Jump to content

Kan man lade 30-06 ned til 308?


matsb

Recommended Posts

Er det rent praktisk mulig å lade en 30-06 ned til 308?

Altså samme kulevekter og kruttmengde som man har i en 308 og så bruke noe filler for å fylle opp hylsevolumet?

Presisjonsmessig er ikke så viktig, det får jeg teste meg frem til, men tenker sikkerhetsmessig da jeg har hørt at undertrykk også er farlig.

Link to comment
Share on other sites

Lade .30-06 ned til .308 W nivå er uproblematisk.

 

Ikke ved å ukritisk bruke samme kruttmengde, (eller samme type krutt) som i en .308,- men enten ved å legge seg på Minimum eller startladning med en spesifik kule, t eks 180grs kule og N-160 krutt, ELLER bruke et hurtigere krutt og ev fylle med Dacron.

 

Den første metoden er å rekomendere og er også den enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen nr 5/2017 hadde en artikkel om dette. Enkelt sagt bød det skjelden på problemer før man kommer ned mot 50% fyllingsgrad. Ved 30% begynte hastighetene å variere mye.

I min jakfeltladning til 30-06  med Nosler 155 cc bruker jeg 47grs N-150. Fyllingsgrad på 88.9 %   Det gir 790m/s og er vel ca på 308 nivå i fart.

Nosler oppgir startlading på 50 og max 54grs.

 

SSE- Secondary explosion effekt hadde de aldri klart å frembringe.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, ruger1022 skrev:

Vapentidningen nr 5/2017 hadde en artikkel om dette. Enkelt sagt bød det skjelden på problemer før man kommer ned mot 50% fyllingsgrad. Ved 30% begynte hastighetene å variere mye.

I min jakfeltladning til 30-06  med Nosler 155 cc bruker jeg 47grs N-150. Fyllingsgrad på 88.9 %   Det gir 790m/s og er vel ca på 308 nivå i fart.

Nosler oppgir startlading på 50 og max 54grs.

 

SSE- Secondary explosion effekt hadde de aldri klart å frembringe.

Takk for godt svar :)

 

Link to comment
Share on other sites

Startladning med 30-06 data er jo typisk midt-i-tabellen 308-ladninger. Verre er det ikke. Farlig er det heller ikke, tvert i mot er det vanskelig å tenke seg tryggere praksis. Jeg skyter mye med slappe ladninger, når jeg trener på 100m. Glem dacron, det er potensielt farlig i denne sammenhengen (har potensiell anvendelse med svært reduserte ladninger med posisjonssensitive krutt som av og til er aktuelle med støpekuler). 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, ser nå at max for N140 med Scenar 155gr i 308 er 44.x gr og min for 30-06 er 42.9 så da er altså minladning for 30-06 under max for 308.

Men ser også at fler anbefaler N160 for presisjon. Hvordan er tregere krutt rekylmessig?

 

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk er kruttgassene endel av masseforflytningen som genererer rekyl. Mindre kruttmengde gir teoretisk mindre rekyl, hvilket favoriserer raskere krutt i mindre mengde. Men rekylforskjellen mellom raskere og tregere krutt er nok mest teoretisk. Kruttvalg kan derimot ha betydning for komfort på en annen måte; singelbasekrutt (som n-1xx) gir mindre munningsglimt enn dobbelbase (som n-5xx)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...