Jump to content

Dyrt krutt ?


seawolf

Recommended Posts

Boksen med N-150 begynte å bli tom, og ny ble innkjøpt i sportsbutikken til den gamle langrennskjempen Ove Aunli.
Prisen var 799.- for en kilosboks.
Jeg syntes det var dyrt da prislappen på lokket på den forrige viste 580.- innkjøpt i fjor en gang hos Rogne Våpen.
Når jeg sjekker prisen hos Alvestad koster samme boksen 850.-, så her har det tydeligvis vært en heftig prisstigning, eller hva....?

Link to comment
Share on other sites

Tja, Landro selger da fortsatt 3.5KG pakker med n150 til 544 kroner/kg http://www.landro.no/Lading/Ladekomponenter/Vihtavuori-Krutt-N-140-storfor-pakning-3-5-KG/Vihtavuori-Krutt-N-150-storfor-pakning-3-5-KG

 

Om du kan leve med N-11 selger Norma ut billig i gammel forpakning (0.5kg) til den gledelige prisen av 477 kroner/kg http://nettbutikk.norma.as/skytterlag/krutt/norma/norma-11-krutt-500g-skytterlagskrutt-1-kartong-a-10-bokser-831011-p0000004057 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Jeg selger noe krutt i butikken jeg jobber i. Vi ligger langt mot nord, markedet er lite og transportkostnadene er høye.

Generelt sett så er det lite som har med våpen å gjøre som svarer seg økonomisk, kalkylene er elendige selv om vi ser tendenser til bedring de siste to år.

 

Når det kommer til krutt er det ingenting, absolutt ingenting å tjene. Flere av våre leverandører er også butikker. Om jeg skal operere med samme utsalgspris som de gjør på krutt, så taper jeg penger. Derfor måtte jeg nå justere opp prisen noe i år, slik at vi i det minste går omtrent i null. Kruttsalg er med andre ord ren service.

 

Vi velger å ha et lite våpentilbud på grunn av at vi er de eneste som har mulighet til det i 17 mils omkrets, fordi vi tror at et helhetlig tilbud fører til salg på andre varer, og fordi vi ikke bare har lyst til å selge adidastøfler. Men våpenbiten er isolert sett i beste fall et nullsumspill for vår del; kapitalvarer som ligger lenge på lager og/eller krever spesielle rutiner, dokumentasjon, krav til lagring, hardt presset marked, små marginer, høye volum osv osv.

 

Jeg tror ikke vi er den eneste lille butikken som i år må ta litt ekstra for f.eks krutt. Så er det da til slutt kunden som bestemmer; vil du ha et tilbud i lokalbutikken så koster det litt ekstra. Hvis lokalbutikken ikke er interessant eller nødvendig for deg, så er det jo bare å bestille på nett eller kjøre til nærmeste xxl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@morpho79 

 

17mils omkrets = 51,4km til nærmeste butikk... Burde jo kunne få til et samleinnkjøp da for å få senket transportkostnader og hevet marginene litt...

 

Leser mellom linjene at du nok kanskje mener radius og ikke omkrets... 

 

Flott at dere uansett holder tilbudet til lokalbefolkningen. 

Link to comment
Share on other sites

17 mil ene veien og 24 mil andre veien til nærmeste relevante butikk 😀 men ja, radius.

 

Vi bestiller jo mye på forhåndsordre et år i forveien som alle andre, og nå er ikke dette ment som noen klaging. Jeg bare konstanterer at det er slik det er, og at vi ikke har mulighet til å holde samme priser som enkelte andre, og at det sannsynligvis vil være tilfelle for en del andre også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...