Jump to content

Gammel ammunisjon - Irr på patroner


Silver66

Recommended Posts

Hei. Jeg fant ikke noe eget forum/tema for "Ammunisjon" her på Kammeret, så da legger jeg inn spørsmålet her på "Hjemmelading, diverse". Vil tro at det er mange her med mye kunnskap.

 

Jeg har endel ammunisjon (ikke hjemmeladet) som begynner å dra på åra. Da jeg nå har henta fram og pussa våpna igjen etter mange års tyssnad, så skulle jeg gjerne ha "brukt opp" den gamle ammunisjonen til litt massetrening, før jeg kjøper ny fersk ammo.

Er det noe problem med å skyte med gamle patroner? Vi snakker for det meste om fra 1980-1992... Det aller meste er helmantlet 7,62x51 Nato, og 6,5x55, til ren trening, men jeg har også noe gammel jaktammo Norma i 8x57, samt blyammo i kaliber .22LR, og .38Special. (Jeg har også noen få kuriosa, som sikkert er fra ca 1950)

 

Dette har vært lagret i orginalforpakning i våpenskap, som har stått i beboelsesrom. Det aller meste ser pent ut, men det er noen pakker med 6,5x55 Skan Super Lot 25-RA-1992 fabrikkny fra RAUFOSS, som har grønn irr som tyter fram rundt kanten av hylsa!! (se foto).

Ser noen noe problem å skyte med disse? (- jeg har pusset de med en klut med våpenolje, og tørrpusset de etterpå). Noen forhåndsregler å ta her? (riste på kruttet, banke de litt, etc....?)

raufoss-01.jpg

raufoss-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

7,62 nato er det meget skjelden problemer med, de kan du trygt prøve, jeg ville bli overasket om du ikke fikk god presisjon.

Raufoss har hatt noen loter med både 30-06 og 6,5 der kruttet dekomponerer og gir korrosive biprodukter. Da ser du ofte irr rundt hylsemunningen. De fleste av disse er ubrukbare. Du kan riste på patronen, rasler det i krutt vil den oftest fungere, men hetten kan være svekket slik at du får klikk eller etterbrenner. Disse anbefaler jeg at du kaster. Er det ikke irr, og kruttet rasler normalt når du rister, er det bare å prøve. Du kan brekke ut kulen fra noen av de verste, da vil du se at krutet har klumpet seg, og at det er fuktig.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Har ikke sett denne typen irr rundt hylsemunningen på annet enn "Krone" ammunisjon fra 60 tallet. Den anbefales ikke brukt, men denne er jo av vesentlig nyere dato og burde ellers ikke være noe problem å bruke. Nærliggende å tro at denne type irr er et resultat av de legeringer som er brukt i hylse og kulemantel. og oppstår der disse er i kontakt med hverandre og der det kommer luft til. Ville trukket et par-tre kuler og sett om det er irr også inne i patronen samt sjekket at kruttet ser ut og lukter som normalt. Om alt ellers ser ok ut, ville jeg også pusset vekk irret, feks med en Scotchbriteklut og skutt. Regner med flere som har opplevd dette og kommer med sine erfaringer etter hvert.

 

Edit: Se der ja, kom det et par i mellomtiden.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Har skutt med mye eldre ammunisjon, 6,5 fra 1920 tallet, 7,92 fra 2. vk mm.  Generelt skal man skyte med ammunisjon som er hel og feilfri, men det er ofte ikke lett å se da kruttet kan brytes ned kjemisk inne i hylsa, uten at det synes utenpå. Hadde problemer med hjemmeladet ammo, hvor det så ut som svetteperler på utsida av hylse og irring i tennhettene.  Tørket av de peneste og kunne ikke dy meg for å prøve. Fikk kun klikk. Irring på hylsa kan bety svekkelse av messingen, og det store trykket som oppstår ved avfyring, kan forårsake hylsespreng. Har opplevd dette med noen 401 Winchester patroner fra -30 tallet. Dette var lavtrykkspatroner som ikke medførte uhell, bare hylser som sprakk. Personlig hadde jeg nok tatt sjansen på å skyte patronene du viser, men det må ikke oppfattes som en generell oppfordring.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde akkurat samme amunisjon og årstall som på bildet liggande, også den med ir mellom hylse og kule. Tenkte det samme som deg for eit par år sida og vilde bruke det opp. Der fekk eg etterbrennara på ca 30%. Den ligg fremdeles i skapet. Men frå samme årstall 91/92 med rekrutt amo gjekk fint. Eller fint og fint. Var ikkje veldig bra presisjon på rekrutt kula :) .

Link to comment
Share on other sites

Vavlo: Nå gjør du noen farlige antagelser. Alder har egentlig lite å si, i utgangspunktet holder krutt seg bra i mangfoldige tiår. Problemet med Kroneammoen var dårlig krutt, og da kan problemene oppstå etter relativt kort tid.

Noen metallurgisk reaksjon mellom kule og hylse er ikke realistisk, da ville slike syn vært langt vanligere. Så lenge ammoen ikke har vært lagret vått vil det uansett ikke bygge seg opp irr i slike mengder. Her kan en se saltkrystaller som tyter ut, den eneste realistiske forklaringen er dårlig krutt. Og hvem har så dårlig råd at en må skyte slik ammo?

Link to comment
Share on other sites

Det er i det minste instruktivt. Problemet er at skadene kan variere mye fra patron til patron, og det er ikke alltid synlig fra utsiden. Jeg demonterte en del titalls Krone-patroner, enkelte svar så ille at det var overtrykk i patronen og fulle av nitrøse gasser. Faktisk fikk jeg milde symptomer på kjemisk lungebetennelse av jobben, så ikke undervurder helserisikoen.

På noen var både munning og hylsekropp full av irr, andre nærmest uskadde, mens noen så fine ut til en sagde hylsa i to. Et lite nålehull i siden er nok til at det ikke bygger seg opp irr ved munningen, men hylsa er da farlig svekket. Så jeg kan ikke anbefale bruk av slik ammo under noen omstendigheter, selv ikke om en sorterer ut de som ser fine ut. Kast hele lot'en.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, og takk for engasjement og interessante svar, som jeg skal ta hensyn til. Jeg skal i alle fall åpne noen og undersøke litt mer (med hansker og vernemaske!)

 

Men jeg tillot meg også å sende forespørsel med spørsmål og samme foto til Raufoss Ammunisjon/Nammo. Dette vil kanskje interessere noen. Her er hele svaret jeg fikk: sitat

 

"Årsaken er en kjemisk reaksjon mellom krutt/prosjektil/fuktighet som over tid kan føre til dette.

Ser ingen sikkerhetsmessige problemer i forhold til trykknivå ved å skyte disse, men vil ikke anbefale å bruke de til treningsskyting da det sannsynligvis er en del hastighetsvariasjon på disse patronene."   sitat slutt.

Link to comment
Share on other sites

Åpnet et par patroner med irr i dag. Det var ikke noe merkbart gasstrykk i hylsene. Den delen av kula som satt ned i hylsa var tydelig mørkere, og det var irr på undersiden av kula og nede i hylsa. Det meste av kruttet lot seg tømme løselig ut av hylsa, men noe krutt ble igjen og måtte bankes ut - dette kom ut i små hauger, og kruttpartiklene framstod som litt seigere. Kuttet opp en hylse, se foto. Så da er vi så langt, og har slått meg til ro med det. o.O Fikk jo lyst til å prøve å skyte noen runder for å sammenligne, tatt i betraktning av Raufoss/Nammo bedyrer at det ikke bør utgjøre noe sikkerhetsmessig problem. Dog ingen forhåpninger om at dette lenger er noe presisjonsammo - og vil nok ikke utsette "beste-børsa" for disse kjemisettene. B|

h-01.jpg

h-02.jpg

h-03.jpg

h-04.jpg

Edited by FTS66
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skjøt noen skudd med revolveren i går. Ammunisjon som fulgte med da jeg kjøpte våpenet, og jeg antar det er fabrikkammo. 

Hylsene ser gamle ut, ikke direkte irr men dere vet hvordan gammel messing ser ut. Kulene hadde liksom et hvitt belegg.

Selve skytingen medførte enormt mye sot, og når jeg skulle skyve ut hylsene av tønna etter den andre runden satt de bom fast. Jeg fikk presset dem ut etterhvert, men årsaken til at de ville ut kan ses lengst til høyre på bildet: en av hylsene hadde rett og slett revnet på langs slik at den ble sittende fast inni kammeret. 

 

Slikt skaper bekymring! Jeg avsluttet skytingen med det samme, men lurer jo på hvor skadelig det er for våpenet å bruke slik ammo? 

Det er snakk om American Eagle 44. mag. og jeg finner ikke noe prod.år på pakken. 

20181111_000556.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det hvite belegget på blyet er blyoksyd, Det er ikke farlig for våpenet, men eieren kan ta skade av eksponering. Jeg tror ikke at våpenet ta skade av at du bruker denne ammunisjonen, men dersom du får mange hylsesplitter så er det mer bry enn moro. Mest sannsynlig har denne ammunisjonen blitt oppbevart noe fuktig, og det fører til oksydering av blyet og spenningskorrosjon i messing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Longshot skrev:

Jeg fikk presset dem ut etterhvert, men årsaken til at de ville ut kan ses lengst til høyre på bildet: en av hylsene hadde rett og slett revnet på langs slik at den ble sittende fast inni kammeret. 

 

Eg skaut opp nokre pakker med .44 magnum American Eagle frå 80-talet for nokre år sidan. Minst 10% av hylsene revna som på bildet ditt. Var ingen oksidering på blyet på dei, og ammoen hadde stått i skapet til far min i sikkert 25 år før eg brukte den. Resten av "gammel-ammoen" i samme skap var heilt fin, så eg konkluderte med at American Eagle-hylsene var noko drit. Såvidt eg veit var/er American Eagle billig-ammoen til Federal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...