Jump to content

Modern reloading vol2


Spinnvillt

Recommended Posts

"Leser" ladedata I "modern reloading" av Richard Lee... Snuser litt ang alternative krutt per til div ladninger... Kryssrefererer mellom div ladninger og ser plutselig STORE forskjeller på enkelte krutt typer... 

 

Eks : 

 

Side 565 I boka, 44mag, 240gr bly vs 240gr jacketed. Samme kulevekt, men en méd og en uten Mantel... 

 

R Enforcer startladning 19.8gr med Mantel,(OAL 1,590) vs 19.3gr med blykule I samme vekt (OAL 1,610)

 

HP38 startladning 8.0gr med Mantel ,(OAL 1,600) vs 5.5gr med blykule I samme vekt (OAL 1,620)

(litt variasjon i krutt vekt her da...) 

 

TITEGROUP min 9.0gr(max 10.0gr) med MANTEL (OAL 1,600), vs min 4.7gr (max 10.0gr med blykule I samme vekt (OAL 1.620) 

 

På TITEGROUP er det bortimot halv ladning på en blykule kontra en med Mantel, men kun i startladning, Max er fortsatt lik... Eneste andre forskjellen er 0.02" OAL... 

 

skyldes dette at blykule er lettere å drive frem gjennom løpet enn mantlet kule? 

Og hvorfor er det ikke like stor spredning på de andre respektive krutt—typene? 

1522922025580195031894.jpg

15229220496961948028476.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke svar på alt, men så vidt jeg vet tester ikke Lee noe selv, alt av data de publiserer er samla fra andre kilder. Da vil det være variasjoner i hvordan de ulike kildene har testa, og dermed også variasjoner i hva de velger å oppgi som minimumsladning. Det er også derfor det varierer mellom ladningene om trykket er målt i CUP eller PSI eller ikke i det hele tatt. At maksladningene stort sett er den samme er jo betryggende.

 

Blykuler og mantlede kuler oppfører seg ulikt og gir ulikt trykk, til tross for lik vekt.

 

Hvorfor noen av kildene velger å oppgi ekstremt mye lavere minimumsladninger for blykule enn for helmantel tror jeg er nettopp det du skriver - at den er mye lettere å skyve gjennom løpet, slik at man trygt kan bruke svakere ladninger. Men dette er bare noe jeg antar på generelt grunnlag, jeg vet ikke eksakt hva det er vanlig å legge til grunn for hva som er en trygg minimumsladning.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Da var ikke mine vage antagelser helt borti finnskogen gale... Men syns allikevel det var særs store spredninger, dog er enkelte krutt-typer med "edruelige" i sprik enn andre... Mulig mindre testing kanskje... 

 

Lader folket UNDER anbefalt minimumsladning? Og evnt... Er det en maks grense? 5%/10%/20%? Differensiert mellom min og max? 

Link to comment
Share on other sites

De ulike kruttene har forskjellige egenskaper med hensyn til hvor lett de antenner, og hvilke krav de stiller til trykknivå for å oppnå en konsistent forbrenning. Enkelte krutt gir jevne og forutsigelige resultater ved lav fylningsgrad, og lave trykk- mens andre krutt fungerer best ved høyere trykk. Her kan ikke jeg gi noen universelle regler, men singelbase + lav massetetthet gir ofte krutt som fungerer ved lave trykk. Sphæriske krutt/«ball powder» fungerer ofte best ved høyere trykk; men her finnes unntak.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Spinnvillt skrev:

Hmmm... Da var ikke mine vage antagelser helt borti finnskogen gale... Men syns allikevel det var særs store spredninger, dog er enkelte krutt-typer med "edruelige" i sprik enn andre... Mulig mindre testing kanskje... 

 

Lader folket UNDER anbefalt minimumsladning? Og evnt... Er det en maks grense? 5%/10%/20%? Differensiert mellom min og max? 

Jeg lader stadig vekk under oppgitt minimum. Noen ganger fungerer det fint, andre ganger fungerer det ikke i det hele tatt. Men det eneste jeg har opplevd er, som @spindrift sier, ujevne ladninger pga. liten fyllingsgrad, eller at ladningene er så svake at pistolen ikke veksler. Med ujevne ladninger blir ofte presisjonen deretter, så det er ikke ønskelig. At pistolen ikke veksler er jo også dumt.

 

Jeg har aldri lada meg så langt ned at kula blir sittende fast i løpet, som er det eneste direkte farlige jeg kan forestille meg at kan skje ved å lade for svakt. Jeg tror det dukker opp andre, lett identifiserbare problemer lenge før man kommer dit. Noen andre som har erfaringer rundt dette?

 

Sotete hylser er ofte et tegn på at ladningen gir for lite trykk til å ekspandere hylsa nok til at den tetter kammeret. Det opplever jeg stadig vekk, men jeg har aldri oppfatta det som farlig.

 

Dette er som sagt mine erfaringer, og det kan hende at andre har andre erfaringer.

 

Edit: Og jeg begynner selvsagt alltid med data innafor det oppgitte, slik at jeg har en pekepinn på om minimumsladningen allerede er for svak eller hvor i landet den ligger.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har aldri lada meg så langt ned at kula blir sittende fast i løpet, som er det eneste direkte farlige jeg kan forestille meg at kan skje ved å lade for svakt. Jeg tror det dukker opp andre, lett identifiserbare problemer lenge før man kommer dit. Noen andre som har erfaringer rundt dette?

Soting er neppe farlig, men å sette fast kuler er tungvint. Å sette fast mantlede kuler er forbanna helvetes tungvint, og uansett kule er det livsfarlig om man ikke oppdager det. En pistol veksler jo ikke, men det er mulig å racke på instinkt, og smelle av en ny - og i revolver - huff... Jeg har sett folk sette fast kuler i rifle, og da er det full stopp om man oppdager det, og slutt på all presisjon om man ikke oppdager det.
Jeg vet om mange våpen, både korte og lange som er ødelagt av kuler som stoppa i løpet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...