Jump to content

Trykkøkning fra Norge 15C til Afrika 40C?


Kiwi

Recommended Posts

Skal lade noen patroner til ei dobbeltrifle, og lurer litt på hva slags trykkøkning man kan forvente fra skyting i alminnelig østlandsklima i Norge, og til tørre Øst-Afrika med 40C på det varmeste om dagen? 

 

Vil det ha stort utslag? 

 

Har noen gjort seg noen erfaringer? 

 

Har kun tilgang på ladedata til enkeltbasekrutt...

 

Kruttalternativene er IMR4831 (seint)  Reloader 15 (kjapt!) mulig Viht N165 (seint) 

Link to comment
Share on other sites

Det som er utfordrende med det, er at forskjellen i luftfuktighet er så forskjellig. Vil det dempe utslaget på samme måte som det demper heten for oss? 

Har hørt rådet om å la patronene ligge på dashbordet i bilen og bli varme, men tenkte kanskje noen hadde prøvd of kunne gi meg et svar. Litt av poenget er vel å lære av andres erfaringer, snarere enn å finne ut alt selv, tenkte jeg... :-)

Link to comment
Share on other sites

Luftfuktighet skal ikke ha noen (nevneverdig) effekt. Grunnen til at vi merker forskjell er fordi lav luftfuktighet øker fordampningsraten når du svetter, men det påvirker ikke forbrenningen i et våpen.

Det er selvfølgelig lurt å lære av andre, men samtidig lærer en mer av egne erfaringer. Temperaturendringer er ikke ukjent i dette landet heller, vi kan ha opp mot 50 graders forskjell fra sommer og vinter. Så litt erfaring med dette er uansett ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Nyati, som poster her inne, gjorde et lite eksperiment....han ladet komprimerte ladninger i .458Win. for oss begge med Hornady DGS Solids..480 grain. Först pröveskjöt vi i normaltemp. Så la han patroner i stekeovnen (!) opp til 40-50 grader, puttet dem i termos...ut på banen og skyte. Ingen ytterligere tegn på overtrykk.

Vi brukte senere patronene på jakt i Afrika i 35-38 graders varme...ingen tegn til problemer...!

 

Dette er jo en patron som opererer med höye trykk i utgangspunktet...men altså ingen tegn på overtrykk likevel..

 

Du bör ha gode trykkmarginer hvis du bruker anerkjente ladedata i .450/400NE.. men det er jo det med samskyting da..

 

Husker ikke hvilke ladning som står på  din Jeffery...?  Standard eller Tropical Load ..?

 

Jeg skjöt noen få skudd med min .475NE i ca. 35 grader i Afrika med moderne Kynoch ammo. De patronene gir et snitt på 2158 fps over kronografen og regulerte godt ved 20 grader. Det var ingen nevneverdig forskjell på samskyting hjemme og der nede....så ingen tegn til overtrykk heller..

 

Men dobbelrifler kan väre lunefulle.....du må pröve deg fram og se...stekeovn og termos kanskje..?  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet 338LM med å legge 8 skudd på en panelovn. Glemte av dem en halvtimes tid og måtte bruke hansker for å bære dem ut på standplass.... De gav 10ms ekstra i forhold til ammo som var -10. Det anser jeg som ubetydelig i jaktsammenheng om du ikke ligger heeeelt på rødstreken...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...