Jump to content

Lade "svak" .222?


keenhunter

Recommended Posts

1) Jeg har ikke plass til en .22LR i jaktgarderoben, ellers skulle jeg gjerne hatt det til f.eks. avliving av skutte ender som legger ut på svømmetur. Har ingen erfaring med lading. Kan jeg lage en "spak" patron til .222 rifla som gjør samme nytten? Ønsker den spak med tanke på rikosjett/bakgrunn.

 

2) I samme omgang tenkte jeg på toppjakt med skudd oppover. Finnes det et godt kompromiss hvor energi/rekkevidde ikke blir så stor? Det er overskudd av energi når .222'en treffer fugl så regner med at det er en del å ta av. Forstår at banen blir krummere i alle tilfeller men det finnes kanskje en kule som hjelper på saken eller er det lite utvalg til .222?

 

Hvis dette er diskutert tidligere, beklager jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det går an. Men det er vel noe man helst skal ha over gjennomsnittlig erfaring med lading for å holde på med, og knapt nok da - iht. mange. Men det går an. Ad toppjakt må en jo bare ned og ned i kaliber og kulevekt. 17-kaliberkuler som faller fritt ned er ikke voldsomt farlige om en ser på tallene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg har gjort dette med 40 grs kule i 22-250. Tok utgangspunktet i Lymans ladedata for blykuler, og ladet den ned til ca. .22 hornet hastighet, 720 m/s. Startet litt under minimumsladning. Brukte Haglekrutt frå Lovex. Presisjonen blei svært bra, stabile hastigheter osv.

 

Men det er laaaaaangt ned til .22lr hastighet. Og det er vel som nevnt over ikkje anbefalt å lade så svakt om du ikkje er veldig erfaren. Eg dreit egentlig i det, då eg ikkje er erfaren.

 

 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til utsagnene over- det er fullt mulig med reduksjonsladninger, men det er kanskje ikke det første man begir seg ut på som hjemmelader. Det er nemlig heller tynt med publiserte reduksjonadata for mantlede kuler,  med tilgjengelige kruttsorter. En kuleleverandør som faktisk oppgir endel slike data, er Speer

https://www.speer-ammo.com/en/reloading/rifle

Men.... Ikke alle kruttsortene her er like lett å få tak i. Det blir derfor fort en del ekstrapolering/grubling/antagelser under ladningsutviklingen, og man må kunne tolke resultatene sine. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...