Jump to content

Nye Vihtavuori data til 45ACP


Detroit

Recommended Posts

Er det noen som har sett over de nye dataene Vihtavuori har lagt ut for 45acp?

 

Ser de har gått opp til maks 5,7gr N320 col. 31 for en 230gr Kobberbelagt RN kule. 

 

Jeg har vært bortreist på jobb noen uker nå, og sist jeg var hjemme slet jeg litt med å klare Major(170) med 230 Frontier og 5,2 N320 col 31,7.

Tror de oppga 5,2 som maks sist jeg sjekket, så jeg var skeptisk til å gå mye høyere. 

 

Men med disse nye dataene de har lagt ut så skal det gå. 

 

Men er ikke 5,7gr N320 med en 230gr kule brutalt mye? 

 

Jeg har stort sett basert meg på ladedata fra tilsvarende kuler som de jeg bruker når jeg skal teste nye ladninger. 

Blir nesten litt skeptisk til det om det er så store variasjoner mellom tilsvarende kuletyper. 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk bakover i tid, eldre ladedata fra de, de begynte jo bli mer og mer og mer og mer pysete, vi snakker -30% på maxtrykk, de har vel skjerpet seg litt igjen? 

 

vær obs på at noen av de første de publiserte, er litt livlige til tider ;) 

Link to comment
Share on other sites

Det var merkverdig.

 

Siden jeg utelukkende lader 45acp med N340 skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg, men Vihtavouri har hatt feil i tabellene tidligere.

 

Hvis du har brukt ladedata tidligere som ikke stemmer overens med nye data så ville ihvertfall jeg sjekket dette nøye opp før jeg tar det for god fisk.

 

Ladeboken (nr 4, på nett) oppgir forøvrig 5.0 gr N320 som maks for 230 gr kule, riktignok en fmj. Jeg er vekke fra furtebua så det er alt jeg har av ladedata nå.

 

(Og hmmm.., nå ser jeg at de har satt max load for HN 200gr RN til 8,0gr N340, får visst sjekke litt selv også...)

 

Kanskje er det kommet nye trykkstandarder? Som har gått ihvertfall meg hus forbi.

 

Når det er sagt så er jeg fornøyd med mine 45 ladninger :) .

Link to comment
Share on other sites

175PF med n310 i 5".... :) 

 

Bakdelen med å bruke så tregt som 340 på slapp ladning er lavt kammertrykk og høyere ES samt ikke komplett forbrenning

 

Ladeboken oppgir noen n340 ladninger på 45winmag som er... spenstige, sånn 2-3gr for mye spenstige 😛 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...