Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

"Overrasket" får bli din påstand. Når det gjelder ulven (som denne tråden handler om) så var den totalt fraværende for noen få år tilbake. Da tok den selvfølgelig ingen sauer. Dermed må sammenlikningen med barnet på skoleveien bli slik:

 

Skoleveien var helt uten trafikk for få år siden. Men nå er den plutselig blitt tungt trafikkert uten at småbarnsfamiliene hverken har blitt spurt, eller gis mulighet til protest. Hvor rettferdig er det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Lite sannsynlig at den er tatt av ulv... hvordan kom den tanken opp egentlig?

 

"Første nyttårsdag mistet Einar Holmvik fra Verdal engelsksetteren Lady (8 mnd.) i Leksdalsfjellet. I det samme området fant den meget fjellvante 81-åringen spor etter det han - med 90 prosent sikkerhet - mener er fra ulv."

...

"Statens naturoppsyn (SNO) har også vært i fjellet for å se etter den angivelige ulven som skal ha vært i området, men snøværet gjorde det umulig å verifisere."

 

http://www.t-a.no/nyheter/2017/01/05/Frykter-ulv-har-tatt-hundevalpen-14018231.ece

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden er 100% oppspist av ulven så blir vel en obduksjon ganske vanskelig?

Men du har jo et poeng i at man ikke skal hoppe i konklusjoner. Her er det en del sammenfallende indisier som tilsier at sannsynligheten for at valpen kan være tatt av ulv er tilstede. Selvfølgelig kan den ha forsvunnet av andre årsaker. Hadde selv en hund som var borte i åtte dager før den kom til rette.

Link to comment
Share on other sites

Flott med solide henvisninger Jibrag :smile:

 

@balter

At 90% sannsynlighet er "lite sannsynlig" fremstår i alle fall som noe forunderlig for meg :lol:

 

Les det gjerne en gang til....

Det er snakk om det en person mener, med 90% sannsynlighet, er ulv....

Det betyr ikke nødvendigvis at det er 90% sannsynlig, det betyr heller ikke at det er sannsynlig at det dyret han så spor etter har tatt hunden.

 

 

Men ja, den kan sikkert vurderes som "mulig tatt av ulv", om man vil det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen bevis eller opplysninger omtalt hittil til at Lady's død kvalifiserer til "Nok en hund DREPT av ulv !!!!"

Ja, jeg postet dette i tråden Nok en hund DREPT av ulv !!!!

 

La til kommentaren som høggern her poengterer, nettopp fordi det IKKE var sikkert den var tatt av ulv!

Men ja, den kan sikkert vurderes som "mulig tatt av ulv"
Link to comment
Share on other sites

Lite sannsynlig at den er tatt av ulv... hvordan kom den tanken opp egentlig?

 

Ulvespor i området

Det var 1. nyttårsdag Lady ble borte under valpens første jakttrening sammen med pointeren Cito. Holmvik var oppe i et tett skogområde på Småvasshaugklumpenda Lady og Cito skulle søke etter rype i fjellet sammen. Ved 14-tiden var den yngste hunden borte.

– Cito kom inn og var livredd. Han kikket nordover, og har oppført seg rart siden også. Han holder seg tett inntil meg når vi er ute, sier Holmvik, som forsto at det trolig var et rovdyr i nærheten.

Han lette etter Lady da hun forsvant, men mørket kom snikende. Det samme gjorde snøværet.

Rovdyrmistanken fikk han forsterket dagen etterpå da han tok seg tilbake til skogsområdet hvor han mistet hunden. I et lite område som lå litt skjermet for vær og vind, så han ulvespor.

– Ulvesporene krysset et område hvor hundene hadde gått, sier Holmvik.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem for noen med litt erfaring å vite med rimelig sikkerhet at det er ulvespor.

Holmvik har jaktet i 69 år, så LITT erfaring vil jeg tro han har. Og ja.....han er fullt oppegående og driver egen kennel, fortsatt ivrigjeger og er en kjent skikkelse i hundemiljøet. Er vel det vi kan kalle: En fjellets mann.

Link to comment
Share on other sites

Tja, beklager at jeg ikke uten videre kjøper forklaring om at noen har sett ulvespor som god fisk.

Akkurat som jeg ikke kjøper det når noen sier et dyr som er forsvunnet er tatt av rovdyr...

 

Men la oss si at det var ulvespor i området, det betyr uansett ikke at ulven har tatt hunden. Akkurat som en løs hund i bondens beiteområde ikke automatisk er en sauedreper bonden kan avlive på stedet..

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt høggern, men med dagens sporings utstyr så finner mann dom regel hunden igjen og kan dermed bekrefte/avkrefte dette. Vi mistet en drever i ulveområde for 3 år siden under jakt, men med peiler og søk så fant vi hunden igjen. Drukningsulykke.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Men la oss si at det var ulvespor i området, det betyr uansett ikke at ulven har tatt hunden. Akkurat som en løs hund i bondens beiteområde ikke automatisk er en sauedreper bonden kan avlive på stedet..

Det er vel noe de fleste forstår vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Fordi med en gang en hund er borte mener folk den er "mulig tatt av ulv"

Litt overdrevet etter min mening, men når man finner ferske ulvespor der hunden forsvinner vil jeg si muligheten er der for at den faktisk ER tatt av ulv.

Muligheten er alltid der, dersom det er mulig at det er ulv i området.

Om det var ferske ulvespor er også mulig.

Merk ordret "mulig".

 

En løs hund i beiteområde for sau er og en mulig sauedreper......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Statens naturoppsyn har søndag kveld funnet levningene etter en hund som etter all sannsynlighet har blitt drept av en ulv, i området Magnor i Eidskog kommune, i helga."

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/hund-dr ... t/67009173

 

Er vi flinke nok til å passe på hundene våre? Denne gangen er det en hund på laust som er drept av ulv. Andre ganger er det sau som er drept av hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 years later...

Ingen har skrevet noe i denne tråden på 4 år! Er ulvene blitt veganere, eller er vi blitt så vante til at hunder blir drept og spist av "tamdyrene" til miljøvernministrene, at vi ikke enser det?

 

Her er en solid jämthund drept og spist av ulver:

 

https://www.nrk.no/innlandet/hunden-balder-ble-tatt-livet-av-og-spist-av-to-ulver-i-rendalen-1.15740442

 

Tore har vært med oss på elgjakt her i Zanzibarland.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På tide med litt liv igjen da. Mange hunder som er drept i tiden mellom 2017 og 2021. Dessverre...

Stygge bilder av en fin jamt, ekstremt trasig for eieren og fullstendig unødvendig. Hadde forvaltninga funger hadde ikke dette skjedd.

 

Får håpe SP i regjering endrer rovdyrpolitikken i landet. For det første langt mer effektivt uttak av skadedyr, for det andre å bli kvitt mixul dyra i Norge, for det tredje må terskelen for felling senkes. I tillegg må det være sånn at hvis jeg velger å skyte et dyr som jeg opplever som truende mot meg eller mine dyr så må bevisbyrden være hos påtalemyndighet, ikke motsatt. Med dagens rettspraksis er man skyldig til det motsatte er bevist, det er ganske absurd.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om vi skal ha ulv eller ikke, i dette landet, har jeg ikke kompetanse til å vurdere.

Men så lenge det er bestemt at vi skal dele naturen med andre rovdyr så fremstår jegere som litt sarte og bortskjemte hvis vi mener at naturen bør være så tilrettelagt og risikofri at vi kan gå ut i skogen å drepe det viltet vi har krav på, uten at naturens gang skal gjelde for oss selv eller våre firbeinte venner.

 

Når det er sagt så fremstod jegeren som en rasjonell og oppegående person som var innforstått med risikoen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om vi skal ha ulv eller ikke er et politisk spørsmål, og politikerne har sagt ja. Videre har Norge forplikta seg til å opprettholde en frisk og livskraftig bestand uten fare for innavl. Når det gjelder innavl så har vel flere forskere uttalt at bestanden allerede nå er på et lavmål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av mine unghunder jaget og ble rett etter forsøkt angrepet av en liten "ulv", heldigvis kom den voksne Jämthund tispa i ulvesporet, så de jaget "ulven" en bit før vi fikk kalt de inn. Det er riktig at det er vedtatt at det skal være ulv her. Jeg skriver Ulv i parentes, siden våre "ulver" er små og rare i forhold til hvor de påstås å stammer fra. Ikke stoler jeg veldig på de som har som levebrød å forske/jobbe med det heller. Når et bonde&småbrukerlag kan levere prøver og få helt andre resultater av ektheten av "ulv", enn de som har det som levevei. Om politikerne er lurt eller medløpere, vites ikke. Det som er rimelig klart er når de har en ny import med riktige gener, omtales det som et ny innvandret(løpt over vannet nord i Østersjøen med strak kurs mot det sørlige Norge) genetisk viktig individ.                                                                                           

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...