Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

hm, sier du det ja,nå ble jeg litt i tvil.

det lille jeg har lest om beagle på jakt i uk, så er det som packhound på rev, da for fotfolket og ikke for en mounted pack.

når det gjelder harejakt i england så er det vel bare lurchere som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Nope det stemmer ikke. I UK så brukes Beaglen KUN for harejakt , har faktisk aldri hørt om at Beagles brukes på rev der borte , det strider helt imot den erkebritiske tenkemåten :wink: Jeg har derimot sett Beagles der borte på hare , å imponert ble jeg , noen som har sett Beagles klatre over gjerder , jepp det gikk som hakka brød :D

Link to comment
Share on other sites

Ett spm Jibrag, er du ikke redd for å få skabb på bikkjene?

 

Eh.. så ikke plott tråden :oops:

 

Er ikke mine bikkjer :twisted:

 

Dessuten, hvis en jakter rev med drivende hund er det vel en av de tingene en bare må forholde seg til. En rev kan jo være infisert med skabb uten at det vises tydelig på den, og det er ikke alltid at en kommer på fallet før bikkjene heller, så om det vises er det ikke nødvendigvis slik at en klarer å unngå at hundene blir infisert.

 

Var forøvrig ut med drevertispa Siri nå i ettermiddag, og hadde en liten revelos... Hun holder ikke på så lenge, så det skal godt gjøres å få noe på post. Prøver å bruke henne når jeg har sjansen, hun trenger all erfaring hun kan få...

Link to comment
Share on other sites

hm, sier du det ja,nå ble jeg litt i tvil.

det lille jeg har lest om beagle på jakt i uk, så er det som packhound på rev, da for fotfolket og ikke for en mounted pack.

når det gjelder harejakt i england så er det vel bare lurchere som gjelder?

 

Nope det stemmer ikke. I UK så brukes Beaglen KUN for harejakt , har faktisk aldri hørt om at Beagles brukes på rev der borte , det strider helt imot den erkebritiske tenkemåten :wink: Jeg har derimot sett Beagles der borte på hare , å imponert ble jeg , noen som har sett Beagles klatre over gjerder , jepp det gikk som hakka brød :D

 

da er du nok underinformert min gode mann, om det er noe vanlig fenomen med beaglepacks til rev, det skal jeg ikke uttale meg om, men det forekommer i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen nettsider hvor det er vist , evt hvor har du det fra ? Kan godt være at jeg har feil....og det er ikke ofte :lol: , men det var nytt for meg. Har aldri vært borti det når jeg har vært der borte , ikke har noen snakket om det heller ennå vi har vært ute og sett på både Foxhounds og Beaglepacks. Men det stemmer at Beagles jaktes med til fots i UK , har noen videofilmer ang slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen nettsider hvor det er vist , evt hvor har du det fra ? Kan godt være at jeg har feil....og det er ikke ofte :lol: , men det var nytt for meg. Har aldri vært borti det når jeg har vært der borte , ikke har noen snakket om det heller ennå vi har vært ute og sett på både Foxhounds og Beaglepacks. Men det stemmer at Beagles jaktes med til fots i UK , har noen videofilmer ang slik jakt.

 

tok feil selv en gang og vet akkurat hvordan du har det :D

har ikke noen nettsider akkurat nå, men skal sende deg en pm hvis det dukker opp noe.

abonnerer på et engelsk blad som heter earth dog-running dog, som handler om støvere, lurchere og terriere.

her var det en artikkel om revjakt med beaglepack.

 

har du vært bort harrierpacks der borte?vært nysgjerrig på denne rasen lenge.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter hva jeg kan se så er dette i US , og der jager de vel alt mulig rart :wink: Men det jeg mener er at jeg har ikke vært borti at de i UK drar ut med Beaglepacks for å jage rev med intensjon. At hundene jager rev er hevet over enhver tvil , men gjøres det organisert , altså avles det Beagler for revejakt ?

 

Joda har vært borti Harriers i UK , kan prøve å legge ut noen bilder om jeg får til.

Link to comment
Share on other sites

at det jages rev med hensikt er det ingen tvil om, men om det avles rene beagler for revejakt det vet jeg ikke.

jeg vet derimot at det finnes packs med beagle/terrierkrysninger som brukes hovedsaklig til revjakt.

Link to comment
Share on other sites

har hørt om blencathra ja, og huntsman barry todhunter, sikkert en opplevelse å være med dem ut.

hvordan går det egentlig nå som det kun er lov å jage med to hunder i gangen?

Link to comment
Share on other sites

har hørt om blencathra ja, og huntsman barry todhunter, sikkert en opplevelse å være med dem ut.

hvordan går det egentlig nå som det kun er lov å jage med to hunder i gangen?

 

Joda hyggelig kar det. Når det gjelder jakta forøvrig så er det jo kommet restriksjoner men i Skottland så fortsetter det jo som før bare med skyttere med. Ellers så er det vel trening og trailhunting som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde et kjapt søk på goggle norge: Harriers

Og fikk i grunn ikke opp noen treff som var av intr.

 

Foxhound: vet du om det er importert slik Harries til Norge eller Sverige for reve jakt?

Driver en Harrier rev senere enn en støver kanskje og vil derfor slite å få reven under jorden?

Og hvordan vil en slik Harrier fungere alene og ikke i Pack?

 

Så jo ut til å ha fin størrelse disse Harriere.

Link to comment
Share on other sites

du må nok belage deg på å importere en selv om du skal ha en sånn en, men hvis størrelsen er et kriterium kan du jo se på smålandsstøver.

ligner ikke på noen annen støver, er liten og har stor revinteresse, jager i hi rett som det er.

er en i bygda der jeg kommer fra som er veldig bra på rev og gaupe, trivelig er han også.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde et kjapt søk på goggle norge: Harriers

Og fikk i grunn ikke opp noen treff som var av intr.

 

Foxhound: vet du om det er importert slik Harries til Norge eller Sverige for reve jakt?

Driver en Harrier rev senere enn en støver kanskje og vil derfor slite å få reven under jorden?

Og hvordan vil en slik Harrier fungere alene og ikke i Pack?

 

Så jo ut til å ha fin størrelse disse Harriere.

 

Nei vet ikke om noen som har importert Harriers hit til landet. En Harrier er en lettere hund enn en Foxhound , noe individavhengig er det jo , men generelt er dette raskere hunder tror jeg. Vil tro at det samme gjelder for Harriere som for Foxhounds , at de jager alene uten problem bare de får tid til omstilling.

 

Det fine med slike hunder som Engelske Beagler , Harriers og Foxhounds er jo klovviltrenheten. Men normalt selges ikke slike hunder i UK , da må du i de fleste tilfeller kjenne noen der borte. Men det skader ikke å prøve , en spennende raser er det iallefall. Men Harrieren er noe mer egen og sta i forhold til en Foxhound , noe hardere i psyken på godt og vondt. Jeg spurte om Harrieren som normalt brukes på hare der borte , selv om det finnes revepacks også , om den ville jage rev også og det ville den det var de sikker på.

 

Joda smålandsstøveren jager jo rev , i Sverige er det noen som har noen meget dyktige smålandsstøvere. Men det er ikke lett å finne valper etter foreldre som er så interessert i rovvilt som jeg vil de skal være.

Link to comment
Share on other sites

foxhound:

kom i kontakt med en brite som jager rev med en enslig beagle.

det finnes ingen rene revelinjer, men han jager innimellom med en foxpack som består av beagler, harriere og fellhounds, og det finnes en del slike.

så da kan vi vel si oss ferdig med den saken.

 

ellers hadde det jo vært artig med en slik en lurcher.

greyhound eller whippet blanda med en ikke-mynde.

jager ekstremt raskt, loser ikke, men markerer der hvor reven har gått inn, og går inn gjør den stort sett hver gang.

tviler på om reven kommer ut igjen da, går mye i graving der borte ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

sant det, måtte nok hatt en whippetxterrier, er helst greyhound x som tar reven.

og terrierene deres er alt for harde for min del også, vil tro flesteparten av dem vil bli drept hvis de møter på grevling.

Link to comment
Share on other sites

Mart : For meg høres det helt absurd ut å slippe Beagler , Harriere og Fellhounds sammen på revejakt. Blir vel som å slippe Dahcser , Finskstøvere og Russerstøvere sammen :wink: Men nok om det.

 

Var ute med støveren i dag , fremdeles skare og dritt , men i morgen er det meldt om mildvær. All forandring er til det bedre i forhold til som det er nå. Guri klarte å ta ut en rev i et plantefelt allikevel. 5-6 ganger så jeg harer fyke forran , bak og rundt Guri mens hun søkte revespor.....og ingen harelos....slik det skal være :wink: Reven derimot gikk strake veien og rett i et hi. Her fikk ikke terrierne kontakt som vanlig. Har mistet 2 rev der denne sesongen og 1 i fjor :evil: Tror ikke hiet er dypt heller da terrierne er helt ville rundt disse steinblokkene.

Link to comment
Share on other sites

sendte deg en pm.

 

du får ta med deg et spett da vettu, og en postskytter.

holdt på i 4 timer med en grevling i ei ur i høst.

kalte ut terrieren da vi skulle omorganisere ura litt, og da stakk han selvfølgelig ut og inn igjen lenger oppe.

skulle gitt mye for en postskytter akkurat da :oops:

 

edit:leif

Link to comment
Share on other sites

Nja jeg er ingen utpreget graver akkurat. Steinurene hos oss krever nok mye arbeid om det ska bli suksess , noen plasser er det nok ikke gravbart i det hele tatt. Jeg har jo sprengere ikke forliggere og det vil jeg fortsette med.

 

Du får pærke reven da vettu... :wink:

 

Hmmm, bjørka vokser kanskje ikke rakt nok i Vesterålen til å bli en god revepærker...

Link to comment
Share on other sites

Joda pærker gjør vi der det trengs , men ikke alltid det går heller. Akkurat dette hiet virker det som på hundene at reven ikke ligger dypt , men uansett hva vi har prøvet så har vi ennå ikke fått ut rev her. Skal prøve å legge ut et bilde av hiet her. Ikke lett å se terrieren her , men det er støveren du ser baken på :wink:

 

normal_Kvernfjorden_003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Foxhound. Hva med og ommøblere litt når reven ikke er hjemme. (Dynamitt). Så er du kvitt problemene i det hiet :lol:

 

Problemer? Problemer? Helligbrøde! *korser seg og spøtter over skuldra to ganger. (Eller var det tre)*

 

Før jeg begynte med drever, skjøt jeg gjerne dyr "frampå" åker. Nå har jeg slutta. Ser ikke poenget. Rådyr er til for å jages på, og skal felles i los. Nå har vi to bikkjer som jager rev....

 

En rev er ikke et problem, og et revehi er et utømmelig lager av gode jaktopplevelser.

 

:mrgreen:

 

(Ja, jeg er fortsatt sauebonde.)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brukt dynamitt , kommer forhåpentligvis aldri til å gjøre det heller. Et revehi er som Jibrag er inne på et oppkomme av opplevelser , noen mer enn andre :? Revejakt med hund ER ikke lett og det skal heller ikke være det , det er jo det som er utfordringen. Å lykkes med revestøvere og hihunder er for meg det ultimate , ikke utrydde reven :wink:

 

Hadde jeg brukt like mye tid og forberedelser på flere reveåter som det jeg gjør med hundejakta så har jeg kommet til å mangedoblet antallet skutte rev pr sesong :wink: Men for meg gir det minimalt med utfordringer , det er hundejakt som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

høres ut som en fryktelig bra dag!

hadde en liten revelos selv på søndag, 45min oppover en dal før reven gikk i hi.

vi var ute etter hare, så terrieren lå selvfølgelig igjen hjemme :oops:

menmen, uansett artig at dunkeren viser interesse.

 

fant forøvrig ei flott side som jeg tror er av interesse for de fleste med en tilbøyelighet for revejakt.

cumbrian-lad skriver om jaktminner fra barndommen på 50/60-tallet i lakeland distriktet, samt om 300 års jakthistorie fram til jaktforbudet.

ei anna brukbar side som jeg besøker nå og da er terriermanbloggen til patrick burns, litt om alt og mye om hunder.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt med en "gravemaskin" i går, så hadde det blitt revelos :D

Sjekket 4 hi i Sveio kommune og ved det første var det ferske revespor og det luktet rev, Idun var veldig ivrig og for høyt og lavt rundt hiet.

Så enten støkket vi reven før vi kom fram eller så har den nylig vært der og markert i løpet av natten, er jo paringstid nå, så de er vel ivrige med pissing og markering.

Ved de andre 3 hiene, var det ikke noe aktivitet å spore.

Har kommet mye snø her nå og det er nokså kaldt til å være her, var -10 i går når jeg stod opp men ble varmere i løpet av dagen, men holdt seg under 0.

Får bare håpe kaldværet holder seg og kanskje tar knekken på noen skabbrever, men det er vel tvilsomt :?

Link to comment
Share on other sites

Endelig, fikk skutt den første reven for aro i helga! En fin los, ikke så lang men. Var veldig artig og fortjent med ett fall for han.

 

Da reven datt, og han kom bort på fallet, så ristet han reven, før han tok reven å stakk. hehe. etter en en liten løpetur fikk je tak i rev og en utrolig stolt hund:)

 

Skal ut igjen i morgen for å prøve å gjenta bragden:)

 

fxfe4z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...