Jump to content

Garderobe på 8 våpen


Target

Recommended Posts

Har forespurt lokalt politikontor, politidirektoratet samt justisdepartementet, men ingen kan opplyse når ny våpenlov med forskrifter blir gjort gjeldende.

 

Tar sikkert noe tid men jeg hadde håpet de kunne antyde noe.

Edited by Target
Link to comment
Share on other sites

Er ikke så overraskende at du ikke får svar på dette nå. Dette tar lang tid. Nettopp derfor vil de første endringene, som er underlagt tidsfrister fra EU, bli innført som endring av eksisterende forskrifter. 

Justiskomiteen har uttalt at mini-14 eiere har ca 5 år på seg til å selge/deaktivere/destruere våpenet,  så dette kan tolkes som at de regner med å bruke 1 til 2 år på å få innført den nye loven.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

De fleste (våpeneiere som faktisk vet at det er vedtatt en ny lov) ønsker vel helst hele loven dit peppern gror, og håper det tar lengst mulig tid før den blir iverksatt.

Well - ikke meg. Jeg ser på dette som en mulighet til å erverve to nye jaktvåpen.

  • Thanks 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

De fleste (våpeneiere som faktisk vet at det er vedtatt en ny lov) ønsker vel helst hele loven dit peppern gror, og håper det tar lengst mulig tid før den blir iverksatt.

Ikke jeg heller. I hovedsak blir det som før. Juniorskyttere på pistol med høyt aktivitetsnivå kan få ha egen pistol fra 18 år. Et stort fremskritt for rekruttering. Større våpengarderobe er fint for mange ivrige jegere, og det er bra. Jeg klarer meg med færre våpen til jakt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sikker på at dere -vet- hvordan det blir? Vet dere feks om krav om etterregistrering av hagler ikke dukker opp i forskriften?

 

Før forskriften er noenlunde klar vet vi nix og nada.

"Vi" som ikke tror dette er jordens undergang, vet vel like mye eller lite som "dere" andre.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Og så har man de som ikke har fått med seg at dette ikke er gjeldende enda.

F.eks han som betalte inn 2500kr i depositum for ei rifla hos meg og ringte slukøret for halvannen uke siden siden han hadde fått avslag på søknaden sin fordi han hadde 6 jaktvåpen fra før.

"Men det er jo 8 våpen nå??"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, psAico skrev:

@villreinjegeren Det er jo overveiende sannsynlig at forskriften blir ferdig og gjeldende en eller annen gang ila. neste år, men ettersom du er såpass bastant i ditt utsagn, hadde det vært greit å vite om du har en kilde

Så så, slapp litt av da gitt, Jeg henvendte meg til våpenkontoret på Lillehammer med dette spørsmålet da jeg også har for mange våpen i garderoben. og spurte når den nye loven ville tre i kraft.
Svaret var kort og konsist neste år, og jeg har ingen grunn til å sette det folkene på våpenkontoret sier i tvil, de vet iallefall veldig mye mere en hva vi synsere gjør her.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, DoctoRoy skrev:

Pluss de som ikke kan begripe hva noen skal med 6 våpen for å kunne gå på jakt 😂

Egentlig riktig DoctoRoy, det finnes de som jakter som fanden med bare ei børse. Jeg for min del med mange andre hadde jublet hvis garderoben hadde øket til 12 våpen.  Jeg trenger det ikke for jakten sin skyld, men for økt trivsel :D

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 21.4.2018 den 22.06, slemmo skrev:

Også har du de som ikke gleder seg til 8 våpens garderobe fordi de ikke har fått med seg at det er generell jaktvåpengarderobe på 6 våpen en gang.

Jada, hadde senest en samtale med en kollega som lurte på hvordan i alle dager jeg hadde to jaktvåpen med samme kaliber..

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Mas-36 skrev:

Har 3 jaktvåpen jeg. Problemet er at jeg greier ikke bestemme meg for om jeg skal selge en av de, eller kjøpe ett våpen til :P 

Da er du godt innenfor, beholder du det du har og kjøper en til slipper du siden å angre på ei børse du en gang solgte. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor god hukommelse alle her på forumet har , men da vi fikk den våpenforskriften som gjelder nå for en god del år siden , og begrepet «våpengarderobe « dukket opp for første gang , så hadde høringsutkastet ett tall på 8 som forslag til denne garderoben . Likevel , da forskriften ble satt i drift var tallet redusert til 6 . Forklaringen på det fra departementet var innspill fra diverse instanser, inkludert politiet mener jeg , at 8 var alt for mange og at 6 burde holde. Så jeg er behersket forventingsfull på denne nye lovens vegne...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 9 months later...
  • 11 months later...

Noen av politikerene er klar over at det under høringen som først angikk "jaktgarderoben" var satt åtte våpen som forslag. Etter at høringsrunden var over var det plutselig seks. Jeg har hørt et par forskjellige versjoner om hvordan to forsvant, men bare rykter. Uansett er det faktisk folk på tinget og i byråkratiet som skjønner at det å øke til åtte om ikke annet vil sørge for at en stor del av jegerene vil være strålende fornøyd med nye lover og regler.

 

Utbrodering: Er ganske mange, de aller fleste faktisk, av de jeg har snakket med i segmentet "storviltjeger over 50 år" som ikke kan fatte og begripe at de ikke kan ha femten elgrifler mens de i samme åndedrag ikke kan fatte hva folk skal med mer enn fem patroner i magasinet. "Prøva er jo bare fem skudd". Som jeg har sagt før, vi aktive på kammeret er ikke et tversnitt av våpeneierne i Norge, vi er en minoritet i ytterkanten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei tradisjonell boltrifle i 6.5 creedmoor, men som tar mer enn 10 skudd om jeg ønsker. Problemet er egentlig ikke antall skudd den tar, men at rifla har aluminiumsstokk med ergonomiske tilpasningsmuligheter. For gamlekara som pusher 50 (noe jeg selv gjør), så har rifla militært utseende (en sannhet med modifikasjoner). Jeg synes derfor tidvis det er flaut å bruke denne rifla på skytebanen til jeger og fisk på grunn av kommentarene med en undertone (muligens misunnelse). Olesøn har helt rett i at vi som både er fasinert av ny teknologi og jakt er unntaket, noe som betyr at "aktive på kammeret ikke er et tversnitt av våpeneierne i Norge, vi er en minoritet i ytterkanten". Trestokkmafian er majoriteten som setter agendaen og bestemmer reglene.

Link to comment
Share on other sites

Vet nå ikke jeg har da dratt med meg mye rart på banen uten at jeg har møtt noen annen reaksjon en litt nysgjerrighet. Men klart kommer en som en annen hestkuk på banen å begynner og fyre løs med smellforsterker blir en fort uglesett og bortvist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De første med kikkertsikte ble også sett rart på. Endring, det være seg barneoppdragelse, drikkekultur, hvordan folk ser på skytevåpen, buejakt, rekylbremser, senkede biler og crocs, tar ikke ti år. Det tar fire generasjoner sånn cirka. Det er oldeforeldre vi ikke blir påvirket av, besteforeldre og foreldre legger grunnlaget for hvordan vi oppfører oss og hva vi synes. Så er det noen av oss som sier "fuck it" på godt norsk, og kjører brems, Cerakote, chassis, 6,5 Creedmoor og gong på 1000 meter med en gang fordi lysten er større enn "skammen" ved å skuffe gamlefar. Ta med det du vil på banen og hvis hensyn med bremsen din, så er det tut og kjør. Hvorvidt sidemannen ikke skjønner hvorfor noen vil ha ei børse og en stokk konstruert etter krigen er vitterlig hans problem. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...