_zpsa29b214c.jpg

Link to comment
Share on other sites

OWE1cC8v.jpeg

 

Min nye remington 700 i 308 :) Min første rifle så dette blir spennende, mangler kikkertsikte men dette kommer så fort kontoen fyller seg opp igjen :) Skal da ha et Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle. La merke til at jeg må ha en skinne for å feste ringene fra vortex som holder kikkerten, er det picatinny skinne som gjelder ? Noen som kan guide meg til hvilken jeg bør ha ? Har 4 skruefester som går langs låsekassa.

 

Holder til i porsgrunn så om du vet om en børsemaker i området som du har god erfaring med så si gjerne ifra.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg et ekstremt irriterende problem som jeg aldri har hatt før!

 

Det siste skuddet i magasinet plukkes ikke opp, og om jeg prøver å bare lirke det fram med bolten så risikerer jeg å kile det. Når jeg åpner bolten og bruker tommelen til å dytte skuddet helt tilbake i magasinet derimot, så går det greit.

 

Det rare er at dette har ikke skjedd før, og jeg har bare skutt med Norma Jaktmatch hele tia! jeg forstår ingen verdens ting, jeg... Rifla er ikke mange ukene gammel, og det har vel vært noe sånt som to hundre skudd gjennom den så langt. Hva er det som foregår?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...